Coordinació: | Robert Soliva Fortuny |
Any acadèmic 2014-15 |
Denominació | PROCESSAT DELS ALIMENTS |
Codi | 100609 |
Semestre d'impartició | 2n Q Avaluació Continuada |
Caràcter | Obligatòria |
Nombre de crèdits ECTS | 6 |
Crèdits teòrics | 0 |
Crèdits pràctics | 0 |
Coordinació | Robert Soliva Fortuny |
Horari de tutoria/lloc | A convenir. |
Departament/s | Tecnologia d'Aliments |
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | H Presencials 60
- Magistral 30 - Pràctica i tutories 16 - Seminari 14 H. No Presencials 90 |
Modalitat | Presencial |
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Idioma/es d'impartició | Català
Castellà Anglès |
Grau/Màster | Grau en Nutrició Humana i Dietètica |
Horari de tutoria/lloc | A convenir. |
Adreça electrònica professor/a (s/es) | rsoliva@tecal.udl.cat |
L’assignatura figura en el segon curs del pla d’estudis del Grau en Nutrició Humana i Dietètica, amb caràcter troncal. La matèria pretén dotar a l’estudiant del Grau dels coneixements sobre els processos tecnològics implicats en la transformació, i conservació dels aliments, permetent-los diferenciar els diferents efectes positius i negatius que aquests processos tenen sobre la seva composició i valor nutritiu, de forma que puguin aplicar-los en la seva futura activitat professional. Amb aquesta finalitat, s’estudiaran les diferents formes de transformació d’aliments, tant a nivell industrial com domèstic, amb una especial atenció als processos d’elaboració d’aliments per a col·lectivitats. Es pretén que l’estudiant entengui les repercussions que el processat i manipulació dels aliments presenten quan es vol assolir un determinat objectiu en el seu àmbit professional.
Avaluar els principis de les diferents tecnologies de processat, conservació i emmagatzematge d’aliments (C1, C2)
Analitzar els procediments d’elaboració d’aliments, des del seu processat industrial fins a la preparació culinària (C1, C2, C4)
Identificar els factors de qualitat sanitària, organolèptica i nutritiva implicats en els processos de transformació d’aliments, així com les formes d’avaluació i control que cal aplicar (C1, C2)
Valorar de forma crítica la utilització de matèries primeres o ingredients substitutius, així com les implicacions de la seva utilització durant el processat i tractament culinari de les mateixes (C1, C2, C4)
Avaluar els efectes, tant positius com negatius, del processat d’aliments sobre la seva composició físico-química i característiques organolèptiques (C1, C2, C3)
Exposar de forma raonada la incidència del processat sobre el valor nutritiu i biodisponibilitat d’aliments (C1, C2, C4)
Justificar l’aplicació de determinats processos i/o procediments culinaris per tal d’assolir un objectiu gastronòmic, nutritiu o dietètic (C2, C4)
Utilitzar les bases de la planificació, desenvolupament i avaluació de proves sensorials amb consumidors (C3).
Dissenyar productes alimentosos d’interès en l’àmbit de la nutrició i dietètica mitjançant la integració dels aprenentatges assolits (C1, C2, C3).
Interpretar adequadament la legislació i normativa aplicable en l’àmbit del processat i el tractament culinari d’aliments (C1, C2).
C1. Conèixer els processos bàsics en l’elaboració, transformació i conservació dels principals aliments.
C2. Conèixer les tècniques culinàries per optimitzar les característiques organolèptiques i nutricionals dels aliments, respecte a la gastronomia tradicional.
C3. Conèixer i aplicar els fonaments de l’anàlisi sensorial de productes alimentaris.
C4. Expressar-se oralment i per escrit de forma correcta.
Classes magistrals
Aquestes es realitzaran amb tots els alumnes. Tenen com a finalitat donar una visió general dels continguts educatius relacionats amb els coneixements específics de l’assignatura, destacant-hi aquells aspectes que es relacionen amb l’adquisició de competències, referides al processat d'aliments.
Seminaris
Els seminaris es duran a l’aula i s’han de realitzar en el grup que correspongui a cada alumne. Consistiran en l’anàlisi d’articles científics i/o cerca d’informació, que complementaran els continguts desenvolupats a les classes magistrals. S’estimularà la participació i discussió del alumnes.
Tutories
Aquestes es realitzaran en grups de 4 alumnes, i tandran com a finalitat orientar la realització del treball de curs i clarificar dubtes de classe.
Pràctiques al laboratori
Les pràctiques de laboratori són obligatòries, es duran a terme en grups de 3-4 alumnes i tindran lloc a la planta pilot del departament de tecnologia d’aliments.
Treball dirigit
Es proposarà la realització d'un treball dirigit, en grups de 4 alumnes. Cada grup farà una breu exposició oral a l’aula i haurà d’assistir a els seminaris de seguiment del treball.
Presencials (40%)
No presencials (60%)
Treball autònom (45 h)
Treball cooperatiu (45 h)
L’avaluació constarà de la mitja ponderada de 6 qualificacions, obtingudes a partir dels següents elements:
1. Treball en equip: 15%.
El professorat facilitarà les pautes detallades per a la seva realització durant el desenvolupament del curs. Es proporcionaran guies per al seu desenvolupament així com un llistat de possibles temes.
Dos terceres parts de la nota del treball correspondran a l’avaluació de la memòria escrita. La tercera part restant correspondrà a l’avaluació del seguiment tutoritzat del treball.
2. Prova escrita I (examen individual): 20%.
3. Prova escrita II (examen individual): 20%.
4. Prova escrita III (examen individual): 20%.
Per tal de poder fer mitja amb la resta d’activitats és condició indispensable tenir una nota mitjana de les tres parts igual o superior a 5. En cas contrari, caldrà presentar-se a recuperació de qualsevol part suspesa (<5) o, de forma voluntària de tota la matèria. La nota màxima obtinguda en la matèria reavaluada serà de 5,0. Aquesta última condició no afectarà a aquells/es alumnes que, sense haver de fer-ho, es presentin de tota la matèria a la recuperació.
5. Pràctiques de laboratori: 15%.
Les practiques es realitzaran en grup. No obstant es demanarà la presentació d’una memòria, on es valorarà especialment la discussió que faci l’alumne dels resultats obtinguts.
Aquesta nota s'obtindrà a partir de la valoració de la memòria, considerant tant aspectes formals (1/10), de documentació (2/10) i de discussió del contingut (6/10).
Aquesta nota podrà modificar-se segons la valoració de l’alumne per part del professor durant el desenvolupament de les pràctiques.
6. Exercicis individuals: 10%.
La nota s’obtindrà a partir de la mitja aritmètica obtinguda a partir de les qualificacions obtingudes per l’alumne en els diferents exercicis proposats a classe i als seminaris.
a. Bibliografia bàsica
b. Bibliografia complementària