Coordinació: | BRETON SOLO DE ZALDIVAR, VICTOR |
Any acadèmic 2017-18 |
Denominació | ANTROPOLOGIA | ||||||||||||
Codi | 100607 | ||||||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||
Nombre de crèdits ECTS | 6 | ||||||||||||
Grups | 2GG,3GM | ||||||||||||
Crèdits teòrics | 4 | ||||||||||||
Crèdits pràctics | 2 | ||||||||||||
Coordinació | BRETON SOLO DE ZALDIVAR, VICTOR | ||||||||||||
Departament/s | HISTORIA DE L'ART I HISTORIA SOCIAL | ||||||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | Magistral: 30 hores
Pràctica: 30 hores x 2 grups (Lleida) Magistral: 30 hores Pràctica: 30 hores (Igualada) H Presencials 60 H. No Presecials 90 | ||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Castellà i català | ||||||||||||
Distribució de crèdits | 4 crèdits teòrics que es tradueixen en classes presencials i 2 pràctics que es concreten en un treball de recerca en grup i en varies sessions de discussió i comentaris de text. | ||||||||||||
Horari de tutoria/lloc | A concretar |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica
professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
BRETON SOLO DE ZALDIVAR, VICTOR | breton@hahs.udl.cat | 9 | |
PROFESSOR PENDENT D'ASSIGNAR H. DE L'ART | 6 |
Introducció a l’assignatura i contextualització dins de l’ensenyament
L'alimentació, el comportament alimentari dels éssers humans, no pot reduir-se a un fet biològic o de nutrició, sinó que té una dimensió cultural important. Partint d'aquesta premissa, l'assignatura està plantejada per oferir a l'alumnat una visió el més completa possible dels factors socials i culturals que condicionen la variabilitat i la diversitat de les pautes alimentàries en les diferents societats al llarg del temps. A tal fi, i atès que la matèria s'ofereix en una titulació amb estudiants poc familiaritzats amb les ciències socials, es prioritzarà l'anàlisi d'això que convencionalment denominem com a “cultura” i que constitueix la “closca” que engloba i condiciona el fet alimentari.
Generals i transversals:
Específiques:
L'assignatura combina les classes presencials, en les quals es fomentarà la participació activa de l'alumnat, amb sessions de pràctiques fonamentades en comentaris en grup a textos emblemàtics en l'àmbit de la matèria, i en l'elaboració d'una petita recerca comparativa, també en grups, que serà socialitzada al final de l'assignatura.
CARACTERÍSTIQUES DE LES PRÀCTIQUES
Caldrà realitzar dos tipus de tasques en concepte de pràctiques:
1. Exposició i discussió de lectures sobre temes específics:
2. Treball a realitzar en grups:
COMPRAR |
|
|
PREPARAR |
|
|
CONSUMIR |
|
|
L'ideal seria poder comptar amb informació exhaustiva, almenys, durant una setmana completa per a cada cas analitzat. Després es tracta de:
Tipus Activitat |
Descripció resumida de l’activitat (Títol de tema o activitat pràctica)
|
Dedicació (hores) |
Setmana |
Objectiu Formatiu |
TEÓRICA |
Tema 1. A manera d'introducció: cultura i societat |
4 |
1 y 2 |
1 |
TEÓRICA |
Tema 2. Antropologia Social, cultura i alimentació |
4 |
3 y 4 |
1 y 2 |
TEÓRICA |
Tema 3. Condicionants biològics de l'alimentació |
4 |
5 y 6 |
2 y 3 |
TEÓRICA |
Tema 4. Nutrició, cultura i adaptació |
6 |
7, 8 y 9 |
3 y 4 |
TEÓRICA |
Tema 5. Relacions socials i alimentació |
4 |
10 y 11 |
3 y 4 |
TEÓRICA |
Tema 6. Creixement econòmic i canvis alimentaris al món contemporani |
4 |
12 y 13 |
5 |
TEÓRICA |
Tema 7. Planificació alimentària i programes d'ajuda econòmica |
4 |
14 y 15 |
5 |
PRÁCTICA |
Exposició, crítica i discussió de textos |
9 x 2 |
2-12 |
1-5 |
PRÁCTICA |
Exposició dels treballs en grup |
6 x 2 |
13-15 |
1-5 |
Avaluació |
% de la nota |
---|---|
PART TEÒRICA: |
20% 20% 20% |
1º control 2º control 3º control |
|
PART PRÀCTICA: |
|
Exposició text en grup (a determinar) |
10% |
Recerca en grup |
30% |
Bibliografia bàsica
CARRASCO, S. (1992): Antropologia i alimentació. Una proposta per a l'estudi de la cultura alimentària. Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona.
CONTRERAS, J. (1993): Antropología de la alimentación. Eudema, Madrid.
CONTRERAS, J. [Ed.] (1995): Alimentación y cultura. Necesidades, gustos y costumbres. Publicaciones de la Universidad de Barcelona, Barcelona.
FISCHLER, Cl. (1995): El (h)omnívoro. El gusto, la cocina y el cuerpo. Anagrama, Barcelona.
GUIDONET RIERA, A. (2016) La antropología de la alimentación. UOC, Barcelona.
GRACIA, M. (1996): Paradojas de la alimentación contemporánea. Icaria, Barcelona.
HARRIS, M. (1989): Bueno para comer. Enigmas de alimentación y cultura. Alianza Universidad, Madrid.
PLOEG, J.D. van der (2010) Nuevos campesinos. Campesinos e imperios alimentarios. Icaria, Barcelona
RICHTIE, C.A. (1986): Comida y civilización. De cómo los gustos alimenticios han modificado la Historia. Alianza Editorial, Madrid.
Bibliografia complementària
CHAYANOV, A.V. (1985): La organización de la unidad económica campesina. Nueva Visión, Buenos Aires.
COHEN, M.N. (1981): La crisis alimentaria de la prehistoria. La superpoblación y los orígenes de la agricultura. Alianza Universidad, Madrid.
CONTRERAS, J. (1997): “Alimentación y sociedad. Sociología del consumo alimentario en España”, en GOMEZ, C.; GONZALEZ, J.J. [Eds.]: Agricultura y sociedad en la España contemporánea. CIS / MAPA, Madrid, pp. 417-451.
CORDON, F. (1980): Cocinar hizo al hombre. Ed. Tusquets, Barcelona.
CROSBY, A.W. (1988): Imperialismo ecológico. La expansión biológica de Europa, 900-1900. Crítica, Barcelona.
DOGLIOTTI, F.; MONTAGUT, X. (2006) Alimentos globalizados. Soberanía alimentaria y comercio justo. Icaria, Barcelona.
FIELDHOUSE, P. (1986): Food, nutrition, customs and culture. Croom Helm, Londres.
FISCHLER, Cl. (1995): El (h)omnívoro. El gusto, la cocina y el cuerpo. Anagrama, Barcelona.
GARRABOU SEGURA, R.; GONZÁLEZ DE MOLINA, M. [Ed.] (2010) La reposición de la fertilidad en los sistemas agrarios tradicionales. Icaria, Barcelona.
GASCÓN, J.; MONTAGUT, X. (2015) Banco de alimentos: ¿Combatir el hambre con las sobras? Icaria, Barcelona.
GOODY, J. (1982): Cooking, Cuisine and Class: A Study in Comparative Sociology. Cambridge University Press. Cambridge.
GRACIA, M. [Ed.] (2002): Somos lo que comemos. Estudios de alimentación y cultura en España. Ariel, Barcelona.
HARRIS, M.; ROSS, E. [Eds.] (1988): Food in evolution. Toward a theory of human food habits. Temple University Press, Temple.
HARRIS, M. (1982): Caníbales y reyes. Argos Vergara, Barcelona.
HARRIS, M. (1987): Introducción a la antropología general. Alianza, Madrid.
HARRIS, M. (1992): Nuestra especie. Alianza, Madrid.
HOLT-GIMÉNEZ, E. [Ed.] (2013) Movimientos alimentarios unidos. Estrategias para transformar nuestros sistemas alimentarios. Icaria, Barcelona.
LLOBERA, J.R. [Ed.] (1981): Antropología económica. Textos etnográficos. Anagrama, Barcelona.
MAZOYER, M.; ROUDART, L. (2016) Historia de las agriculturas del mundo. KRK, Oviedo.
MINTZ, S. (1986): Sweetness and Power: The Place of Sugar in Modern History. The Viking Press, Nueva York.
MONTAGUT, X.; GASCÓN, J. (2014) Alimentos desperdiciados. Icaria & IAEN, Barcelona & Quito.
SAHLINS, M. (1977): Economía de la Edad de Piedra. Akal Editor, Madrid.
SEVILLA GUZMAN, E.; GONZALEZ DE MOLINA, M. [Eds.] (1993): Ecología, Campesinado e Historia. Ediciones de La Piqueta, Madrid.
TANNAHILL, R. (1973): Food in History. Stein and Day. Nueva York.
TOUSSAINT-SAMAT, M. (1987-1992): Historia natural y moral de los alimentos. Alianza Editorial, Madrid.
V.V.A.A. (1988): Carencia alimentaria. Una perspectiva antropológica. Ediciones del Serbal / UNESCO, Barcelona.
Lectures obligatòries