Coordinació: | BRETON SOLO DE ZALDIVAR, VICTORIANO |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | ANTROPOLOGIA | |||||||||
Codi | 100607 | |||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | |||||||||
Caràcter |
| |||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | |||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| |||||||||
Coordinació | BRETON SOLO DE ZALDIVAR, VICTORIANO | |||||||||
Departament/s | GEOGRAFIA, HISTÒRIA I HISTÒRIA DE L'ART | |||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | Magistral: 30 hores
Pràctica: 30 hores x 2 grups (Lleida) Magistral: 30 hores Pràctica: 30 hores (Igualada) H Presencials 60 H. No Presecials 90 | |||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | |||||||||
Idioma/es d'impartició | Castellà i català | |||||||||
Distribució de crèdits | 4 crèdits teòrics que es tradueixen en classes presencials i 2 pràctics que es concreten en un treball d'investigació en grup i en treball personalitzat sobre comentaris de text i materials de caràcter audiovisual.
|
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
BRETON SOLO DE ZALDIVAR, VICTORIANO | victor.breton@udl.cat | 0 | |
BRETON SOLO DE ZALDIVAR, VICTORIANO | victor.breton@udl.cat | 9 |
Introducció a l’assignatura i contextualització dins de l’ensenyament
L'alimentació, el comportament alimentari dels éssers humans, no pot reduir-se a un fet biològic o de nutrició, sinó que té una dimensió cultural important. Partint d'aquesta premissa, l'assignatura està plantejada per oferir a l'alumnat una visió el més completa possible dels factors socials i culturals que condicionen la variabilitat i la diversitat de les pautes alimentàries en les diferents societats al llarg del temps. A tal fi, i atès que la matèria s'ofereix en una titulació amb estudiants poc familiaritzats amb les ciències socials, es prioritzarà l'anàlisi d'això que convencionalment denominem com a “cultura” i que constitueix la “closca” que engloba i condiciona el fet alimentari.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I GENERALS BÀSIQUES
CB1 - Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea destudi que parteix de la base de leducació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi.
CB2 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
CB3 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica
CB4 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
CB5 - Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
GENERALS
CG1 - Reconèixer els elements essencials de la professió del dietista-nutricionista, incloent-hi els principis ètics, responsabilitats legals i l'exercici de la professió aplicant el principi de justícia social a la pràctica professional i desenvolupant-la respecte a les persones, els seus hàbits, creences i cultures
CG2 - Desenvolupar la professió amb respecte a altres professionals de la salut, adquirint habilitats per treballar en equip
CG3 - Reconéixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge, de manera autònoma i continuada, de nous coneixements, productes i tècniques en nutrició i alimentació, així com la motivació per la qualitat.
CG4 - Realitzar la comunicació de manera efectiva, tant de forma oral com escrita, amb les persones, els professionals de la salut o la indústria i els mitjans de comunicació, sabent utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació especialment les relacionades amb la nutrició i els hàbits de vida.
CG5 - Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar i aplicar les fonts dinformació relacionades amb nutrició, alimentació, estils de vida i aspectes sanitaris
CG6 - Conèixer els límits de la professió i les seues competències, identificant quan cal un tractament interdisciplinari o la derivació a un altre professional
COMPETÈNCIES TRANSVERSALS
CT1 - Tenir una correcta expressió oral i escrita
CT2 - Dominar una llengua estrangera
CT3 - Dominar les TIC
CT5 - Adquirir nocions essencials del pensament científic.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES
CE3 - Conéixer l'estadística aplicada a Ciències de la Salut
CE4 - Conèixer les bases psicològiques i els factors biopsicosocials que incideixen en el comportament humà
CE5 - Conéixer l'evolució històrica, antropològica i sociològica de l'alimentació, la nutrició i la dietètica en el context de la salut i la malaltia
CE6 - Conèixer els diferents mètodes educatius daplicació en ciències de la salut, així com les tècniques de comunicació aplicables en alimentació i nutrició humana
CE7 - Conèixer les bases i els fonaments de l'alimentació i la nutrició humana.
CE17 - Coordinar, fer i participar en la formació contínua de professionals relacionats amb l'alimentació i la nutrició, en temes de qualitat i seguretat alimentaria
CE20 - Conèixer els aspectes relacionats amb l'economia i la gestió de les empreses alimentàries
CE31 - Participar en el disseny destudis de dieta total.
CE49 - Conéixer les organitzacions i els sistemes de salut nacionals i internacionals, així com les polítiques de salut
L'assignatura combina les classes presencials, en les quals es fomentarà la participació activa de l'alumnat, amb sessions de pràctiques fonamentades en comentaris en grup a textos emblemàtics en l'àmbit de la matèria, i en l'elaboració d'una petita recerca comparativa, també en grups, que serà socialitzada al final de l'assignatura.
CARACTERÍSTIQUES DE LES PRÀCTIQUES
Caldrà realitzar dos tipus de tasques en concepte de pràctiques:
1. Exposició i discussió de lectures sobre temes específics:
2. Treball a realitzar en grups:
COMPRAR |
|
|
PREPARAR |
|
|
CONSUMIR |
|
|
L'ideal seria poder comptar amb informació exhaustiva, almenys, durant una setmana completa per a cada cas analitzat. Després es tracta de:
Tipus Activitat |
Descripció resumida de l’activitat (Títol de tema o activitat pràctica)
|
Dedicació (hores) |
Setmana |
Objectiu Formatiu |
TEÓRICA |
Tema 1. A manera d'introducció: cultura i societat |
4 |
1 y 2 |
1 |
TEÓRICA |
Tema 2. Antropologia Social, cultura i alimentació |
4 |
3 y 4 |
1 y 2 |
TEÓRICA |
Tema 3. Condicionants biològics de l'alimentació |
4 |
5 y 6 |
2 y 3 |
TEÓRICA |
Tema 4. Nutrició, cultura i adaptació |
6 |
7, 8 y 9 |
3 y 4 |
TEÓRICA |
Tema 5. Relacions socials i alimentació |
4 |
10 y 11 |
3 y 4 |
TEÓRICA |
Tema 6. Creixement econòmic i canvis alimentaris al món contemporani |
4 |
12 y 13 |
5 |
TEÓRICA |
Tema 7. Planificació alimentària i programes d'ajuda econòmica |
4 |
14 y 15 |
5 |
PRÁCTICA |
Exposició, crítica i discussió de textos |
9 x 2 |
2-12 |
1-5 |
PRÁCTICA |
Exposició dels treballs en grup |
6 x 2 |
13-15 |
1-5 |
Avaluació |
% de la nota |
---|---|
PART TEÒRICA: |
30% 30%
|
1º control 2º control
|
|
PART PRÀCTICA: |
|
Treball textos |
20% |
Recerca en grup |
20% |
Bibliografia bàsica
CARRASCO, S. (1992): Antropologia i alimentació. Una proposta per a l'estudi de la cultura alimentària. Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona.
CONTRERAS, J. (1993): Antropología de la alimentación. Eudema, Madrid.
CONTRERAS, J. [Ed.] (1995): Alimentación y cultura. Necesidades, gustos y costumbres. Publicaciones de la Universidad de Barcelona, Barcelona.
FISCHLER, Cl. (1995): El (h)omnívoro. El gusto, la cocina y el cuerpo. Anagrama, Barcelona.
GUIDONET RIERA, A. (2016) La antropología de la alimentación. UOC, Barcelona.
GRACIA, M. (1996): Paradojas de la alimentación contemporánea. Icaria, Barcelona.
HARRIS, M. (1989): Bueno para comer. Enigmas de alimentación y cultura. Alianza Universidad, Madrid.
PLOEG, J.D. van der (2010) Nuevos campesinos. Campesinos e imperios alimentarios. Icaria, Barcelona
RICHTIE, C.A. (1986): Comida y civilización. De cómo los gustos alimenticios han modificado la Historia. Alianza Editorial, Madrid.
Bibliografia complementària
CHAYANOV, A.V. (1985): La organización de la unidad económica campesina. Nueva Visión, Buenos Aires.
COHEN, M.N. (1981): La crisis alimentaria de la prehistoria. La superpoblación y los orígenes de la agricultura. Alianza Universidad, Madrid.
CONTRERAS, J. (1997): “Alimentación y sociedad. Sociología del consumo alimentario en España”, en GOMEZ, C.; GONZALEZ, J.J. [Eds.]: Agricultura y sociedad en la España contemporánea. CIS / MAPA, Madrid, pp. 417-451.
CORDON, F. (1980): Cocinar hizo al hombre. Ed. Tusquets, Barcelona.
CROSBY, A.W. (1988): Imperialismo ecológico. La expansión biológica de Europa, 900-1900. Crítica, Barcelona.
DOGLIOTTI, F.; MONTAGUT, X. (2006) Alimentos globalizados. Soberanía alimentaria y comercio justo. Icaria, Barcelona.
FIELDHOUSE, P. (1986): Food, nutrition, customs and culture. Croom Helm, Londres.
FISCHLER, Cl. (1995): El (h)omnívoro. El gusto, la cocina y el cuerpo. Anagrama, Barcelona.
GARRABOU SEGURA, R.; GONZÁLEZ DE MOLINA, M. [Ed.] (2010) La reposición de la fertilidad en los sistemas agrarios tradicionales. Icaria, Barcelona.
GASCÓN, J.; MONTAGUT, X. (2015) Banco de alimentos: ¿Combatir el hambre con las sobras? Icaria, Barcelona.
GOODY, J. (1982): Cooking, Cuisine and Class: A Study in Comparative Sociology. Cambridge University Press. Cambridge.
GRACIA, M. [Ed.] (2002): Somos lo que comemos. Estudios de alimentación y cultura en España. Ariel, Barcelona.
HARRIS, M.; ROSS, E. [Eds.] (1988): Food in evolution. Toward a theory of human food habits. Temple University Press, Temple.
HARRIS, M. (1982): Caníbales y reyes. Argos Vergara, Barcelona.
HARRIS, M. (1987): Introducción a la antropología general. Alianza, Madrid.
HARRIS, M. (1992): Nuestra especie. Alianza, Madrid.
HOLT-GIMÉNEZ, E. [Ed.] (2013) Movimientos alimentarios unidos. Estrategias para transformar nuestros sistemas alimentarios. Icaria, Barcelona.
LLOBERA, J.R. [Ed.] (1981): Antropología económica. Textos etnográficos. Anagrama, Barcelona.
MAZOYER, M.; ROUDART, L. (2016) Historia de las agriculturas del mundo. KRK, Oviedo.
MINTZ, S. (1986): Sweetness and Power: The Place of Sugar in Modern History. The Viking Press, Nueva York.
MONTAGUT, X.; GASCÓN, J. (2014) Alimentos desperdiciados. Icaria & IAEN, Barcelona & Quito.
SAHLINS, M. (1977): Economía de la Edad de Piedra. Akal Editor, Madrid.
SEVILLA GUZMAN, E.; GONZALEZ DE MOLINA, M. [Eds.] (1993): Ecología, Campesinado e Historia. Ediciones de La Piqueta, Madrid.
TANNAHILL, R. (1973): Food in History. Stein and Day. Nueva York.
TOUSSAINT-SAMAT, M. (1987-1992): Historia natural y moral de los alimentos. Alianza Editorial, Madrid.
V.V.A.A. (1988): Carencia alimentaria. Una perspectiva antropológica. Ediciones del Serbal / UNESCO, Barcelona.
Lectures obligatòries