Coordinació: | COBO ARIÑO, MARTA |
Any acadèmic 2017-18 |
Denominació | PSICOLOGIA | ||||||||
Codi | 100606 | ||||||||
Semestre d'impartició | 2N Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||
Caràcter |
| ||||||||
Nombre de crèdits ECTS | 6 | ||||||||
Grups | 1GG,2GM | ||||||||
Crèdits teòrics | 0 | ||||||||
Crèdits pràctics | 0 | ||||||||
Coordinació | COBO ARIÑO, MARTA | ||||||||
Departament/s | MEDICINA | ||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | H Presencials 60
- Magistral 30 - Pràctica 15 - Seminari 15 H. No Presecials 90 | ||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||
Idioma/es d'impartició | Català
Castellà Anglès |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
COBO ARIÑO, MARTA | martacobo@medicina.udl.cat | 4,5 | |
REYES CAMPOS, SILVIA | sreyes@medicina.udl.cat | 4,5 |
En fer l’assignatura de Psicología, l’alumne ha de ser capaç de:
Conèixer els principals conceptes de la psicología bàsica, especialment aquells referits a la motivació humana, les teories de la personalitat, els aspectes psicofisiològics d’atenció, percepció i memòria.
Identificar els principals problemes de la salut mental relacionats amb els hàbits i comportaments, així com conèixer les principals estratègies d’actuació.
Distingir els diferents models teòrics que formen els corrents psicològics i identificar les seves principals aportacions.
Reconèixer els principals trastorns psicopatològics i conèixer les principals estratègies psicoterapèutiques aplicables a cad’un d’ells.
Identificar les principals característiques que descriuen les diferents etapes psicoevolutives de l’individuo.
Integrar els principals elements que constitueixen una dinàmica de grup, identificar les situacions que hi tenen lloc i intervenir amb una finalitat terapèutica.
Comparar diverses experiències educatives en l’àmbit de la salut per saber identificar els missatges preventius i reconèixer les tècniques utilitzades.
Experimentar situacions d’interelació amb el pacient i identificar el moment evolutiu en que aquest es troba segons el model transteòric de Prochaska i Diclemente.
Aprendre a comunicar un missatge preventiu i informatiu.
Reflexionar sobre els aspectes motivacionals envers un mateix i en relació als pacients.
Específiques
Conèixer les bases psicològiques i els factors bio-psiquics-socials que incidiesen en el comportament humà.
Conèixer els diferents mètodes educatius d’aplicació en ciències de la salud, Aixa com les tècniques de comunicació aplicables a l’alimentació i nutrició humana.
BLOC TEÒRIC
1. Conceptes Bàsics: |
Durada |
---|---|
1.1. Motivació – Frustració |
1hora |
1.2. Personalitat |
1hora |
1.3. Intel·ligència |
1hora |
1.4. Percepció – Atenció – Memòria |
1hora |
1.5. Dimensió actitudinal de la conducta |
1hora |
1.6. Hàbits i Salut |
|
1.6.1. Model bio-psico-social |
1hora |
1.6.2. Drogues no institucionalitzades |
1hora |
1.6.3. Tabac |
1hora |
1.6.4. L’alcohol no és un aliment |
1hora |
1.6.5. L’estrès com a resposta emocional |
1hora |
1.6.6. Qualitat de vida |
1hora |
2. Models i tractament |
|
2.1. Alguns models psicològics |
|
2.1.1. Psicodinàmic |
1hora |
2.1.2. Cognitiu-conductual |
2hores |
2.1.3. Sistèmic |
1hora |
2.2. Psicopatologia |
|
2.2.1. Trastorns de l’estat d’ànim |
1hora |
2.2.2. Trastorns d’ansietat |
1hora |
2.2.3. Trastorns psicòtics |
1hora |
2.2.4. Trastorns de la conducta alimentària |
1hora |
2.3. Cicle vital evolutiu |
|
2.3.1. Infantesa |
1hora |
2.3.2. Adolescència |
1hora |
2.3.3. Edat adulta |
1hora |
2.3.4. Vellesa |
1hora |
TOTAL HORES: |
23hores |
BLOC PRÀCTIC
1. Els grups |
Durada |
---|---|
1.1. El grup com a estratègia psicoeducativa |
2hores |
1.2. Elements vius del grup (activitat pràctica) |
|
1.2.1. Grup 1 |
1hora |
1.2.2. Grup 2 |
1hora |
1.2.3. Grup 3 |
1hora |
2. Experiències educatives en salut |
|
2.1. La creativitat com a estratègia educativa |
|
2.1.1. L’humor gràfic com a estratègia en salut |
1hora |
2.1.2. Les titelles en infants |
1hora |
2.1.3. Un experiència educativa amb pallassos |
1hora |
2.1.4. Internet com a accés pels joves en tractament a un centre d’atenció primària |
1hora |
3. Entrevista motivacional |
|
3.1. Conceptes bàsics i estratègies aplicables a la entrevista motivacional |
2hores |
3.1.1. Grup 1 |
1hora |
3.1.2. Grup 2 |
1hora |
3.1.3. Grup 3 |
1hora |
4. La relació terapèutica |
|
4.1. Habilitats del terapeuta. L’escolta activa |
2hores |
4.2. Potencialitats i limitacions del sistema |
1hora |
5. El procés rehabilitador en el TCA |
|
5.1. Tractament del TCA |
1hora |
5.2. Funcionament d’una Unitat Especialitzada en TCA |
1hora |
5.3. El procés rehabilitador |
1hora |
5.4. Unitat de cirurgia Bariàtrica |
1hora |
6. Publicitat |
|
6.1. El llenguatge publicitari |
1hora |
6.2. Anàlisi d’anuncis d’alimentació |
1hora |
7. La prevenció en salut |
|
7.1. Coneixement del medi |
|
7.1.1. Àmbit educatiu- Grup 1 |
1hora |
7.1.2. Àmbit sanitari – Grup 2 |
1hora |
7.1.3. Àmbit social – Grup 3 |
1hora |
7.1.4. Àmbit penitenciari |
1hora |
8. Experiències i anàlisi de casos |
|
8.1. Vídeo debat 1 |
1hora |
8.2. Vídeo debat 2 |
1hora |
8.3. Vídeo debat 3 |
1hora |
8.4. Vídeo debat 4 |
1hora |
8.5. Debat interactiu 1 |
1hora |
8.6. Debat interactiu 2 |
1hora |
8.7. Xat 1 |
1hora |
8.8. Xat 2 |
1hora |
TOTAL HORES: |
35hores |
Les activitats previstes dins el bloc teòric, tindran en compte la participació activa de l’alumne quant la seva capacitat de reflexió, de debat i d’assimilar nous continguts. Les bases i lleis de la conducta humana estan ampliament descrites, però la seva aplicació permeten el contrast i el debat. No s’ha d’oblodar la visió bio psico social de l’assignatura.
Pel què fa al bloc pràctic, dibverses seran les activitats a realitzar per part dels alumnes.
Els grups, entesos com una realitat social i en la seva vesant d’utilitat terapèutrica. L’alumne haurà d’experimentar la seva posició dins un grup experimental i descobrir, per ell mateix, les diferents dinàmiques, situacions, i moments propis d’un grup terapèutic.
Caldrà, també que sàpiga distingir entre grup psicoeducatiu i grup terapèutic, mitjançant l’experimentació i participació activa en la pràctica.
L’alumne també haurà de conèixer diferents estratègies educatives en l’ambit de la salut. Algunes adreçades a infants, altres a posblació general. Concretament, l’alumne participarà en seminaris impartits per professionals que s’han caracteritzat per la seva creativitat en transmetre eficaços missatges preventius i informatius, mitjançant l’humor, titelels, internet, etc.
L’alumne de l’assignatura de psicologia, haurà de participar activiament en situacions d’entrevista i ser capaç de valorar el grau d’adherència terapèutica del pacient, i identificar la fase de canvi en que es pot trobar. Això només es podrà aconseguir mitjançant el treball en grups reduits i amb tècniques de role playing i dramatitzacions.
Es planteja aquesta com una assignatura essencialment pràctica, de moviment i de debat. Es tracta que l’alumne participi i construeixi constantment. Algunes de les activitats es faran en grups reduits, com les visites a centres de tractament i unitats especialitzades de rehabilitació dels trastorns de la conducta alimentària.
Es realitzarà una avaluació contínua amb l’alumne, tenint en compte la seva actitud i grau d’implicació en els diversos continguts de l’assignatura. Es portarà un registre on s’observaran i avaluaran les diferents implicacions proposades, com intervenció en els debats i xats per internet, l’assistència a classe, la seva participació espontània en el grup classe i en els grups de pràctiques i tallers. Es concibeix aquesta com una assignatura eminentment pràctica, per tant, el treball final d’avaluació serà en format treball que haurà d’utilitzar el format video i representar algun dels aspectes referits per l’assignatura. En aquest treball que caldrà presentar i expossar al conjunt classe, s’avaluarà la presentació, els continguts, el grau de coneixements adquirits i la’portació personal de l’alumne.
AVALUACIÓ: 2 hores
TOTAL HORES |
|
---|---|
BLOC TEÒRIC BLOC PRÀCTIC AVALUACIÓ |
30 hores 30 hores 2 hores |
TOTAL |
62 HORES |
Bibliografia general.
1.1. Personalitat.
1.2. Intel·ligència.
1.3. Percepció, atenció i memòria.
1.5.- Hàbits i salut.
2.- Models i tractament.
2.2. Psicopatologia.
2.3. Cicle evolutiu.
3.- Els grups.
2.3. Trastorns de la conducta alimentària.
4.- Experiències educatives en salut.
5.- Entrevista motivacional.
6.- La relació terapèutica.
7.- Publicitat.
8.- La prevenció en salut.