Coordinació: | DRAPER FONT, MERITXELL |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | PSICOLOGIA | |||||||||
Codi | 100606 | |||||||||
Semestre d'impartició | 2N Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | |||||||||
Caràcter |
| |||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | |||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| |||||||||
Coordinació | DRAPER FONT, MERITXELL | |||||||||
Departament/s | PSICOLOGIA, SOCIOLOGIA I TREBALL SOCIAL | |||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | |||||||||
Idioma/es d'impartició | Català
Castellà |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
DRAPER FONT, MERITXELL | meritxell.draper@udl.cat | 9 |
En fer l’assignatura de Psicologia, l’alumne ha de ser capaç de:
Conèixer els principals conceptes de la psicologia bàsica, especialment aquells referits a la motivació humana, les teories de la personalitat, els aspectes psicofisiològics d’atenció, percepció i memòria.
Identificar els principals problemes de la salut mental relacionats amb els hàbits i comportaments, així com conèixer les principals estratègies d’actuació.
Distingir els diferents models teòrics que formen els corrents psicològics i identificar les seves principals aportacions.
Reconèixer els principals trastorns psicopatològics i conèixer les principals estratègies psicoterapèutiques aplicables a cada un d’ells.
Integrar els principals elements que constitueixen una dinàmica de grup, identificar les situacions que hi tenen lloc i intervenir amb una finalitat terapèutica.
Comparar diverses experiències educatives en l’àmbit de la salut per saber identificar els missatges preventius i reconèixer les tècniques utilitzades.
Experimentar situacions d’interrelació amb el pacient i identificar el moment en què aquest es troba.
Aprendre a comunicar un missatge preventiu i informatiu.
Reflexionar sobre els aspectes motivacionals envers un mateix i en relació amb els pacients.
BÀSIQUES
CB1 Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi
que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé
es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements
procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
CB2 Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma
professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa
d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
CB3 Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment
dins de la seva àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants
d'índole social, científica o ètica.
CB4 Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic
tant especialitzat com no especialitzat.
CB5 Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per a
emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
GENERALS
CG2 Desenvolupar la professió respecte a altres professionals de la salut, adquirint habilitats
per a treballar en equip.
CG3 Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència
professional, prestant especial importància a l'aprenentatge, de manera autònoma i continuada, de
nous coneixements, productes i tècniques en nutrició i alimentació, així com la motivació per
la qualitat.
CG4 Realitzar la comunicació de manera efectiva, tant de manera oral com escrita, amb les
persones, els professionals de la salut o la indústria i els mitjans de comunicació, sabent utilitzar
les tecnologies de la informació i la comunicació especialment les relacionades amb la nutrició
i els hàbits de vida.
CG5 Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar i aplicar les fonts d'informació relacionades
amb nutrició, alimentació, estils de vida i aspectes sanitaris.
CG6 Conèixer els límits de la professió i les seves competències, identificant quan és necessari un
tractament interdisciplinari o la derivació a un altre professional.
ESPECÍFIQUES
CE4 Conèixer les bases psicològiques i els factors bio-psicosocials que incideixen en el
comportament humà.
CE6 Conèixer els diferents mètodes educatius d'aplicació en ciències de la salut, així com les
tècniques de comunicació aplicables en alimentació i nutrició humana.
TRANSVERSALS
CT1 Tenir una correcta expressió oral i escrita.
CT4 Adquirir coneixements bàsics d'emprenedoria i dels entorns professionals.
CT5 Adquirir nocions essencials del pensament científic.
Mòdul I El model bio-psico-social i els Processos psicològics
1. Del model bio-mèdic al model bio-psico-social
2. Processos psicològics bàsics: Atenció, percepció i Memòria
3. Emoció, Aprenentatge, Intel·ligència, Personalitat, Motivació i Resiliència.
Mòdul II Principals models psicològics
1. Psicoanàlisi
2. Conductisme
3. Cognitivisme
4. Humanístic
Mòdul III Psicopatologia
1. La salut i el model de qualitat de vida
2. La salut mental:
2.1 Trastorns de l'estat d'ànim
2.2 Trastorns d'ansietat
2.3 Esquizofrènia
2.4 Trastorns de la conducta alimentària
Mòdul IV La relació terapèutica
1. Habilitats comunicatives
1.1 La contextualització
1.2 La relació terapèutica
2. La intervenció en grup
L'assignatura combina les classes presencials aquestes seran teòriques i pràctiques:
CLASSES TEÒRIQUES.
S'explicaran els continguts curriculars corresponents a cada un dels blocs, fent les ampliacions o adaptacions necessàries segons criteri de la professora, amb la intenció que s'assimilin els conceptes clau i s'adquireixin els coneixements suficients per portar-los a la pràctica. La finalitat d'aquestes classes és donar a conèixer el contingut que servirà per poder dur a terme les activitats pràctiques tant dels seminaris com del treball final de l'assignatura, l'assistència a les classes teòriques és molt recomanable per poder seguir un bon procés d'aprenentatge de l'assignatura.
SEMINARIS.
Es realitzen amb la meitat de la classe (grup mitjà), l'assistència és obligatòria hi haurà diverses activitats a realitzar per part de l'alumnat que seran tingudes en compte en l'avaluació de l'assignatura així com la seva participació pel que fa a la capacitat de reflexió, de debat i d’assimilació de nous continguts. Les activitats que es duran a terme per a aconseguir els diferents objectius d'aprenentatge seran de tres tipus: dirigides, supervisades i autònomes. En aquesta fase es podran utilitzar tots els materials complementaris i d'ampliació pertinents: documents, presentacions, vídeos, informacions obtingudes d'internet o bibliografia especialitzada, etc. Se'n derivaran activitats que caldrà penjar en l'apartat corresponent del Campus Virtual.
Es planteja aquesta com una assignatura essencialment pràctica i de debat. Es tracta que l’alumnat participi i construeixi constantment, la participació i el pensament reflexiu serà tingut en compte. Es poden dur a terme diferents tipus d'activitats, unes de caràcter individual, altres en parelles o grups petits i altres en gran grup.
A l'inici del curs s'explicarà aquest punt de forma més detallada.
AVALUACIÓ CONTINUA:
En l'assignatura s'aplica l'avaluació continuada, per tant,
Part teòrica:
- Es faran 2 exàmens d'avaluació escrita; la suma de les puntuacions obtingudes en les dues avaluacions és del 25%; es necessita aprovar cada control d'avaluació de forma independent almenys amb un 50% del seu valor.
Part pràctica:
- Assistència, participació activa i presentacions orals - 15%
- Elaboració i lliurament dins de les dates fixades de les activitats proposades bé siguin individuals o grupals - 20%.
- Treball pràctic individual: 40%
L'entrega de totes les activitats es farà mitjançant la carpeta d'activitats del Campus Virtual.
L'assistència a les classes teòriques és molt recomanable per poder seguir un bon procés d'aprenentatge de l'assignatura. L'assistència als seminaris és obligatòria.
AVALUACIÓ ALTERNATIVA
L'alumnat que tingui concedida l'avaluació alternativa:
- Un examen d'avaluació escrita - 25%
- Treballs que la resta d'alumnes han realitzat en els seminaris o a les classes teòriques: 35%
- Treball pràctic individual: 40%
L'entrega de les activitats es farà mitjançant la carpeta d'activitats del Campus Virtual. Es recomana als alumnes d'alternativa que contactin des de l'inici i estiguin pendents del campus virtual i les dates d'entrega.
REQUISITS PER APROVAR L'ASSIGNATURA TANT EN CONTINUA COM EN ALTERNATIVA:
L'assignatura quedarà aprovada amb una nota igual o superior al 50%.
Per tal de fer la mitjana de la nota final de l'assignatura s'ha d'obtenir com a mínim el 50% del valor de cada un dels elements d'avaluació per separat.
L'alumnat que hagi de realitzar recuperació d'alguna de les parts només podrà optar a una qualificació del 70% en aquelles parts que recuperi.
És un requisit la correcció lingüística de les proves escrites presentades.
Bibliografía general.
Conceptes bàsics.
Personalitat.
Intel·ligència.
Percepció, atenció i memòria.
Models i tractament.
Psicopatologia.
Trastorns de la conducta alimentària.
Entrevista motivacional.
La relació terapèutica.