Any acadèmic 2015-16 |
Denominació | BIOQUIMICA I METABOLISME |
Codi | 100600 |
Semestre d'impartició | 2n Q Avaluació Continuada |
Caràcter | Troncal |
Nombre de crèdits ECTS | 9 |
Grups | Classe magistral: grup únic. Seminaris i pràctiques: 2 grups |
Crèdits teòrics | 4.9 |
Crèdits pràctics | 4.1 |
Horari de tutoria/lloc | A acordar amb l'estudiant que ho sol·liciti |
Departament/s | Ciències Mèdiques Bàsiques |
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | Tota la informació inclosa al programa es tracta a la classe presencial. L'alumne ha de preparar tres presentacions en equip (seminaris patologies metabolisme) per les quals també es destina temps presencial (és decissió de l'alumne si els utilitza o bé ho prepara de forma independent). El treball autònom de l'alumne es centra idealment en el repàs del què es tracta a classe per la seva comprensió i maduració definitives. |
Modalitat | Presencial |
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Idioma/es d'impartició | Català /Castellà
amb material en anglès |
Grau/Màster | Grau de Nutrició Humana i Dietètica |
Distribució de crèdits | Magistral 4.9
Pràctiques 1.8 Seminaris 2.3 |
Horari de tutoria/lloc | A acordar amb l'estudiant que ho sol·liciti |
Adreça electrònica professor/a (s/es) | daniel.sanchis@cmb.udl.cat |
Bibliografia bàsica
*Interessants com a llibre de suport per preparar l’assignatura.
**Interessant llibre de petit format amb moltes figures pel què es refereix a bioquímica de la nutrició.
Recusos web:
BioRom: http://sebbm.bq.ub.es/BioROM/indices/index.html
MolviZ.org: http://www.umass.edu/microbio/chime/
3. Objectius d’aprenentatge
Pel que fa a coneixements, l’estudiant que superi l’assignatura ha de:
A nivell de procediment, l’estudiant que superi l’assignatura ha de:
Especifiques |
Objectius |
|
|
Utilitzar i saber el llenguatge bàsic de la bioquímica i en especial del metabolisme
|
|
|
|
Transversals |
Activitats |
Avaluació |
|
Comunicació i expressió oral i escrita |
seminaris patologia metabolisme |
exposició seminaris grup |
BIOQUÍMICA I METABOLISME
Bioquímica Estructural i enzimologia
Tema 1. Composició de la matèria viva. L’aigua i sistemes amortidors
Tema 2. Biomolècules I: carbohidrats
Tema 3. Biomolècules II: lípids
Tema 4. Biomolècules III: proteïnes
Tema 5. Enzims, cinètica enzimàtica i regulació
Tema 6. Vitamines i micronutrients
Bioenergètica i Metabolisme
Tema 7. Introducció a la bioenergètica
Tema 8. Rutes centrals del metabolisme oxidatiu
Tema 9. Transport electrònic i fosforilació oxidativa
Tema 10. Metabolisme glucídic
Tema 11. Metabolisme lipídic
Tema 12. Metabolisme d’aminoàcids i proteïnes
Tema 13. Metabolisme de nucleòtids
Tema 14. Integració dels processos metabòlics
SESSIONS MAGISTRALS
49 Sessions teòriques d’ aproximadament 50 minuts on el professor presenta la temàtica, ajudat per material informàtic (presentacions power-point, pàgines web, etc). Aquestes sessions pretenen introduir els diferents temes a l’alumnat, guiar-lo en la seva assimilació, destacar els punts més rellevants i facilitar la integració a nivell global. S’espera que durant les classes i fomentat pel professor, l’alumnat aporti i contribueixi amb coneixements previs (anteriors a la realització de l’assignatura així com temari previ) i s’estableixi un diàleg que faciliti la didàctica del temari. Es una part important de l’assignatura on el professorat pot anar seguint el progrés dels alumnes de forma individual, avaluant l’ interès, l’assistència i la intervenció espontània o en moments de diàleg.
PRÀCTIQUES DE LABORATORI
Pràctica 1. Determinació colorimètrica de proteïnes
Determinació de la concentració de proteïna sèrica total per tècniques colorimètriques. Mètode de Biuret. Realització d’una corba patró amb albúmina sèrica
bovina.
Pràctica 2. Separació electroforètica de proteïnes:
Separació de proteïnes de llet mitjançant electroforesi amb SDS.
Tinció amb blau de Coomassie .
Comparació i discussió dels resultats
Pràctica 3. Assaig d’activitat enzimàtica
Estudi de l’activitat alcohol deshidrogenasa. Reacció que catalitza i estratègies de quantificació de l’activitat.
Càlcul d’activitat enzimàtica i activitat específica. Determinació de les constants Vmax i Km aparent.
Pràctica 4. Determinació del contingut d’etanol en begudes
Mesura del contingut d’etanol per tècniques espectrofotomètriques en vi i cervesa.
Assaig d’acoblament de dues reaccions: alcohol deshidrogenasa i acetaldèhid deshidrogenasa. Determinació de la concentració d’etanol a partir de la mesura del NADH format.
Pràctica 5. Estudi del metabolisme del ferro
Determinació de l’hematòcrit
Determinació de ferro total a partir de sèrum humà
Comparació i discussió dels resultats
Pràctica 6. Test de tolerància a la glucosa
Mesura de la glucèmia basal amb glucosímetre.
Determinació de la corba de glucèmia postabsortiva després de la ingesta de 75 g de glucosa en solució o una quantitat equivalent en forma de pa
Comparació i discussió dels resultats
Pràctica 7. Triacilgliceridèmia i colesterolèmia
Determinació de colesterol i triacilglicèrids per tècniques espectrofotomètriques
Determinació del colesterol total
Comparació i discussió dels resultats
SEMINARIS
Estructura de glúcids i lípids: Treball a la sala d’informàtica per assimilar diversos conceptes d’estructura de glúcids i lípids vistos a teoria. (2h)
Estructura de proteïnes: Treball a la sala d’informàtica per assimilar diversos conceptes d’estructura de proteïnes vistos a teoria. (2h)
Resolució de problemes d’enzimologia: exercicis pràctics per facilitar l’assimilació de conceptes teòrics de cinètica enzimàtica. (2h)
Apoptosis: Conceptes sobre mort cel·lular programada per presentar cóm l’activitat enzimàtica intervé en la regulació d’altres esdeveniments biològics no relacionats directament amb el metabolisme. (1h)
Patologies derivades d’alteracions en el metabolisme:
Els alumnes preparen en grups petits (3-5 persones) una presentació que integri els coneixements adquirits sobre aspectes de la bioquímica i el metabolisme, així com patologies derivades d’alteracions en el metabolisme. A continuació exposen davant la classe la seva presentació, en aproximadament 10-20 minuts en funció del nombre de participants al grup. Es dona temps en hores d’assignatura i amb el recolzament del professor per la preparació dels seminaris.
(existeix a disposició dels alumnes un document d’orientació per la preparació de seminaris que inclou propostes i consells per elaborar aquests treballs)
Bibliografia bàsica
*Interessants com a llibre de suport per preparar l’assignatura.
**Interessant llibre de petit format amb moltes figures pel què es refereix a bioquímica de la nutrició.
Recusos web:
BioRom: http://sebbm.bq.ub.es/BioROM/indices/index.html
MolviZ.org: http://www.umass.edu/microbio/chime/