Coordinació: | PEREZ PEREZ, ROSA MARIA |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | DEONTOLOGIA MÈDICA | ||||||||||||
Codi | 100579 | ||||||||||||
Semestre d'impartició | PRIMER QUADRIMESTRE | ||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 3 | ||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||
Coordinació | PEREZ PEREZ, ROSA MARIA | ||||||||||||
Departament/s | MEDICINA I CIRURGIA | ||||||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | Presencials: 30 hores
No presencials: 45 hores | ||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Català/ Castellà | ||||||||||||
Distribució de crèdits | 1,5 teòrics.
1,5 pràctics. |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
PEREZ PEREZ, ROSA MARIA | rosamaria.perez@udl.cat | 4,5 |
El metge del futur necessita un ensenyament de la professió integral. Unir allò científic amb allò tècnic, sense oblidar la deontologia i el professionalisme mèdic tot això em busca de la millor atenció del pacient. que com diu Montori (2020) necessita una atenció acurada i gentil davant d'una medicina industrialitzada. Considerar el pacient com un ens biogràfic i no tan sols biològic.
La formació integral és un dels pilars fonamentals de la preparació dels estudiants universitaris i en especial quan es tracta de la formació dels metges, professionals responsables de la cura de la salut i de la vida dels éssers humans, fet que implica una major responsabilitat davant de la societat. Una societat canviant i cada cop més exigent en matèria de salut i benestar; alhora cada vegada més informada i de vegades més formada.
De la mateixa manera Wojtczak afirma que '... la medicina és una comesa moral, una professió els membres de la qual combreguen amb una sèrie de principis vàlids des de l'inici de les seves activitats, com el respecte cap als altres, l'empatia, la compassió, l'honestedat , la integritat, l'al-ruisme i l'excel·lència professional', i fa èmfasi en el fet que aquests principis constitueixen les 'arrels del professionalisme mèdic i les bases del contracte col·lectiu amb la societat, que tradicionalment ha fet de la medicina una mica diferent d'altres professions o ocupacions'
La deontologia mèdica és el conjunt de normes que guien la recta conducta de la bona tasca mèdica.
Hi ha la necessitat d'incorporar a l'aprenentatge del grau de Medicina aquells principis essencials de la professió mèdica que apareixen recollits al Codi de Deontologia Mèdica.
Els objectius de l'assignatura de Deontologia Mèdica:
Objectiu General:
Conèixer i aplicar el conjunt de normes de conducta recta que cal observar en l'exercici de la professió mèdica. En la seva relació amb els pacients, la societat o amb altres professionals mèdics o d'altres branques sanitàries.
Objectius secundaris:
- Conéixer els objectius principals de l'exercici de la professió mèdica.
- Aprofundir en la necessitat mèdica de vetllar per la qualitat i l'eficiència de l'exercici professional.
- Afavorir el coneixement de la situació de la professió mèdica des del vessant social i del progrés tècnic.
- Incorporar els deures propis de la professió mèdica.
- Relacionar la professió mèdica amb els drets humans i dels pacients.
- Comprendre i valorar l'exercici mèdic des d'una visió integral, independentment del tipus d'exercici i de la situació.
Competències
Competències Bàsiques
1. Els alumnes aplicaran els seus coneixements a la feina o vocació d'una forma professional i adquiriran les competències que demostraran per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
CE32. Conèixer els fonaments legals de lexercici de la professió mèdica.
CE44. Aplicar els valors professionals d'excel·lència, altruisme, sentit del deure, responsabilitat, integritat i honestedat a l'exercici de la professió
CE45. Reconéixer la necessitat de mantenir la competència professional
2. Que els alumnes tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants per emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica (deontològica).
CE41. Conéixer els fonaments de l'ètica mèdica
CE46. Saber abordar la pràctica professional respectant l'autonomia del pacient, les seves creences i la seva cultura
CE 62 Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les tecnologies i les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar informació clínica, científica i sanitària.
3. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
CG 23. Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els pacients, els familiars, els mitjans de comunicació i altres professionals.
CG 24. Establir una bona comunicació interpersonal que capaciti per adreçar-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, mitjans de comunicació i altres professionals.
CG 25. Reconèixer els determinants de salut a la població, tant els genètics com els dependents de l'estil de vida, demogràfics, ambientals, socials, econòmics, psicològics i culturals.
CG 26. Assumir el seu paper en les accions de prevenció i protecció davant de malalties, lesions o accidents i manteniment i promoció de la salut, tant a nivell individual com comunitari.
CG 27. Reconéixer el seu paper en equips multiprofessionals, assumint el lideratge quan siga apropiat, tant per al subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
4. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats daprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau dautonomia.
CG 33. Tenir, a l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu, amb escepticisme constructiu i orientat a la investigació.
CG 34. Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic a l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
CG 35. Ser capaç de formular hipòtesis, recol·lectar i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes, seguint el mètode científic.
CG 36. Adquirir la formació bàsica per a lactivitat investigadora.
1. Correcció a l'expressió oral escrita
2. Domini duna llengua estrangera.
3. Domini de les TIC.
4. Respecte als drets fonamentals digualtat entre homes i dones, a la promoció dels drets humans i als valors propis duna cultura de pau i valors democràtics.
Generals
CG1. Reconéixer els elements essencials de la professió mèdica, incloent-hi els principis ètics i les responsabilitats legals.
CG 2. Comprendre la importància d'aquests principis per al benefici del pacient, de la societat i la professió, amb una atenció especial al secret professional.
CG 3. Saber aplicar el principi de justícia social a la pràctica professional.
CG 4. Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les creences i la cultura.
CG 5. Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge de manera autònoma de nous coneixements i tècniques ia la motivació per la qualitat.
CG 6. Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut.
CG 23. Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els pacients, els familiars, els mitjans de comunicació i altres professionals.
CG 24. Establir una bona comunicació interpersonal que capaciti per adreçar-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, mitjans de comunicació i altres professionals.
Específiques
CE32. Conéixer els fonaments legals i deontològics de l'exercici de la professió mèdica. Conéixer els fonaments deontològics de l'exercici de la professió mèdica.
Professionalisme mèdic. Valors de la professió mèdica
Continguts de l'assignatura:
1.- Deontologia Mèdica. Introducció, concepte i aplicació a lexercici professional mèdic.
2.- Professionalisme mèdic.
3.- Deontologia mèdica i el món del dret.
4.- Relació medicopacient: valors de la professió mèdica. Els canvis a la professió mèdica.
5.- Humanització pràctica de lassistència sanitària.
6.- Metge i pacient des de la perspectiva de gènere.
7.- La relació mèdica mèdica o medicosanitari en el context assistencial.
8.- L'autoregulació de la professió mèdica mitjançant les organitzacions.
9.- Organització Mèdica Col·legial (OMC). Col·legis de Metges. Estructura i funcions.
10.- Codi de Deontologia de Catalunya. Codi de Deontologia Mèdica. Guia dÈtica Mèdica.
Els eixos metodològics de l'assignatura són:
- Classe magistral teòrica:
Continguts de deontologia mèdica, professionalisme mèdic i organització col·legial. Comissions de Deontologia.
-Seminaris pràctics:
Es tractaran temes relacionats amb la deontologia i el professionalisme mèdic:
- Grups de treball per debatre i aclarir situacions complexes deontològiques tant metge-metge, com a metge-pacient o metge-organització. La resolució daquests casos quedarà reflectida en un treball que serà avaluat.
- Treball individual de l'alumne ja que s'incorporarà la lectura i anàlisi d'un llibre relacionat amb la deontologia mèdica/ professionalesme mèdic
El pla de desenvolupament de l'assignatura durant el curs 2022-2023 serà:
Classes magistrals: 1-10. Es farà la classe magistral segons l'hora establert per a l'assignatura.
Seminaris: Es realitzaran 8 seminaris de 2 hores cadascun i es realitzarà un treball grupal (al grup gran es podran fer grups de treball més reduïts). Cada grup tractarà un tema dinterès deontològic / comentaris de casos / resolució de situació de conflictes deontològics. Si realitzareu exposició oral / discussió compartida amb la resta del grup.
AVALUACIÓ DEONTOLOGIA MÈDICA
* Teòric 50% ---------- Part escrita, Exame teòric del contingut de l'assignatura.
* Seminaris pràctics 30% ------- Actitud, participació i aportació activa durant la realització dels seminaris i dels treballs que se'n derivin.
* Participació activa resolució casos o anàlisi llibre recomendat: 20% activitat obligatòria
- L'avaluació de la part escrita, examen teòric, es realitzarà sobre 10 punts i caldrà la puntuació de “5” per poder ponderar amb la resta de puntuacions.
- L'actitud i la participació activa durant els seminaris i les pràctiques i la participació de l'alumne en les tasques que li puguin ser encomanades també poden afavorir una millora de l'avaluació.
BIBLIOGRAFIA:
- Codigo de Deontologia Médica Guía de Ética Médica. OMC. 2015
- Codi de Deontologia. Consell de Col·legis de Metges de Catalunya. 2005.
- Manual de la Relación Médico- Paciente. OMC. 2019.
- Millán Nuñez-Cortés,J. Del Llano señarís, J.E. (2012). Ser médico. Los valores de una profesión. Ed. Unión Editorial.
- El buen quehacer médico. OMC. 3ª ed. 2018