Castellano English
GUIA DOCENT
NEUROCIÈNCIA
Coordinació:
MEDINA HERNÁNDEZ, LORETA MARÍA
Any acadèmic 2023-24
GUIA DOCENT: NEUROCIÈNCIA 2023-24

Informació general de l'assignatura
DenominacióNEUROCIÈNCIA
Codi100576
Semestre d'impartició2N SEMESTRE - GRAU- JUN/SET
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Grau en Medicina4OPTATIVAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)3
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRALABPRAULATEORIA
Nombre de crèdits0.80.41.8
Nombre de grups111
CoordinacióMEDINA HERNÁNDEZ, LORETA MARÍA
Departament/sMEDICINA EXPERIMENTAL
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant Activitat formativa Hores destinades a l'activitat formativa (*) Percentatge de presencialitat
Seminaris 4 100*
Pràctiques 8 100*
Tutories individualitzades 5 100*
Treball de l'alumne 45 0

* Depenent de la situació de la pandèmia de Covid19, si es possible totes o bona part de les classes i tutories es realitzaran en format presencial. Però si la situació empitjora, es passarà a un format mixt (part presencial i part online).
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'impartició Castellà, Català, English
Distribució de crèditsClasses teòriques: 18 hores
Seminaris: 4 hores
Pràctiques: 8 hores
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
AYALA JOVE, MARIA VICTORIAvictoria.ayala@udl.cat,8
MEDINA HERNÁNDEZ, LORETA MARÍAloreta.medina@udl.cat1
PIÑOL RIPOLL, GERARDgerard.pinol@udl.cat,4
TARABAL MOSTAZO, OLGAolga.tarabal@udl.cat,8
Informació complementària de l'assignatura

Es parteix de la base que els alumnes/as tenen ja coneixements bàsics de Neurobiologia, Neuroembriologia, Neuroanatomia i Neurofisiologia, la qual cosa s'ha de demostrar mitjançant un certificat d'estudis universitaris mostrant que han aprovat alguna assignatura(s) amb aquest contingut. L'assignatura de 'Neurociència' pretén abordar coneixements més avançats sobre recerca de frontera en aquest camp.

Objectius acadèmics de l'assignatura

Partint de la base que els alumnes/as han après prèviament les bases de la neurobiologia (coneixements de neurohistología, neuroanatomía i neurofisiologia), en aquesta assignatura es pretén oferir aspectes nous i de recerca de frontera en el camp de la neurociència, ressaltant les implicacions que aquesta pugui tenir en l'àmbit mèdic. Es posarà especial èmfasi en la implicació dels avanços en recerca per a entendre els mecanismes subjacents als trastorns del neurodesenvolupament, els trastorns mentals, les malalties neurodegeneratives i l'envelliment.

 

Competències

CG1 Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica, incloent els principis ètics i les responsabilitats legals.

CG7. Comprendre i reconèixer l'estructura i funció normal del cos humà, a nivell molecular, cel·lular, tissular, orgànic i de sistemes, en les diferents etapes de la vida.

CE23. Conèixer la morfologia, estructura i funció del sistema nerviós central i perifèric

CE24. Creixement, maduració i envelliment dels diferents aparells i sistemes

CE29. Reconèixer amb mètodes macroscòpics, microscòpics i tècniques d'imatge la morfologia i estructura de teixit, òrgans i sistemes

 

 

Continguts fonamentals de l'assignatura

 

Temari

Avanços a recerca en Neurociència, amb èmfasi en la seva implicació per a entendre els mecanismes subjacents als trastorns del neurodesenvolupament, els trastorns mentals, les malalties neurodegeneratives i l'envelliment. El contingut es distribuirà en cinc blocs temàtics.

Teoria i Seminaris:

Bloc 1. Avanços en recerca sobre el desenvolupament prenatal del Sistema Nerviós (SN) i les malformacions del SN. Prof. Loreta Medina

Bloc 2. Avanços en recerca sobre epigenètica en el desenvolupament postnatal i la plasticitat del Sistema Nerviós, i la seva relació amb els trastorns mentals. Prof. Ester Desfilis

Bloc 3. Avanços en recerca bàsica sobre malalties neurodegeneratives que afecten les motoneurones (MNs). Prof. Olga Tarabal

Bloc 4. Avanços en recerca clínica sobre malalties neurològiques. Prof. Gerard Piñol

Bloc 5. Avanços en recerca sobre envelliment del SN. Prof. M. Victoria Ayala

Pràctiques:

- Pràctiques 1 i 2: Registres del calci intracel·lular per l’estudi de la excitotoxicitat en les motoneurones. 4 h . Prof. Olga Tarabal

- Pràctiques 3 i 4: Anàlisi de la composició dels àcids grassos en el SNC. 4 h. Prof. M. Victoria Ayala

 

 

Eixos metodològics de l'assignatura

Es realitzaran classes teòriques, seminaris i pràctiques. Per a facilitar l'estudi, i quan sigui possible, es penjarà material didàctic en Sakai (incloent els powerpoint o pdf de les classes, i articles científics rellevants de cada tema per a comentar i discutir en classe).

 

Pla de desenvolupament de l'assignatura

Se realizarán clases teóricas, seminarios y prácticas. Para facilitar el estudio, y cuando sea posible, se colgará material didáctico en Sakai (incluyendo los powerpoint o pdf de las clases, y artículos científicos relevantes de cada tema).

 

Es realitzaran classes teòriques, seminaris i pràctiques. Per a facilitar l'estudi, i quan sigui possible, es penjarà material didàctic en Sakai (incloent els powerpoint o pdf de les classes, i articles científics rellevants de cada tema).

 

Sistema d'avaluació

A. Criteris per a aprovar:
- Avaluació contínua i assistència a classe: Es realitzarà un seguiment de l'assistència i participació en classe, considerant cada bloc de l'assignatura per separat (veure els blocs en l'apartat de continguts i en l'apartat B sota). De manera global, l'assistència i participació en el 80% o més de les classes, correspondrà a un notable (8 sobre 10); l'assistència i participació entre un 60 a 79% de les classes, correspondrà a un aprovat (6 sobre 10). Per sota d'aquesta participació, s'haurà de realitzar un examen per a demostrar que s'han aconseguit coneixements suficients.

- Examen: Qui no hagi assistit a classe (menys del 60%) o qui desitgi millorar la seva nota, haurà de realitzar un examen sobre els continguts del bloc o blocs afectats. En aquest cas, s'ha d'aprovar l'examen amb un 5 com a mínim (sobre 10). Si la situació d'excepcionalitat creada per la pandèmia de Covid19 persisteix, l'examen es realitzarà online.

 

B. Percentatges de cada bloc: Serà proporcional a les classes que es realitzin de cada bloc respecte al número total.
1. Neurodesenvolupament: 20%
2. Epigenètica: 20%
3. Motoneurona: 25%
4. Malalties Neurològiques: 10%
5. Envelliment: 25%

Bibliografia i recursos d'informació

Articles científics i revisions actualitzades sobre els diferents temes (en anglès)

 

PDF