Coordinació: | PURROY GARCIA, FRANCISCO |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | MALALTIES NEUROLÒGIQUES | ||||||||||||
Codi | 100573 | ||||||||||||
Semestre d'impartició | 2N SEMESTRE - GRAU- JUN/SET | ||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||
Coordinació | PURROY GARCIA, FRANCISCO | ||||||||||||
Departament/s | MEDICINA I CIRURGIA | ||||||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | Neurologia-Neurocirurgia:
- 36 h magistrals - 18 h seminari grup mitjà - 6 h grup petit | ||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Català i castellà | ||||||||||||
Distribució de crèdits | Aquesta matèria té 6 ECTS que es tradueixen en 60 hores presencials, i en 150 hores de treball de l’alumne.
|
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
BRIEVA RUIZ, LUIS | luis.brieva@udl.cat | 1 | |
GATIUS CALDERO, SONIA | sonia.gatius@udl.cat | ,4 | |
GONZALEZ MINGOT, CRISTINA | cristina.gonzalez@udl.cat | 1,7 | |
MARTINEZ ALCAÑIZ, VICTOR MANUEL | victor.martinez@udl.cat | 1,2 | |
MAURI CAPDEVILA, GERARD JOSEP | gmauri@medicina.udl.cat | 2 | |
PUJOL SABATE, MONTSERRAT | montserrat.pujol@udl.cat | 1,7 | |
PURROY GARCIA, FRANCISCO | francisco.purroy@udl.cat | 3,4 | |
TARRAGONA FORADADA, JORDI | jordi.tarragona@udl.cat | ,2 | |
TORRES BONDIA, FRANCISCO IGNACIO | ftbondia@gmail.com | 1,6 |
L’objectiu de l’aprenentatge és que l’alumnat tingui coneixements per a reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies del sistema nerviós central i perifèric. L’alumnat haurà de valorar el risc/benefici dels procediments diagnòstics i terapèutics. Conèixer els marcadors bioquímics, citogenètics i de biología molecular aplicats al diagnòstic clínic. També haurà de saber valorar les indicacions dels estudis radiològics i electrofisiologia en les diferents malalties neurològiques i tractar farmacològicament les malalties coneixent la interacció i els efectes adversos dels tractaments.
Així, l’alumnat després de rebre la formació en Malalties del Sistema Nerviós central haurà adquirit l’habilitat necessària per a reconèixer els signes i símptomes de les entitats neurològiques més freqüents. També tindrà coneixement de l’epidemiologia, fisiopatologia, diagnòstic i tractament de les principals malalties neurològiques. També serà capaç de discernir en quins casos els pacients neurològics requeriran una atenció especialitzada urgent en l’àmbit hospitalari i quins pacients es beneficiaran d’una atenció ambulatòria. En finalitzar el curs l’alumne haurà adquirit la capacitat per a orientar sindròmicament el pacient, seleccionar les proves complementàries més adients i indicar el tractament més correcte.
En acabar l’assignatura, l’estudiant tindrà les capacitats (resultats d’aprenentatge) següents derivats del Llibre de competències professionals a assolir durant el període de formació de pregrau de la Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida (2005), del Llibre Blanc, i de l’Ordre Ministerial.
Seguint la metodologia del Llibre blanc a continuació s’enumeren les competències que l’alumne ha de saber i les que ha de saber fer:
Objectius/Competències |
Resultats de l’Aprenentatge |
Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies del SNC i SNP (ECI/332/2008)
|
Conèixer els principals problemes de patologia del sistema nerviós (Llibre competències Facultat Medicina UdL)
Reconèixer les situacions d’emergència neurològica, gestionar-les i tractar-les inicialment (Llibre competències UdL)
Conèixer, diagnosticar i tractar les principals malalties del sistema nerviós (Llibre competències UdL)
|
Identificar i interpretar els estudis complementaris en Neurologia (ECI/332/2008) |
Interpretar els principals mètodes diagnòstics en Neurologia i saber la seva indicació
|
Saber explorar neurològicament un pacient (ECI/332/2008)
|
|
Saber fer una entrevista completa centrada en el pacient neurològic (ECI/332/2008) |
|
Saber la Farmacologia del Sistema Nerviós (ECI/332/2008) |
|
Saber l’anatomia patològica del Sistema Nerviós (ECI/332/2008) |
|
Competències específiques de la memòria del títol |
CG7. Comprender i reconèixer l'estructura i la funció normal del cos humà, a nivell molecular, cel·lular, tisular, orgànic i de sistemes, en les diferents etapes de la vida. 96. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies del sistema nerviós central i perifèric. 126. Anatomía patológica de los diferentes aparatos y sistemas 127. Marcadores bioquímics, citogenètics i de biologia molecular aplicats al diagnòstic clínic 139 Farmacología del sistema nervioso central y periférico 143 Coneix les indicacions principals de les tècniques electrofisiològiques (EEG, EMG) 155 Saber utilitzar els diversos fàrmacs adequadament. 156 Saber cómo realitzar e interpretar un electroencefalograma
|
A continuació s’enumeren primer els temes que constitueixen l’assignatura i posteriorment s’analitzen els objectius de cada tema teòric. També s’exposen els seminaris pràctics.
Tema 1. Introducció
Recordatori de neuroanatomia funcional
Vascularització del Sistema nerviós central
Síndromes topogràfics
Principals tècniques diagnòstiques en Neurologia: Tc cranial, Rm cranial, EEG, EMG, potencials evocats
Tema 2. Cefalees i àlgies craniofacials
Introducció. Epidemiologia
Classificació
Cefalees primàries: Migranya, cefalea tensional i clúster
Cefalees secundàries
Neuràlgies
Tema 3. Epilèpsia
Epidemiologia
Epileptogènesi
Classificació
Semiologia de les crisis
Principals síndromes epilèptiques focals i generalitzades
L’estatus epilèptic
Diagnòstic
Tractament
Tema 4. Malalties cerebrovasculars
Epidemiologia de les malalties cerebrovasculars
Nomenclatura de les malalties cerebrovasculars
Factors de risc, etiologia i fisiopatologia de l’ictus isquèmic
Clínica de l’ictus isquèmic
Classificació de l’ictus isquèmic
Factors de risc, etiologia i fisiopatologia de l’ictus hemorràgic
Classificació de l’ictus hemorràgic
Tractament de les malalties cerebrovasculars
Trombosi venosa cerebral
Tema 5. Trastorns del moviment
Tema 6. Malalties desmielinitzants
Tema 7. Demència
Tema 8. Neuropaties perifèriques
Tema 9. Malalties musculars i de la unió neuromuscular
Tema 10. Neoplàsies del Sistema Nerviós
Tema 11. Malalties de la medul·la espinal
Tema 12. Malalties degeneratives de les motoneurones
Tema 13. Edema cerebral i trastorns de la circulació del líquid cefaloraquidi
Tema 14. Trastorns del desenvolupament del sistema nerviós
Tema 15. Trastorns de la vigilància
Tema 16. Neuropaties cranials
Tema 17. Traumatismes cranio-encefàlics
Tema 18. Malalties neurològiques carencials, tòxiques farmacològiques i metabòliques
Malalties neurològiques carencials
Malalties neurològiques tòxico-farmacològiques
Encefalopaties metabòliques
Tema 19. Trastorns de la son
Tema 20. Trastorns del cerebel i atàxies degeneratives
Atàxies hereditàries
Atàxies d’herència recessiva: Frataxinopaties- Malaltia de Friedrich: clínica, etiopatogènia i aspectes genètics, diagnòstic diferencial, pronòstic i tractament. Altres atàxies recessives
Atàxies d’herència dominant: Classificació i diversitat de símptomes
Atàxies adquirides
Tema 21. Neurofarmacologia
Tema 22. Anatomia patològica del Sistema Nerviós
Seminaris:
Tipus |
Titol |
Grup Petit |
Seminari Exploració Neurològica Seminari Ecodopler Seminari Punció Lumbar |
Grup Mitjà |
Seminari anatomia patològica Seminari conceptes Neurocirurgia Seminari farmacologia 1 Seminari farmacologia 2 Seminari Ictus Seminari cefalea Seminari Malalties desmielinitzants Seminari Mov anormals Seminari Epilepsia Seminari Rehabilitació |
A. CLASSES TEÒRIQUES: es tractaran els continguts del temari
B. CLASSES PRÀCTIQUES
· Es faran seminaris basats en supòsits clínics que permetin explicar l’etiologia, clínica, el diagnòstic, pronòstic i tractament dels diferents tipus de malalties neurològiques. L’objectiu és que l’alumne apliqui els conceptes teòrics a casos pràctics.
· També es faran seminaris en grups petits pràctics sobre punció lumbar, exploració Neurològica i ecodoppler de troncs supraòrtics i transcranial
C. ACTIVITATS D’AVALUACIÓ CONTINUADA
Durant el transcurs de la matèria es desenvoluparan activitats d’avaluació continuada en la plataforma Sakai per a consolidar les competències.
A. CLASSES TEÒRIQUES: es tractaran els continguts del temari
B. CLASSES PRÀCTIQUES
· Es faran seminaris basats en supòsits clínics que permetin explicar l’etiologia, clínica, el diagnòstic, pronòstic i tractament dels diferents tipus de malalties neurològiques. L’objectiu és que l’alumne apliqui els conceptes teòrics a casos pràctics.
· També es faran seminaris en grups petits pràctics sobre punció lumbar, exploració Neurològica i ecodoppler de troncs supraòrtics i transcranial
C. ACTIVITATS D’AVALUACIÓ CONTINUADA
Durant el transcurs de la matèria es desenvoluparan activitats d’avaluació continuada en la plataforma Sakai per a consolidar les competències.
L'avaluació es basarà en 1) l'activitat continuada amb activitats penjades a l'entorn Sakai que hauran de ser realitzades de forma individual i 2) en la realització d'una avaluació tipus test. totes dues avaluacions tindran un pes d'un 50%.
Totes dues activitats hauran de ser superades de forma independent.
L'assistència als seminaris haurà de ser d'un mínim del 80%.
Llibres:
Publicacions periòdiques
Adreces d’Internet