Castellano English
GUIA DOCENT
MALALTIES INFECCIOSES EMERGENTS I REEMERGENTS
Coordinació:
JOVER SAENZ, ALFREDO JULIAN
Any acadèmic 2023-24
GUIA DOCENT: MALALTIES INFECCIOSES EMERGENTS ... 2023-24

Informació general de l'assignatura
DenominacióMALALTIES INFECCIOSES EMERGENTS I REEMERGENTS
Codi100569
Semestre d'imparticióPRIMER QUADRIMESTRE
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Grau en Medicina5OPTATIVAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)6
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRAULATEORIA
Nombre de crèdits33
Nombre de grups11
CoordinacióJOVER SAENZ, ALFREDO JULIAN
Departament/sMEDICINA I CIRURGIA
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiantCada crèdit es calcula com 25 hores de treball: 10 hores de classe presencial i s'estima 15 hores de treball autònom de l'estudiantat.
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà/castellà (80%) i anglès (20%; documentació, videos)
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
BELLES BELLES, ALBAalba.belles@udl.cat,1
CAMON PUEYO, ANA MARIAanamaria.camon@udl.cat1,97
JOVER SAENZ, ALFREDO JULIANalfredo.jover@udl.cat1,97
RAMÍREZ HIDALGO, MARÍA FERNANDAmariafernanda.ramirez@udl.cat1,96
Informació complementària de l'assignatura

En el segle XXI, les malalties infeccioses emergents i re-emergents plantegen un seriós desafiament per al seu control. Són patologia infecciosa de nova descripció o que apareix en zones on no existien o de llocs on havien estat eradicades o que han canviat el seu patró epidemiològic. L’Institut de Medicina dels Estats Units va definir en 1992 les malalties emergents com aquelles que han incrementat la seva incidència en les dues dècades anteriors o la incidència de les quals amenaça amb un increment futur. Les malalties re-emergents són aquelles que han ressorgit quan ja havien estat pràcticament eradicades o la seva incidència havia disminuït en gran manera. Són malalties infeccioses que després de no constituir un problema de salut, reapareixen sovint agafant proporcions epidèmiques.

Així mateix, Malalties Emergents i Re-emergents és la primera assignatura del currículum de Medicina en la qual l’alumne entra en contacte amb les entitats infecciones diferenciades i d’elevada rellevància i especialització com és la infecció nosocomial i la infecció tropical. Així mateix, ofereix una perspectiva molt particular sobre les infeccions del futur, en relació clara amb les resistències antibiòtiques i les alternatives terapèutiques experimentals. Tot això acompanyat del foment en un millor coneixement dels antibiòtics i de la seva preservació a través dels programes d'optimització antibiòtica (PROA). En aquesta assignatura es tracta de donar una visió integral i coherent d’aquestes malalties. L’assignatura està particularment centrada en l’adquisició de competències i coneixements en la temàtica.

Objectius acadèmics de l'assignatura

Els objectius de l'assignatura són:

 

Objectiu general

1. Actualitzar l’estudiant en els avenços epidemiològics, diagnòstics i terapèutics en patologia infecciosa emergent tant l’adquirida a la comunitat, la d’adquisició nosocomial, en les malalties infeccioses tropicals i importades, aixi com les infeccions del futur.

 

Objectius específics

1. Descriure els mecanismes de transmissió de les malalties infeccioses emergents i re-emergents i, si s’escau, les seves àrees de distribució.

2. Abordar el maneig diagnòstic i terapèutic de les malalties infeccioses emergents i re-emergents.

3. Assenyalar els principals síndromes clínics de les principals malalties infeccioses emergents i re-emergents.

4. Descriure la patologia més freqüent en el viatger internacional i les principals recomanacions pel que fa a la vacunació i profilaxi.

5. Descriure les característiques de la patologia infecciosa tant en les infeccions comunitàries, com en les d’adquisició nosocomial, de les malalties tropicals i importades, i de infeccions en situacions extremes

6. Coneixer el futur de las infeccions i les sevas terapias.

 

Competències bàsiques:

1. Avaluar el risc de patir una malaltia infecciosa emergent o re-emergent en qualsevol dels àmbits que s’han desenvolupat.

2. Avaluar els processos diagnòstics i terapèutics a emprar en les malalties infeccioses emergents i re-emergents.

3. Indicar mesures de prevenció i control de les malalties infeccioses emergents i re-emergents.

4. Comunicar la informació d’aquestes malalties a les autoritat sanitàries competents.

Competències

L'estudiant que superi aquesta matèria:

1.  Coneixerà les principals malalties infeccioses emergents i re-emergents.

2. Serà capaç d’efectuar un diagnòstic diferencial entre diverses malalties infeccioses emergents i re-emergents.

3. Serà capaç d’endegar el procés diagnòstic de la malaltia tant des del punt de vista clínic com des del punt de vista del laboratori de Microbiologia.

4. Explicar les implicacions per al control de les malalties emergents en qualsevol dels àmbits d’estudi.

5. Enumerar les característiques i repercussió de la vigilància i control de les malalties emergents i re-emergents.

6. Indicar les principals mesures de prevenció i control de les malalties emergents i re-emergents.

7. L’alumne serà coneixedor de l’ambient hospitalari i de la infecció associada amb l’assistència sanitària.

8. Obtindrà coneixement en el plantejament de control d’un brot epidèmic i els aïllaments  preceptius al cas.

9. Mantindrà nocions aproximades a les infeccions del futur. Coneixirà com s`apliquen les noves tecnologies a les infeccions al present i en un futur proper.

10. Haurà rebut formació en infeccions fora de les condicions ambientals normals.

11. Haurà adquirit els coneixements bàsics de l`antibioteràpia general i els principis correctes d`us.

Continguts fonamentals de l'assignatura

CLASSES MAGISTRALS (grup únic)

Horari: 13-14,30h (2023)

 

Malalties infeccioses tropicals i importades

1.  Paludisme com a malaltia importada. Dra Ramírez.

2.  Helmintosis importades. Dra Ramírez

3.  Febres hemorràgiques.Dra. Ramírez

4. Turisme sexual. Dra Ramírez

5.  Malaltia de Chagas. Dra Ramírez

6. Atenció al pacient immigrant. Dra Ramírez

7. Diarrea del viatger. Dra Ramírez

 

Infecció Nosocomial

8.  Infecció Nosocomial. Definició i generalitats. Dr. Jover

9.  Sistemes de vigilància. VINCat i proyectes Zero. Dr Jover

10.  Tipologìa dels microorganismes multiresistents. Dr Jover

11.  Higiene de mans i seguretat del pacient. Tipus d’aïllaments. Sra Castellana.

12. Política antibiòtica en implementació de programes d’optimització antimicrobiana  (PROA). Dr. Jover

13.  Diarrea per Clostridioides difficile. Dr Jover

14.  Estudi de brots. Dr Jover

 

Infecció Comunitària

15. Infecció per SARS-CoV-2 (COVID-19). Dra Camon

16. Pla de vacunació i necessitats. Dra. Barbé

17. Malalties de transmissió sexual. Dra. Camón

18. TBC multiresistent. Dra Camón

19. Legionel·losi .Dr Jover

20. Infecció gàstrica per H. Pylori.  Dr. Jover

 

Infeccions del futur

21. VIH futur/actual. Dra Camón

22. El paper del microbioma a les infeccions. Dra Bellés

23. Teràpia amb fags. La realitat alternativa. Dra Camón

24. Infeccions en catàstrofes. Dra Ramírez

25. Medicina espacial. Dra Ramírez

26. Big data i xarxes neuronals. Dra Camón

27. Neuroinmunologia a la infecció. Dra Camón

SEMINARIS. Activitat en grup complet (sense superar els 20 membres)

Horari:14-14,30h (2023)

Taller control de brots i resolució de casos clínics diversos. Dr. Jover, Dras. Ramírez i Camon.

 

TREBALL INDIVIDUAL

Disseny i desenvolupament de treball de recerca bibliogràfica sobre tema específic de la temàtica a criteri del professorat. Extensió i format a definir. Entrega al final de assignatura.

Eixos metodològics de l'assignatura

Classes magistrals/Seminaris

 

El professor resumirà les principals entitats infeccioses característicament emergents o re-emergents respecte les seves formes de presentació, epidemiologia, manifestacions i símptomes, formes diagnòstiques, tractaments i peculiaritats. És important que l’alumne revisi primer el tema que s’exposarà a classe, per afavorir la interacció professor-alumne i la resolució adequada dels dubtes. 

Se li exposarà a l’alumne com realitzar un interrogatori sobre els principals signes d’alarma de la malaltia. Així mateix, es buscarà que l’alumne adquireixi les habilitats bàsiques en l’estudi d’un brot epidèmic. D’altra banda, s’il·lustrarà amb iconografia i vídeos l’entitat. L’alumne haurà de dedicar una part de les seves hores no presencials a estudiar i visualitzar vídeos relacionats amb el temari. Se facilitarà bibliografia como a material de suport.

Pla de desenvolupament de l'assignatura

Veure continguts

 

Sistema d'avaluació
  1. Avaluació dels coneixements teòrics adquirits en classes magistrals i seminaris mitjançant un examen con preguntes d’elecció múltiple. Representa al voltant del 90% de la nota. 
  2. Avaluació d’un treball d’investigació relacionat amb la temàtica de la assignatura. Representarà aproximadament l’altre 10% de la nota final, empre i quan s’hagi obtingut una puntuació global de 5 en l’examen teòric.

El primer dia es tractarà amb l'estudiantat les condicions de l'avaluació i la forma concreta de dur-la a terme.

Bibliografia i recursos d'informació

1. Schrag SJ, Wiener P. Emerging infectious disease: what are the relative roles of ecology and evolution?. Trends Ecol Evol 1995;10: 319-24.

2. Jones KE, Patel NG, Levy MA, Storeygard A, Balk D, Gittleman JL, Daszak P. Global trends in emerging infectious diseases. Nature. 2008 Feb 21;451(7181):990-3.

3. Soto SM. Human migration and infectious diseases. Clin Microbiol Infect 2009; 15 Suppl 1: 26-8.

4. Mahan MJ, Kubicek-Sutherland JZ, Heithoff DM. Rise of the microbes. Virulence. 2013; 4: 213-22.

5. Berry M, Gamieldien J, Fielding BC. Identification of new respiratory viruses in the new millennium. Viruses 2015; 7: 996-1019.

6. Roca I, Akova M, Baquero F, Carlet J, et al. The global threat of antimicrobial resistance: science for intervention. New Microbes New Infect 2015; 6: 22-9.

7. White MK, Wollebo HS, David Beckham J, Tyler KL, Khalili K. Zika virus: An emergent neuropathological agent. Ann Neurol 2016; 80: 479-89.

8. Stentiford GD, Becnel JJ, Weiss LM, et al. Microsporidia - Emergent Pathogens in the Global Food Chain. Trends Parasitol. 2016; 32: 336-48.

9. Alonso Saratxaga E, Pérez Esquerdo MR. Conocimientos básicos sobre enfermedades víricas emergentes: apuntes para la atención primaria (parte 1). FMC 2018; 25: 3-13.

10. Alonso Saratxaga E, Pérez Esquerdo MR. Conocimientos básicos sobre enfermedades víricas emergentes: apuntes para la atención primaria (parte 2). FMC 2018; 25: 72-81.

 

Recursos web:

Emerging Infectious Diseases journal - CDC . https://wwwnc.cdc.gov/eid/

National Center for Emerging and Zoonotic Infectious Diseases-CDC. https://www.cdc.gov/ncezid/

Boletín Epidemiológico Semanal en Red-Instituto de Salud Carlos III. http://www.isciii.es/ISCIII/es/contenidos/fdservicios-cientifico-tecnicos/fd-vigilancias-alertas/fd-boletines/boletin-epidemiologico-semanal-red.shtml

 

Durant el curs es posen a disposició de l'estudiantat documents, recursos digitals i lligams web al Campus Virtual.

PDF