Castellano English
GUIA DOCENT
SALUT MENTAL
Coordinació:
MIRET FALLADA, SALVADOR
Any acadèmic 2023-24
GUIA DOCENT: SALUT MENTAL 2023-24

Informació general de l'assignatura
DenominacióSALUT MENTAL
Codi100562
Semestre d'impartició2N SEMESTRE - GRAU- JUN/SET
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Grau en Medicina5OPTATIVAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)3
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRAULATEORIA
Nombre de crèdits0.22.8
Nombre de grups11
CoordinacióMIRET FALLADA, SALVADOR
Departament/sMEDICINA I CIRURGIA
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant 60% de temps presencial (síncrones i classes gravades)
40% d'estudi i de preparació de l'exposició
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà i Castellà
Anglés en la presentació del treball
Distribució de crèditsTots els crèdits es fan en grup gran, no hi ha grups mitjans ni grups petits
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
BATALLA LLORDES, IOLANDAiolanda.batalla@udl.cat,8
MIRET FALLADA, SALVADORsalvador.miret@udl.cat,8
MUR LAIN, MARIAmaria.mur@udl.cat,8
PIFARRE PAREDERO, JOSE FEDERICOjosep.pifarre@udl.cat,6
Informació complementària de l'assignatura

Els problemes de salut mental segons la Organització Mundial de la Salut (OMS) es poden definir com un estat de Benestar en el que l’individu és conscient de les seves capacitats, pot enfrontar-se a les exigències normals de la vida i treballar de manera productiva i fructífera, i es capaç de contribuir a la seva comunitat (OMSs, Pla Director de Salut Mental i Addiccions de Catalunya, 2006). Com podem veure, aquesta definició va molt més enllà del concepte de psiquiatria, destacant entre d’altres en el fet que la salut està condicionada per múltiples factors: biològics, psicològics, familiars i socials, educatius, econòmics i medioambientals, que es relacionen entre sí i produeixen resultats en termes de salut (Pla Director de Salut Mental i Addiccions, Generalitat de Catalunya, 2006).

Aquesta assignatura pretén ampliar els coneixements propis del camp de la psiquiatria i de la psicologia, des d’una visió global, integradora, incidint en la visió de la persona malalta de manera global (bio psico social espiritual), i estudiant també com interrelacionen els diferents àmbits tant en la gènesi com en el manteniment dels diferents trastorns mentals. 

El disseny de l’assignatura està pensat de manera que l’estudiantat matriculat tingui assolits els coneixements propis de les assignatures de psiquiatria i de psicologia mèdica, de manera que no es recomana que es matriculin alumnes que no hagin superat aquestes assignatures.

Per cadascú dels temes, els diferents professors realitzaran una revisió conceptual del tema, tractant aspectes de la salut mental no tractats a les assignatures obligatòries però molt rellevants de la cara a la pràctica clínica com a metge o metgessa. Per passar després, a partir de casos clínics, a evidenciar la interrelació entre les diferents dimensions presents.

Objectius acadèmics de l'assignatura

L’objectiu principal d’aquesta matèria optativa és l’adquisició de coneixement, habilitats, actituds i valors dins el camp de la salut mental que poden ser útils pel futur metge per l’exercici de la seva professió. Inclou conèixer les bases biològiques, psicològiques i socials dels diferents trastorns, així com la seva interacció. L’estudiant, al final de l’assignatura, ha de ser capaç, dins l’àmbit de la salut mental, de reconèixer els símptomes, de fer diagnòstics diferencials i de fer plantejaments terapèutics. També ha de conèixer els diferents recursos existents dins la xarxa de salut mental, i de saber què és el que poden aportar dins el tractament integral de les persones amb malaltia mental.

Més concretament, dins els objectius generals del grau de medicina, aquesta assignatura pretén donar resposta als següents objectius, entesos sempre dins l’àmbit específic de la salut mental.

 

 

Competències
Continguts fonamentals de l'assignatura

 

CLASSE TEÒRICA

PROFESSOR

Presentació. Salut Mental: aspectes generals

Miret

Noves addiccions

Batalla

Trastorns de l’espectre ansiós. Fòbies i obsessions.

Miret

Més enllà dels trastorns afectius

Mur

Aproximació a la comprensió i maneig dels trastorns de l’espectre esquizofrènic

Miret

Atenció en crisi (grans catàstrofes, programes d’intervenció)...

Mur

Aprofundiment en el coneixement del trastorn de la personalitat antisocial i la Psicopatia

Batalla

Algunes controvèrsies en salut mental

Pifarré

Neuropsicologia - rehabilitació neuropsicològica

Mur

Estructura psíquica, dinàmica mental i Fenomenologia

Aproximació a les intervencions psicoterapèutiques. Teràpia grupal i sistèmica

Miret

Maneig pràctic del trastorn de la personalitat límit 

Batalla

Recerca i salut mental

Mur

Maneig del pacient trastorn psiquiàtric complex amb comorbiditat amb trastorn de la personalitat

Batalla

Psiquiatria a partir de la revisió d’articles I

Pifarré

Psiquiatria a partir de la revisió d’articles II

Pifarré

 

Eixos metodològics de l'assignatura

L’assignatura consta de 30 hores teòriques. Cada tema tindrà una duració de dues hores consecutives, en les que la primera hora serà per presentar el contingut més teòric i la segona hora per, a partir de casos clínics, entendre i interpretar la complexitat etiopatogència de molts casos, i adquirir coneixement i habilitats diagnòstiques i terapèutiques, que s’ampliaran posteriorment en el practicum de psiquiatria de sisè de medicina.

S'haurà de presentat també un article científic en relació a la salut mental en una exposició, amb un temps maxims de 4 minuts i preferentment en anglés.

Pla de desenvolupament de l'assignatura

L’estructura de les activitats presencials constituirà en aprofundir en aspectes teòrics propis del camp de la psiquiatria, la psicologia i la salut mental.

Estan previstos 15 temes, cadascú dels quals tindrà una durada de dues hores consecutives. Per cada tema hi haurà una revisió teòrica dels aspectes més rellevants, per després passar, a partir de casos clínics, ampliar coneixement i també integrar-los en una perspectiva global.

La presentació de casos clínics podrà ser a partir de casos escrits, i també a partir de material audiovisual (vídeos, talls de veu).

També en alguns temes es podran presentar talls de pel·lícules, etc, que, tot i no tractar-se de casos reals, puguin ajudar a la comprensió i a l’exemplificació d’alguns trastorns.

 

L’estudiantat haurà de realitzar un treball addicional obligatori, sobre una revisió crítica sobre un article publicat en una revista internacional sobre algun aspecte relatiu a la salut mental.

Per seleccionar l’article, l’estudiant haurà de seleccionar primer un tema, i després, a partir d’una revisió de la literatura, seleccionar un article per fer una lectura crítica de l’article. L’article haurà de ser en llengua anglesa, i es valorarà positivament si la crítica a l’article es fa en llengua anglesa (tot i que també es podrà realitzar aquesta de manera opcional en català o en espanyol)

-La presentació de l'article es farà també online, havent de penjar el treball dins l'espai activitats creat per aquesta tasca

 

Sistema d'avaluació

A l’avaluació d’aquesta matèria i d’acord amb les directrius generals de la Facultat, tindrà les següents parts.

 

Bibliografia i recursos d'informació
PDF