Coordinació: | ESQUERDA ARESTE, MONTSERRAT |
Any acadèmic 2019-20 |
Denominació | BIOÈTICA | |||||||||
Codi | 100558 | |||||||||
Semestre d'impartició | PRIMER QUADRIMESTRE | |||||||||
Caràcter |
| |||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 3 | |||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| |||||||||
Coordinació | ESQUERDA ARESTE, MONTSERRAT | |||||||||
Departament/s | CIRURGIA | |||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | 15 hores classe magistral 15 hores seminaris
45 hores treball autònom estudiant | |||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | |||||||||
Idioma/es d'impartició | Català | |||||||||
Distribució de crèdits | Presencial 30 h.
Magistral 15 h. Seminaris 15 h. | |||||||||
Horari de tutoria/lloc | Dr. Viñas: dimecres i divendres 10-11 h. Departament de Cirurgia. Quedar prèviament
Dra Esquerda: dimecres: quedar prèviament Dr. Yuguero: dimarts: quedar prèviament |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
ESQUERDA ARESTE, MONTSERRAT | montse.esquerda@udl.cat | 3,47 | |
VENA MARTINEZ, ANA BELÉN | anabelen.vena@udl.cat | 1,72 | |
YUGUERO TORRES, ORIOL | oriol.yuguero@udl.cat | 1,41 |
La pràctica de la medicina no és solament una qüestió que afecti al metge, ans al contrari, per definició és una relació social amb, al menys, un altra persona, el malalt. Per tant, l’ensenyament de la Medicina no solament ha de ser de coneixements teòrics i habilitats pràctiques dels mitjans tècnics diagnòstics i terapèutics i les seves bases que es poden aplicar al malalt, sinó que és del tot necessari que l’alumne aprengui a utilitzar bé aquests mitjans, i que comprengui que pel bé del malalt i d'ell mateix, l’afany de la millor relació metge - malalt ha de guiar tot acte mèdic.
Tota decisió que prengui el metge té una vessant ètica, doncs es fonamenta en unes valoracions que ha fet de la situació concreta del malalt. L’ensenyament de la bioètica és doncs fonamental durant el període de pregrau per tal de que el metge hagi adquirit els coneixements teòrics i les habilitats i actituds necessàries per fer una bona praxis assistencial i hagi integrat en el seu discurs científic l'adequada fonamentació bioètica que faci que les seves decisions tinguin una base raonable que les sustenti.
Es evident que l’ensenyament de la filosofia, antropologia, moral, teologia, història i ètica no es poden impartir amb profunditat durant els estudis de pregrau, però si unes bases que facilitin l'ulterior aprofundiment del metge, especialitzant-se segons les vessants de la seva pràctica professional.
Els objectius d’aprenentatge expressen tot allò que els alumnes han d’aprendre durant la seva formació. Han de ser una concreció de les competències de la materia en termes de resultats d’aprenentatge.
Bioètica i êtica aplicada:
Ja el General Medical Council (2) l’any 1993 en el seu document de consens “Tomorrow’s Doctor” va definir – i posteriorment s’han anat incloent als up-date - quins son els atributs del metge independent i en relació a la bioètica son:
- La habilitat de reconèixer i analitzar problemes ètics per tal de possibilitar als pacients, les seves famílies, la societat i al metge que tinguin la visió apropiada d’aquests problemes en la presa de decisions; això compren:
a) Coneixement dels estàndards ètics i les responsabilitats legals de la professió mèdica.
b) Comprensió de l’impacte de la legislació medico - social en la pràctica mèdica.
c) Reconèixer la influència que té la pròpia personalitat i valors del metge sobre el seu abordatge dels problemes ètics.
Amb el curs de bioètica es pretén que l’alumne adquireixi coneixements i habilitats necessàries per tal d’identificar els problemes ètics que genera la pràctica mèdica i de la investigació, conèixer els mètodes d’anàlisi bioètic dels mateixos i la seva lexicografia així com donar el tractament adequat als mateixos, de manera que obtingui l’habilitat de saber afrontar els problemes ètics que se li plantejaran en la seva pràctica professional, sigui en la medicina assistencial com en el camp de l’experimentació. Així mateix es pretén que l’alumne obtingui les actituds de respecte dels drets humans aplicats als malalts i familiars.
Així doncs, A l’acabar el curs l’alumne ha de ser capaç de:
1- Conèixer i comprendre els principals fonaments de la bioètica que donin raó de la seva actuació.
2- Identificar els diferents valors ètics presents en el rerefons de les decisions i actuacions assistencials.
3- Comprendre les diferents corrents filosòfiques que configuren els valors ètics vigents en la nostra societat
4- Conèixer i aplicar la metodologia de la resolució de problemes bioètics en els casos més freqüents.
5- Adquirir una actitud respectuosa vers la dignitat de tota persona malalta, tot defensant els seus drets humans.
Aquesta assignatura també pretén inculcar les competències essencials dels Graduats en Medicina - d’acord amb les Competències professionals a assolir durant el període de formació de pregrau de la nostra Facultat de Medicina (Lleida, 2005), les quals inclouen tot un apartat de valors professionals, actituds, comportament i ètica.
Competències del pla d’estudis a les que contribueix
- Conèixer els fonaments de l’ètica mèdica I Bioètica (41, 42)
- Aplicar els valors professionals d’excel·lència, altruisme, sentit del deure, responsabilitat, integritat i honestedat a l’exercici de la professió (44)
- Reconèixer la necessitat de mantenir la competència professional (45)
- Consentiment informat (33)
- Confidencialitat (34)
- Resoldre conflictes ètics (43)
- Saber abordar la pràctica professional respectant l’autonomia del pacient, les seues creences i cultura (46)
FONAMENTS DE BIOÈTICA
BIOETICA APLICADA
Classe magistral
Seminari: Els seminaris seran l’estudi de casos (problem based learning) clínics relacionats amb la teoria prèviament tractada i que els alumnes han de analitzar i resoldre, amb la tutoria del professor/a. Especialment en la segona part d’ètica aplicada. Es farà alguna pràctica tipus rol play. En els seminaris es complementarà la teoria.
L'avaluació consta de:
- 70%. Examen escrit
- 10%. Treball pràctic sobre casos bioètics
- 10%. avaluació continuada
- 10% Jornades de bioètica
Cal treure un 5 com a nota mínima a l'examen escrit per realitzar el còmput total de la nota.
Bibliografia bàsica:
Altra bibliografia per consultar:
Altres recursos
Actualidad en derecho Sanitario:
www.actualderechosanitario.com
Asociación Española de Derecho Sanitario:
Institut Borja de Bioètica – Universitat Ramon Llull
http://www.ibbioetica.org/in_cat.html
Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona
Revista electrònica bioètica i debat
http://www.bioetica-debat.org/
Comitè de Bioètica de Catalunya
http://www.gencat.net/salut
Declaración de Derchos Humanos
www.unhchr.ch/udhr/lang/spn.htm
Ministerio de Sanidad
Organización mundial de la Salud