Castellano English
GUIA DOCENT
PSICOBIOLOGIA
Coordinació:
ESQUERDA ARESTE, MONTSERRAT
Any acadèmic 2019-20
GUIA DOCENT: PSICOBIOLOGIA 2019-20

Informació general de l'assignatura
DenominacióPSICOBIOLOGIA
Codi100555
Semestre d'impartició2N SEMESTRE - GRAU- JUN/SET
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Grau en Medicina2OPTATIVAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)3
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRAULATEORIA
Nombre de crèdits1.51.5
Nombre de grups11
CoordinacióESQUERDA ARESTE, MONTSERRAT
Departament/sCIRURGIA
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticiócatala
Horari de tutoria/llocdimecres matí, 11h, despatx departament cirurgia
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
ESQUERDA ARESTE, MONTSERRATmontse.esquerda@udl.cat3
Informació complementària de l'assignatura

L’assignatura de psicobiologia de l’estrés i les emocions té dues parts diferenciades.

En la primera part s’aborda les bases biològiques de l’estrés i les emocions, Aixa com la seva influència en la salud.Es parteix de la idea que la conducta és una característica biològica en virtut de la qual els éssers humans podem establir una relació activa i adaptativa amb el medi ambient, però segons les demandes del medi poden ocasionar dificultats.

La conducta d’una persona estarà en funció del seu genotip (informació genètica que recull la història evolutiva de la seva espècie) i de la interacció d’aquesta amb l’ambient que es desenvolupi o visqui. En aquest context, queda clar que, dins el conjunt de sistemes que regulen l’activitat biològica dels éssers vius, el sistema neuroendocrí, per l’estreta relació que existeix entre ell i la conducta, és el més important per l’explicació del comportament.

Per conèixer la conducta humana d’una persona, és molt important el conèixer les característiques biològiques del mateix, com i en quina mesura aquestes característiques es veuen influïdes pels gens, quins mecanismes modifiquen la informació genètica durant l’evolució i, per últim, quines són les característiques del sistema neuroendocrí que permeten regular i establir una relació activa amb el medi ambient, es a dir, emetre un comportament. D’altra banda és important conèixer com factors ambientals poden provocar respostes d’estrés en la persona.

En la segona part de l’assignatura, és en format de taller pràctic sobre estratègies de maneig de l’estrés mitjançat mindfulness.

Estudis recents mostren alts nivells d’ansietat en estudiants de medicina així com en professionals sanitaris joves, amb alts nivells de burn-out. La competència professional i clínica està inversament relacionada amb el burn-out.

Múltiples estudis mostren l’eficàcia d’una tècnica estructurada com el mindfulness en la reducció de l’estrés i la fatiga emocional tan en estudiants de medicina com professionals sanitaris.

Objectius acadèmics de l'assignatura

 

  1. Conèixer les principals bases biològiques les emocions i estrés, des del punt de vista anatòmic, fisiològic i psicològic.
  2. Interpretar les emocons i estrés com una característica biològica en virtut de la qual els humans podem establir una relació activa i adaptativa amb el medi.i
  3. Saber diferenciar els aspectes més neurobiològics d’aquells més ambientals en la gènesi i manteniment de les emocions humanes.
  4. Reconèixer la influència de les emocions i estrés en la salut.
  5. Adquirir estratègies de maneig de l’estrés i ansietat
  6. Reconèixer i detectar els factors estressants associats a les professions sanitàries
  7. Aprendre estratègies personals d’auto-cura
  8. Millorar habilitats professionals, com observar, acceptar, no jutjar, acollir, empatitzar, establir el vincle, prendre distància.
Competències

1 Assolir coneixements relacionats amb la psicobiologia d el'estres i les emocions

2. Adquirir competències en el reconeixement de factors implicats en l’estrés

3. Adquirir competències en el maneig d’estrés i afrontament mitjançant midfullness

Continguts fonamentals de l'assignatura

1. Bases teòriques d ela psicobiología de les emocions

2. Psicobiología de l'estrés

3. Factors associats al desenvolupament de l'estrés

4. Burn-out mèdic

5. taller estructurat de mindfulnes

Eixos metodològics de l'assignatura

Classes teòriques

taller pràctic minfulness

Sistema d'avaluació

- 50 % Assistència a classes/tallers ( es passara full assistència)

- 25 % avaluació continuada

- 25 % avaluació final

 

Bibliografia i recursos d'informació

Del Abril Alonso A, et al. Prácticas de Fundamientos Biológicos de la conducta. Editorial Sanz y Torres, Madrid, 2005.

Carlson NR. Fisiología de la conducta 8ª Edición. Pearson, Madrid, 2006

Pinel JPJ. Biopsicología. Prentice Hall, Perason Education, Madrid, 2000.

Rosenzweig Mark R, et al. Psicologia biológica, una introducción a la neurociencia conductual, cognitiva y clínica. Ariel, Barcelona, 2001

Germer, G.K., (2011). El poder del mindfulness. Barcelona: Paidós.

Kabat-Zinn, J. (2006). Vivir con Plenitud las Crisis: Cómo utilizar la sabiduría del cuerpo y la mente para afrontar el estrés, el dolor y la enfermedad. (2ª ed.). Barcelona: Kairós.

Kabat-Zinn, J. (2007). La práctica de la Atención Plena. Barcelona: Kairós.

Amutio, A. (2006). Relajación y Meditación. Un manual práctico para afrontar el estrés. Madrid: Biblioteca Nueva.

Edelman G. M. y Tononi, G. (2002). El Universo de la Consciencia. Cómo la materia se convierte en imaginación. Barcelona: Crítica

Simón, V. (2011). Aprender a practicar mindfulness. Barcelona: Sello Editorial.

Adaptacions als continguts degudes al COVID-19

Es mantenen els continguts docents

Adaptacions a la metodologia degudes al COVID-19

Les classes presencials es substitueixen per presentacions explicades. S'inclouen varies preguntes als estudiants

Amb cadascuna d'elles s'activa un foro de debat corresponent, en relació a les preguntes formulades i possibles dubtes o aclariments
 

Adaptacions al pla de desenvolupament degudes al COVID-19

S'han espaiat les classes a fi de no solapar foros adjunts i donar temps als estudiants a contestar els mateixos

Adaptacions a l'avaluació degudes al COVID-19

- El criteri de presencialitat de les activitats s'ha canviat a participació en el foro

La resta d'activitats avaluatives ja estaven previstes mitjançant Activitats que calia entregar al Campus

PDF