Coordinació: | Montse Esquerda |
Any acadèmic 2014-15 |
Denominació | PSICOBIOLOGIA |
Codi | 100555 |
Nombre de crèdits ECTS | 0 |
Grups | 1 |
Crèdits teòrics | 0 |
Crèdits pràctics | 0 |
Coordinació | Montse Esquerda |
Horari de tutoria/lloc | dimecres matí, 11h, despatx departament cirurgia |
Departament/s | cirurgia i medicina |
Modalitat | Presencial |
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Idioma/es d'impartició | catala |
Grau/Màster | grau en Medicina |
Horari de tutoria/lloc | dimecres matí, 11h, despatx departament cirurgia |
Adreça electrònica professor/a (s/es) | mesquerda@cirurgia.udl.cat |
L’assignatura de psicobiologia de l’estrés i les emocions té dues parts diferenciades.
En la primera part s’aborda les bases biològiques de l’estrés i les emocions, Aixa com la seva influència en la salud.Es parteix de la idea que la conducta és una característica biològica en virtut de la qual els éssers humans podem establir una relació activa i adaptativa amb el medi ambient, però segons les demandes del medi poden ocasionar dificultats.
La conducta d’una persona estarà en funció del seu genotip (informació genètica que recull la història evolutiva de la seva espècie) i de la interacció d’aquesta amb l’ambient que es desenvolupi o visqui. En aquest context, queda clar que, dins el conjunt de sistemes que regulen l’activitat biològica dels éssers vius, el sistema neuroendocrí, per l’estreta relació que existeix entre ell i la conducta, és el més important per l’explicació del comportament.
Per conèixer la conducta humana d’una persona, és molt important el conèixer les característiques biològiques del mateix, com i en quina mesura aquestes característiques es veuen influïdes pels gens, quins mecanismes modifiquen la informació genètica durant l’evolució i, per últim, quines són les característiques del sistema neuroendocrí que permeten regular i establir una relació activa amb el medi ambient, es a dir, emetre un comportament. D’altra banda és important conèixer com factors ambientals poden provocar respostes d’estrés en la persona.
En la segona part de l’assignatura, és en format de taller pràctic sobre estratègies de maneig de l’estrés mitjançat mindfulness.
Estudis recents mostren alts nivells d’ansietat en estudiants de medicina així com en professionals sanitaris joves, amb alts nivells de burn-out. La competència professional i clínica està inversament relacionada amb el burn-out.
Múltiples estudis mostren l’eficàcia d’una tècnica estructurada com el mindfulness en la reducció de l’estrés i la fatiga emocional tan en estudiants de medicina com professionals sanitaris.
1 Assolir coneixements relacionats amb la psicobiologia d el'estres i les emocions
2. Adquirir competències en el reconeixement de factors implicats en l’estrés
3. Adquirir competències en el maneig d’estrés i afrontament mitjançant midfullness
1. Bases teòriques d ela psicobiología d eles emocions
2. Psicobiología de l'estrés
3. Factors associats al desenvolupament d el'estrés
4. Burn-out mèdic
5. taller estructurat de mindfulnes
Classes teòriques
taller pràctic minfulness
- Assistència a classes/tallers
- Qüestionaris pre i post intervenció en mindfulness
Del Abril Alonso A, et al. Prácticas de Fundamientos Biológicos de la conducta. Editorial Sanz y Torres, Madrid, 2005.
Carlson NR. Fisiología de la conducta 8ª Edición. Pearson, Madrid, 2006
Pinel JPJ. Biopsicología. Prentice Hall, Perason Education, Madrid, 2000.
Rosenzweig Mark R, et al. Psicologia biológica, una introducción a la neurociencia conductual, cognitiva y clínica. Ariel, Barcelona, 2001
Germer, G.K., (2011). El poder del mindfulness. Barcelona: Paidós.
Kabat-Zinn, J. (2006). Vivir con Plenitud las Crisis: Cómo utilizar la sabiduría del cuerpo y la mente para afrontar el estrés, el dolor y la enfermedad. (2ª ed.). Barcelona: Kairós.
Kabat-Zinn, J. (2007). La práctica de la Atención Plena. Barcelona: Kairós.
Amutio, A. (2006). Relajación y Meditación. Un manual práctico para afrontar el estrés. Madrid: Biblioteca Nueva.
Edelman G. M. y Tononi, G. (2002). El Universo de la Consciencia. Cómo la materia se convierte en imaginación. Barcelona: Crítica
Simón, V. (2011). Aprender a practicar mindfulness. Barcelona: Sello Editorial.