Coordinació: | LAFARGA GIRIBETS, MARIA ANTONIA |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | PSICOBIOLOGIA | |||||||||
Codi | 100555 | |||||||||
Semestre d'impartició | 2N SEMESTRE - GRAU- JUN/SET | |||||||||
Caràcter |
| |||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 3 | |||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| |||||||||
Coordinació | LAFARGA GIRIBETS, MARIA ANTONIA | |||||||||
Departament/s | MEDICINA I CIRURGIA | |||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | Veure metodologia | |||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | |||||||||
Idioma/es d'impartició | catala/castellà | |||||||||
Distribució de crèdits | 3 crèdits |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
LAFARGA GIRIBETS, MARIA ANTONIA | mlafarga@alumnes.udl.cat | 1,4 | |
PEÑASCAL PUJOL, EDUARDO JOSE | eduardo.penascal@udl.cat | 1,2 | |
YUGUERO TORRES, ORIOL | oriol.yuguero@udl.cat | ,4 |
L’assignatura de psicobiologia de l'estrès i les emocions té dues parts diferenciades.
En la primera part s’aborda les bases biològiques de l'estrès i les emocions, així com la seva influència en la salut. Es parteix de la idea que la conducta és una característica biològica en virtut de la qual els éssers humans podem establir una relació activa i adaptativa amb el medi ambient, però segons les demandes del medi poden ocasionar dificultats.
Per conèixer la conducta humana d’una persona és molt important conèixer les característiques biològiques del mateix, com i en quina mesura aquestes característiques es veuen influïdes pels gens, quins mecanismes modifiquen la informació genètica durant l’evolució i, per últim, quines són les característiques del sistema neuroendocrí que permeten regular i establir una relació activa amb el medi ambient, es a dir, emetre un comportament. D’altra banda és important conèixer com factors ambientals poden provocar respostes d'estrès en la persona.
Cal conèixer doncs la fisiopatologia de les emocions, la seva classificació i com podem gestionar les emocions que la nostra feina diària ens generen. Però també és necessari el coneixe’ns a nosaltres mateixos. Quin es el nostre estil d’aprenentatge?
La segona part es dedica a aprofundir en l'estrès acadèmic en estudiants de medicina i l'estrès i burn-out en metges. Estudis recents mostren alts nivells d’ansietat en estudiants de medicina així com en professionals sanitaris joves, amb alts nivells de burn-out. La competència professional i clínica està inversament relacionada amb el burn-out. Quina és la fisiopatologia de l’estrès i quina gestió en podem fer per afrontar-lo.
Cal incloure també en el procés reflexiu la figura del metge malalt en diferents dimensions: el metge com a pacient i la seva relació amb l'entorn sanitari i la pròpia malaltia i la patologia generada per les interaccions establertes per la pròpia praxis en la relació metge-malalt-sistema sanitari .
Es treballarà de forma més pràctica estratègies de maneig de l'estrès mitjançat diferent tipus de tècniques
Conèixer les principals bases biològiques de les emocions i estrès, des del punt de vista anatòmic, fisiològic i psicològic.
Interpretar les emocions i estrès com una característica biològica en virtut de la qual els humans podem establir una relació activa i adaptativa amb el medi.
Saber diferenciar els aspectes més neurobiològics d’aquells més ambientals en la gènesi i manteniment de les emocions humanes.
Reconèixer la influència de les emocions i estrès en la salut.
Adquirir estratègies de maneig de l'estrès i ansietat
Reconèixer i detectar els factors estressants associats a les professions sanitàries
Aprendre estratègies personals d’auto-cura
Millorar habilitats professionals, com observar, acceptar, no jutjar, acollir, empatitzar, establir el vincle, prendre distància.
Incloure en el procés reflexiu la figura del metge malalt en diferents dimensions: el metge com a pacient i la seva relació amb l'entorn sanitari i la pròpia malaltia i la patologia generada per les interaccions establertes per la pròpia praxis en la relació metge-malalt-sistema sanitari
Competències generals
CG1. Reconèixer les elements essencials de la professió mèdica, incloent els principis ètics i responsabilitats legals
CG 2. Comprendre la importància d'aquests principis pel benefici del pacient, de la societat i la professió, amb especial atenció al secret professional.
CG 4. Desenvolupar la pràctica professional amb respecte per l'autonomia del pacient, les seves creences i cultlura.
CG 5. Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional, donant especial importància a l'aprenentatge de forma autònoma de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
CG 6. Desenvolupar la pràctica professional amb respecte als altres professionals de la salut.
Competències específiques
1 Assolir coneixements relacionats amb la psicobiologia de l'estrès i les emocions
2. Adquirir competències en el reconeixement de factors implicats en l'estrès
3. Adquirir competències en el maneig d'estrès i afrontament
45. Reconèixer la necessitat de mantenir la competència professional
66. Conèixer la història de la salut i la malatia
Les competències estratègiques de la Universitat de Lleida:
3. Domini de les TIC.
4. Respecte als drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels Drets Humans i als valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics
Continguts fonamentals de l'assignatura
1. Bases teòriques de la psicobiologia de les emocions
2. Psicobiologia de l'estrès
3. Factors associats al desenvolupament de l'estrès
4. Burn-out mèdic
5. Segones víctimes
6. Estratègies per afrontar l’estrès
Classes magistrals /participatives:
Es realitzaran per a tots els alumnes. Tenen com a finalitat donar una visió general del contingut bàsic de les parts de l’assignatura.
Fomentar en qualsevol activitat la reflexió personal. Es treballarà en petit i gran grup.
Activitats virtuals:
Seran realitzades a través del campus virtual Sakai.
Tutories:
Es realitzaran a petició de l’alumne, són opcionals i tindran lloc sota cita prèvia per correu electrònic. Té com a objectiu principal posar en comú els continguts temàtics, orientar els aprenentatges, aclarir dubtes i ajudar en la elaboració dels treballs
Les emocions
Què son les emocions i què ens les provoquen. La fisiopatologia i la classificació d'aquestes
Com podem treballar a partir de les emocions que tenim i com les gestionem . Introducció a la competència emocional.
Per poder gestionar bé les nostres emocions, cal que ens coneguem. Com aprenem? Els estils d'aprenentatge
L’estrès
Conèixer la fisiopatologia de l’estrès i la gestió que en fem .
Prevenció i tractamet del burn-out mèdic
El metge malat: segones víctimes
Maneig d'estrès i afrontament. Autoconeixement emocional i tècniques per una gestió emocional eficaç
Debat. L'afrontament davant la mort
Per poder obtenir la qualificació d’apte cal l’assistència a un mínim del 80% de les sessions siguin de forma presencial i treure com a mínim un 6.5, essent totes les activitats obligatòries
En el cas d'un alumne que no superi la nota mínima es plantejarà en segona convocatòria una activitat a determinar pels docents
Del Abril Alonso A, et al. Prácticas de Fundamientos Biológicos de la conducta. Editorial Sanz y Torres, Madrid, 2005.
Carlson NR. Fisiología de la conducta 8ª Edición. Pearson, Madrid, 2006
Pinel JPJ. Biopsicología. Prentice Hall, Perason Education, Madrid, 2000.
Rosenzweig Mark R, et al. Psicologia biológica, una introducción a la neurociencia conductual, cognitiva y clínica. Ariel, Barcelona, 2001
Germer, G.K., (2011). El poder del mindfulness. Barcelona: Paidós.
Kabat-Zinn, J. (2006). Vivir con Plenitud las Crisis: Cómo utilizar la sabiduría del cuerpo y la mente para afrontar el estrés, el dolor y la enfermedad. (2ª ed.). Barcelona: Kairós.
Kabat-Zinn, J. (2007). La práctica de la Atención Plena. Barcelona: Kairós.
Amutio, A. (2006). Relajación y Meditación. Un manual práctico para afrontar el estrés. Madrid: Biblioteca Nueva.
Edelman G. M. y Tononi, G. (2002). El Universo de la Consciencia. Cómo la materia se convierte en imaginación. Barcelona: Crítica
Simón, V. (2011). Aprender a practicar mindfulness. Barcelona: Sello Editorial.