Castellano English
GUIA DOCENT
HUMANITATS I MEDICINA
Coordinació:
LAFARGA GIRIBETS, MARIA ANTONIA
Any acadèmic 2023-24
GUIA DOCENT: HUMANITATS I MEDICINA 2023-24

Informació general de l'assignatura
DenominacióHUMANITATS I MEDICINA
Codi100552
Semestre d'impartició2N SEMESTRE - GRAU- JUN/SET
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Grau en Medicina3OPTATIVAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)3
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRAULATEORIA
Nombre de crèdits21
Nombre de grups11
CoordinacióLAFARGA GIRIBETS, MARIA ANTONIA
Departament/sMEDICINA I CIRURGIA
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiantveure metodologia
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà/castellà
Distribució de crèdits3 crèdits
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
LAFARGA GIRIBETS, MARIA ANTONIAmlafarga@alumnes.udl.cat0
LAFARGA GIRIBETS, MARIA ANTONIAmlafarga@alumnes.udl.cat1,5
PEÑASCAL PUJOL, EDUARDO JOSEeduardo.penascal@udl.cat1,5
Informació complementària de l'assignatura

 

 

 

Objectius acadèmics de l'assignatura

Objectius acadèmics de l'assignatura

Aprendre a observar críticament les emocions humanes del pacient i les relacions que s’estableixen, tenint com a base reflexiva un text literari o una producció audiovisual. Desenvolupar  l’observació, l’anàlisi, l’empatia i l’autoreflexió que son destreses essencials per a la praxis sanitària. L’experiència permetrà consideracions i perspectives diferents respecte a la vida, la malaltia i la mort. Es treballarà la medicina practicada amb competència narrativa, és a dir amb les habilitats d'absorbir, interpretar i respondre a les històries dels pacients (les seves narracions), habilitats que habitualment estan destinades a les facultats de lletres i són absents en les de medicina. No obstant això, sempre és un bon moment d'incorporar-les al nostre maletí d'eines, habilitats i coneixements com un instrument més de la nostra motxilla de coneixement (Marrero M). Pot semblar molt teòric, però, en algun moment, diguin a un pacient, d'aquests tan complexos que tant ens desconcerten: ” expliqui'm tot el que cregui que jo hagi de saber sobre vostè per ajudar-li” i posin tots els sentits a escoltar, només a escoltar, activament, sense escriure, sense traduir a llenguatge mèdic el que el pacient conta, immersos en la seva història, com quan llegim una bona narració en un llibre. La humilitat narrativa reconeix que les històries dels nostres pacients no són objectes que puguem comprendre o dominar, sinó entitats dinàmiques a les quals ens podem aproximar i comunicar, mentre, alhora, romanen obertes a la seva ambigüitat i contradicció, i connectades en una constant acte-avaluació i acte-crítica.  Ens aproparem a temes tals com el nostre paper en la pròpia narrativa, les nostres expectatives en ella, i la nostra identificació en el seu context veurem com la història ens repel·leix o ens atreu perquè ens recorda un nombre d'experiències personals (S. Das Gupta, The Lancet.com Vol 321 March 22, 2008). La humilitat narrativa ens convida a reconèixer que la història pertany al pacient, que treballem amb ella, però que no podem apropiar-nos d'ella, i que hem de tenir en compte que les nostres pròpies històries modifiquen els significats d'una manera tal que pot ser que canviem totalment la del pacient. Ens col·loca en la posició de receptors, no solament actuant sobre els altres (els pacients) sinó reconeixent una actuació mútua, recíproca d'un sobre un altre, i viceversa. 

Objectius d'aprenentatge:

1. Observar críticament les emocions humanes del pacient i les relacions que s’estableixen tenint com a base reflexiva un text literari.

2. Desenvolupar  l’observació, l’anàlisi, l’empatia i l’autoreflexió que son destreses essencials per a la praxis sanitària.

3. Considerar perspectives diferents respecte a la vida, la malaltia i la mort.

4. Complementar la formació dels estudiants universitaris mitjançant la visió, compartida i comentada, de documents audiovisuals i narratius, seleccionats pel seu interès i per la seva capacitat de generar reflexions i vivències que, estimulades i canalitzades pel professorat, permetin una aproximació diferent a les relacions metge-pacient.

5. Introduir elements de reflexió al coneixement mèdic que adquireix l’estudiant.

6. Comprendre la vivència subjectiva de la malaltia, la dimensió narrativa de la medicina, la relació entre el fet de estar malalt, la biografia i la personalitat del pacient, la influència de les relacions amb el personal sanitari enfront el desenvolupament de la malaltia i del seu tractament

7 Incloure en el procés reflexiu la figura del metge malalt en diferents dimensions: el metge com a pacient i la seva relació amb l'entorn sanitari i la pròpia malaltia i la patologia generada per les interaccions establertes per la pròpia praxis en la relació metge-malalt-sistema sanitari . 

Competències

Competències significatives del pla d'estudis del BOE de grau

Altres competències que no son de la matèria, però son de la titulació

Altres competències que no son de la titulació

Competències generals 

RAM1 Organitzar les emocions humanes del pacient i les relacions que s'estableixen tenin com a base reflexiva un texte literari 

RAM2 Descriure l'observació, análisi, empatia i autoreflexió com habilitat essencial per la praxis sanitària 

RAM3 Categoritzar perspectives diferents respecte a la vida, la malaltia i la mort 

RAM4 Desenvolupar la formació dels estudiants a través d'una visió compartida i comentada amb documents audiovisuals i narratius seleccionats per la seva capacitat de generar reflexions i vivències que canalitzades des del profesorat permetin una aproximació diferent a las relacions metge-pacient 

RAM5 Distingir elements de reflexió relacionats amb el coneixement mèdic que adquireix l'estudiant 

RAM6 Comparar la vivència subjectiva de la malaltia des de la dimensió narrativa de la medicina segons les influències del desenvolupament de la malaltia i  del seu maneig terapèutic 

RAM7 Modificar el proces reflexiu de la figura del metge malalt, reordenar la relació amb l'entorn sanitari 

 

Les competències estratégiques de la Universidad de Lleida:

3. Domini de les TIC.

4. Respecte als drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels Drets Humans i als valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics

 

 

Continguts fonamentals de l'assignatura

Continguts fonamentals de l'assignatura

L'eix central d'aquesta assignatura és desenvolupar habilitats per interpretar les experiències de l'alumne de Medicina i compartir-les amb els altres. Això, amb un disseny curricular planificat permetrà percebre la diversitat cultural que engloba a les relacions humanes, reflexionant sobre els valors personals. Avui en dia sabem que l’aprenentatge de la medicina és bo fer-lo en tots els àmbits en el que l’egregat en Medicina es podrà moure en finalitzar els seus estudis, ja que així pot conèixer la complexitat de tots els contexts i les relacions entre els metges i pacients que es poden donar fora d’un llit hospitalari. Poder tenir un certa reflexió en el camp humanístic ens pot ajudar a obrir-nos a tota la varietat de disciplines mèdiques, integrar la humilitat en les nostres relacions, respectar la subjectivitat i la incertesa, i deixar-nos meravellar en un món en que l’angoixa, la tristesa i la frustració pot estar de vegades implícita en la professió i que cal reconèixer. Aquesta forma de treballar s’ha plantejat metodològicament en moltes universitats de prestigi internacional treballant les tasques creatives, imaginant interpretacions, estimulant la curiositat, inventant històries amb finals diferents i reflexionant molt sobre les emocions.

Aquesta ment oberta ens pot ajudar a comprendre les diferents perspectives, opinions i visions que poden tenir els metges i els pacients. És una oportunitat d’integrar les humanitats amb la formació bio-psico-social, demostrant un cop més que ens cal una visió holística dels processos. El coneixement s’anirà creant de la mateixa forma que es fa al dia a dia dels professionals de la medicina, això és, llegint, reflexionant, debatint, discutint, escoltant, observant, en un conjunt d’actes que els metges fem quotidianament.

Els professors, mitjançant diferents materials gràfics, visuals o literaris, proposaran als alumnes un exercici d'observació, anàlisi, empatia i autoreflexió per a considerar perspectives diferents respecte a la vida, la malaltia i la mort, facilitar la reflexió personal , el debat i el saber compartir les experiències vitals amb la resta de companys.

 

 

Eixos metodològics de l'assignatura

Eixos metodològics de l'assignatura

Classes magistrals /participatives:

Es realitzaran per a tots els alumnes. Tenen com a finalitat donar una visió general del contingut bàsic de les parts de l’assignatura. Cineforum, debats, anàlisis de texts literaris i entrevistes, introducció al procés narratiu, reflexió personal . Es treballarà en petit i gran grup. 

Activitats virtuals:

Seran realitzades a través del campus virtual Sakai. Aprofitant aquest espai els alumnes realitzaran diferents activitats d’avaluació continuada vinculades a la preparació de continguts temàtics, l'aplicació de conceptes, i la realització i presentació de treballs.

Tutories:

Es realitzaran a petició de l’alumne, són opcionals i tindran lloc sota cita prèvia per correu electrònic. Té com a objectiu principal posar en comú els continguts temàtics, orientar els aprenentatges, aclarir dubtes i ajudar en la elaboració dels treballs

 

 

 

Pla de desenvolupament de l'assignatura

Pla de desenvolupament de l'assignatura

El valor i els valors de la medicina

La medicina és un art i una ciència a la vegada. Però n’hi una ni altra possibilitat exclou la reflexió. Al contrari, ambdues la necessiten. Es proposa introduir al coneixement mèdic que adquireix l’estudiant elements de reflexió. Es pretén que el coneixement prengui més sentit i la praxi millor orientació. Es tracta d’una proposta reflexiva més en l’àmbit epistemològic que en l’ètic, tot i que no exclou a aquest. Per això el títol parla del valor – la pretensió i l’abast del coneixement mèdic- i els valors –allò que exigeix i aporta la pràctica mèdica. En resum, es tracta d’aportar més coneixement que informació a través de la insinuació de temes i el debat que aquests susciten. Es treballarà també el concepte de professionalisme: la visió de la professió mèdica des de la formació acadèmica a la capçalera del pacient

 L'evolució del metge humanista

Es tracta, a través de textos literaris i de clips de pel-lícules, de veure l'evolució d'un metge/ssa. Es parlarà de les pràctiques assistencials, el metge/ssa a l'inici de la seva carrera professional fins el final d'aquesta i l'evolució d'aquest/a

El metge malalt i el metge que pateix 

Es tracta de complementar la formació dels estudiants universitaris mitjançant diferents relats de metges que han patit una malaltia greu.

Es treballarà també texts o clips cinematogràfics que donin la visió de com el metge també pot patir malalties o patir a causa de les seves actuacions mèdiques.  Es donaran eines perquè el metge pugui afrontar la seva malaltia o el seu patiment.

El conte com eina d'apropar la malaltia als infants 

El seminari es basarà amb com a través del conte, es pot apropar la malaltia i la mort al infants. La professora convidada, contacontes professional, ens aproparà una manera més adequada d'afrontar la malaltia i la mort en els nens. 

La malaltia a través de la narrativa dels pacients. La visió dels pacients

Ens acompanyarà una persona, relacionada amb l'associanisme d'entitats que agrupen pacients, i ens explicarà la forma que ha tingut per canalitzar la seva experiència com a malalt per ajudar a altres persones que han estat o estan passant ara per la mateixa situació que ell i, com les associacions de malalts o grups de recolzament poden ser útils en aquestes situacions.

Altres persones relacionades amb associacions de malalts o grups de recolzament ens donaran la seva visió de, com amb l'ajut d'altres persones que han pogut passar per experiències similars, és possible afrontar diferents diagnòstics o situacions a la vida 

Treballant amb el professionalisme: equitat i la compassió

Es treballarà la visió de la salut i el professionalisme mèdic en diverses situacions, etapes de la vida i condicions dels pacients. Es farà una aproximació del professionalisme envers persones grans, pacients amb malalties cròniques, discapacitats fisiques i/o psiquiques, així com envers disforia de gènere 

Treballs narrratius, d'assaig i reflexius

Es farà un treball en petit grup relacionat amb les humanitats.

Durant el desenvolupament de les sessions l'alumne participarà i realitzarà un treball, conjuntament amb altres companys (els grups seran organitzats el primer dia). El tema serà assignat durant l'activitat docent de la primera sessió.

Consistirà en elaborar un document, en format pdf, word,o un powerpoint  on es recolliran els conceptes teòrics i reflexions actualitzades del tema, a fi que la resta de companys ho puguin compartir. També haurà d'incloure la bibliografia aconsellada i la treballada.

Els  autors, hauran de presentar a la resta dels companys el tema treballat i posteriorment hauran de crear , conduir i dinamitzar un debat d'aproximadament 20 minuts sobre aspectes polèmics del mateix tema.

Sistema d'avaluació

Sistema d'avaluació

Assistència a les activitats i participació:

Per poder obtenir la qualificació d’apte cal l’assistència a un mínim del 80% de les sessions siguin de forma presencial i a més a més una nota mínima de 6.5 punts en les següents activitats

Elaboració i presentació del treball proposat sobre algun dels valors que es prioritzaran per part dels propis alumnes

            Treball Documental i científic sobre valors . Presentació       fina a 5 punts

            Participació activa en les classes                                           fins a 3 punts

Es valorarà: originalitat, creativitat, adequació als continguts i objectius de treball de l'assignatura, eix argumental i aportacions elaborades i espontànies i la generació de debat (inclou la participació durant el mateix).

Al finalitzar la part presencial l’alumne aportarà al Colaboratte, dintre de l’apartat activitats, una reflexió sobre el seu aprenentatge durant les activitats fetes: que ha aprés, com creu que pot ser útil durant el seu període formatiu i la seva praxis posterior, propostes de millora per la impartició de l’assignatura en propers cursos .                                             

                                                                                                        Fins a 2 punts

En el cas d'un alumne que no superi la nota d 'aprovat es plantejarà en segona convocatòria :

Un assaig de màxim 20 fulls

Temes :

Proposta de canvis en la metodologia de l'ensenyament en medicina per facilitar l'aprenentatge del treball dels professionals metges amb els valors i característiques pròpies de la professió (pot fer referència a la nostra Facultat)

Opinió de l'alumne, dels companys, de professionals docents i no docents, dels ciutadans /pacients no sanitaris  

o

Proposta de bibliografia/web grafia / videografia per l'aprenentatge i la transmissió de valors humanístics durant la formació en el Grau de Medicina

Tot comentat, amb un paràgraf de 150-250 paraules:, breu resum, el perquè de la proposta, que pot aportar, sobre quins objectius pot facilitar l'aprenentatge a l’ alumne Han de ser a l'abast, lliures i legals (port revisar la biblioteca UdL a través de la web)

 

Bibliografia i recursos d'informació

Bibliografia i recursos d'informació

Llibres:

Articles d’especial interès per a l’assignatura:

Adreces d’Internet interessants per consultar:

PDF