Coordinació: | PLANA BLANCO, ANTONIO VALENTI |
Any acadèmic 2019-20 |
Denominació | HABILITATS PRÀCTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA | |||||||||
Codi | 100550 | |||||||||
Semestre d'impartició | PRIMER QUADRIMESTRE | |||||||||
Caràcter |
| |||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | |||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| |||||||||
Coordinació | PLANA BLANCO, ANTONIO VALENTI | |||||||||
Departament/s | MEDICINA | |||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | Distribució càrrega docent entre la clase presencial i el treball autònom de l'estudiant
- Les classes de temari teòrico-pràctic: 5 de 2 hores. Total 10 hores - Jornades de tallers-seminaris d'habilitats: 8 de 2 hores. Total 16 hores. - Casos clínics de resolució mitjançat l’Activitat Basada en Problemes: 4 setmanes de tres sessions cadasquna: 48 hores. - Examen: sessió única de 2 hores (aula d’informàtica). - Treball de l'alumne: preparació de classes i de tasques específiques: 60. | |||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | |||||||||
Idioma/es d'impartició | Majoritàriament classes en català, algunes en castellà i anglès per articles científics de referència. | |||||||||
Distribució de crèdits | REPARTIMENT DE TASQUES: 6 ECTS
PRESENCIALS / DEDICACIÓ (hores de treball) 1. 1. Classes magistrals 10 10 1. 2. Tallers d’habilitats 16 20 1. 3. Role Play/ preparació casos Videos de tècniques 10 Preparació treballs de seminaris 20 Preparació de casos ABP 20 Activitat basada en Problemes 20 20 TOTALS 48 100 | |||||||||
Horari de tutoria/lloc | Concertar amb Dr. Antoni Rodriguez-Rosich.
Professor associat Atenció Primària ABS Eixample 973 280957 arodriguezrosich@gmail.com |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
ESPINO GARCIA, ANTONIO | antonio.espino@udl.cat | ,4 | |
FUENTES BOTARGUES, ARACELI | araceli.fuentes@udl.cat | ,4 | |
LAFARGA GIRIBETS, MARIA ANTONIA | antonia.lafarga@udl.cat | ,7 | |
ORTEGA BRAVO, MARTA | marta.ortega@udl.cat | ,5 | |
PAREDES COSTA, EUGENI | eugeni.paredes@udl.cat | ,4 | |
PEÑASCAL PUJOL, EDUARDO JOSÉ | eduardo.penascal@udl.cat | ,7 | |
PLANA BLANCO, ANTONIO VALENTI | antoni.plana@udl.cat | 2,3 | |
SANTAFE SOLER, PLACIDO | placido.santafe@udl.cat | ,4 | |
SERNA ARNAIZ, CATALINA | catalina.serna@udl.cat | ,2 |
Introducció i Presentació de l’assignatura
L’Atenció Primària (AP) té un paper rellevant en l’actual sistema sanitari, doncs és el seu punt de contacte amb més proximitat i longitudinalitat en l’atenció als problemes de salut de la comunitat. El rol del metge de família en l’assistència de la persona sana, d’aquella amb presència de malalties cròniques, en la seva prevenció i promoció de la salut i en definitiva com a gestor global de l’atenció dels membres de la comunitat, ha de formar part del currículum dels estudiants de medicina
Els coneixements i habilitats dels graduats en medicina han de ser, prioritàriament de tipus transversals, doncs el nou professional al finalitzar els estudis de grau ha de tenir assolides les competències com a metge generalista, i essent capaç després d’especialitzar-se sense perdre aquesta referència global.
L’exercici de la medicina en qualsevol de les seves facetes, assistencials o no, demanda d’un coneixement holístic de la persona i del seu emplaçament en un entorn social i econòmic propi de la comunitat de referència. La medicina de família en la docència universitària pot guiar i transmetre aquests valors afegits que a més li són propis.
La situació actual a la Universitat de Lleida (UdL) és una bona mostra d’aquesta realitat canviant. L’Atenció Primària molt present en la tasca assistencial quotidiana, és poc coneguda per l’alumnat. Cal recordar que aquesta especialitat és la que un major número de places ofereix dintre en el Programa MIR i també la que dona una major oferta laboral al col·lectiu de facultatius en exercici.
L’especialitat de medicina familiar i comunitària es troba present en l’àmbit curricular universitari de la Universitat de Lleida, participant en diferents nivells:
1.- COMUNICACIÓ I MEDICINA COMUNITÀRIA.
Assignatura troncal en 2n curs: Temari relacionat amb les teories i tècniques de comunicació clínica i conceptes generals de l’Atenció Primària.
2.- PAI.
Pràctiques assistencials en Atenció Primària. Pràcticum de 2on curs: estada en les consultes d’atenció primària durant 4 setmanes. L’entorn assistencial, les primeres relacions amb pacients i equips, entrevista clínica i semiologia pràctica són els objectius i competències que caracteritzen aquest període.
3.- ACOE 2on curs.
Avaluació Competencial Objectiva Estructurada.
4.- HABILITATS PRACTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA DE FAMILIA.
Assignatura optativa de segon cicle. Neix amb la pretensió de fer a través del cas clínic, una formació teòrica i pràctica en els continguts i les habilitats més comuns que és poden resoldre als diferents escenaris de l’atenció primària. Intenta preparar a l’alumne cap un maneig pragmàtic de l’assistència en l’entorn de la comunitat alhora essent un preàmbul de les pràctiques del rotatori de 6è curs.
5.- PRACTICUM ROTARORI DE 6È CURS
Hi ha una assignatura específica entre les clíniques mèdiques en la que l’alumne estarà durant un mes en un centre de salut, urbà o rural, amb l’objectiu de conèixer i saber aplicar les tècniques i procediments més habituals en aquest entorn(anamnesis i tècniques de comunicació, aprofundir en l’exploració física, activitats preventives i mètodes de promoció de la salut, procediments: extraccions, injectables, ECG, espirometries, ITB, doppler, ecografia, cirurgia menor, etc..
OBJECTIUS ACADÈMICS DE L'ASSIGNATURA
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
1.- OBJECTIUS GENERALS
1.1. Transmetre un coneixement transversal, integrat i adaptat a la realitat de l’atenció primària (AP) en base a les patologies prevalents i rellevants d’aquest nivell assistencial.
1.2. Aprendre les habilitats semiològiques i instrumentals en el maneig de les patologies ateses pel metge de família.
1.3. Adquirir les aptituds, criteris i característiques de la relació entre el metge i el pacient en l’àmbit de l’AP i la medicina de família.
1.4. Revisar els coneixements teòrics i pràctics de la terapèutica i la prescripció en les patologies d’alta prevalença a la comunitat.
1.5.Conèixer l’entorn organitzatiu i funcional dels Equips d’Atenció Primària (EAP) i la relació entre aquest i altres nivells assistencials.
1.6. Preparar a l’alumne per un millor aprofitament i aprofundiment del pràcticum de rotatori de 6è en els centres de salut
2.- OBJECTIUS ESPECÍFICS
2.1. CONEIXEMENTS
Els coneixements clínics de les matèries proposades han estat ja adquirits en altres cursos i disciplines del grau. La metodologia d’aprenentatge a través de casos clínics aportarà l’adaptació del tema i els coneixements a l’àmbit de l’atenció primària i la medicina familiar i comunitària.
El temari de casos i matèries tractades en les classe serà força diversificat per àrees i especialitats.
- Conceptes teòrics de la patologia
- Criteris diagnòstics i tècniques emprades
- Criteris de diagnòstic diferencial per un motiu de consulta
- Bases del tractament
- Semiologia i propedèutica relacionada
- Seguiment en AP de la patologia i altres nivells d’atenció
2.2. HABILITATS
Considerades com fonamentals per aconseguir alguns dels objectius generals, que els seminaris i tallers i les pròpies classes tinguin una visió molt pràctica. En aquest cas més enllà del“saber i del saber com” serà ensinistrar en el “demostrar i saber fer”, què hauria de quedar plasmat en el posterior rotatori.
Per àrees concretes de coneixement cal transmetre les habilitats pròpies en semiologia, comunicació i eines i proves diagnostiques pel maneig pràctic de la patologia.
2.3. ACTITUDS
L’alumne ha de saber mantenir la relació i comunicació amb el malalt amb les característiques d’entrevista correcta i eficaç.
HABILITATS CLÍNIQUES
13. Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant.
14. Realitzar un examen físic i una valoració mental.
15. Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.
16. Reconèixer i tractar les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que exigeixen atenció immediata.
17. Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament, aplicant els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
18. Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
19. Plantejar i proposar les mesures preventives adequades a cada situació clínica.
20. Adquirir experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut o altres institucions sanitàries, sota supervisió, així com coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el pacient i utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.
HABILITATS DE COMUNICACIÓ
21. Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar información pertinent sobre els problemes que afligeixen al malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.
22. Redactar històries clíniques i altres registres mèdics de manera comprensible a tercers.
ANÀLISI CRÍTICA I DE RECERCA
34. Tenir, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu, amb escepticisme constructiu i orientat a la recerca.
35. Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
36. Ser capaç de formular hipòtesis, recollir i valorar de forma crítica la informació per a la resolució de problemes, seguint el mètode científic.
INFORMACIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA
HABILITATS PRÀCTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA
Primer semestre Grau en Medicina Curs 5è
Optativa Presencial (recomanació 30 alumnes com a màxim)
Nombre de crèdits ECTS 6: Crèdits teòrics 2 + Crèdits pràctics 4
Coordinació: PLANA BLANCO, ANTONIO VALENTI
Departament: MEDICINA
Distribució càrrega docent entre la clase presencial i el treball autònom de l'estudiant
- Les classes de temari teòrico-pràctic: 5 de 2 hores. Total 10 hores
- Jornades de tallers-seminaris d'habilitats: 8 de 2 hores. Total 16 hores.
- Casos clínics de resolució mitjançat l’Activitat Basada en Problemes: 4 setmanes de tres sessions cadasquna d’una durada de 2 hores. Toral 24 hores.
- Examen: sessió única de 2 hores (aula d’informàtica).
- Treball de l'alumne: preparació de presentacions i classes, així com de tasques específiques: 60 hores.
Idioma/es d'impartició: Català/Castellà
Professorat
Coordinador de l’assignatura
PLANA BLANCO, ANTONIO VALENTI antoniplana@gmail.com
Professors
FUENTES BOTARGUES, ARACELI a.fuentes@medicina.udl.cat
LAFARGA GIRIBETS, ANTON alafarga.lleida@medicina.udl.cat
ORTEGA BRAVO, MARTA marta.ortega@medicina.udl.cat
PAREDES COSTA, EUGENI eugeni.paredes@medicina.udl.cat
PEÑASCAL PUJOL, EDUARDO JOSÉ eduardo.p@medicina.udl.cat
PLANA BLANCO, ANTONIO antoniplana@gmail.com
SANTAFE SOLER, PLACIDO placido.soler@medicina.udl.cat
CONTINGUTS FONAMENTALS DE L'ASSIGNATURA
HORARIS: MIGDIA DE 13 – 15 HORES
ITINERARIS MONOGRÀFICS / TEMARI
PRIMERA SETMANA. DIES INTRODUCTORIS
16/9/2019. Toni Plana. GRUP GRAN. PRESENTACIÓ DE L’ASSIGNATURA. APROXIMACIÓ A LES HABILITATS DEL METGE DE FAMÍLIA. Aula 1.23
17/9/2019. Toni Plana. GRUP GRAN. INTRODUCIÓ A LA MEDICINA DE FAMÍLIA. Aula 2.23
18/9/2019. Toni Plana. GRUP GRAN. PREVENCIÓ QUATERNÀRIA. Aula 1.23
19/9/2019. Toni Plana. GRUP GRAN. DEPRESCRIPCIÓ. Aula 2.23
20/9/2019. Toni Plana. GRUP GRAN. QUÈ FER I EVITAR EN MEDICINA DE FAMÍLIA. Aula 2.23
SEGONA SETMANA: TALLER D’HABILITATS PRÀCTIQUES D’EXPLORACIÓ NEUROLÒGICA
23/9/2019. Toni Plana. GRUP PETIT. PRIMER GRUP. Aula 1.23
24/9/2019. Toni Plana. GRUP PETIT. SEGON GRUP. Aula 2.23
25/9/2019. SENSE CLASSE
26/9/2016. Toni Plana. GRUP PETIT. TERCER GRUP. Aula 1.23
27/9/2019. FESTA INSTITUCIONAL DE LA UNIVERSITAT DE LLEIDA
TERCERA SETMANA
30/9/2019. FESTA DE SANT MIQUEL (FESTA DE LA CIUTAT DE LLEIDA). ES TRASLLADA DES DEL DIA 29
1/10/2019. SENSE CLASSE
2/10/2019. Toni Plana. GRUP GRAN. TALLER CONDUCTA CEFALEA. Aula 1.23
3/10/2019. FESTA DE L'ESTUDIANTAT
4/10/2019. SENSE CLASSE
QUARTA SETMANA: TALLERS D’HABILITATS DE MANEIG
7/10/2019. SENSE CLASSE
8/10/2019 . Toni Plana. GRUP GRAN. CARACTERÍSTIQUES DE L’A.B.P. (ACTIVITATS BASADES EN PROBLEMES) Aula 0.21
9/10/2019. Marta Ortega. GRUP GRAN. COM COMUNICAR I PRESENTAR EN PÚBLIC. PRESENTACIÓ EN PÚBLIC Aula 0.21
10/10/2019: Anto Lafarga. GRUP GRAN. RECERCA BIBLIOGRÀFICA. Aula 0.21
11/10/2019. SENSE CLASSE
CINQUENA / SISENA SETMANA: INICI TASCA D’A.B.P.
UNA AULA, GRUP GRAN
Anto Lafarga / Eduard Peñascal / Toni Plana
14/10/2019: PRIMERA SESSIÓ DE LA PRIMERA ACTIVITAT ABP. Aula 0.21
16/10/2019: SEGONA SESSIÓ. Aula 1.23
21/10/2019. TERCERA SESSSIÓ. Aula 0.21
SISENA / VUITENA SETMANA: SEGON CAS CLÍNIC D’A.B.P.
UNA AULA, GRUP GRAN
Anto Lafarga / Eduard Peñascal / Toni Plana
25/10/2019: PRIMERA SESSIÓ DE LA SEGONA ACTIVITAT ABP AULA 3.05 HUAV
4/11/2019: SEGONA SESSIÓ. AULA 2.24
8/11/2019. TERCERA SESSSIÓ. Aula 0.21
SETENA SETMANA: TALLERS MÚLTIPLES D’HABILITATS
GRUP GRAN
28/10/2019: Tallers de RADIOLOGIA TORÀCICA. Dr. Eugeni Paredes. Aula 0.21
29/10/2019: Tallers / Seminaris d’ECG. Dr. Plácido Santafé Aula 0.21
30/10/2019. SENSE CLASSE
31/10/2019. Tallers / Seminaris d’ ESPIROMETRIES. Dra. Araceli Fuentes. Aula 0.21
1/11/2019. TOTS SANTS.
NOVENA I DESENA SETMANES SENSE CLASSES
15 AL 22 DE NOVEMBRE |
1r PERÍODE D'EXÀMENS PRIMER SEMESTRE |
ONZENA / DOTZENA SETMANA: TERCER CAS CLÍNIC D’A.B.P.
UNA AULA, GRUP GRAN
Anto Lafarga / Eduard Peñascal / Toni Plana
25/11/2019: PRIMERA SESSIÓ DE LA TERCERA ACTIVITAT ABP. Aula 0.21
27/11/2019: SEGONA SESSIÓ. Aula 0.21
2/12/2019. TERCERA SESSSIÓ. Aula 0.21
TRETZENA / QUATORZENA SETMANA: QUART CAS CLÍNIC D’A.B.P.
UNA AULA, GRUP GRAN
Anto Lafarga / Eduard Peñascal / Toni Plana
9/12/2019. PRIMERA SESSIÓ DE LA QUARTA ACTIVITAT ABP Aula 0.21
11/12/2019. SEGONA SESSIÓ Aula 0.21
16/12/2019. TERCERA SESSSIÓ Aula 0.21
QUINZENA SETMANA: CALDRÀ CONSENSUAR LES DATES PER L’EXAMEN DE L’SSIGNATURA, QUE PODRIA FER-SE ABANS DEL NADAL
EIXOS METODOLÒGICS DE L'ASSIGNATURA: METODOLOGIA DOCENT
Aquestes setmanes permetran desenvolupar un nou model de treball.
Ens dividirem en tres grups i portarem a terme una dinàmica grupal, repartida en dos dies setmanals: dilluns i dimarts / dimecres / dijous en funció de calendaris.
L’objectiu d’aquestes dinàmiques està basat en que les habilitats mèdiques haurien d’orientar-se essencialment en habilitats de resolució de problemes, no de memòria. Un metge soluciona problemes, no recita de memòria. Precisaria d’un aprenentatge a partir de la comprensió i solució de problemes, com a mètode més eficaç que un aprenentatge memorístic pur.
Durant aquestes setmanes farem un aprenentatge a partir de l’anàlisi de situacions problemàtiques on la responsabilitat estarà centrada en l’estudiant, de manera activa i amb l’objectiu de competències transversals, siguin de caire instrumentals (expressió oral, treball en equip, lideratge,…) i/o conceptuals (identificació de problemes, anàlisi situacionals, gestió de la incertesa,…).
L’avaluació estarà determinada per la capacitat d’aprenentatge, responsabilitat, comunicació i relacions interpersonals dels alumnes de manera grupal.
A partir d’un cas clínic, complexe o no, del treball diari en la consulta d’Atenció Primària permetrà el desenvolupament del mateix i finalitzar amb una pregunta bàsica: aquest cas plantejat permet reflexionar i aplicar allò què he après?
Les sessions i tallers preparats han de complir amb l’objectiu d’adquisició de coneixements i habilitats des d’una vessant molt pràctica i lligada a la realitat de l’AP. No formem en l’àmbit temàtic sinó en el maneig de la pràctica professional de l’Atenció Primària. La patologia, exploracions i terapèutiques ateses en l’àmbit de l’AP han estat explicades i estudiades en altres assignatures del grau. Les sessions o classes pròpiament seguiran la tècnica d’aprenentatge mitjançant cas clínic, introduint de manera pragmàtica els conceptes relacionats amb l’àrea temàtica corresponent. A grans trets i de manera general s’inclouen els següents ítems:
-Maneig de la patologia crònica d’alta prevalença
-Maneig de la patologia aguda d’alta prevalença
-Revisió Guies de Pràctica Clínica (GPC) més pròpies de l’AP
-Farmacologia clínica aplicada
-Semiologia i propedèutica de temes d’AP
-Habilitats pràctiques en tècniques de diagnòstic i terapèutiques (tests)
-Habilitats en l’entrevista clínica
L’entrevista, la propedèutica, les exploracions, el judici clínic i la terapèutica s’entrellacen en una visió holística i en un entorn bio-psico-social de l’atenció sanitària. L’aprenentatge es fonamentarà a través de casos clínics pràctics i tallers d’habilitats.
Els continguts s’agrupen per apartats d’hàbits clínics. La patologia serà presentada a partir de casos clínics reals o millorats, emprant qualsevol metodologia que hi aporti valor afegit.
Els alumnes han de treballar els casos aportant relació interactiva en l’àmbit clínic i anàlisi de les exploracions complementàries fent-se èmfasi especial en l’anàlisi dels criteris diagnòstics, punts guia, diagnòstic diferencial i plans d’acció.
PLA DE DESENVOLUPAMENT DE L'ASSIGNATURA D'HABILITATS PRÀCTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA
15 SETMANES DE FORMACIÓ TEÓRICA / HABILITATS PRÀCTIQUES / A.B.P.
HORARI DE CLASSES: 13 – 15 hores (durada aproximada de 90 minuts per sessió)
AULA D’IMPARTICIÓ UNITAT DOCENT HUAV // Dia proposat // Professor: AULES PER CONFIRMAR
SISTEMA D'AVALUACIÓ BASADA EN UNA SISTEMÀTICA D'AVALUACIÓ CONTINUADA I EXAMEN FINAL. DISTRIBUCIÓ PONDERADA:
- 20% NOTA EN RELACIÓ A L’ASSISTÈNCIA DEL 80% SESSIONS DE LES HABILITATS I LES ACTIVITATS D’A.B.P. .
- 20% NOTA EN RELACIÓ A L’ EXAMEN TEÒRIC DE CASOS CLINICS
Examen de casos clínics, amb respostes obertes, incloent-hi iconografia.
Durada de 120 minuts des de clase informatitzada.
- 60% NOTA EN RELACIÓ A LA PARTICIPACIÓ I EL.LABORACIO DE TASQUES ENCOMANADES PER ASSOLIR ELS OBJECTIUS DE RESOLUCIÓ DE CADA CAS CLINIC PLANTEJAT EN LES CINC ACTIVITATS D’APRENENTATGE BASAT EN PROBLEMES
Determinarem aquest percentatge específic segons les següents variables:
CALDRÀ APROVAR L’EXAMEN FINAL PER PODER TENIR DRET A LA MITJANA FINAL.
LES RECUPERACIONS, SI FOSSIN NECESSÀRIES, ES FARAN AMB UN EXAMEN DE CASOS CLÍNICS DE CARACTERÍSTIQUES SIMILARS.
BIBLIOGRAFIA I RECURSOS D'INFORMACIÓ
LLIBRES DE MEDICINA DE FAMILIA
1. semFYC. Guía de Actuación en Atención Primaria. 4ª ed. Barcelona: semFYC; 2011.
2. semFYC. Tratado de Medicina de Familia y Comunitaria. Barcelona: semFYC; 2007.
3. semFYC. Guia Terapèutica. 5ª ed. Barcelona: semFYC; 2010.
4. Martín Zurro A, Cano Pérez JF. Atención Primaria. Concepto, Organización y Práctica Clínica. 7ª ed. Madrid: Elsevier; 2014.
5. Taylor R. Medicina de Familia. Principios y práctica. 6ª ed. Barcelona: Masson; 2006.
6. Pritchard, P. Manual de Atención Primaria de Salud. Su naturaleza y organización. Madrid: Díaz de Santos, 1990.
7. Goroll, A. H. Primary Care Medicine. Philadelphia: Lippincott company, 2006.
PÀGINES WEB D’INTERÈS
Associacions de Metges de Família
Internacionals
Guies de pràctica Clínica i revisions bibliogràfiques
REVISTES D’INTERÈS D’ATENCIÓ PRIMÀRIA