Castellano English
GUIA DOCENT
HABILITATS PRÀCTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA
Coordinació:
PLANA BLANCO, ANTONIO VALENTI
Any acadèmic 2019-20
GUIA DOCENT: HABILITATS PRÀCTIQUES PER A L'E... 2019-20

Informació general de l'assignatura
DenominacióHABILITATS PRÀCTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA
Codi100550
Semestre d'imparticióPRIMER QUADRIMESTRE
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Grau en Medicina4OPTATIVAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)6
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRAULATEORIA
Nombre de crèdits33
Nombre de grups11
CoordinacióPLANA BLANCO, ANTONIO VALENTI
Departament/sMEDICINA
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiantDistribució càrrega docent entre la clase presencial i el treball autònom de l'estudiant
- Les classes de temari teòrico-pràctic: 5 de 2 hores. Total 10 hores
- Jornades de tallers-seminaris d'habilitats: 8 de 2 hores. Total 16 hores.
- Casos clínics de resolució mitjançat l’Activitat Basada en Problemes: 4 setmanes de tres sessions cadasquna: 48 hores.
- Examen: sessió única de 2 hores (aula d’informàtica).
- Treball de l'alumne: preparació de classes i de tasques específiques: 60.

Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióMajoritàriament classes en català, algunes en castellà i anglès per articles científics de referència.
Distribució de crèditsREPARTIMENT DE TASQUES: 6 ECTS
PRESENCIALS / DEDICACIÓ (hores de treball)
1. 1. Classes magistrals 10 10
1. 2. Tallers d’habilitats 16 20
1. 3. Role Play/ preparació casos
Videos de tècniques 10
Preparació treballs de seminaris 20
Preparació de casos ABP 20
Activitat basada en Problemes 20 20

TOTALS 48 100
Horari de tutoria/llocConcertar amb Dr. Antoni Rodriguez-Rosich.
Professor associat Atenció Primària
ABS Eixample
973 280957
arodriguezrosich@gmail.com
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
ESPINO GARCIA, ANTONIOantonio.espino@udl.cat,4
FUENTES BOTARGUES, ARACELIaraceli.fuentes@udl.cat,4
LAFARGA GIRIBETS, MARIA ANTONIAantonia.lafarga@udl.cat,7
ORTEGA BRAVO, MARTAmarta.ortega@udl.cat,5
PAREDES COSTA, EUGENIeugeni.paredes@udl.cat,4
PEÑASCAL PUJOL, EDUARDO JOSÉeduardo.penascal@udl.cat,7
PLANA BLANCO, ANTONIO VALENTIantoni.plana@udl.cat2,3
SANTAFE SOLER, PLACIDOplacido.santafe@udl.cat,4
SERNA ARNAIZ, CATALINAcatalina.serna@udl.cat,2
Informació complementària de l'assignatura

Introducció i Presentació de l’assignatura

L’Atenció Primària (AP) té un paper rellevant en l’actual sistema sanitari, doncs és el seu  punt de contacte amb més proximitat i longitudinalitat en l’atenció als problemes de salut de la comunitat. El rol del metge de família en l’assistència de la persona sana, d’aquella amb presència de malalties cròniques, en  la seva prevenció i promoció de la salut i en definitiva com a gestor global de l’atenció dels membres de la comunitat, ha de formar part del currículum dels estudiants de medicina 

Els coneixements i habilitats dels graduats en medicina han de ser, prioritàriament de tipus transversals, doncs el nou professional al finalitzar els estudis de grau ha de tenir assolides les competències com a metge generalista, i essent capaç després d’especialitzar-se sense perdre aquesta referència global.

L’exercici de la medicina en qualsevol de les seves facetes, assistencials o no, demanda d’un coneixement holístic de la persona i del seu emplaçament en un entorn social i econòmic propi de la comunitat de referència.  La medicina de família en la docència universitària pot guiar i transmetre aquests valors afegits que a més  li són propis.

La situació actual a la Universitat de Lleida (UdL) és una bona mostra d’aquesta realitat canviant. L’Atenció Primària molt present en la tasca assistencial quotidiana, és poc coneguda per l’alumnat. Cal recordar que aquesta especialitat és la que un major número de places ofereix dintre en el Programa MIR i també la que dona una major oferta laboral al col·lectiu de facultatius en exercici.

L’especialitat de medicina familiar i comunitària es troba present en l’àmbit curricular universitari de la Universitat de Lleida, participant en diferents nivells:

1.- COMUNICACIÓ I MEDICINA COMUNITÀRIA.

Assignatura troncal en 2n curs: Temari relacionat amb les teories i tècniques de comunicació clínica i conceptes generals de l’Atenció Primària.

2.- PAI.

Pràctiques assistencials en Atenció Primària. Pràcticum de 2on curs: estada en les consultes d’atenció primària durant 4 setmanes. L’entorn assistencial, les primeres relacions amb pacients i equips, entrevista clínica i semiologia pràctica són els objectius i competències que caracteritzen aquest període.

3.- ACOE 2on curs.

Avaluació Competencial Objectiva Estructurada.

4.- HABILITATS PRACTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA DE FAMILIA.

Assignatura optativa de segon cicle. Neix amb la pretensió de fer a través del cas clínic, una formació teòrica i pràctica en els continguts i les habilitats més comuns que és poden resoldre als diferents escenaris de l’atenció primària. Intenta preparar a l’alumne cap un maneig pragmàtic de l’assistència en l’entorn de la comunitat alhora essent un preàmbul de les pràctiques del rotatori de 6è curs.

5.- PRACTICUM ROTARORI DE 6È CURS

Hi ha una assignatura específica entre les clíniques mèdiques en la que l’alumne estarà durant un mes en un centre de salut, urbà o rural, amb l’objectiu de conèixer i saber aplicar les tècniques i procediments més habituals  en aquest entorn(anamnesis i tècniques de comunicació, aprofundir en l’exploració física, activitats preventives i mètodes de promoció de la salut, procediments: extraccions, injectables, ECG, espirometries, ITB, doppler, ecografia, cirurgia menor, etc..

Objectius acadèmics de l'assignatura

OBJECTIUS ACADÈMICS DE L'ASSIGNATURA

OBJECTIUS D'APRENENTATGE

1.- OBJECTIUS GENERALS

1.1. Transmetre un coneixement transversal, integrat i adaptat a la realitat de l’atenció primària (AP) en base a les patologies prevalents i rellevants d’aquest nivell assistencial.

1.2. Aprendre les habilitats semiològiques i instrumentals en el maneig de les patologies ateses pel metge de família.

1.3.  Adquirir les aptituds, criteris i característiques de la relació entre el metge i el pacient en l’àmbit de l’AP i la medicina de família.

1.4. Revisar els coneixements teòrics i pràctics de la terapèutica i la prescripció en les patologies d’alta prevalença a la comunitat.

1.5.Conèixer l’entorn organitzatiu i funcional dels Equips d’Atenció Primària (EAP) i la relació entre aquest i altres nivells assistencials.

1.6. Preparar a l’alumne per un millor aprofitament i aprofundiment del pràcticum de rotatori de 6è en els centres de salut

 

2.- OBJECTIUS ESPECÍFICS

2.1. CONEIXEMENTS

Els coneixements clínics de les matèries proposades han estat ja adquirits en altres cursos i disciplines del grau. La metodologia d’aprenentatge a través de casos clínics aportarà l’adaptació del tema i els coneixements a l’àmbit de l’atenció primària i la medicina familiar i comunitària.

El temari de casos i matèries tractades en les classe serà força diversificat per àrees i especialitats.

- Conceptes teòrics de la patologia

- Criteris diagnòstics i tècniques emprades

- Criteris de diagnòstic diferencial per un motiu de consulta

- Bases del tractament

- Semiologia i propedèutica relacionada

- Seguiment en AP de la patologia i altres nivells d’atenció

2.2. HABILITATS

Considerades com fonamentals per aconseguir alguns dels objectius generals, que els seminaris i tallers i les pròpies classes tinguin una visió molt pràctica. En aquest cas més enllà del“saber i del saber com” serà ensinistrar en el “demostrar i saber fer”, què hauria de quedar plasmat en el posterior rotatori. 

Per àrees concretes de coneixement cal transmetre les habilitats pròpies en semiologia, comunicació i eines i proves diagnostiques pel maneig pràctic de la patologia.

2.3. ACTITUDS

L’alumne ha de saber mantenir la relació i comunicació amb el malalt amb les característiques d’entrevista correcta i eficaç.

 

Competències

HABILITATS CLÍNIQUES

13. Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant.

14. Realitzar un examen físic i una valoració mental.

15. Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.

16. Reconèixer i tractar les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que exigeixen atenció immediata.

17. Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament, aplicant els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.

18. Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.

19. Plantejar i proposar les mesures preventives adequades a cada situació clínica.

20. Adquirir experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut o altres institucions sanitàries, sota supervisió, així com coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el pacient i utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.

 

HABILITATS DE COMUNICACIÓ

21. Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar información pertinent sobre els problemes que afligeixen al malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.

22. Redactar històries clíniques i altres registres mèdics de manera comprensible a tercers.

 

ANÀLISI CRÍTICA I DE RECERCA

34. Tenir, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu, amb escepticisme constructiu i orientat a la recerca.

35. Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.

36. Ser capaç de formular hipòtesis, recollir i valorar de forma crítica la informació per a la resolució de problemes, seguint el mètode científic.

Continguts fonamentals de l'assignatura

INFORMACIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA

HABILITATS PRÀCTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA

 

Primer semestre Grau en Medicina Curs 5è

Optativa Presencial (recomanació 30 alumnes com a màxim)

Nombre de crèdits ECTS 6: Crèdits teòrics 2 + Crèdits pràctics 4

Coordinació: PLANA BLANCO, ANTONIO VALENTI

Departament: MEDICINA

 

Distribució càrrega docent entre la clase presencial i el treball autònom de l'estudiant

- Les classes de temari teòrico-pràctic: 5 de 2 hores. Total 10 hores

- Jornades de tallers-seminaris d'habilitats: 8 de 2 hores. Total 16 hores.

- Casos clínics de resolució mitjançat l’Activitat Basada en Problemes: 4 setmanes de tres sessions cadasquna d’una durada de 2 hores. Toral 24 hores.

- Examen: sessió única de 2 hores (aula d’informàtica).

- Treball de l'alumne: preparació de presentacions i classes, així com de tasques específiques: 60 hores.

 

Idioma/es d'impartició: Català/Castellà

 

Professorat

Coordinador de l’assignatura

PLANA BLANCO, ANTONIO VALENTI antoniplana@gmail.com

Professors

FUENTES BOTARGUES, ARACELI a.fuentes@medicina.udl.cat

LAFARGA GIRIBETS, ANTON alafarga.lleida@medicina.udl.cat

ORTEGA BRAVO, MARTA marta.ortega@medicina.udl.cat

PAREDES COSTA, EUGENI eugeni.paredes@medicina.udl.cat

PEÑASCAL PUJOL, EDUARDO JOSÉ eduardo.p@medicina.udl.cat

PLANA BLANCO, ANTONIO antoniplana@gmail.com

SANTAFE SOLER, PLACIDO placido.soler@medicina.udl.cat

 

CONTINGUTS FONAMENTALS DE L'ASSIGNATURA

HORARIS: MIGDIA DE 13 – 15 HORES

ITINERARIS MONOGRÀFICS / TEMARI

PRIMERA SETMANA. DIES INTRODUCTORIS

16/9/2019. Toni Plana. GRUP GRAN. PRESENTACIÓ DE L’ASSIGNATURA.  APROXIMACIÓ A LES HABILITATS DEL METGE DE FAMÍLIA. Aula 1.23

17/9/2019. Toni Plana. GRUP GRAN.  INTRODUCIÓ A LA MEDICINA DE FAMÍLIA. Aula 2.23

18/9/2019. Toni Plana. GRUP GRAN. PREVENCIÓ QUATERNÀRIA.  Aula 1.23

19/9/2019. Toni Plana. GRUP GRAN. DEPRESCRIPCIÓ. Aula 2.23

20/9/2019. Toni Plana. GRUP GRAN. QUÈ FER I EVITAR EN MEDICINA DE FAMÍLIA. Aula 2.23

 

SEGONA SETMANA: TALLER D’HABILITATS PRÀCTIQUES D’EXPLORACIÓ NEUROLÒGICA

23/9/2019. Toni Plana. GRUP PETIT. PRIMER GRUP. Aula 1.23

24/9/2019. Toni Plana. GRUP PETIT. SEGON GRUP. Aula 2.23

25/9/2019. SENSE CLASSE

26/9/2016. Toni Plana. GRUP PETIT. TERCER GRUP. Aula 1.23

27/9/2019. FESTA INSTITUCIONAL DE LA UNIVERSITAT DE LLEIDA

 

TERCERA SETMANA

30/9/2019. FESTA DE SANT MIQUEL (FESTA DE LA CIUTAT DE LLEIDA). ES TRASLLADA DES DEL DIA 29

1/10/2019. SENSE CLASSE

2/10/2019. Toni Plana. GRUP GRAN. TALLER CONDUCTA CEFALEA. Aula 1.23

3/10/2019. FESTA DE L'ESTUDIANTAT

4/10/2019. SENSE CLASSE

 

QUARTA SETMANA: TALLERS D’HABILITATS DE MANEIG

7/10/2019. SENSE CLASSE

8/10/2019 . Toni Plana. GRUP GRAN. CARACTERÍSTIQUES DE L’A.B.P. (ACTIVITATS BASADES EN PROBLEMES) Aula 0.21

9/10/2019. Marta Ortega. GRUP GRAN. COM COMUNICAR I PRESENTAR EN PÚBLIC. PRESENTACIÓ EN PÚBLIC Aula 0.21

10/10/2019: Anto Lafarga. GRUP GRAN. RECERCA BIBLIOGRÀFICA. Aula 0.21

11/10/2019. SENSE CLASSE

 

CINQUENA / SISENA SETMANA: INICI TASCA D’A.B.P.

UNA  AULA, GRUP GRAN

Anto Lafarga / Eduard Peñascal / Toni Plana

14/10/2019: PRIMERA SESSIÓ DE LA PRIMERA ACTIVITAT ABP. Aula 0.21

16/10/2019: SEGONA SESSIÓ. Aula 1.23

21/10/2019. TERCERA SESSSIÓ. Aula 0.21

 

SISENA / VUITENA SETMANA: SEGON CAS CLÍNIC D’A.B.P.

UNA  AULA, GRUP GRAN

Anto Lafarga / Eduard Peñascal / Toni Plana

25/10/2019: PRIMERA SESSIÓ DE LA SEGONA ACTIVITAT ABP AULA 3.05 HUAV

4/11/2019: SEGONA SESSIÓ. AULA 2.24

8/11/2019. TERCERA SESSSIÓ. Aula 0.21

 

SETENA SETMANA: TALLERS MÚLTIPLES D’HABILITATS

GRUP GRAN

28/10/2019: Tallers de RADIOLOGIA TORÀCICA. Dr. Eugeni Paredes. Aula 0.21

29/10/2019: Tallers / Seminaris d’ECG. Dr. Plácido Santafé Aula 0.21

30/10/2019. SENSE CLASSE

31/10/2019. Tallers / Seminaris d’ ESPIROMETRIES. Dra. Araceli Fuentes. Aula 0.21

1/11/2019. TOTS SANTS.

 

NOVENA I DESENA SETMANES SENSE CLASSES

15 AL 22 DE NOVEMBRE

1r  PERÍODE D'EXÀMENS PRIMER SEMESTRE

   

 

ONZENA / DOTZENA  SETMANA: TERCER CAS CLÍNIC D’A.B.P.

UNA  AULA,  GRUP GRAN

 Anto Lafarga / Eduard Peñascal / Toni Plana

25/11/2019: PRIMERA SESSIÓ DE LA TERCERA ACTIVITAT ABP. Aula 0.21

27/11/2019: SEGONA SESSIÓ. Aula 0.21

2/12/2019. TERCERA SESSSIÓ. Aula 0.21

 

TRETZENA / QUATORZENA SETMANA: QUART CAS CLÍNIC D’A.B.P.

UNA  AULA,  GRUP GRAN

Anto Lafarga / Eduard Peñascal / Toni Plana

9/12/2019. PRIMERA SESSIÓ DE LA QUARTA ACTIVITAT ABP Aula 0.21

11/12/2019. SEGONA SESSIÓ Aula 0.21

16/12/2019. TERCERA SESSSIÓ Aula 0.21

 

QUINZENA SETMANA:  CALDRÀ CONSENSUAR LES DATES PER L’EXAMEN DE L’SSIGNATURA, QUE PODRIA FER-SE ABANS DEL NADAL

Eixos metodològics de l'assignatura

EIXOS METODOLÒGICS DE L'ASSIGNATURA: METODOLOGIA DOCENT

Aquestes setmanes permetran desenvolupar un nou model de treball. 

Ens dividirem en tres grups i portarem a terme una  dinàmica grupal,  repartida en dos dies setmanals: dilluns i  dimarts / dimecres / dijous en funció de calendaris.  

L’objectiu d’aquestes dinàmiques està basat en que les habilitats mèdiques haurien d’orientar-se essencialment en habilitats de resolució de problemes,  no de memòria. Un metge soluciona problemes,  no recita de memòria. Precisaria d’un aprenentatge a partir de la comprensió i solució de problemes, com a mètode més eficaç que un aprenentatge memorístic pur.

Durant aquestes  setmanes farem un aprenentatge a partir de l’anàlisi de situacions problemàtiques  on la responsabilitat estarà centrada en l’estudiant, de manera activa i amb l’objectiu de competències transversals, siguin de caire instrumentals (expressió oral, treball en equip, lideratge,…) i/o conceptuals (identificació de problemes, anàlisi situacionals, gestió de la incertesa,…).

L’avaluació estarà determinada per la capacitat d’aprenentatge, responsabilitat, comunicació  i relacions interpersonals dels alumnes de manera grupal.

A partir d’un cas clínic, complexe o no, del treball diari en la consulta d’Atenció Primària permetrà el desenvolupament del mateix i finalitzar amb una pregunta bàsica: aquest  cas plantejat permet reflexionar i aplicar allò què he après?

Les sessions i tallers preparats han de complir amb l’objectiu d’adquisició de coneixements i habilitats des d’una vessant molt pràctica i lligada a la realitat de l’AP. No formem en l’àmbit temàtic sinó en el maneig de la pràctica professional de l’Atenció Primària. La patologia, exploracions i terapèutiques ateses en l’àmbit de l’AP han estat explicades i estudiades en altres assignatures del grau. Les sessions o classes pròpiament seguiran la tècnica d’aprenentatge mitjançant cas clínic, introduint de manera pragmàtica els conceptes relacionats amb l’àrea temàtica corresponent. A grans trets i de manera general s’inclouen els següents ítems:

-Maneig de la patologia crònica d’alta prevalença

-Maneig de la patologia aguda d’alta prevalença

-Revisió Guies de Pràctica Clínica (GPC) més pròpies de l’AP

-Farmacologia clínica aplicada

-Semiologia i propedèutica de temes d’AP

-Habilitats pràctiques en tècniques de diagnòstic i terapèutiques (tests)

-Habilitats en l’entrevista clínica

L’entrevista, la propedèutica, les exploracions, el judici clínic i la terapèutica s’entrellacen en una visió holística i en un entorn bio-psico-social de l’atenció sanitària.  L’aprenentatge es fonamentarà a través de casos clínics pràctics i tallers d’habilitats.

Els continguts s’agrupen per apartats d’hàbits clínics. La patologia serà presentada a partir de casos clínics reals o millorats, emprant qualsevol metodologia que hi aporti valor afegit.

Els alumnes han de treballar els casos aportant relació interactiva en l’àmbit clínic i anàlisi de les exploracions complementàries fent-se èmfasi especial en l’anàlisi dels criteris diagnòstics, punts guia, diagnòstic diferencial i plans d’acció. 

Pla de desenvolupament de l'assignatura

PLA DE DESENVOLUPAMENT DE L'ASSIGNATURA D'HABILITATS PRÀCTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA

 

15 SETMANES DE FORMACIÓ TEÓRICA / HABILITATS PRÀCTIQUES / A.B.P.

 

HORARI DE CLASSES: 13 – 15 hores (durada aproximada de 90 minuts per sessió)

 

AULA D’IMPARTICIÓ UNITAT DOCENT HUAV // Dia proposat // Professor: AULES PER CONFIRMAR

 

Sistema d'avaluació

 

SISTEMA D'AVALUACIÓ BASADA EN UNA SISTEMÀTICA D'AVALUACIÓ CONTINUADA I EXAMEN FINAL.  DISTRIBUCIÓ PONDERADA:

 

- 20% NOTA EN RELACIÓ A L’ASSISTÈNCIA DEL 80% SESSIONS  DE LES  HABILITATS I LES ACTIVITATS D’A.B.P. .

 

- 20% NOTA EN RELACIÓ A L’ EXAMEN TEÒRIC  DE CASOS CLINICS

                  Examen de casos clínics, amb respostes obertes, incloent-hi  iconografia.  

                  Durada de 120 minuts des de clase informatitzada.

 

- 60% NOTA EN RELACIÓ A LA PARTICIPACIÓ I EL.LABORACIO DE TASQUES ENCOMANADES PER ASSOLIR ELS OBJECTIUS DE RESOLUCIÓ DE CADA CAS CLINIC PLANTEJAT EN LES CINC ACTIVITATS D’APRENENTATGE BASAT EN PROBLEMES

 Determinarem aquest percentatge específic segons les següents variables:

 

CALDRÀ APROVAR L’EXAMEN FINAL PER PODER TENIR DRET A LA MITJANA FINAL.

 

LES RECUPERACIONS, SI FOSSIN NECESSÀRIES, ES FARAN AMB UN EXAMEN DE CASOS CLÍNICS DE CARACTERÍSTIQUES SIMILARS.

Bibliografia i recursos d'informació

BIBLIOGRAFIA I RECURSOS D'INFORMACIÓ

 

LLIBRES DE MEDICINA DE FAMILIA

1. semFYC. Guía de Actuación en Atención Primaria. 4ª ed. Barcelona: semFYC; 2011.

2. semFYC. Tratado de Medicina de Familia y Comunitaria. Barcelona: semFYC; 2007.

3. semFYC. Guia Terapèutica. 5ª ed. Barcelona: semFYC; 2010.

4. Martín Zurro A, Cano Pérez JF. Atención Primaria. Concepto, Organización y Práctica Clínica. 7ª ed. Madrid: Elsevier; 2014.

5. Taylor R. Medicina de Familia. Principios y práctica. 6ª ed. Barcelona: Masson; 2006.

6. Pritchard, P. Manual de Atención Primaria de Salud. Su naturaleza y organización. Madrid: Díaz de Santos, 1990.

7. Goroll, A. H. Primary Care Medicine. Philadelphia: Lippincott company, 2006.

 

PÀGINES WEB D’INTERÈS

Associacions de Metges de Família

Internacionals

Guies de pràctica Clínica i revisions bibliogràfiques

 

REVISTES D’INTERÈS D’ATENCIÓ PRIMÀRIA

PDF