GUIA DOCENT
HABILITATS PRACTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA
Coordinació:
Dr. Antoni Rodriguez-Rosich.
Professor associat Atenció Primària
Any acadèmic 2015-16
GUIA DOCENT: HABILITATS PRACTIQUES PER A L'E... 2015-16

Informació general de l'assignatura
Denominació HABILITATS PRACTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA
Codi100550
Semestre d'impartició1r Semestre -Estudis de Grau- Set/Gen
CaràcterOptativa
Nombre de crèdits ECTS6
GrupsÚnic grup d'aproximadament 30 alumnes
Crèdits teòrics4
Crèdits pràctics2
CoordinacióDr. Antoni Rodriguez-Rosich.
Professor associat Atenció Primària
Horari de tutoria/llocConcertar amb Dr. Antoni Rodriguez-Rosich.
Professor associat Atenció Primària
ABS Eixample
973 280957
arodriguezrosich@gmail.com
Departament/sDepartament de Medicina
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiantLes classes de temari teòric-pràctic seran 20 de 2 hores. Total 40 hores
Jornades de tallers-seminaris d'habilitats 10 de 2 hores. Total 20 hores.
Tasques prèvies de preparació de les clases per l'alumne Total 10-20 hores
Casos clínics de resolució i avaluació Sakai 20-30 hores
ModalitatPresencial
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà (alguna classe en castellà)
Grau/MàsterGrau en Medicina
Horari de tutoria/llocConcertar amb Dr. Antoni Rodriguez-Rosich.
Professor associat Atenció Primària
ABS Eixample
973 280957
arodriguezrosich@gmail.com
Adreça electrònica professor/a (s/es)mbutisole@gmail.com
clotet.joan@gmail.com
aespino.lleida.ics@gencat.cat
afuentesbotargues@yahoo.es
lmarcoest@gmail.com
eparedes.lleida.ics@gencat.cat
epenscal@gmail.com
antoniplana@gmail.com
arodriguezrosich@gmail.com
psantafe.lleida.ics@gencat.cat
cserna.plleida.ics@gencat.net
jorgesolergonzalez@gmail.com
Buti Solé, Miquel
Clotet, Joan
Espino, Antonio
Fuentes, Araceli
Marco, Luis
Paredes, Eugeni
Peñascal, Eduard
Plana, Antoni
Rodríguez-Rosich, Antoni
Santafé, Plácido
Serna, Caty
Soler González, Jorge
Informació complementària de l'assignatura

1. Introducció i Presentació de l’assignatura

 

 

L’Atenció Primària (AP) té un paper rellevant en l’actual sistema sanitari sent el primer punt de contace de la comunitat amb el mateix. El rol del metge de família en l’assistència de la malaltia, en la prevenció i en la figura de gestor global de l’atenció dels seus usuaris assignats ha de ser reforçada en la formació. La participació en la docència universitària i més concretamet en el neixent Pla de Bologna en facilita transmetre aquest perfil teòric-pràctic de les competències cara a futurs graduats.

 

Els coneixements i habilitats  dels graduats en medicina han de ser transversals, el nou professional al finalitzar els estudis de grau ha d’estar facultat per exercir com a metge generalista, capaç després d’especialitzar-se sense perdre aquesta referència global. L’exercici de la medicina en qualsevol de les seves facetes, assistencials o no, demanda d’un coneixement holístic de la persona i del seu emplaçament en un entorn sócio-econòmic de la comunitat de referència. La medicina de família en la docència universitària pot guiar i transmetre aquests valors afegits que li són propis.

 

La situació actual a la Universitat de Lleida (UdL) és bona mostra d’aquesta realitat canviant. L’Atenció Primària molt present en la realitat assistencial quotidiana és poc coneguda  per l’alumnat. Cal recordar que aquesta especialitat suposa la majoria d’oferta en el Programa MIR i també de l’oferta laboral del col.lectiu de facultatius en exercici.

 

L’especialitat de medicina familiar i comunitària present en l’àmbit curricular universitari de la Universitat de Lleida, participa a diferents nivells:

 

            1.- Comunicació i Medicina Comunitària, assignatura troncal 2on curs: Temari relacionat amb les teories i tècniques de comunicació clínica i conceptes generals de atenció primària.

 

            2.- PAI. Atenció primària Pràcticum de 2on curs: estada en les consultes d’atenció primària (4 setmanes). L’entorn assistencial, les primeres relacions amb pacients i equips, entrevista clínica i semiologia pràctica són els objectius i competències que caracteritzen aquest periode.

 

            3.- ACOE  2on curs.

 

            4.- HABILITATS PRACTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA DE FAMILIA. Assignatura optativa de segon cicle. Neix amb la pretensió de fer a través del cas clínic d’ atenció primària, una formació teòrico-pràctica en els continguts i les habilitats més comuns. Intenta preparar a l’alumne cap un manegament pragmàtic de l’assistència en l’entorn extrahospitalari, preàmbul de le pràctiques del rotatori de 6è curs.

 

            5.- Practicum rotarori de 6è curs   

            

Objectius acadèmics de l'assignatura

 

 Objectius d’aprenentatge

 

1.- Objectius Generals

 

            1.1 Transmetre un coneixement transversal, integrat i adaptat a la realitat de      l’atenció primària (AP) en base a les patologies prevalents i rellevants d’aquest                       nivell assistencial.

            1.2. Habilitats semiològiques i instrumentals en el manegament de les    patologies ateses pel metge de família.

            1.3. Adquirir les aptituds, criteris i característiques de la relació metge-pacient en l’àmbit de l’AP i generalista, així com l’entorn d’organització de l’àmbit       d’AP.

           1.4. Introduir/revisar els coneixements teòrics i pràctics de la terapèutica i la      prescripció en les patologies d’alta freqüentació i resolució habitual en AP.

           1.5. Conèixer l’entorn organitzatiu i funcional dels Equips d’atenció primària    (EAP) i la relació entre aquest i altres nivells assistencials.

           1.6. Preparar a l’alumne per un millor aprofitament i aprofondiment del             practicum de roatori de 6è en els centres de salut

 

2.- Objectius Específics

 

            .2.1. Coneixements: Els coneixements clínics de les materies proposades han estat ja adquirits en altres cursos i disciplines del grau. La metodologia d’aprenentatge a través de casos clínics  aportarà l’adaptació del tema i els coneixements a l’àmbit de l’atenció primària i la medicina familir i comunitària. El temari de casos i materies tractades en les classes serà força diversificat per àrees i especialitats. En el transcurs dels diferents anys pot variar un 20-30 % el temari en base a millorar i abacar altres temes no tractats.

                        Conceptes teòrics de la patologia

                        Criteris diagnòstics i tècniques emprades

                        Criteris de diagnòstic diferencial per un motiu de consulta

                        Bases del tractament

                        Semiologia i propedèutica relacionada

                        Seguiment en AP de la patologia i altres nivells d’atenció

 

            .2.2. Habilitats: es considera  fonamental per aconseguir alguns dels objectius generals, que els seminaris i tallers i les pròpies classes tinguin una visió molt pràctica. En aquest cas més enllà del “saber i saber com” serà adiestrar en el “demostrar i saber fer”, que hauria de quedar refrendat en el posterior rotatori. Els divendres es desenvoluparan aules de seminaris i tallers vers temes específics i semologia.

                        Per àrees concretes de coneixement cal transmetre les habilitats pròpies en semiologia, comunicació i eines i proves diagnòstiques pel manegament pràctic de la patologia

                        Anamnesi, exploració i  semiologia

                        Indicació i proves a sol.licitar. Interpretació dels resultats.

                        Manegament terapèutic.

                        Repartiment de tasques entre professionals de l’AP

 

            2.3. Actituds : l’alumne ha de saber mantenir la relació i comunicació amb el malalt amb les caracteristiques d’entrevista correcta i eficaç.

                        Criteris de respecte , confidencialitat, intimitat vers la relació estudiant i pacient, criteris que li seran recordats i signats en el periode de pràctiques de rotatori.

                        Criteris d’eficiència i proporcionalitat en la utilització de tècniques i en la                                                prescripció farmacèutica.

                       

                       

 

Objectiu

Activitats

Presencials

Dedicació estudiant

1.1

Classes magistrals

40

40

1.2

Jornades seminaris i tallers

10

10

2.3

Role Play/ preparació casos

 

En classe presencial

 

Videos de tècniques

 

10

 

Preparació treballs de seminaris

 

10

 

Preparació de casos Sakai

10

20

 

 

60

90

 

Competències

Competències acadèmiques

 

Manegament de la patologia més prevalent en l’àmbit de l’AP. Aproximació a traves del cas clínic i la semiologia.

 

Coneixement dels recursos i eines de diagnòstic i terapèutica en AP

 

Relació entre nivells assistencials i relació metge pacient i comunitat.

 

Habilitats que le són pròpies i diferencials al metge de família.

Eixos metodològics de l'assignatura

5. Metodologia docent

 

Les sessions  i tallers preparats han de complir amb l’objectiu d’adquisició de coneixements i habilitats des d’una vessant molt pràctica i lligada a la realitat de l’AP. No formem en l’àmbit temàtic sinó en el managament de la pràctica professional de la Primària. La patologia, exploracions i terapèutiques ateses en l’àmbit de l’AP han estat explicades i estudiades en altres assignatures del grau.

 

Les sessions o classes pròpiament seguiran la tècnica d’aprenentatge mitjançant clas clínic, introduit de manera pragmàtica els cnceptes relacionats amb l’àrea temàtica corresponen. A grans tret i de manera general s’inclourant els segünets ítems:

-Manegament de la patologia crònica d’alta prevalença

-Manegament de la patologia aguda d’alta prevalença

-Revisió GPC més pròpies de l’AP

-Farmacologia clínica aplicada

-Semiologia i propedèutica de temes d’AP

-Habilitats pràctiques en tècniques de diagnòstic i terapèutiques (tests)

-Habilitats en l’entrevista clínica

 

 

L’entrevista, la propedèutica, les exploracions, el judici clínic i la terapèutica s’entrellacen en una visió holística i en un entorn bio-psico-social de l’atenció sanitària.

L’aprenentatge es fonamentarà a través de casos clínics pràctics i tallers d’habilitats i Jornades d’experiències per apropar als alumnes al manegament dels malalts i les patologies més prevalents d’AP, coneixent aquelles proves que són necessàries en la resolució dels casos.

 

Els continguts s’agrupen per apartats d’àmbits clínics. La patologia serà presentada a partir de casos clínics reals o millorats, emprant qualsevol metodologia que hi aporti valor afegit.

 

Els alumnes han de treballar els casos aportant relació interactiva en l’àmbit clínic i anàlisi de les exploracions complementàries fent-se èmfasi especial en l’anàlisi dels criteris diagnòstics, punts guia, diagnòstic diferencial i plans d’acció.

Pla de desenvolupament de l'assignatura

 

HABILITATS PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA Setmana

Professor

TEMA

 

14/09/2015

 

15/09/2015

 

16/09/2015

Rodríguez-Rosich

PRESENTACIÓ Manegament de la Hiperglicèmia

 

17/09/2015

Rodríguez

Complicacions de la Diabetis Mellitus tipus 2

 

18/09/2015

Florensa

La dieta en el pacient diabètic

 

21/09/2015

Clotet

Doctor tinc sensació “d’ofegor”

 

22/09/2015

Paredes

ASMA

 

23/09/2015

Fuentes

Plantejament del pacient que consulta per tos

 

24/09/2015

Paredes /

Fuentes

Taller de Radiologia de Tòrax

 

25/09/2015

Fuentes/Lavega

Clotet

1.-Taller de Teràpia Inhalatòria/

2.-Pulsioximetria

 

28/09/2015

NO CLASSE

 

29/09/2015

FESTA MAJOR DE LLEIDA

 

30/09/2015

Clotet

Paredes

1.-Taller d’Espirometria

2.- PFM Peack Flow Meter

 

01/10/2015

Santafé

Síncop

 

02/10/2015

NO CLASSE

 

05/10/2015

Serna

Insuficiència cardíaca

 

 

06/10/2015

Serna

Dolor toràcic. Cardiopatia isquèmica

07/10/2015

Santafé

Taller d’Electrocardiologia

08/10/2015

BOTIFARRADA

09/10/2015

FESTA- PONT

12/10/2015

FESTA OFICIAL

13/10/2015

Soler

HTA

14/10/2015

Plana

Taller AMPA I MAPA

15/10/2015

Peñascal

Actuació clínica i terapèutica davant d'un quadre d'inestabilitat.

16/10/2015

19/10/2015

Plana

Migranya

20/10/2015

Cruz

“Dr, per què al meu fill li costa tant aprendre”

21/10/2015

Plana

AVC/Ictus

22/10/2015

Peñascal

El diagnòstic diferencial en els trastorns de l'afectivitat i l'humor. Reflexions sobre la patologia funcional.

23/10/2015

Plana

La semiologia bàsica en neurologia

26/10/2015

Espino

Preventives/PAPPS

27/10/2015

Urgelés/Marquilles

Abordatge del consum d’ Alcohol

28/10/2015

Cruz

Abordatge del Tabac

29/10/2015

Casado

Atenció a l’Adolescent

30/10/2015

Marco

Taller de registre eCAP (aula Informàtica HUAV)

02/11/2015

Marco

La Síndrome Febril

03/11/2015

Buti

Infecció urològica/ITS

04/11/2015

Soler

Tumoració al coll

05/11/2015

Buti

Dolor d’esquena

06/11/2015

Espino

La Síndrome Constitucional

Sistema d'avaluació

Avaluació:

Treballs sakai, que periòdicament seran penjats en les activitats de l’assignatura i a realitzar individuals o en grup de 2 alumnes. Puntuació: fins al 30% de la nota.final

Examen de casos clínics. Amb respostes obertes. Inclouran iconografia. 8 casos i 4 ECG. Es podran escollir 5 casos i 3 ECG. Puntuació fins el 70% de la nota final.

Caldrà aprovar les dues activitats per poder tenir dret a la mitjana final.

Les recuperacions es faran amb  un examen de casos clínics de característiques similars.

Bibliografia i recursos d'informació

 

Llibres de informació mèdica general i medicina de familia

FARRERAS-ROZMAN.  Medicina Interna. Ediciones Doyma. Barcelona, 1995             

HARRISON. Principios de Medicina Interna. Editorial Interamericana. Madrid 1994

RODES J, GUARDIA J. Medicina Interna. 2 tomos. Masson. Barcelona, 1997

MARTIN ZURRO A, CANO JM  . Atención Primaria. 2 tomos Elservier   Barcelona 2003

TAYLOR     Medicina de familia

Guies de Pràctica Clínica consensuades per les institucions o academies professionals acreditades

 

 

Revistes mèdiques generals i de medicina  de familia

Revista Clínica Española. Madrid

Medicina Clínica. Barcelona

JAMA

British Medical Journal

New England Journal of Medicine

Atención Primaria. Elservier. Barcelona

CMAJ

AFP

PDF