Coordinació: | Dr. Antoni Rodriguez-Rosich. Professor associat Atenció Primària |
Any acadèmic 2014-15 |
Denominació | HABILITATS PRACTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA |
Codi | 100550 |
Semestre d'impartició | 1r Semestre -Estudis de Grau- Set/Gen |
Caràcter | Optativa |
Nombre de crèdits ECTS | 6 |
Grups | Únic grup d'aproximadament 30 alumnes |
Crèdits teòrics | 4 |
Crèdits pràctics | 2 |
Coordinació | Dr. Antoni Rodriguez-Rosich.
Professor associat Atenció Primària |
Horari de tutoria/lloc | Concertar amb Dr. Antoni Rodriguez-Rosich.
Professor associat Atenció Primària ABS Eixample 973 280957 arodriguezrosich@gmail.com |
Departament/s | Departament de Medicina |
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | Les classes de temari teòric-pràctic seran 20 de 2 hores. Total 40 hores
Jornades de tallers-seminaris d'habilitats 10 de 2 hores. Total 20 hores. Tasques prèvies de preparació de les clases per l'alumne Total 10-20 hores Casos clínics de resolució i avaluació Sakai 20-30 hores |
Modalitat | Presencial |
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Idioma/es d'impartició | Català (alguna classe en castellà) |
Grau/Màster | Grau en Medicina |
Horari de tutoria/lloc | Concertar amb Dr. Antoni Rodriguez-Rosich.
Professor associat Atenció Primària ABS Eixample 973 280957 arodriguezrosich@gmail.com |
Adreça electrònica professor/a (s/es) | mbutisole@gmail.com
clotet.joan@gmail.com aespino.lleida.ics@gencat.cat afuentesbotargues@yahoo.es lmarcoest@gmail.com eparedes.lleida.ics@gencat.cat epenscal@gmail.com antoniplana@gmail.com arodriguezrosich@gmail.com psantafe.lleida.ics@gencat.cat cserna.plleida.ics@gencat.net jorgesolergonzalez@gmail.com |
HABILITATS PRACTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA DE FAMILIA.
Assignatura optativa de segon cicle. Neix amb la pretensió de fer a través del cas clínic d’ atenció primària, una formació teòrico-pràctica en els continguts i les habilitats més comuns. Intenta preparar a l’alumne cap un manegament pragmàtic de l’assistència en l’entorn extrahospitalari, preàmbul de les pràctiques del rotatori de 6è curs.
- Classes teòric-pràctiques de 2 hores (nombre 20) i 10 tallers o seminaris d'habilitats
- Casos Sakai: Seran presentat en l'entorn a mitat de l'assignatura. Han de ser resolts en grups de 2-3 persones (preferentment).
Puntuació 30% de la nota final
- Avaluació: Exàmen tipus test en base a teoria i casuística d'atenció primària.
Puntuació 70% de la nota final
Dia d'examen pendent: XX/XX/XX
Lloc: XX
Lloc de classes en la Unitat docent de HUAV- Classe XX
Excepte la classe "Taller HCI (HªCª Informatitzada)" que es realitzarà a l'ABS Eixample, c/ Balmes 4 (per motius logístics del programa informàtic)
Alguns tallers a determinr poden ser realitzats a n Centre d'Atenció Primària
1. Introducció i Presentació de l’assignatura
L’Atenció Primària (AP) té un paper rellevant en l’actual sistema sanitari sent el primer punt de contace de la comunitat amb el mateix. El rol del metge de família en l’assistència de la malaltia, en la prevenció i en la figura de gestor global de l’atenció dels seus usuaris assignats ha de ser reforçada en la formació. La participació en la docència universitària i més concretamet en el neixent Pla de Bolonia en facilita transmetre aquest perfil teòric-pràctic de les competències cara a futurs graduats.
Els coneixements i habilitats dels graduats en medicina han de ser transversals, el nou professional al finalitzar els estudis de grau ha d’estar facultat per exercir com a metge generalista, capaç després d’especialitzar-se sense perdre aquesta referència global. L’exercici de la medicina en qualsevol de les seves facetes, assistencials o no, demanda d’un coneixement holístic de la persona i del seu emplaçament en un entorn sócio-econòmic de la comunitat de referència. La medicina de família en la docència universitària pot guiar i transmetre aquests valors afegits que li són propis.
La situació actual a la Universitat de Lleida (UdL) és bona mostra d’aquesta realitat canviant. L’Atenció Primària molt present en la realitat assistencial quotidiana és poc coneguda per l’alumnat. Cal recordar que aquesta especialitat suposa la majoria d’oferta en el Programa MIR i també de l’oferta laboral del col.lectiu de facultatius en exercici.
L’especialitat de medicina familiar i comunitària present en l’àmbit curricular universitari de la Universitat de Lleida, participa a diferents nivells:
1.- Comunicació i Medicina Comunitària, assignatura troncal 2on curs: Temari relacionat amb les teories i tècniques de comunicació clínica i conceptes generals de atenció primària.
2.- PAI. Atenció primària Pràcticum de 2on curs: estada en les consultes d’atenció primària (4 setmanes). L’entorn assistencial, les primeres relacions amb pacients i equips, entrevista clínica i semiologia pràctica són els objectius i competències que caracteritzen aquest periode.
3.- ACOE 2on curs.
4.- HABILITATS PRACTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA DE FAMILIA. Assignatura optativa de segon cicle. Neix amb la pretensió de fer a través del cas clínic d’ atenció primària, una formació teòrico-pràctica en els continguts i les habilitats més comuns. Intenta preparar a l’alumne cap un manegament pragmàtic de l’assistència en l’entorn extrahospitalari, preàmbul de le pràctiques del rotatori de 6è curs.
5.- Practicum rotarori de 6è curs
3. Objectius d’aprenentatge
3.1.- Objectius Generals
3.1.1 Transmetre un coneixement transversal, integrat i adaptat a la realitat de l’atenció primària (AP) en base a les patologies prevalents i rellevants d’aquest nivell assistencial.
3.1.2. Habilitats semiològiques i instrumentals en el manegament de les patologies ateses pel metge de família.
3.1.3. Adquirir les aptituds, criteris i característiques de la relació metge-pacient en l’àmbit de l’AP i generalista, així com l’entorn d’organització de l’àmbit d’AP.
3.1.4. Introduir/revisar els coneixements teòrics i pràctics de la terapèutica i la prescripció en les patologies d’alta freqüentació i resolució habitual en AP.
3.1.5. Conèixer l’entorn organitzatiu i funcional dels Equips d’atenció primària (EAP) i la relació entre aquest i altres nivells assistencials.
3.1.6. Preparar a l’alumne per un millor aprofitament i aprofondiment del practicum de roatori de 6è en els centres de salut
3.2.- Objectius Específics
3.2.1. Coneixements: Els coneixements clínics de les materies proposades han estat ja adquirits en altres cursos i disciplines del grau. La metodologia d’aprenentatge a través de casos clínics aportarà l’adaptació del tema i els coneixements a l’àmbit de l’atenció primària i la medicina familir i comunitària. El temari de casos i materies tractades en les classes serà força diversificat per àrees i especialitats. En el transcurs dels diferents anys pot variar un 20-30 % el temari en base a millorar i abacar altres temes no tractats.
Conceptes teòrics de la patologia
Criteris diagnòstics i tècniques emprades
Criteris de diagnòstic diferencial per un motiu de consulta
Bases del tractament
Semiologia i propedèutica relacionada
Seguiment en AP de la patologia i altres nivells d’atenció
3.2.2. Habilitats: es considera fonamental per aconseguir alguns dels objectius generals, que els seminaris i tallers i les pròpies classes tinguin una visió molt pràctica. En aquest cas més enllà del “saber i saber com” serà adiestrar en el “demostrar i saber fer”, que hauria de quedar refrendat en el posterior rotatori. Els divendres es desenvoluparan aules de seminaris i tallers vers temes específics i semologia.
Per àrees concretes de coneixement cal transmetre les habilitats pròpies en semiologia, comunicació i eines i proves diagnòstiques pel manegament pràctic de la patologia
Anamnesi, exploració i semiologia
Indicació i proves a sol.licitar. Interpretació dels resultats.
Manegament terapèutic.
Repartiment de tasques entre professionals de l’AP
3.2.3. Actituds : l’alumne ha de saber mantenir la relació i comunicació amb el malalt amb les caracteristiques d’entrevista correcta i eficaç.
Criteris de respecte , confidencialitat, intimitat vers la relació estudiant i pacient, criteris que li seran recordats i signats en el periode de pràctiques de rotatori.
Criteris d’eficiència i proporcionalitat en la utilització de tècniques i en la prescripció farmacèutica.
Objectiu |
Activitats |
Presencials |
Dedicació estudiant |
3.1.1 |
Classes magistrals |
40 |
40 |
3.1.2 |
Jornades seminaris i tallers |
10 |
10 |
3.2.3 |
Role Play/ preparació casos |
|
En classe presencial |
|
Videos de tècniques |
|
10 |
|
Preparació treballs de seminaris |
|
10 |
|
Preparació de casos Sakai |
10 |
20 |
|
|
60 |
90
|
2. Competències acadèmiques
Manegament de la patologia més prevalent en l’àmbit de l’AP. Aproximació a traves del cas clínic i la semiologia.
Coneixement dels recursos i eines de diagnòstic i terapèutica en AP
Relació entre nivells assistencials i relació metge pacient i comunitat.
Habilitats que le són pròpies i diferencials al metge de família.
4. Programa de continguts
CONTINGUTS TEÒRIC-PRÀCTICS:
· Classes magistrals. Format grup complet. (20 classes de dos hores)
Els continguts teòrics queden represntats en la taula adjunta en forma d’àrees temàtiques. L’AP és per definició transversal i amplia en en el manegament i resolució de motius de consulta, per tant ekl temaari sols avarca alguns temes escollits que aniran variant en les diferents promocions.
En total seran uns 20 casos clínics presentats en forma de classe magistral, però introduint la vessant pràctica i la interacivitat necessaria.
HABILITATS EN SEMINARIS I TALLERS:
Els tallers i seminaris convoquen al total d’alumnes i es realitzaran en Aules de la unitat docent o Centres d’atenció primària. En funció de l’organització de cada tema ls alumnes seran distribuits per grups.
Del llistat de seminaris de la taula adjunta seran realitzats els selecccionats pel professorat en base a necessitats percebudes i per interés en l’àmbit de ‘AP
Es programaran jornades de seminaris-tallers de moment en els mateixos horaris que les classes. Localització a decidir
Les jornades inclouen un temps final per avaluar la presència i aprofitament que correspon a una puntuació total del 30% de l’assignatura.
4.- METODOLOGIA DOCENT
Les sessions i tallers preparats han de complir amb l’objectiu d’adquisició de coneixements i habilitats des d’una vessant molt pràctica i lligada a la realitat de l’AP, no formem en l’àmbit temàtic sinó en el managament en la pràctica professional de la Primària. La patologia, exploracions i terapèutiques ateses en l’àmbit de l’AP han estat explicades i estudiades en altres assignatures del grau.
En aquesta assignatura optativa no es preten augmentar els coneixements de les mateixes, sinó adaptar-los a l’entorn assistencial i al manegament propi del metge de família.
Grups temàtics:
-Manegament de la patologia crònica d’alta prevalença
-Manegament de la patologia aguda d’alta prevalença
-Revisió GPC més pròpies de l’AP
-Farmacologia clínica aplicada
-Semiologia i propedèutica de temes d’AP
-Habilitats pràctiques en tècniques de diagnòstic i terapèutiques (test)
-Habilitats en l’entrevista clínica
L’entrevista, la propedèutica, les exploracions, el judici clínic i la terapèutica s’entrellacen en una visió holística i en un entorn bio-psico-social de l’atenció sanitària.
L’aprenentatge es fonamentarà a través de casos clínics pràctics i tallers d’habilitats i Jornades d’experiències per apropar als alumnes al manegament dels malalts i les patologies més prevalents d’AP, coneixent aquelles proves que són necessàries en la resolució dels casos.
Els continguts s’agrupen per apartats d’àmbits clínics. La patologia serà presentada a partir de casos clínics reals o millorats, emprant qualsevol metodologia que hi aporti valor afegit.
A títol d’exemple els casos clínics seran presentats de les següents formes:
- redacció escrita o infome escrit
- text acompanyant a iconografia en imatges o proves complementàries.
- vídeo gravació de consulta real.
- vídeo gravació de rol-play
- exposició oral d’un pacient
- etc
Els alumnes han de treballar els casos aportant relació interactiva en l’àmbit clínic i anàlisi de les exploracions complementàries fent-se èmfasi especial en l’anàlisi dels criteris diagnòstics, punts guia, diagnòstic diferencial i plans d’acció.
Les habilitats més pràctiques han de ser reforçades en tallers que seran organitzats en jornades d’habilitats de mini grups en forma de successives estacions d’aprenentatge.
EXEMPLES D'ÁREES TEMÀTIQUES: adaptades a cada curs:
Àrea |
Tema |
Crida del Cas Clínic |
Hores |
Professor |
I Àrea Cardiovascular |
1 Síncop |
|
2 |
Placido Santafé |
2 Insuficiència Cardiaca |
|
2 |
Catalina Serna |
|
3 HTA |
“Dr. Darrerament em mareixo i a la farmácia m´han dit que vingui.” |
2 |
Jorge Soler |
|
4 AVC |
“L’avi no es troba com sempre” |
2 |
Toni Plana |
|
5 Card Isq estable |
Dolor toràccic |
|
Placido Santafé |
|
II Àrea Respiratori |
5 MPOC |
“Dr, tinc ofeg des de fa dies...”
|
2 |
Joan Clotet |
6 Asma |
|
2 |
Eugeni Paredes |
|
III Àrea Endocrinològia nutrició |
7 Diabetis Mellitus tip 2 |
“La mare era diabètic, cal que jo m’ho miri......” |
2 |
Antoni Rodríguez |
8 Peu diabètic |
“Tinc molesties als peus, serà la diabetis? » |
2 |
Antoni Rodríguez |
|
9 Necessitat nutricionals i dietètiques |
“El metge m’ha programat revisar i recomanar-me una dieta” |
2 |
Cristina Florensa |
|
IV Àrea Infeccioses |
10 Diagnòstic sdme febril |
|
2 |
Luis Marco |
11 Pneumonia TBC |
“Dr Tinc tos des de fa dies” |
2 |
Araceli Fuentes |
|
12 Malalties urològiques ITS |
|
2 |
Miquel Buti |
|
V Àrea preventives |
13 PAPPS |
“Tot aprofitant la revisió...” |
2 |
Antonio Espino |
14 Hàbit enòlic |
“Si que bec alcohol, però ho tinc controlat...” |
2 |
C. Marquilles MC. Urgelés |
|
VI Àrea Psiquiatria |
15 Ansietat i depressió ORL/FUNCIONAL? |
“Doctor hem marejo, deu ser cosa de la tensió.” |
2 |
Eduard Peñascal |
VII Àrea de Comunicació |
16 Atenció a l’adolescent |
“Tinc un adolescent a la consulta” |
2 |
Ignasi Casado |
VIII Àrea Oncologia |
17 Sdme tòxica constitucional |
“Quan el pacient ve per dolor o ha perdut pes...” |
2 |
Antoni Espino |
18 Sdme adenopàtic |
“Dr. M´he trobat un bultet aquí al coll” |
2 |
Jorge Soler |
|
IX Àrea Reumat/traum |
19 Algies de columna |
“Doctor em fa mal l’esquena” |
2 |
Miquel Buti |
X Àrea Neurologia |
20 Cefalea |
“Dr Tinc mal de cap” |
2 |
Toni Plana |
JORNADES I SEMINARIS D’HABILITATS (adpatables per curs)
Activitat |
|
Continguts |
Hores |
Responsable |
Taller Electrocardiografia |
|
Presentació pràctica.Casos |
2 |
Plácido Santafé |
T. Radiologia de Tòrax |
|
Presentació pràctica.Casos |
2 |
Eugeni Paredes |
T. Espirometria i Tècniques de Dx respiratori |
|
Presentació pràctica.Casos |
2 |
Joan Clotet |
T. de maneig bàsic de l’e-CAP |
|
Sobre model formatiu del programa. En CAP Eixample |
2 |
Luis Marco |
T. Radiologia òssia |
|
NO aquest any |
2 |
|
T. Maneig semiològic HTA |
|
|
2 |
Toni Plana |
S. terapèutica DM i adiestrament insulínic |
|
NO aquest any |
2 |
|
T. maneig Tabaquisme |
|
Taller |
2 |
Dr Cruz |
T. Bases dietètiques de Patologia prevalent AP |
|
Taller |
2 |
Cristina Florensa |
T. Maneig Analítiques Bàsiques en AP |
|
NO aquest any |
2 |
|
T. Patologia Traumatol i Ort. Prevalent en AP |
|
NO aquest any |
2 |
|
T. Tècniques de química seca i Dx en consulta AP |
|
NO aquest any |
2 |
|
Taller MAPA |
|
Presentació pràctica.Casos |
2 |
Toni Plana |
Semiologia Neurològica en AP |
|
Presentació pràctica.Casos |
2 |
Toni Plana |
Taller d’inhaladors |
|
Presentació pràctica.Casos |
2 |
Arac Fuentes E. Jimenez M. Lavega
|
|
DILLUNS 2 hores |
DIMARTS 2 hores |
DIMECRES 2 hores |
DIJOUS 2 hores |
DIVENDRES 2 hores |
1a Setmana
22-26 Setembr |
PRESENTACIÓ ASSIGNATURA
|
MPOC
J. Clotet |
ASMA
E. Paredes |
INFECCIÓ RESPIRATORIA
A. Fuentes |
FESTIU |
29 Set 03 Oct |
FESTIU SANT MIQUEL |
INSUFICIÈNCIA CARDIACA
C. Serna |
SÍNCOP
P. Santafé |
DOLOR TORÀCIC C.ISQUÈMICA C. Serna |
CEFALEA
A. Plana |
06-10 Octubre |
HTA
J. Soler |
TM COLL
J. Soler |
MAL D’ESQUENA
M. Butí |
FESTIU BOTIFARRADA
|
FESTIU |
Setmana
13-17 Octubre |
PAPPS A. Espino |
SDME FEBRIL L. Marco |
DM
A. Rodríguez |
ICTUS
|
P. funcional E. Peñascal |
5a Setmana
20-24 Octubre |
ITS/ITU
M. Butí |
ADOLESCENT
I. Casado |
SÍNDROME TÒXICA A. Espino |
MAREIG
E. Peñascal |
DISLÈXIA
Cruz |
6a Setmana. 27-31 Octubre |
Taller Rx Tórax
E. Paredes
|
Taller Espirometria Pulsiox, T. marxa A. Fuentes |
Seminari Semiologia Neurològica aplicada AP A. Plana |
Taller Tabaquisme
Cruz |
Us d’inhaladors, Teràpies Respir A. Fuentes E. Jimenez M. Lavega |
7ena Setmana. 03-07 Novemb |
Taller ECG
P. Santafé |
Taller HCI (HªCª Informatitzada) L. Marco
|
Manegament ALCOHOL MC. Urgelés C. Marquilles |
Taller TA i MAPA A. Plana |
Taller DM
A. Rodríguez |
6. Avaluació dels aprenentatges
L’avaluació dels alumne es completarà en funció de diferents apartats:
1r.- Casos Sakai: Seran presentat en l'entorn a mitat de l'assignatura. Han de ser resolts en grups de màxim 3 persones (preferentment). Total de 5 casos que hauran de ser contestats per cada alumne. Puntuació 20% de la nota final.
2n.- Examen tipus de preguntes curtes de les àrees temàtiques desenvolupades en els casos amb iconografia semblants a la tipologia MIR. El valor percentual d’aquesta avaluació serà del 80%.