GUIA DOCENT
HABILITATS PRACTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA
Coordinació:
Dr. Antoni Rodriguez-Rosich.
Professor associat Atenció Primària
Any acadèmic 2014-15
GUIA DOCENT: HABILITATS PRACTIQUES PER A L'E... 2014-15

Informació general de l'assignatura
Denominació HABILITATS PRACTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA
Codi100550
Semestre d'impartició1r Semestre -Estudis de Grau- Set/Gen
CaràcterOptativa
Nombre de crèdits ECTS6
GrupsÚnic grup d'aproximadament 30 alumnes
Crèdits teòrics4
Crèdits pràctics2
CoordinacióDr. Antoni Rodriguez-Rosich.
Professor associat Atenció Primària
Horari de tutoria/llocConcertar amb Dr. Antoni Rodriguez-Rosich.
Professor associat Atenció Primària
ABS Eixample
973 280957
arodriguezrosich@gmail.com
Departament/sDepartament de Medicina
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiantLes classes de temari teòric-pràctic seran 20 de 2 hores. Total 40 hores
Jornades de tallers-seminaris d'habilitats 10 de 2 hores. Total 20 hores.
Tasques prèvies de preparació de les clases per l'alumne Total 10-20 hores
Casos clínics de resolució i avaluació Sakai 20-30 hores
ModalitatPresencial
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà (alguna classe en castellà)
Grau/MàsterGrau en Medicina
Horari de tutoria/llocConcertar amb Dr. Antoni Rodriguez-Rosich.
Professor associat Atenció Primària
ABS Eixample
973 280957
arodriguezrosich@gmail.com
Adreça electrònica professor/a (s/es)mbutisole@gmail.com
clotet.joan@gmail.com
aespino.lleida.ics@gencat.cat
afuentesbotargues@yahoo.es
lmarcoest@gmail.com
eparedes.lleida.ics@gencat.cat
epenscal@gmail.com
antoniplana@gmail.com
arodriguezrosich@gmail.com
psantafe.lleida.ics@gencat.cat
cserna.plleida.ics@gencat.net
jorgesolergonzalez@gmail.com
Buti Solé, Miquel
Clotet, Joan
Espino, Antonio
Fuentes, Araceli
Marco, Luis
Paredes, Eugeni
Peñascal, Eduard
Plana, Antoni
Rodríguez-Rosich, Antoni
Santafé, Plácido
Serna, Caty
Soler González, Jorge
Informació complementària de l'assignatura

HABILITATS PRACTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA DE FAMILIA.

Assignatura optativa de segon cicle. Neix amb la pretensió de fer a través del cas clínic d’ atenció primària, una formació teòrico-pràctica en els continguts i les habilitats més comuns. Intenta preparar a l’alumne cap un manegament pragmàtic de l’assistència en l’entorn extrahospitalari, preàmbul de les pràctiques del rotatori de 6è curs.

- Classes teòric-pràctiques de 2 hores (nombre 20) i 10 tallers o seminaris d'habilitats

- Casos Sakai: Seran presentat en l'entorn a mitat de l'assignatura. Han de ser resolts en grups de 2-3 persones (preferentment). 

Puntuació 30% de la nota final

- Avaluació: Exàmen tipus test en base a teoria i casuística d'atenció primària.

Puntuació 70% de la nota final

Dia d'examen pendent: XX/XX/XX

 Lloc: XX

Lloc de classes en la Unitat docent de HUAV- Classe XX

Excepte la classe "Taller HCI (HªCª Informatitzada)" que es realitzarà a l'ABS Eixample, c/ Balmes 4 (per motius logístics del programa informàtic)

Alguns tallers  a determinr poden ser realitzats a n Centre d'Atenció Primària

Objectius acadèmics de l'assignatura

1. Introducció i Presentació de l’assignatura

L’Atenció Primària (AP) té un paper rellevant en l’actual sistema sanitari sent el primer punt de contace de la comunitat amb el mateix. El rol del metge de família en l’assistència de la malaltia, en la prevenció i en la figura de gestor global de l’atenció dels seus usuaris assignats ha de ser reforçada en la formació. La participació en la docència universitària i més concretamet en el neixent Pla de Bolonia en facilita transmetre aquest perfil teòric-pràctic de les competències cara a futurs graduats.

Els coneixements i habilitats  dels graduats en medicina han de ser transversals, el nou professional al finalitzar els estudis de grau ha d’estar facultat per exercir com a metge generalista, capaç després d’especialitzar-se sense perdre aquesta referència global. L’exercici de la medicina en qualsevol de les seves facetes, assistencials o no, demanda d’un coneixement holístic de la persona i del seu emplaçament en un entorn sócio-econòmic de la comunitat de referència. La medicina de família en la docència universitària pot guiar i transmetre aquests valors afegits que li són propis.

La situació actual a la Universitat de Lleida (UdL) és bona mostra d’aquesta realitat canviant. L’Atenció Primària molt present en la realitat assistencial quotidiana és poc coneguda  per l’alumnat. Cal recordar que aquesta especialitat suposa la majoria d’oferta en el Programa MIR i també de l’oferta laboral del col.lectiu de facultatius en exercici.

L’especialitat de medicina familiar i comunitària present en l’àmbit curricular universitari de la Universitat de Lleida, participa a diferents nivells:

            1.- Comunicació i Medicina Comunitària, assignatura troncal 2on curs: Temari relacionat amb les teories i tècniques de comunicació clínica i conceptes generals de atenció primària.

            2.- PAI. Atenció primària Pràcticum de 2on curs: estada en les consultes d’atenció primària (4 setmanes). L’entorn assistencial, les primeres relacions amb pacients i equips, entrevista clínica i semiologia pràctica són els objectius i competències que caracteritzen aquest periode.

            3.- ACOE  2on curs.

            4.- HABILITATS PRACTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA DE FAMILIA. Assignatura optativa de segon cicle. Neix amb la pretensió de fer a través del cas clínic d’ atenció primària, una formació teòrico-pràctica en els continguts i les habilitats més comuns. Intenta preparar a l’alumne cap un manegament pragmàtic de l’assistència en l’entorn extrahospitalari, preàmbul de le pràctiques del rotatori de 6è curs.

            5.- Practicum rotarori de 6è curs    

         

3. Objectius d’aprenentatge

 

3.1.- Objectius Generals

            3.1.1 Transmetre un coneixement transversal, integrat i adaptat a la realitat de l’atenció primària (AP) en base a les patologies prevalents i rellevants d’aquest nivell assistencial.

            3.1.2. Habilitats semiològiques i instrumentals en el manegament de les  patologies ateses pel metge de família.

            3.1.3. Adquirir les aptituds, criteris i característiques de la relació metge-pacient  en l’àmbit de l’AP i generalista, així com l’entorn d’organització de l’àmbit  d’AP.

            3.1.4. Introduir/revisar els coneixements teòrics i pràctics de la terapèutica i la   prescripció en les patologies d’alta freqüentació i resolució habitual en AP.

            3.1.5. Conèixer l’entorn organitzatiu i funcional dels Equips d’atenció primària  (EAP) i la relació entre aquest i altres nivells assistencials.

            3.1.6. Preparar a l’alumne per un millor aprofitament i aprofondiment del practicum de roatori de 6è en els centres de salut

 

3.2.- Objectius Específics

            3.2.1. Coneixements: Els coneixements clínics de les materies proposades han estat ja adquirits en altres cursos i disciplines del grau. La metodologia d’aprenentatge a través de casos clínics  aportarà l’adaptació del tema i els coneixements a l’àmbit de l’atenció primària i la medicina familir i comunitària. El temari de casos i materies tractades en les classes serà força diversificat per àrees i especialitats. En el transcurs dels diferents anys pot variar un 20-30 % el temari en base a millorar i abacar altres temes no tractats.

                        Conceptes teòrics de la patologia

                        Criteris diagnòstics i tècniques emprades

                        Criteris de diagnòstic diferencial per un motiu de consulta

                        Bases del tractament

                        Semiologia i propedèutica relacionada

                        Seguiment en AP de la patologia i altres nivells d’atenció

            3.2.2. Habilitats: es considera  fonamental per aconseguir alguns dels objectius generals, que els seminaris i tallers i les pròpies classes tinguin una visió molt pràctica. En aquest cas més enllà del “saber i saber com” serà adiestrar en el “demostrar i saber fer”, que hauria de quedar refrendat en el posterior rotatori. Els divendres es desenvoluparan aules de seminaris i tallers vers temes específics i semologia.

                        Per àrees concretes de coneixement cal transmetre les habilitats pròpies en semiologia, comunicació i eines i proves diagnòstiques pel manegament pràctic de la patologia

                        Anamnesi, exploració i  semiologia

                        Indicació i proves a sol.licitar. Interpretació dels resultats.

                        Manegament terapèutic.

                        Repartiment de tasques entre professionals de l’AP

 

            3.2.3. Actituds : l’alumne ha de saber mantenir la relació i comunicació amb el malalt amb les caracteristiques d’entrevista correcta i eficaç.

                        Criteris de respecte , confidencialitat, intimitat vers la relació estudiant i pacient, criteris que li seran recordats i signats en el periode de pràctiques de rotatori.

                        Criteris d’eficiència i proporcionalitat en la utilització de tècniques i en la   prescripció farmacèutica.

                       

Objectiu

Activitats

Presencials

Dedicació estudiant

3.1.1

Classes magistrals

40

40

3.1.2

Jornades seminaris i tallers

10

10

3.2.3

Role Play/ preparació casos

 

En classe presencial

 

Videos de tècniques

 

10

 

Preparació treballs de seminaris

 

10

 

Preparació de casos Sakai

10

20

 

 

60

90

 

Competències

2. Competències acadèmiques

Manegament de la patologia més prevalent en l’àmbit de l’AP. Aproximació a traves del cas clínic i la semiologia.

Coneixement dels recursos i eines de diagnòstic i terapèutica en AP

Relació entre nivells assistencials i relació metge pacient i comunitat.

Habilitats que le són pròpies i diferencials al metge de família.

Continguts fonamentals de l'assignatura

4. Programa de continguts

CONTINGUTS TEÒRIC-PRÀCTICS:

· Classes magistrals. Format grup complet. (20 classes de dos hores)

Els continguts teòrics queden represntats en la taula adjunta en forma d’àrees temàtiques. L’AP és per definició transversal i amplia en en el manegament i resolució de motius de consulta, per tant ekl temaari sols avarca alguns temes escollits que aniran variant en les diferents promocions.

En total seran uns 20 casos clínics presentats en forma de classe magistral, però introduint la vessant pràctica i la interacivitat necessaria.  

HABILITATS EN SEMINARIS I TALLERS:

Els tallers i seminaris convoquen al total d’alumnes i es realitzaran en Aules de la unitat docent o Centres d’atenció primària. En funció de l’organització de cada tema ls alumnes seran distribuits per grups.

Del llistat de seminaris de la taula adjunta seran realitzats els selecccionats pel professorat en base a necessitats percebudes i per interés en l’àmbit de ‘AP

Es programaran jornades de seminaris-tallers de moment en els mateixos horaris que les classes. Localització a decidir

Les jornades inclouen un temps final per avaluar la presència i aprofitament que correspon a una puntuació total del 30% de l’assignatura.

Eixos metodològics de l'assignatura

4.- METODOLOGIA DOCENT

Les sessions i tallers preparats han de complir amb l’objectiu d’adquisició de coneixements i habilitats des d’una vessant molt pràctica i lligada a la realitat de l’AP, no formem en l’àmbit temàtic sinó en el managament en la pràctica professional de la Primària. La patologia, exploracions i terapèutiques ateses en l’àmbit de l’AP han estat explicades i estudiades en altres assignatures del grau.

En aquesta assignatura optativa no es preten augmentar els coneixements de les mateixes, sinó adaptar-los a l’entorn assistencial i al manegament propi del metge de família.

Grups temàtics:

-Manegament de la patologia crònica d’alta prevalença

-Manegament de la patologia aguda d’alta prevalença

-Revisió GPC més pròpies de l’AP

-Farmacologia clínica aplicada

-Semiologia i propedèutica de temes d’AP

-Habilitats pràctiques en tècniques de diagnòstic i terapèutiques (test)

-Habilitats en l’entrevista clínica

L’entrevista, la propedèutica, les exploracions, el judici clínic i la terapèutica s’entrellacen en una visió holística i en un entorn bio-psico-social de l’atenció sanitària.

L’aprenentatge es fonamentarà a través de casos clínics pràctics i tallers d’habilitats i Jornades d’experiències per apropar als alumnes al manegament dels malalts i les patologies més prevalents d’AP, coneixent aquelles proves que són necessàries en la resolució dels casos.

Els continguts s’agrupen per apartats d’àmbits clínics. La patologia serà presentada a partir de casos clínics reals o millorats, emprant qualsevol metodologia que hi aporti valor afegit.

A títol d’exemple els casos clínics seran presentats de les següents formes:

- redacció escrita o infome escrit

- text acompanyant a iconografia en imatges o proves complementàries.

- vídeo gravació de consulta real.

- vídeo gravació de rol-play

- exposició oral d’un pacient

- etc

Els alumnes han de treballar els casos aportant relació interactiva en l’àmbit clínic i anàlisi de les exploracions complementàries fent-se èmfasi especial en l’anàlisi dels criteris diagnòstics, punts guia, diagnòstic diferencial i plans d’acció.

Les habilitats més pràctiques han de ser reforçades en tallers que seran organitzats en jornades d’habilitats de mini grups en forma de successives estacions d’aprenentatge.

 

EXEMPLES D'ÁREES TEMÀTIQUES: adaptades a cada curs:

Àrea

Tema

Crida del Cas Clínic

Hores

Professor

I

Àrea Cardiovascular

1

Síncop

 

2

Placido

Santafé

2

Insuficiència

Cardiaca

 

2

Catalina

Serna

3

HTA

“Dr. Darrerament em mareixo i a la farmácia m´han dit que vingui.”

2

Jorge

Soler

4

AVC

“L’avi no es troba com sempre”

2

Toni

Plana

5

Card Isq estable

Dolor toràccic

 

Placido

Santafé

II

Àrea

Respiratori

5

MPOC

“Dr, tinc ofeg des de fa dies...”

 

2

Joan

Clotet

6

Asma

 

2

Eugeni

Paredes

III

Àrea Endocrinològia nutrició

7

Diabetis Mellitus tip 2

“La mare era diabètic, cal que jo m’ho miri......”

2

Antoni

Rodríguez

8

Peu diabètic

“Tinc molesties als peus, serà la diabetis? »
 

2

Antoni

Rodríguez

9

Necessitat nutricionals i dietètiques

“El metge m’ha programat revisar i recomanar-me una dieta”

2

Cristina

Florensa

IV

Àrea

Infeccioses

10

Diagnòstic sdme febril

 

2

Luis

Marco

11

Pneumonia

TBC

“Dr Tinc tos des de fa dies”

2

Araceli

Fuentes

12

Malalties urològiques

ITS

 

2

Miquel

Buti

V

Àrea

preventives

13

PAPPS

“Tot aprofitant la revisió...”

2

Antonio

Espino

14

Hàbit enòlic

“Si que bec alcohol, però ho tinc controlat...”

2

C. Marquilles

MC. Urgelés

VI

Àrea

Psiquiatria

15

Ansietat i depressió

ORL/FUNCIONAL?

“Doctor hem marejo, deu ser cosa de la tensió.”

2

Eduard

Peñascal

VII

Àrea de Comunicació

16

Atenció a l’adolescent

“Tinc un  adolescent a la consulta”

2

Ignasi

Casado

VIII

Àrea

Oncologia

17

Sdme tòxica

constitucional

“Quan el pacient ve per dolor o ha perdut pes...”

2

Antoni

Espino

18

Sdme adenopàtic

“Dr. M´he trobat un bultet aquí al coll”

2

Jorge

Soler

IX

Àrea

Reumat/traum

19

Algies de columna

“Doctor em fa mal l’esquena”

2

Miquel

Buti

X

Àrea Neurologia

20

Cefalea

“Dr Tinc mal de cap”

2

Toni

Plana

 

JORNADES I SEMINARIS D’HABILITATS (adpatables per curs)

 

Activitat

 

Continguts

Hores

Responsable

Taller

Electrocardiografia

 

Presentació pràctica.Casos

2

Plácido Santafé

T. Radiologia de Tòrax

 

Presentació pràctica.Casos

2

Eugeni Paredes

T. Espirometria i Tècniques de Dx respiratori

 

Presentació pràctica.Casos

2

Joan Clotet

T.  de maneig bàsic de l’e-CAP

 

Sobre model formatiu del programa. En CAP Eixample

2

Luis Marco

T. Radiologia òssia

 

NO  aquest any

2

 

T. Maneig semiològic HTA

 

 

2

Toni Plana

S. terapèutica DM i adiestrament insulínic

 

NO  aquest any

2

 

T. maneig Tabaquisme

 

Taller

2

Dr Cruz

T. Bases dietètiques de Patologia prevalent AP

 

Taller

2

Cristina Florensa

T. Maneig Analítiques

Bàsiques en AP

 

NO  aquest any

2

 

T. Patologia Traumatol i Ort. Prevalent en AP

 

NO  aquest any

2

 

T. Tècniques de química seca i Dx en consulta AP

 

NO  aquest any

2

 

Taller MAPA

 

Presentació pràctica.Casos

2

Toni Plana

Semiologia Neurològica  en AP

 

Presentació pràctica.Casos

2

 Toni Plana

Taller d’inhaladors

 

Presentació pràctica.Casos

2

Arac Fuentes

E. Jimenez

M. Lavega

 

 

Pla de desenvolupament de l'assignatura


 

DILLUNS

2 hores

DIMARTS

2 hores

DIMECRES

2 hores

DIJOUS

2 hores

DIVENDRES

2 hores

 

1a Setmana

 

22-26

Setembr

PRESENTACIÓ ASSIGNATURA


A. Rodríguez

MPOC
 

 

J. Clotet

ASMA
PFM

 

E. Paredes

INFECCIÓ

RESPIRATORIA

 

A. Fuentes


 

FESTIU


2na Setmana

 

29 Set

03 Oct

 

FESTIU

SANT MIQUEL

INSUFICIÈNCIA CARDIACA

 

C. Serna

SÍNCOP
 

 

P. Santafé

DOLOR TORÀCIC

C.ISQUÈMICA

C. Serna

CEFALEA

 

 

A. Plana


3a Setmana

 

06-10

Octubre

HTA
 

 

J. Soler

TM COLL
 

 

J. Soler

MAL  

D’ESQUENA

 

M. Butí

 

FESTIU

BOTIFARRADA

 

 

FESTIU


4a

Setmana

 

13-17

Octubre

PAPPS
 

A. Espino

SDME FEBRIL
 

L. Marco

DM

 

A. Rodríguez

ICTUS


A. Plana

P. funcional
 

E. Peñascal

 

5a

Setmana

 

20-24

Octubre

ITS/ITU
 

 

M. Butí

ADOLESCENT
 

 

I. Casado

SÍNDROME TÒXICA
 

A. Espino

MAREIG


 

E. Peñascal

DISLÈXIA

 

 

Cruz


 

6a

Setmana.

27-31

Octubre

Taller

Rx Tórax
 

 

E. Paredes

 

Taller

Espirometria

Pulsiox,

T. marxa
J. Clotet

A. Fuentes

Seminari

Semiologia Neurològica aplicada AP

A. Plana

Taller

Tabaquisme


 

Cruz

Us d’inhaladors,  Teràpies Respir

A. Fuentes

E. Jimenez

M. Lavega

 

7ena Setmana.

03-07

Novemb

Taller

ECG

 

P. Santafé

Taller

HCI (HªCª Informatitzada)

L. Marco

 

Manegament ALCOHOL

MC. Urgelés

C. Marquilles

Taller

TA i MAPA
 

A. Plana

Taller DM

 

 

A. Rodríguez


 

Sistema d'avaluació

6. Avaluació dels aprenentatges

L’avaluació dels alumne es completarà en funció de diferents apartats:

            1r.- Casos Sakai: Seran presentat en l'entorn a mitat de l'assignatura. Han de ser resolts en grups de màxim 3 persones (preferentment). Total de 5  casos que hauran de ser contestats per cada alumne. Puntuació 20% de la nota final. 

            2n.- Examen tipus de preguntes curtes de les àrees temàtiques desenvolupades en els casos amb iconografia semblants a la tipologia MIR.  El valor percentual d’aquesta avaluació serà del 80%. 

PDF