Castellano English
GUIA DOCENT
CLÍNICA PSIQUIÀTRICA
Coordinació:
BATALLA LLORDES, IOLANDA
Any acadèmic 2019-20
GUIA DOCENT: CLÍNICA PSIQUIÀTRICA 2019-20

Informació general de l'assignatura
DenominacióCLÍNICA PSIQUIÀTRICA
Codi100548
Semestre d'imparticióPRIMER QUADRIMESTRE
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Grau en Medicina6OBLIGATÒRIAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)6
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRACLIN
Nombre de crèdits6
Nombre de grups1
CoordinacióBATALLA LLORDES, IOLANDA
Departament/sMEDICINA
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà / Castellà / Anglès
Horari de tutoria/llocContacte per correu electrònic amb Professor Tutor de les pràctiques (segons planning)
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
BATALLA LLORDES, IOLANDAiolanda.batalla@udl.cat10,5
ESQUERDA ARESTE, MONTSERRATmontse.esquerda@udl.cat1,5
JOVE ARNAU, JOSE MARIAjove@medicina.udl.cat5
MIRET FALLADA, SALVADORsalvador.miret@udl.cat5
MUR LAIN, MARIAmaria.mur@udl.cat7
PERA GUARDIOLA, VANESSA MARIAvanessa.pera@udl.cat,5
Informació complementària de l'assignatura

Es realitzarà una sessió inaugural cada mes per explicar la dinàmica de funcionalment de les pràctiques, els objectius de rotació i aspectes pràctics de les mateixes  (arxiu adjunt al Sacai), i per solventar els dubtes de l'alumnat.

Cada alumne tindrà el seu Tutor de Rotació que serà el seu referent en quan a solventar problemes pràctics de les pràctiques i aspectes teòrics de l'assignatura. El tutor serà també el que farà l'avaluació de l'alumne al final de la rotació.

Objectius acadèmics de l'assignatura

OBJECTIU GENERAL

 

 

 

OBJECTIUS ESPECÍFICS

 

Observació participant de la tasca assistencial del diferents Metges Col·laboradors Docents pels diferents dispositius.

Entendre els criteris d’ingrés (o seguiment) y les diferencies en el maneig del pacient en cada dispositiu de la xarxa de Salut Mental.

 

  • Unitat d’Hospitalització d’Aguts
  • Unitat de Teràpia Electroconvulsiva
  • Servei d’Urgències
  • Hospital de Dia de Psiquiatria d’Adults
  • Centre de Salut Mental Infanto Juvenil
  • Servei d’interconsulta
  • Servei de Toxicomanies
  • Centre de Salut Mental d’Adults

 

 

Conèixer les principals síndromes psiquiàtriques, les seves característiques principals i les principals diferències simptomàtiques que permetin realitzar el diagnòstic diferencial.

 

  • Trastorns afectius
  • Trastorns per ansietat
  • Trastorns psicòtics
  • Trastorns de la personalitat
  • Abús de substàncies
  • Trastorn mental orgànic
  • Trastorn adaptatiu

     

Identificar els signes/símptomes guia.

  • Intent d’autòlisi
  • Síndrome ansioso-depressiva
  • Pacient agitat
  • Pacient autoreferencial
  • Pacient negativista

     

Conèixer com es realitza l’exploració psicopatològica i les principals àrees avaluades.

  • Consciència i vigilància
  • Orientació
  • Memòria
  • Psicomotricitat
  • Afectivitat
  • Percepció
  • Pensament
  • Capacitat de judici

 

Conèixer les diferents exploracions complementaries realitzades en Salut Mental per arribar al diagnòstic.

  • Exploracions analítiques: protocols analítics  per detecció de malalties mèdiques en pacients psiquiàtrics, segons patologies i de control i seguiment de tractaments específics (carbonat de liti, carbamacepina, clozapina...)
  • Probes de neuroimatge
  • Exploracions instrumentals: test psicològics, test neuropsicològics, entrevistes semiestructurades.

 

Conèixer els principals psicofàrmacs i altres tractaments específics  i les seves indicacions.

  • Psicofàrmacs: antidepressius, ansiolítics, neurolèptics, eutimitzants, altres.
  • TEC

 

     

      La història clínica ha d’incloure els següents apartats:

  • Motiu de consulta
  • Antecedents (al·lèrgies, història toxicològica, mèdics, psiquiàtrics) personals i familiars.
  • Psicobiografia breu.
  • Malaltia actual
  • Exploració psicopatològica
  • Probes realitzades
  • Evolució
  • Orientació diagnòstica
  • Orientació terapèutica
  • Derivació a l’alta
Competències

PROCEDIMENTS MÍNIMS A REALITZAR

 

  1. Planning amb signatures
  2. Cas clínic
  3. Enquesta d’opinió
  4. Full d’avaluació

 

 

PROCEDIMENTS VOLUNTARIS

 

Continguts fonamentals de l'assignatura
Eixos metodològics de l'assignatura

Revisió metodologia anual (Sacai/Recursos/Clínica Psiquiàtrica)

 

 

Pla de desenvolupament de l'assignatura

Revisió Pla de desenvolupamen anual (Sacai/Recursos/Clínica Psiquiàtrica)

Sistema d'avaluació

AVALUACIÓ

 

Avaluació continuada a partir de l’assistència, el compliment de les normes y la valoració dels procediments mínims a realitzar,  per part del tutor. No hi haurà cap examen addicional.

 

 

QUALIFICACIÓ DE LA ROTACIÓ

 

 

Assistència < 90%

No avaluable

No compliment de les normes

 

Assistència > 90%

Insuficient/Suficient/Notable / Excel·lent

 

1 – 2 – 3 – 4  /  5 – 6  / 7 – 8  /   9 – 1 0 (opció a MH*)

 

Compliment de les normes

Avaluació del cas clínic presentat per part del tutor

 

* MH. Valoració de cas clínic. 

Bibliografia i recursos d'informació

Llibres:

Adaptacions a la metodologia degudes al COVID-19

 

 

Adaptacions al pla de desenvolupament degudes al COVID-19

 

 

Adaptacions a l'avaluació degudes al COVID-19

Donada l'actual situació relacionada amb el COVID-19, es proposa una alternativa a l'avaluació de les pràctiques assistencials.

Es proposa veure tres películes:

  1. "Una mente maravillosa"
  2. "Inocencia Interrumpida"
  3. "Las horas"

Cal triar-ne una i fer la història clínica del pacient o pacients que hi surten, i si voleu fer una ampliació en relació amb el trastorn en la figura del personatge amb malaltia mental que hagueu elegit.

La presentació de la Història Clínica és OBLIGATÒRIA per poder ser avaluat.

Les parts de la història clínica han de ser (omplir el que es pugui en funció de la película):

Heu de penjar la història clínica a Activitats. 

Recordeu que hi ha una eina per control de plagi, o sigui que us recomano ser originals.

Teniu de temps tot el mes en el que esteu inscrits a l'assignatura.

 

Cuideu-vos molt!

PDF