Coordinació: | PEÑASCAL PUJOL, EDUARDO JOSÉ |
Any acadèmic 2019-20 |
Denominació | MEDICINA DE FAMÍLIA | ||||||||
Codi | 100547 | ||||||||
Semestre d'impartició | PRIMER QUADRIMESTRE | ||||||||
Caràcter |
| ||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||
Coordinació | PEÑASCAL PUJOL, EDUARDO JOSÉ | ||||||||
Departament/s | MEDICINA | ||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | Practicum | ||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||
Idioma/es d'impartició | Català i Castellà |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
BUTI SOLE, MIGUEL | miquel.buti@udl.cat | 0 | |
ESPINO GARCIA, ANTONIO | antonio.espino@udl.cat | 4,3 | |
FUENTES BOTARGUES, ARACELI | araceli.fuentes@udl.cat | 4,7 | |
LAFARGA GIRIBETS, MARIA ANTONIA | antonia.lafarga@udl.cat | 2,45 | |
ORTEGA BRAVO, MARTA | marta.ortega@udl.cat | ,4 | |
PAREDES COSTA, EUGENI | eugeni.paredes@udl.cat | 4 | |
PENA ARNAIZ, MANUEL | manel.pena@udl.cat | 1 | |
PEÑASCAL PUJOL, EDUARDO JOSÉ | eduardo.penascal@udl.cat | 3,75 | |
PLANA BLANCO, ANTONIO VALENTI | antoni.plana@udl.cat | 4,3 | |
SANTAFE SOLER, PLACIDO | placido.santafe@udl.cat | 3,3 | |
SERNA ARNAIZ, CATALINA | catalina.serna@udl.cat | 3 |
Es tracta d'una estada d'un mes a centres d'atenció primària (CAPs, consultoris locals), amb una o un metge de familia. Poden ser escollits àmbits tan rurals com urbans.
Saber realitzar una entrevista clínica i una comunicació efectiva amb el pacient.
Entendre com els factors socials i culturals afecten la presentació i l’evolució de les malalties.
Saber com resoldre problemes per la metodologia de raonament clínic i el coneixement de l’Epidemiologia Clínica.
Saber enregistrar informació segons la metodologia i els sistemes d'informació propis de la Atenció Primària.
Identificar i conèixer el maneig de les patologies agudes mes prevalents en la comunitat.
Conèixer i participar en les tasques de treball en equip. Aprendre treballar i gestionar l’ incertesa.
Conèixer i saber gestionar clínicament els problemes comuns inherents al pacient amb patologia crònica en el context comunitari.
Aprendre la integració de la prevenció i l’educació a la pràctica clínica diària del metge de família.
Conèixer com s’organitza el treball d’un metge de Família .
Comprendre el punt de vista dels pacients sobre el procés salut/malaltia, treball clínic centrat en el pacient.
Aprofundir en l’exercici d' aprendre a aprendre en el treball de cada dia.
Conèixer i practicar els mètodes de treball orientats a la medicina basada en l’evidencia.
Saber aplicar e integrar el principis de treball en l’atenció a la família i la comunitat en l’atenció a les persones.
Amb relació a aspectes específics de la medicina de família :
45.- Reconèixer la necessitat de mantenir la competència professional.
46.- Saber abordar la pràctica professional respectant l'autonomia del pacient, les seues creences i cultura.
51. Planificació, programació i avaluació de programes de salut.
53. Avaluació de la qualitat assistencial i estratègies de seguretat del pacient.
58. Conèixer les implicacions econòmiques i socials que comporta l'actuació mèdica, considerant criteris d'eficàcia i eficiència.
75.- Conèixer els aspectes de la comunicació amb pacients, familiars i el seu entorn social: models de relació clínica, entrevista, comunicació verbal, no verbal i interferències.
76.- Donar males notícies.
113. Medicina familiar i comunitària: entorn vital de la persona malalta, promoció de la salut en l'àmbit familiar i comunitari.
Amb relació a competències transversals de la titulació:
40. Ser capaç de redactar documents medicolegals.
77.- Redactar històries, informes, instruccions i altres registres, de manera comprensible a pacients, familiars i altres professionals.
78.- Realitzar una exposició en públic, oral i escrita, de treballs científics i/o informes professionals.
157. Redactar correctament receptes mèdiques, adaptades a la situació de cada pacient i als requeriments legals.
Amb relació amb l'especialitat de medicina familiar i comunitària:
http://medicina-familiar-y-comunitaria.blogspot.com/2015/10/
Aprendre a realitzar una entrevista clínica en el context d'una consulta en un dispostiu asistencial de l'atenció primària
Asistencia a consultes de medicina de família en centres de salut.
Asistència feta a domicilis: pacients amb malaties discapacitans, fràgils o en etapa del final de la vida.
Asistència a pacients amb patologia aguda, durant la consulta o en l'atenció continuada.
Asistència a pacients amb patologies cròniques en el marc de la comorbilitat i la polimedicació
Conèixer i saber aplicar tèciques instrumentals ( Cirurgia menor, Cures de ferides, sutures, embenaments/immobilitzacions, injectables)
Saber realitzar lectura i interpretació de Radiologia simple, ECG, espirometries, Doppler, Ecografies FAST.
Participar de les sessions cliniques i altres activitats formatives
Participer activament al menys en un treball de recerca
Participar al menys en una reunió d'equip/grup de treball
Conèixer el maneig simple del sistema d'informació: a Catalunya l' ecap.
Participar de les tasques amb altres professionals del centre.
Participar al menys en una activitat comunitària i realitzar una tasca en referència a l'atenció a la familia (genograma, ecomapa, mapa de la llar, observar una entrevista familiar)
1.- Observacional (aconsellable practicar alguna observació estructurada de la pràctica clinica )
2.- Role play de situacions standar
3.- Simulacions amb maniquís, altres professionals entrenats, audiovisuals, ofimatics
4.- Realitzar alguna pràctica reflexiva i/o Incidents critics (recomanable elaborar un diari reflexiu de les experiències durant la rotació)
5.- Recerca bibliogràfica amb lectura crítica a partir de casos clínics reals viscuts
6.- Participar activament en la realització d' entrevistes clíniques.
7.- Entrevistes i feed back amb el tutor i residents.
8.- Videogravacions: enregistraments simulats a la consulta o en role-plays.
9.- Estudi personal (veure bibliografia recomanada)
10.- Preparar i presentar alguna sessió clínica
11.- Participar de les activitats comunitàries o de recerca del centre
La rotació te una durada d'un mes
El centre ha de tenir un pla d'acollida, una cronograma d'activitats, amb previsió de la metodologia i indentificats els professionals que hi participaran.
Sense prejudici de les activitats que el propi centre ja tingui dissenyades proposem un pla d'actuació general:
L'estudiant la primera setmana la dedicarà a coneixer el medi i els professionals (barri, centre, recursos, professionals i rols, organització i gestió de la feina del tutor i del propi centre)
La segona i tercera setmana participarà activament de la consulta i dels domicilis amb el tutor, practicarà les tècniques (des de l'anamnesi fins les instrumentals, garantint sempre la confidencialitat i seguretat del pacient i del propi alumne),prepararà al menys una sessió clínica, si es possible partciparà en algun treball de recerca i intervindrá en activitats no asistencials( intervenció comunitària, recerca, formació, ...)
La quarta setmana presentació de la sessió clínica i del treball de recerca, l' avaluació final amb feed back del tutor.
Acabarà amb una pràctica reflexiva sobre el que ha viscut i aprés durant la seva rotació
Avaluació del tutor (obligatori, ponderarà fins el 85% del total de la nota)
Es considera apta si es supera en valor total el 50 (per davall no pondera i la pràctica resta suspesa)
Tasques |
|
|
Entrevistar i explorar 6 pacients: |
|
Grau d’assoliment/Qualificació ( escala de 0 a 5) |
Pacient 1 |
|
0 1 2 3 4 5 |
Pacient 2 |
|
0 1 2 3 4 5 |
Pacient 3 |
|
0 1 2 3 4 5 |
Pacient 4 |
|
0 1 2 3 4 5 |
Pacient 5 |
|
0 1 2 3 4 5 |
Pacient 6 |
|
0 1 2 3 4 5 |
|
|
|
|
|
|
Habilitats en l’exploració física
|
|
0 1 2 3 4 5 |
Raonament clínic davant dels problemes de salut presentats |
|
0 1 2 3 4 5 |
|
|
|
Aporta una visió holísitica en l’abordatge habitual dels problemes de salut |
|
0 1 2 3 4 5 |
|
|
|
Grau de coneixement de les intervencions preventives integrades a la consulta |
|
0 1 2 3 4 5 |
|
|
|
Assistir a consultes domiciliàries per tal d’ensinistrar-se en l’observació de l’entorn, recursos familiars i en el manejament del malalt domiciliari |
|
0 1 2 3 4 5 |
|
|
|
Ha fet algun Treball de recerca?
|
|
No (0) Si(5) |
|
|
|
Interès i motivació |
|
0 1 2 3 4 5 |
Assistència i puntualitat |
|
0 1 2 3 4 5 |
Capacitat de treball en col·laboració |
|
0 1 2 3 4 5 |
Tracte i consideració amb el malalt
|
|
0 1 2 3 4 5 |
|
|
|
Actualitza els seus coneixements de forma habitual |
|
0 1 2 3 4 5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Participació en alguna activitat comunitària |
|
No (0) Si(5) |
|
|
|
Presentació de sessió clínica |
|
No (0) Si(5) |
|
|
|
Valoració global |
|
0 1 2 3 4 5 |
|
|
|
Full de pràctica reflexiva (obligatori, ponderarà fins el 15% del total de la nota)
Es podran presentar treball complementaris per asegurar el excelent i poder optar a la M d'Honor.
No poden ser treballs que hagi realitzat durant la seva estada i formint part de l' avaluació final del tutor o tutora
Proposem:diari reflexiu, memoria, pictorials, vídeogravacions, recerca bibliogràfica sistemàtica o similars.
La nota final será la sumatoria ponderada de la donada pel tutor, la de la practica reflexiva i el material complementari aportat.
Si l'avaluació es un no apte caldrà repetir l'estada formativa i se li indicarà el lloc a l'alumne
LLIBRES DE MEDICINA DE FAMILIA
PÀGINES WEB D’INTERÈS
Associacions de Metges de Família
Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària Sociedad Española de Medicina Familiar y Comunitaria
Programa d’Activitats Comunitàries en Atenció Primària
https://www.semfyc.es/wp-content/uploads/2016/05/Doc-27-AGENDA-EDUCATIVA-DEL-EURACT.pdf
https://www.semfyc.es/medicos/
Word Health Organisation Food and Drug Administration (EUA)
The International Network of Agencies for Health Technology Assessment National Health Service (Regne Unit)
Word Organisation of Family Doctors
Guies de pràctica Clínica i revisions bibliogràfiques
3clics: guies cliniques breus i revisió d’articles.
ClinicalEvidenceCentroCochraneIberoamericano. Informació mèdica. Medicina Basada en l’Evidència. Guies de Pràctica Clínica.
Catàleg de Guies de Pràctica Clínica. Fisterra. Guies de pràctica clínica per a Atenció Primària (en castellà) Guies de l’ICS
REVISTES D’INTERÈS D’ATENCIÓ PRIMÀRIA
AMF(Actualización en Medicina de Familia) Atención Primaria
FMC(Formación Médica Continuada) AFP(American Family Physician) British Journal of General Practice European Journal of General Practice Family Practice Canadian Family Physician
Blogs
https://unitatdocentmficlleidaics.wordpress.com/
https://gerentedemediado.blogspot.com/
https://www.uptodate.com/es/home
http://agoramedica.blogspot.com/
Dels continguts de la guía docent s’han prioritzat
Asistencia a consultes de medicina de família en centres de salut.
Asistència feta a domicilis: pacients amb malaties discapacitans, fràgils o en etapa del final de la vida.
Asistència a pacients amb patologies cròniques en el marc de la comorbilitat i la polimedicació
Conèixer i saber aplicar tèciques instrumentals ( Cirurgia menor, Cures de ferides, sutures, embenaments/immobilitzacions, injectables)
Saber realitzar lectura i interpretació de Radiologia simple, ECG, espirometries, Doppler, Ecografies FAST.
Participar de les sessions cliniques i altres activitats formatives
Participer activament al menys en un treball de recerca
Participar al menys en una activitat comunitària i realitzar una tasca en referència a l'atenció a la familia (genograma, ecomapa, mapa de la llar, observar una entrevista familiar)
Ârees competencials que s’han escollit
Atenció a l’individuu: Atenció al pacient amb malalties cròniques i fragilitat
Gestió clínica: Maneig de tècniques instrumentals d’utilització comú a l’AP
Comunicació: presentacions orals
Atenció a la comunitat
Recerca: recerca bibliográfica
Desenvolupament profesional continuu: Anàlisi reflexiu
Tasca 1.- Presentar sessions vídeo gravades ( màxim 5 minuts de durada: justificació, objectius de la sessió, cos, conclusions i bibliografia. Escollir dos de les quatre
Un Tema d’atenció domiciliària: pacient crònic complex, problemes de salut en un pacient fràgil, actuació als cuidadors, tractament pal·liatius als domicilis, etc...
Tema relacionat amb les activitats preventives (PAPPS). Entrevista motivacional per fer canvis d’hàbits, consells de salut amb una alt grau d’evidència, tabus en la dieta medietràania, etc...
Sobre una malaltia crònica relacionada amb els factors de risc cardiovascular(de forma precisa amb els objectius de control i el seguiment que cal fer ): objectius de control de la DM o de la HTA en persones majors de 80 anys, interaccions farmacològiques en els tractaments de les malalties relacionades amb el risc cardiovascular.
Patologia relacionada amb la salut mental , escollir una prevalent a les consultes de l’AP: exemples: depressió en els padrins, violència de gènere o a la gent gran, detecció del risc de suïcidi, consum de substàncies tòxiques, etc...
Penjar-les en canal Youtube privat i convidar-me, o be adjuntar un arxiu de power amb la vostra veu gravada, etc... ( Cal que la vostra veu i/o imatge acompanyin les presentacions)
Tasca 2 .- Heu de realitzar un treball analitzant una experiència d’atenció a la comunitat (la podreu aportar des de qualsevol font: internet, publicació, una real de la que tingueu-ho informació, contactar amb algun professional d’AP, etc..) Entre 350 i 500 paraules: Títol, resum de l’experiència, justificar perquè heu triat aquesta, un apartat amb de les vostres pròpies conclusions sobre l’experiència i que penseu que aporta a la comunitat on s’ha fet
Exemples: Tertulies dialògiques, ECOmapes, intervencions en gent gran, treballs en instituts, mapes d’actius, grups d’autocura, pacient expert, etc...
Tasca 3.- Escollir una tècnica que es realitzi en els centres de salut i explicar COM es fa (no la base científica ni la seva interpretació), amb una taula final de les seves indicacions, centrada en l’Atenció primària / comunitat. Màxim un full word (incloent fotos, gràfics,imatges, taules)
Com exemples: Espirometries, cures de nafres, MAPA, Index turmell-braç, electrocardiografia, Ecografia, cirurgia menor, entrevista motivacional, , infiltracions
Tasca 4: Pràctica reflexiva.- Igual que tots i totes aquells que han pogut fer el practicum de forma presencial cal que aporteu un treball reflexiu , en el vostre cas un màxim de 500 paraules :
Apartats sobre els que ha de tractar:
Que he après en aquestes activitats (100 paraules)
Elaborar un text d’opinió sobre com l’atenció primària ha de participar davant de situacions epidèmiques com l’actual.
Per optar a la matricula, a l’igual que la resta de companys, cal adjuntar algun treball més
Proposo :
Revisió bibliogràfica sobre aspectes de maneig habitual als CAPs i consultoris locals. Revisió d’app d’utilitat per l’Atenció primària
Revisió de tutorials (acreditats) per tècniques de l’AP
Publicacions referents a l’AP i la comunitària (amb un petit resum i anàlisi personal sobre cadascun, màxim 100 paraules per publicació)
Etc.....
Tutoritzacio activa continuada: per email epenascal@comll.cat
Cal entregar les tasques finalitzades abans del dia 22 de maig a l’espai adequat: medicina de familia/activitats del SAKAI
Feed back posterior per email/videoconferencia
Tasca 1 Avaluació: es valorarà, originalitat, la presentació, rigor bibliogràfic (fons actuals, contrastades, accessibles) i valoració del treball que ha suposat per l’alumne (fins a 0,25 punts per apartat)
Tasca 2 Avaluació: originalitat, treball reflexiu, experiència publicada i valoració del treball que ha suposat per l’alumne (fins a 0,25 punts per apartat)
Tasca 3 Avaluació: precisió en la reproductibilitat del vostre treball escrit (qualsevol professional que llegirà el vostre treball podrà reproduir-la) i valoració del treball que ha suposat per l’alumne (fins a 0,25 punts per apartat)
Tasca 4 Avaluació: originalitat, treball reflexiu, experiència publicada i valoració del treball que ha suposat per l’alumne (fins a 0,25 punts per apartat)
Cada tasca puntua fins un màxim de 2,5 punts
Per superar aquesta avaluació final cal fer les quatre tasques i superar 7,5 punts