Castellano English
GUIA DOCENT
MEDICINA DE FAMÍLIA
Coordinació:
PEÑASCAL PUJOL, EDUARDO JOSE
Any acadèmic 2023-24
GUIA DOCENT: MEDICINA DE FAMÍLIA 2023-24

Informació general de l'assignatura
DenominacióMEDICINA DE FAMÍLIA
Codi100547
Semestre d'imparticióPRIMER QUADRIMESTRE
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Grau en Medicina6OBLIGATÒRIAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)6
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRACLIN
Nombre de crèdits6
Nombre de grups1
CoordinacióPEÑASCAL PUJOL, EDUARDO JOSE
Departament/sMEDICINA I CIRURGIA
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiantPracticum sense classes presencials.
Tutorització directa amb la pràctica assistencial en consulta de medicina de familia en un Centre de salut o un consultori rural i en els corresponents domicilis dels pacients
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà i Castellà
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
ESPINO GARCIA, ANTONIOantonio.espino@udl.cat4,5
FUENTES BOTARGUES, ARACELIaraceli.fuentes@udl.cat4,9
LAFARGA GIRIBETS, MARIA ANTONIAmlafarga@alumnes.udl.cat2,65
MONTSERRAT CAPDEVILA, JOSEPjosep.montserrat@udl.cat2
ORTEGA BRAVO, MARTAmarta.ortega@udl.cat1,6
PAREDES COSTA, EUGENIeugeni.paredes@udl.cat4,2
PEÑASCAL PUJOL, EDUARDO JOSEeduardo.penascal@udl.cat3,95
PLANA BLANCO, ANTONIO VALENTIantoni.plana@udl.cat4,5
PUJOL SALUD, JESUSjesus.pujol@cirurgia.udl.cat1,5
SERNA ARNAIZ, CATALINAcatalina.serna@udl.cat3,2
Informació complementària de l'assignatura

Es tracta d'una estada d'un mes, de forma exclussiva  a Centres d'Atenció primària (CAPs, consultoris locals), amb una o un metge de familia. Poden ser escollits àmbits  rurals com urbans.

L'horari serà el que tingui el professional que tutoritzi a l'alumne.

El mes de desembre l'alumne  haurà d' ajustar les hores de pràctiques totals amb el tutor o tutora, atenen els dies festius, a fi de complir amb els crèdits de l'asignatura

El material necessari per garantir la seguretat de l'alumne serà subminstrat pel propi centre de salut

 

Objectius acadèmics de l'assignatura

Saber realitzar una entrevista clínica utilitzants eines per una comunicació efectiva amb el pacient.

Entendre com els determinants socials de salut i les condicions de vida influeixen amb la manera d'enmalaltir

Observar i entendre  la vinculació estreta dels problemes de salut que presenten els ciutadans amb la seva  vivència a traves de la narrativa

Comprendre el punt de vista dels pacients sobre el procés salut/malaltia, amb un  treball clínic centrat en el pacient.

Saber com resoldre problemes i conflictes, en un marc d’incertesa , utilitzant eines adequades per una correcta pressa de decisions, (raonament clínic i el coneixement de l’Epidemiologia Clínica).

Saber recopilar la  informació segons la metodologia i els sistemes d'informació propis de la Atenció Primària.

Saber identificar i conèixer el maneig de les patologies agudes mes prevalents en la comunitat.

Conèixer i saber gestionar clínicament els problemes comuns inherents al pacient amb patologia crònica,  en el context comunitari.

Aprendre com integrar  la prevenció i l’educació a la pràctica clínica diària del metge de família..

Aprofundir en l’exercici d' aprendre a aprendre en el treball de cada dia.

Conèixer i saber aplicar mètodes de treball orientats a la medicina basada en l’evidencia.

Aprendre i saber treballar en un marc que garanteixi la seguretat del pacient i els principis ètics per poder donar resposta al contracte social

Saber aplicar e integrar el principis de treball en l’atenció a la família i la comunitat en l’atenció a les persones.

Conèixer i participar en les tasques de treball en equip.

Aprendre a integrar la docència i la recerca en el treball assistencial i per donar resposta al desenvolupament  professional continu

 

Competències

Amb relació a aspectes específics de la medicina de família :

45.- Reconèixer la necessitat de mantenir la competència professional.

46.- Saber abordar la pràctica professional respectant l'autonomia del pacient, les seues creences i cultura.

51. Planificació, programació i avaluació de programes de salut.

53. Avaluació de la qualitat assistencial i estratègies de seguretat del pacient.

58. Conèixer les implicacions econòmiques i socials que comporta l'actuació mèdica, considerant criteris d'eficàcia i eficiència.

75.- Conèixer els aspectes de la comunicació amb pacients, familiars i el seu entorn social: models de relació clínica, entrevista, comunicació verbal, no verbal i interferències.

76.- Donar males notícies.

113. Medicina familiar i comunitària: entorn vital de la persona malalta, promoció de la salut en l'àmbit familiar i comunitari.

 

Altres competències que no son de la matèria, pero son de la titulació

160 Pràctiques pre professionals, en forma de rotatori clínic independent i amb una avaluació final de competències, als Centres de Salut, Hospitals i altres centres assistencials i que permeti incorporar els valors professionals, competències de comunicació assistencial, raonament clínic, gestió clínica i judici crític, així com l'atenció als problemes de salut més prevalents a les àrees de Medicina, Cirurgia, Obstetrícia i Ginecologia, Pediatria, Psiquiatria i altres àrees clíniques.

CG20. Adquirir experiencia clínica adequada en institucions hospitalaries, centres de salut o altres institucions sanitaries, amb una  supervisió.

CG36. Adquirir la formació básica per a  la activitat investigadora.

 

 

Amb relació amb l'especialitat de medicina familiar i comunitària:

http://medicina-familiar-y-comunitaria.blogspot.com/2015/10/

Continguts fonamentals de l'assignatura

Aprendre a realitzar una entrevista clínica en el context d'una consulta en un dispostiu assistencial de l'atenció primària

Assistència a consultes de medicina de família en centres de salut.

Assistència a pacients amb patologia aguda, durant la consulta o en l'atenció continuada. 

Assistència a pacients amb patologies cròniques en el marc de la comorbilitat i la polimedicació

Assistència feta a domicilis:de pacients amb malaties discapacitans, fràgils o en etapa del final de la vida.

Conèixer i saber aplicar tècniques instrumentals (Cirurgia menor, Cures de ferides, sutures, embenaments/immobilitzacions,  injectables)

Saber realitzar lectura i interpretació de Radiologia simple, ECG, espirometries, Doppler, Ecografies FAST, MAPA, Dermatocospia,saber integrar les proves d'imatge en la pràcticaclincia i la presa de decissions

Participar de les sessions cliniques i altres activitats formatives

Participar activament al menys en alguna activitat relacionada amb el camp de la recerca

Participar al menys en una reunió d'equip/grup de treball

Conèixer el maneig simple del sistema d'informació: a Catalunya l'ecap.

Participar de les tasques amb altres professionals del centre.

  Participar al menys en una activitat comunitària i realitzar una tasca en referència a l'atenció a la familia (genograma, ecomapa, mapa de la llar, observar una entrevista familiar)

 

Eixos metodològics de l'assignatura

1.- Observacional (aconsellable practicar alguna observació estructurada de la pràctica clinica )

2.- Role play de situacions standar

3.- Simulacions amb maniquís, altres professionals entrenats, audiovisuals, ofimàtics

4.- Realitzar alguna pràctica reflexiva i/o Incidents critics (recomanable elaborar un diari reflexiu de les experiències durant la rotació)

5.- Recerca bibliogràfica amb lectura crítica  a partir de casos clínics reals viscuts

6.- Participar activament  en la realització d' entrevistes clíniques.

7.- Entrevistes i feed back amb el tutor i residents.

8.- Videogravacions: enregistraments simulats a la consulta o en role-plays.

9.-  Estudi personal (veure bibliografia recomanada) 

10.- Preparar i presentar alguna sessió clínica

11.- Participar de les activitats comunitàries o de recerca del centre

Pla de desenvolupament de l'assignatura

La rotació te una durada d'un mes

El centre ha de tenir un pla d'acollida, una cronograma d'activitats, amb previsió de la metodologia i indentificats els professionals que hi participaran.

 

  Sense prejudici de les activitats que el propi centre ja tingui dissenyades proposem un pla d'actuació general:

L'estudiant la primera setmana la dedicarà a conèixer el medi i els professionals (barri, centre, recursos, professionals i rols, organització i gestió de la feina del tutor i del propi centre)

La segona i tercera setmana  participarà activament de la consulta i dels domicilis amb el tutor, practicarà les tècniques (des de l'anamnesi fins les instrumentals, garantint sempre la confidencialitat i seguretat del pacient i del propi alumne), prepararà al menys una sessió clínica, si és possible partciparà en algun treball de recerca i intervindrá en activitats no assistencials( intervenció comunitària, recerca, formació, ...)

La quarta setmana presentació de la sessió clínica i del treball de recerca, l'avaluació final amb feed back del tutor. 

Acabarà amb una pràctica reflexiva sobre el que ha viscut i aprés durant la seva rotació, que haurà de ser compartida amb el tutor o tutora.

 

En cas que el centre, per raons organitzatives degut a la pandèmia,  no puguin garantir alguna de les activitats  que formen part obligatòriament de la rotació proposem les següents alternatives 

Referent a la sessió clínica : l'alumne prepararà igualment una sessió, al menys, i la compartirà amb la tutora/tutor , Un cop valorada per les dos,  la podrà compartir amb la  resta de l'equip, per vídeo conferencia o per email  (apartat sessió clínica)

Referent a les activitats comunitàries la'lumne realitzarà  una memòria sobre el que s' ha fet al centre de salut , referent a  activitats dirigides a la comunitat,  els darrers dos anys (objectius, metodologia, si tenen avaluada la satisfacció o l'impacte), adjuntant un anàlisi del propi alumne. (apartat activitat comunitària)

Referent a les activitats de recerca: l'almune realitzarà  una recerca bibliogràfica sobre el tema que escolli , amb l'acord de la tutora, ho analitzaran conjuntament i ho podran compatir amb la resta de l'equip, per email o en una sessió. Una alternativa podria ser realitzar un anàlisi dels treballs de recerca que s'han fet al CAP els darrers tres anys..(apartat recerca)

Totes aquestes  activitats  seran avaluades pels propis  tutors i el resultat de l'avaluació es farà constar a l' apartat corresponent del full d’avaluació.

Sistema d'avaluació

Avaluació del tutor (obligatoria): ponderarà fins el 85% del total de la nota

Es considera apta si es supera en valor total el 50 (per davall no pondera i la pràctica resta suspesa) 

Full de pràctica reflexiva (obligatòria), signada pel tutor o la tutora: ponderarà fins el 15% del total de la nota

Full  d'avaluació del tutor/a

              Hablitats competencials avaluables

 

 

            Qualificació

     

Hablitats en entrevista clínica

 

          0  2  4  6  8  10

 

   

Habilitats en l’exploració física

 

 

          0  2  4  6 8  10

 

   

Raonament clínic davant dels problemes de salut presentats

 

          0  1  2  3  4  5

 

 

 

Adopta  una visió holísitica en l’abordatge habitual dels problemes de salut

 

          0  1  2  3  4  5

 

 

 

Grau de coneixement de les intervencions preventives integrades a la consulta

 

          0  1  2  3  4  5

 

   

Grau de coneixements dels problemes de salut més prevalents a la consulta d'Atenció Primària

 

          0  1  2  3  4  5 

 

   

Assistir a consultes domiciliàries per conèixer l'entorn, els recursos familiars i la gestió clínica del pacient en el context comunitaria 

 

 

         0  2  4  6  8  10

 

 

 

Participació en activitats relacionades amb la  recerca

 

 

          0  1  2  3  4  5

 

 

 

Interès i motivació

 

          0  1  2  3  4  5

 

   

Assistència i puntualitat

 

          0  1  2  3  4  5

 

   

Capacitat de treball en col·laboració  (en equip)

 

          0  1  2  3  4  5

 

   

Tracte i consideració amb el malalt

 

 

          0  1  2  3  4  5

 

   

Actualitza els seus coneixements de forma habitual

 

          0  1  2  3  4  5

 

   

Habilitats comunicatives

 

          0  1  2  3  4  5 

 

 

 

Presentació de sessió clínica

 

          0  1  2  3  4  5 

 

 

 

Grau de compromís durant la seva rotació al consultori  local o al Centre de Salut              0  1  2  3  4  5

 

   

Valoració global

 

          0  1  2  3  4  5

NOTA FINAL (sobre 100)

 

 

 

ATENCIÓ

En la plataforma  Colaboratte , dintre de l'apartat activitats, l'alumne haurà de pujar el full de l'avaluació fet pel seu tutor, el full amb la  seva avaluació referent al tutor i centre i el full  predeterminat de la pràctica reflexiva (tots estan a la seva disposició a l'apartat recursos)

   Es poden presentar treballs complementaris per incrementar la nota, optar a l'excel·lent i si es considera oportú també optar a la M d'Honor. Aquest material també serà avaluat respecte a la pertenença a l'Atenció Familiar i Comunitària, el grau de novetat o originalitat i el treball que ha suposat per al propi alumne)   No poden ser feines que hagin realitzat durant la seva rotació i que hagin format part de l'avaluació final del tutor del centre 

                         Propostes:

                                          Diari reflexiu de les experiències i aprenentatges durant la rotació , documents audiovisuals realitzats, videogravacions amb simulacions ,revisió bibliogràfica sobre aspectes de maneig habitual als CAPs i consultoris rurals.

                                         Revisió d’apps i/o webs acreditades i d’utilitat per l’Atenció primària. Revisió de tutorials (acreditats) per tècniques de l’AP. Publicacions referents a l’AP i la comunitària (amb un petit resum i anàlisi personal sobre cadascun, màxim 100 paraules per publicació)

La nota final serà la sumatòria ponderada de la donada pel tutor (85%), la de la pràctica reflexiva (15%) i el material complementari aportat (incrementar la nota final)

 

Si l'avaluació del tutor es un no apte caldrà repetir l'estada formativa i se li indicarà el lloc a l'alumne Si l'avaluació final es no apte, de forma individual se li proposaran les tasques i rotació a realitzar.

 

 

Bibliografia i recursos d'informació

Bibliografia Medicina de Família

  1. semFYC. Guía de Actuación en Atención Primaria. 
  2. semFYC. Tratado de Medicina de Familia y Comunitaria
  3. semFYC. Guia Terapèutica. 7ª ed. Barcelona: semFYC; 2019.
  4. Martín Zurro A, Cano Pérez JF. Atención Primaria. Concepto, Organización y Práctica Clínica. 8ª ed. Madrid: Elsevier; 2019.
  5. Taylor R. Medicina de Familia. Principios y práctica.
  6. Pritchard, P. Manual de Atención Primaria de Salud
  7. Barbara Starfield Atención Primaria: equilibrio entre necesidades de salud, servicios y tecnología, Masson 2000

 

Webgrafia. Recursos a la xarxa

1.- Societats científiques  de Metges de Família

Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària Sociedad Española de Medicina Familiar y Comunitaria

https://www.semfyc.es/medicos/

https://www.semg.es/

https://www.semergen.es/

The International Network of Agencies for Health Technology Assessment National Health Service (Regne Unit)

Word   Organisation   of   Family   Doctors 

https://euract.woncaeurope.org/

 

 

2.- Recursos per millorar la resolució clínica

https://www.elblogdelasalud.info/top-3-aplicaciones-de-medicina-familiar-para-android-e-iphones/28827

https://www.casimedicos.com/apps/product-category/medicina-familiar-y-comunitaria/

https://www.imedicalapps.com/2014/12/top-10-family-medicine-iphone-android/

https://www.dermapixel.com/  

http://dermatoweb.udl.es/

https://en.ecgpedia.org/index.php?title=Main_Page

https://www.redgdps.org/

https://www.youtube.com/results?search_query=videos+fisioterapia+ejercicios+rehabilitacion+fisica

https://www.youtube.com/user/AMFsemfyc/videos

3clics: guies cliniques breus i revisió d’articles.

ClinicalEvidenceCentroCochraneIberoamericanoInformació mèdica. Medicina Basada en l’Evidència. Guies de Pràctica Clínica.

Catàleg de Guies de Pràctica Clínica. Fisterra. Guies de pràctica clínica per a Atenció Primària (en castellà) Guies de l’ICS

Programa d’Activitats Comunitàries en Atenció  Primària

 

3.- Publicacions cièntifiques Medicina de família

AMF(Actualización en Medicina de Familia)

 Atención Primaria

FMC(Formación Médica Continuada)

 AFP(American Family Physician) 

British Journal of General Practice

 European Journal of General Practice 

Family Practice 

Canadian Family Physician

 

4.- Blogs

https://unitatdocentmficlleidaics.wordpress.com/

https://gerentedemediado.blogspot.com/

https://rafabravo.blog/

https://www.uptodate.com/es/home

http://agoramedica.blogspot.com/

5.- ApPs

ProAPP

360medics

LexiComp

12 lead ECG challenge

ACO plus

calculadora RCV

Diagnosaurus Ddx

DosisPedia

Espiro

Semiologia clínica

Johns Hopkins ABX guide

PDF