Coordinació: | PEÑASCAL PUJOL, EDUARDO JOSE |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | MEDICINA DE FAMÍLIA | ||||||||
Codi | 100547 | ||||||||
Semestre d'impartició | PRIMER QUADRIMESTRE | ||||||||
Caràcter |
| ||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||
Coordinació | PEÑASCAL PUJOL, EDUARDO JOSE | ||||||||
Departament/s | MEDICINA I CIRURGIA | ||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | Practicum sense classes presencials.
Tutorització directa amb la pràctica assistencial en consulta de medicina de familia en un Centre de salut o un consultori rural i en els corresponents domicilis dels pacients | ||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||
Idioma/es d'impartició | Català i Castellà |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
ESPINO GARCIA, ANTONIO | antonio.espino@udl.cat | 4,5 | |
FUENTES BOTARGUES, ARACELI | araceli.fuentes@udl.cat | 4,9 | |
LAFARGA GIRIBETS, MARIA ANTONIA | mlafarga@alumnes.udl.cat | 2,65 | |
MONTSERRAT CAPDEVILA, JOSEP | josep.montserrat@udl.cat | 2 | |
ORTEGA BRAVO, MARTA | marta.ortega@udl.cat | 1,6 | |
PAREDES COSTA, EUGENI | eugeni.paredes@udl.cat | 4,2 | |
PEÑASCAL PUJOL, EDUARDO JOSE | eduardo.penascal@udl.cat | 3,95 | |
PLANA BLANCO, ANTONIO VALENTI | antoni.plana@udl.cat | 4,5 | |
PUJOL SALUD, JESUS | jesus.pujol@cirurgia.udl.cat | 1,5 | |
SERNA ARNAIZ, CATALINA | catalina.serna@udl.cat | 3,2 |
Es tracta d'una estada d'un mes, de forma exclussiva a Centres d'Atenció primària (CAPs, consultoris locals), amb una o un metge de familia. Poden ser escollits àmbits rurals com urbans.
L'horari serà el que tingui el professional que tutoritzi a l'alumne.
El mes de desembre l'alumne haurà d' ajustar les hores de pràctiques totals amb el tutor o tutora, atenen els dies festius, a fi de complir amb els crèdits de l'asignatura
El material necessari per garantir la seguretat de l'alumne serà subminstrat pel propi centre de salut
Saber realitzar una entrevista clínica utilitzants eines per una comunicació efectiva amb el pacient.
Entendre com els determinants socials de salut i les condicions de vida influeixen amb la manera d'enmalaltir
Observar i entendre la vinculació estreta dels problemes de salut que presenten els ciutadans amb la seva vivència a traves de la narrativa
Comprendre el punt de vista dels pacients sobre el procés salut/malaltia, amb un treball clínic centrat en el pacient.
Saber com resoldre problemes i conflictes, en un marc d’incertesa , utilitzant eines adequades per una correcta pressa de decisions, (raonament clínic i el coneixement de l’Epidemiologia Clínica).
Saber recopilar la informació segons la metodologia i els sistemes d'informació propis de la Atenció Primària.
Saber identificar i conèixer el maneig de les patologies agudes mes prevalents en la comunitat.
Conèixer i saber gestionar clínicament els problemes comuns inherents al pacient amb patologia crònica, en el context comunitari.
Aprendre com integrar la prevenció i l’educació a la pràctica clínica diària del metge de família..
Aprofundir en l’exercici d' aprendre a aprendre en el treball de cada dia.
Conèixer i saber aplicar mètodes de treball orientats a la medicina basada en l’evidencia.
Aprendre i saber treballar en un marc que garanteixi la seguretat del pacient i els principis ètics per poder donar resposta al contracte social
Saber aplicar e integrar el principis de treball en l’atenció a la família i la comunitat en l’atenció a les persones.
Conèixer i participar en les tasques de treball en equip.
Aprendre a integrar la docència i la recerca en el treball assistencial i per donar resposta al desenvolupament professional continu
Amb relació a aspectes específics de la medicina de família :
45.- Reconèixer la necessitat de mantenir la competència professional.
46.- Saber abordar la pràctica professional respectant l'autonomia del pacient, les seues creences i cultura.
51. Planificació, programació i avaluació de programes de salut.
53. Avaluació de la qualitat assistencial i estratègies de seguretat del pacient.
58. Conèixer les implicacions econòmiques i socials que comporta l'actuació mèdica, considerant criteris d'eficàcia i eficiència.
75.- Conèixer els aspectes de la comunicació amb pacients, familiars i el seu entorn social: models de relació clínica, entrevista, comunicació verbal, no verbal i interferències.
76.- Donar males notícies.
113. Medicina familiar i comunitària: entorn vital de la persona malalta, promoció de la salut en l'àmbit familiar i comunitari.
Altres competències que no son de la matèria, pero son de la titulació
160 Pràctiques pre professionals, en forma de rotatori clínic independent i amb una avaluació final de competències, als Centres de Salut, Hospitals i altres centres assistencials i que permeti incorporar els valors professionals, competències de comunicació assistencial, raonament clínic, gestió clínica i judici crític, així com l'atenció als problemes de salut més prevalents a les àrees de Medicina, Cirurgia, Obstetrícia i Ginecologia, Pediatria, Psiquiatria i altres àrees clíniques.
CG20. Adquirir experiencia clínica adequada en institucions hospitalaries, centres de salut o altres institucions sanitaries, amb una supervisió.
CG36. Adquirir la formació básica per a la activitat investigadora.
Amb relació amb l'especialitat de medicina familiar i comunitària:
http://medicina-familiar-y-comunitaria.blogspot.com/2015/10/
Aprendre a realitzar una entrevista clínica en el context d'una consulta en un dispostiu assistencial de l'atenció primària
Assistència a consultes de medicina de família en centres de salut.
Assistència a pacients amb patologia aguda, durant la consulta o en l'atenció continuada.
Assistència a pacients amb patologies cròniques en el marc de la comorbilitat i la polimedicació
Assistència feta a domicilis:de pacients amb malaties discapacitans, fràgils o en etapa del final de la vida.
Conèixer i saber aplicar tècniques instrumentals (Cirurgia menor, Cures de ferides, sutures, embenaments/immobilitzacions, injectables)
Saber realitzar lectura i interpretació de Radiologia simple, ECG, espirometries, Doppler, Ecografies FAST, MAPA, Dermatocospia,saber integrar les proves d'imatge en la pràcticaclincia i la presa de decissions
Participar de les sessions cliniques i altres activitats formatives
Participar activament al menys en alguna activitat relacionada amb el camp de la recerca
Participar al menys en una reunió d'equip/grup de treball
Conèixer el maneig simple del sistema d'informació: a Catalunya l'ecap.
Participar de les tasques amb altres professionals del centre.
Participar al menys en una activitat comunitària i realitzar una tasca en referència a l'atenció a la familia (genograma, ecomapa, mapa de la llar, observar una entrevista familiar)
1.- Observacional (aconsellable practicar alguna observació estructurada de la pràctica clinica )
2.- Role play de situacions standar
3.- Simulacions amb maniquís, altres professionals entrenats, audiovisuals, ofimàtics
4.- Realitzar alguna pràctica reflexiva i/o Incidents critics (recomanable elaborar un diari reflexiu de les experiències durant la rotació)
5.- Recerca bibliogràfica amb lectura crítica a partir de casos clínics reals viscuts
6.- Participar activament en la realització d' entrevistes clíniques.
7.- Entrevistes i feed back amb el tutor i residents.
8.- Videogravacions: enregistraments simulats a la consulta o en role-plays.
9.- Estudi personal (veure bibliografia recomanada)
10.- Preparar i presentar alguna sessió clínica
11.- Participar de les activitats comunitàries o de recerca del centre
La rotació te una durada d'un mes
El centre ha de tenir un pla d'acollida, una cronograma d'activitats, amb previsió de la metodologia i indentificats els professionals que hi participaran.
Sense prejudici de les activitats que el propi centre ja tingui dissenyades proposem un pla d'actuació general:
L'estudiant la primera setmana la dedicarà a conèixer el medi i els professionals (barri, centre, recursos, professionals i rols, organització i gestió de la feina del tutor i del propi centre)
La segona i tercera setmana participarà activament de la consulta i dels domicilis amb el tutor, practicarà les tècniques (des de l'anamnesi fins les instrumentals, garantint sempre la confidencialitat i seguretat del pacient i del propi alumne), prepararà al menys una sessió clínica, si és possible partciparà en algun treball de recerca i intervindrá en activitats no assistencials( intervenció comunitària, recerca, formació, ...)
La quarta setmana presentació de la sessió clínica i del treball de recerca, l'avaluació final amb feed back del tutor.
Acabarà amb una pràctica reflexiva sobre el que ha viscut i aprés durant la seva rotació, que haurà de ser compartida amb el tutor o tutora.
En cas que el centre, per raons organitzatives degut a la pandèmia, no puguin garantir alguna de les activitats que formen part obligatòriament de la rotació proposem les següents alternatives
Referent a la sessió clínica : l'alumne prepararà igualment una sessió, al menys, i la compartirà amb la tutora/tutor , Un cop valorada per les dos, la podrà compartir amb la resta de l'equip, per vídeo conferencia o per email (apartat sessió clínica)
Referent a les activitats comunitàries la'lumne realitzarà una memòria sobre el que s' ha fet al centre de salut , referent a activitats dirigides a la comunitat, els darrers dos anys (objectius, metodologia, si tenen avaluada la satisfacció o l'impacte), adjuntant un anàlisi del propi alumne. (apartat activitat comunitària)
Referent a les activitats de recerca: l'almune realitzarà una recerca bibliogràfica sobre el tema que escolli , amb l'acord de la tutora, ho analitzaran conjuntament i ho podran compatir amb la resta de l'equip, per email o en una sessió. Una alternativa podria ser realitzar un anàlisi dels treballs de recerca que s'han fet al CAP els darrers tres anys..(apartat recerca)
Totes aquestes activitats seran avaluades pels propis tutors i el resultat de l'avaluació es farà constar a l' apartat corresponent del full d’avaluació.
Avaluació del tutor (obligatoria): ponderarà fins el 85% del total de la nota
Es considera apta si es supera en valor total el 50 (per davall no pondera i la pràctica resta suspesa)
Full de pràctica reflexiva (obligatòria), signada pel tutor o la tutora: ponderarà fins el 15% del total de la nota
Full d'avaluació del tutor/a
Hablitats competencials avaluables |
|
Qualificació
|
Hablitats en entrevista clínica |
|
0 2 4 6 8 10 |
|
||
Habilitats en l’exploració física
|
|
0 2 4 6 8 10 |
|
||
Raonament clínic davant dels problemes de salut presentats |
|
0 1 2 3 4 5 |
|
|
|
Adopta una visió holísitica en l’abordatge habitual dels problemes de salut |
|
0 1 2 3 4 5 |
|
|
|
Grau de coneixement de les intervencions preventives integrades a la consulta |
|
0 1 2 3 4 5 |
|
||
Grau de coneixements dels problemes de salut més prevalents a la consulta d'Atenció Primària |
|
0 1 2 3 4 5 |
|
||
Assistir a consultes domiciliàries per conèixer l'entorn, els recursos familiars i la gestió clínica del pacient en el context comunitaria |
|
0 2 4 6 8 10 |
|
|
|
Participació en activitats relacionades amb la recerca
|
|
0 1 2 3 4 5 |
|
|
|
Interès i motivació |
|
0 1 2 3 4 5 |
|
||
Assistència i puntualitat |
|
0 1 2 3 4 5 |
|
||
Capacitat de treball en col·laboració (en equip) |
|
0 1 2 3 4 5 |
|
||
Tracte i consideració amb el malalt
|
|
0 1 2 3 4 5 |
|
||
Actualitza els seus coneixements de forma habitual |
|
0 1 2 3 4 5 |
|
||
Habilitats comunicatives |
|
0 1 2 3 4 5 |
|
|
|
Presentació de sessió clínica |
|
0 1 2 3 4 5 |
|
|
|
Grau de compromís durant la seva rotació al consultori local o al Centre de Salut | 0 1 2 3 4 5 | |
|
||
Valoració global |
|
0 1 2 3 4 5 |
NOTA FINAL (sobre 100) |
|
|
ATENCIÓ
En la plataforma Colaboratte , dintre de l'apartat activitats, l'alumne haurà de pujar el full de l'avaluació fet pel seu tutor, el full amb la seva avaluació referent al tutor i centre i el full predeterminat de la pràctica reflexiva (tots estan a la seva disposició a l'apartat recursos)
Es poden presentar treballs complementaris per incrementar la nota, optar a l'excel·lent i si es considera oportú també optar a la M d'Honor. Aquest material també serà avaluat respecte a la pertenença a l'Atenció Familiar i Comunitària, el grau de novetat o originalitat i el treball que ha suposat per al propi alumne) No poden ser feines que hagin realitzat durant la seva rotació i que hagin format part de l'avaluació final del tutor del centre
Propostes:
Diari reflexiu de les experiències i aprenentatges durant la rotació , documents audiovisuals realitzats, videogravacions amb simulacions ,revisió bibliogràfica sobre aspectes de maneig habitual als CAPs i consultoris rurals.
Revisió d’apps i/o webs acreditades i d’utilitat per l’Atenció primària. Revisió de tutorials (acreditats) per tècniques de l’AP. Publicacions referents a l’AP i la comunitària (amb un petit resum i anàlisi personal sobre cadascun, màxim 100 paraules per publicació)
La nota final serà la sumatòria ponderada de la donada pel tutor (85%), la de la pràctica reflexiva (15%) i el material complementari aportat (incrementar la nota final)
Si l'avaluació del tutor es un no apte caldrà repetir l'estada formativa i se li indicarà el lloc a l'alumne Si l'avaluació final es no apte, de forma individual se li proposaran les tasques i rotació a realitzar.
Bibliografia Medicina de Família
Webgrafia. Recursos a la xarxa
1.- Societats científiques de Metges de Família
Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària Sociedad Española de Medicina Familiar y Comunitaria
https://www.semfyc.es/medicos/
The International Network of Agencies for Health Technology Assessment National Health Service (Regne Unit)
Word Organisation of Family Doctors
https://euract.woncaeurope.org/
2.- Recursos per millorar la resolució clínica
https://www.casimedicos.com/apps/product-category/medicina-familiar-y-comunitaria/
https://www.imedicalapps.com/2014/12/top-10-family-medicine-iphone-android/
https://en.ecgpedia.org/index.php?title=Main_Page
https://www.youtube.com/results?search_query=videos+fisioterapia+ejercicios+rehabilitacion+fisica
https://www.youtube.com/user/AMFsemfyc/videos
3clics: guies cliniques breus i revisió d’articles.
ClinicalEvidenceCentroCochraneIberoamericano. Informació mèdica. Medicina Basada en l’Evidència. Guies de Pràctica Clínica.
Catàleg de Guies de Pràctica Clínica. Fisterra. Guies de pràctica clínica per a Atenció Primària (en castellà) Guies de l’ICS
Programa d’Activitats Comunitàries en Atenció Primària
3.- Publicacions cièntifiques Medicina de família
AMF(Actualización en Medicina de Familia)
FMC(Formación Médica Continuada)
AFP(American Family Physician)
British Journal of General Practice
European Journal of General Practice
4.- Blogs
https://unitatdocentmficlleidaics.wordpress.com/
https://gerentedemediado.blogspot.com/
https://www.uptodate.com/es/home
http://agoramedica.blogspot.com/
5.- ApPs
ProAPP
360medics
LexiComp
12 lead ECG challenge
ACO plus
calculadora RCV
Diagnosaurus Ddx
DosisPedia
Espiro
Semiologia clínica
Johns Hopkins ABX guide