GUIA DOCENT
CLÍNICA QUIRÚRGICA
Coordinació: | MIAS CARBALLAL, MARI CARME |
Informació general de l'assignatura
Denominació | CLÍNICA QUIRÚRGICA |
Codi | 100545 |
Semestre d'impartició | 2N SEMESTRE - GRAU- JUN/SET |
Caràcter | Grau/Màster | Curs | Caràcter | Modalitat | Grau en Medicina | 6 | OBLIGATÒRIA | Presencial |
|
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 12 |
Tipus d'activitat, crèdits i grups | Tipus d'activitat | PRACLIN |
---|
Nombre de crèdits | 12 |
---|
Nombre de grups | 1 |
---|
|
Coordinació | MIAS CARBALLAL, MARI CARME |
Departament/s | CIRURGIA |
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | 120 hores presencials amb tutor
300 hores de treball autònom |
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Idioma/es d'impartició | catalá/castellà/ anglés |
Distribució de crèdits | 60h cirurgia general
60h especialitats quirúrgiques |
Horari de tutoria/lloc | presencial: despatx mèdic tercera planta de l'Edifici nou de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova (Servei de Cirurgia General) dilluns de 12.30-13,30h
altres hores: demanar cita per correu electrònic a través del campus virtual (Dra Mias)
virtual: a través del campus virtual |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
ARIZA CARRIO, GEMMA | gemma.ariza@udl.cat | ,7 | |
BAENA FUSTEGUERAS, JUAN ANTONIO | juanantonio.baena@udl.cat | ,27 | |
BORDALBA GOMEZ, JUAN RAMON | joanramon.bordalba@udl.cat | 2,1 | |
CANOSA I MORALES, CARLES | carles.canosa@udl.cat | 2,65 | |
CERDAN SANTACRUZ, CARLOS | carlos.cerdan@udl.cat | 1,4 | |
ESCARTIN ARIAS, ALFREDO | alfredo.escartin@udl.cat | 5 | |
ESCOLL RUFINO, JORDI | jordi.escoll@udl.cat | 2,05 | |
FRAILE OLIVERO, CARLOS ALFREDO | carlosalfredo.fraile@udl.cat | 3 | |
GALINDO ORTEGO, FRANCISCO JAVIER | javier.galindo@udl.cat | 7,4 | |
GARCIA BELMONTE, DAVID | david.garcia@udl.cat | 1,95 | |
GRACIA BAENA, JUAN MANUEL | juanmanuel.gracia@udl.cat | 1 | |
HERRERIAS GONZALEZ, FERNANDO | fernando.herrerias@udl.cat | 3 | |
MARTÍNEZ ALCAÑIZ, VÍCTOR MANUEL | victor.martinez@udl.cat | 4,7 | |
MATUTE CRESPO, MARIA MERCE | merce.matute@udl.cat | 3 | |
MIAS CARBALLAL, MARI CARME | carme.mias@udl.cat | 2,51 | |
MILLA COLLADO, LUCIA | lucia.milla@udl.cat | 3 | |
OLSINA KISSLER, JORGE JUAN | jorgejuan.olsina@udl.cat | 5,23 | |
PALLISO FOLCH, FRANCESC | francesc.palliso@udl.cat | ,5 | |
PELEGRÍ I GABARRÓ, JAIME | jaume.pelegri@udl.cat | ,95 | |
PRATS GISPERT, LAURA | laura.prats@udl.cat | ,49 | |
SANTAMARIA GOMEZ, MARIA TERESA | mariateresa.santamaria@udl.cat | 2,55 | |
SISTAC BALLARIN, JOSE MARIA | josemaria.sistac@udl.cat | 3 | |
VENTIN PALACIN, RAMON | ramon.ventin@udl.cat | ,1 | |
VILA JUSTRIBO, FRANCISCO JAVIER | xavier.vila@udl.cat | 3 | |
VILLALOBOS MORI, RAFAEL NOE | rafovilla26@gmail.com | 2,55 | |
Informació complementària de l'assignatura
El model de formació que promou l’Espai Europeu d’Ensenyament Superior (EEES), amb la consideració del alumne en el centre del procés formatiu, incorpora el concepte de competència, sobre el que es basa tot el procés d’ensenyament-aprenentatge.
Aquest concepte fa referència a la formació dirigida cap a l’activitat laboral i professional tant en coneixements, com en habilitats i actituds. L’alumne ha d’arribar a assolir al final de la seva formació un nivell en l’aplicació de coneixements i habilitats en determinades circumstàncies.
La introducció de processos formatius de qualitat que permetin als estudiants adquirir les competències fixades i les puguin posar en pràctica de forma integral s’ha de considerar un repte per al docent
Les pràctiques tutelades constitueixen el Mòdul VI de la Formació del Grau en Medicina i pretén ésser un mòdul totalment pràctic en el que es realitzaran diferents rotacions o estades clíniques similars a les que es realitzaran posteriorment en el període de postgrau de residència per diferents Hospitals i Centres de Salut d'Atenció Primària que estiguin vinculats acadèmicament amb la Facultat de Medicina i que contin amb les especialitats pertinents. Les activitats que impliquin maniobres de risc per al pacient es realitzaran en forma de simulació en les aules d'habilitats.
L'assignatura Clínica Quirúrgica pertany a aquest Mòdul VI de pràctiques tutelades per a que l'alumne pugui fer diferents rotacions clíniques hospitalàries obligatòriament en cirurgia general i en una o dos especialitats quirúrgiques en règim totalment pràctic integrant-se en totes les tasques assistencials i de recerca dels serveis implicats mitjançant la supervisió directa d'un tutor.
Els alumnes hauran de signar un document de confidencialitat abans de començar les pràctiques, que estarà penjat al campus virtual i que s'haurà de deixar a l'oficina docent abans de començar les pràctiqeus amb una còpia per a la coordinadora del Pràcticum.
Els alumnes hauran d'anar sempre identificats durant tota la rotació, amb el carnet de la UdL que els reconeix com estudiant en pràctiques, essent necessari presentar-se sempre als pacients abans de fer qualsevol acció.
No es podran fotografiar ni filmar pacients o parts de pacients, sense el seu consentiment i el del tutor.
Objectius acadèmics de l'assignatura
1- ADQUIRIR CONEIXEMENTS
- Reconèixer les principals entitats patològiques a partir de la informació recollida de la història clínica i de les exploracions complementàries necessàries per poder arribar a un diagnòstic i poder entendre el tractament .
- Conèixer la informació teòrica bàsica per poder realitzar l’exploració adequada per aparells.
- Conèixer la informació teòrica bàsica per poder realitzar tècniques diagnòstiques i terapèutiques bàsiques.
- Establir un ordre de prioritats per seleccionar les proves diagnòstiques complementàries més adients de cara al diagnòstic d’una patologia.
- Conèixer els diferents protocols pre i postoperatoris per a les diferents patologies quirúrgiques
- Conèixer els protocols d'actuació en una sala d'operacions
- Conèixer els protocols d'avaluació preoperatòria de risc quirúrgic
- Conèixer les complicacions intra i postoperatòries de la cirurgia
- Conèixer els protocols d'indicació de nutrició artificial en malalts quirúrgics
- Conèixer la documentació necessària per poder fer una actuació intervencionista.
2- ADQUIRIR HABILITATS
- Saber fer una història clínica amb la finalitat d'establir un diagnòstic sindròmic i orientar el diagnòstic de la malaltia
- Ser capaç d'obtenir dades objectives per al diagnòstic sindròmic i per a orientar el diagnòstic de la malaltia
- Conèixer les indicacions i característiques dels diferents mitjans de diagnòstic per la imatge, bioquímics i proves funcionals
- Saber interpretar els resultats dels procediments de diagnòstic i comparar-los amb els patrons de normalitat
- Saber indicar la necessitat de tractament quirúrgic en determinades patologies
- Saber com realitzar diverses tècniques diagnòstiques o terapèutiques bàsiques
- Saber aplicar els protocols d'actuació en una sala d'operacions
- Saber ajudar en una intervenció quirúrgica
- Saber indicar un tractament postoperatori no complicat
- Saber fer el seguiment evolutiu d'un postoperatori no complicat
- Saber fer un estudi preoperatori de risc quirúrgic
- Conèixer els diferents documents de consentiment informat necessaris per realitzar els procediments quirúrgics
3- DESENVOLUPAR ACTITUDS
- Mantenir una relació de respecte amb el malalt, i amb tots els professionals que envolten al pacient, tenint cura de les dades i coneixements sobre la malaltia del pacient.
- Mantenir la confidencialitat de les dades clíniques i biològiques i dels problemes referits als pacients
- Saber comunicar la necessitat de tractament quirúrgic i les seves complicacions al malalt i la seva família per tal d'obtenir el seu consentiment.
- Saber comunicar les males notícies als familiars i al propi malalt, i saber donar suport en casos de malaltia irreversible
- Saber reconèixer com diagnosticar i tractar amb eficiència les diferents patologies que es van coneixent, essent conscient de la repercussió econòmica que tenen els actes mèdics
- Saber treballar en equip i mostrar interès i satisfacció per la recerca clínica i en la recerca de bibliografia de cada camp per aconseguir una constant posada al dia
Competències
Competències Recollides al BOE 15 febrer 2008, Ordre Ministerial ECI/332/2008 (75, 77, 80, 86, 87, 89, 90,96, 98, 108,115, 116, 117, 119, 120, 121, 122, 123, 125, 126, 127, 128, 129, 144, 145, 146, 147, 148, 152, 153, 154, 155, 156,158, 159,160)
COMPETÈNCIES DEL GRAU DE MEDICINA del Mòdul VI (Pràctiques Tutelades)
- Adquirir experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut o altres institucions sanitàries sota supervisió
- Adquirir la formació bàsica per a l'activitat investigadora
- Fer pràctiques preprofesionals en forma de rotatori clínic independent amb una avaluació final de competències que permeti incorporar els valors professionals, competències de comunicació assistencial, raonament clínic, gestió clínica i judici crític, així com els problemes de salut més prevalents en les àrees de Medicina , Cirurgia, Obstetrícia i Ginecologia, Pediatria, Psiquiatria i altres àrees clíniques
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES
- Saber elaborar un informe preoperatori del risc quirúrgic
- Conèixer els protocols de profilaxi antibiòtica preoperatòria.
- Conèixer els protocols d'actuació pre i postoperatoris.
- Conèixer els protocols de funcionament en una sala d'operacions
- Saber realitzar una història clínica per tal d'obtenir el màxim d'informació de l'entrevista amb el pacient per poder fer un bon diagnòstic clínic
- Saber tractar el dolor postoperatori
- Saber realitzar cures de ferides
- Saber fer sutures no complicades
- Saber reconèixer les ferides complicades
- Saber les indicacions de suport nutricional artificial: enteral i parenteral
- Conèixer les exploracions i tècniques diagnòstiques i terapèutiques més adients per a cada patologia de les especialitats quirúrgiques
- Saber fer una exploració física adequada per tal de dirigir el diagnòstic de les diferents patologies
- Saber interpretar les proves complementàries més adients per fer un bon diagnòstic per a cada patologia
- Saber proposar un pla terapèutic quirúrgic davant d'un diagnòstic clínic.
- Saber fer el seguiment evolutiu d'un postoperatori
- Conèixer la utilitat i indicacions dels diferents drenatges
- Saber reconèixer i tractar les complicacions més freqüents de la cirurgia Saber ajudar en una intervenció quirúrgica.
- Saber com ajudar en una intervenció quirúrgica.
- Saber redactar un informe clínic on es recullin totes les dades clíniques més significatives de la patologia actual d'un cas clínic on consti el diagnòstic final, l'evolució clínica i la proposta de pla terapèutic.
- Saber reconèixer i tractar les complicacions més freqüents de la cirurgia
- Saber comunicar oralment al pacient les observacions relacionades amb la seva patologia
- Conèixer els documents necessaris per a la pràctica de proves i tractaments intervencionistes
- Saber exposar oralment casos clínics en sessions assistencials.
COMPETÈNCIES TRANSVERSALS
- Saber donar informació adequada al pacient i la família.
- Saber expresar-se de manera estructurada i amb llenguatge científic.
- Fer recerca bibliogràfica sobre patologia quirúrgica
- Presentar oralment un tema assistencial o de recerca
- Saber usar les TIC per aconseguir els objectius d’aprenent
Continguts fonamentals de l'assignatura
A.- CONTINGUTS TEÒRICS
SEMINARIS TEÒRICS (ST)
Seminari 1: Maneig en una sala d'operacions
- Rentat de mans quirúrgic
- Vestimenta quirúrgica
- Preparació d'un camp quirúrgic
- Sutures i instrumental quirúrgic
- Drenatges quirúrgics: tipus i indicacions
- Colocació de vies
Objectius d’aprenentatge:
1.Coneixements:
- Conèixer els conceptes d’ asèpsia i antisèpsia
- Conèixer els principals productes antisèptics en la pràctica clínica
- conèixer els diferents tipus de rentat de mans
- Conèixer els conceptes d’esterilitat
- conèixer els diferents materials que es poden usar en una intervenció quirúrgica
- conèixer el instrumental quirúrgic per cirurgia oberta i laparoscòpica
- conèixer els diferents tipus de sutures i nusos
- conèixer els diferents tipus de drenatges quirúrgics i les seves indicacions
- conèixer els llocs anatòmics per a la colocació de vies centrals i perifèriques
- conèixer les tècniques per a l'administració de medicació via parenteral o subcutània.
2.Habilitats:
- Saber com comportar-se en un camp quirúrgic
- Saber com es prepara un camp estèril
- Saber com es fa un rentat de mans quirúrgic
- saber com vestir-se per participar en una intervenció
- saber quin material s'ha d'usar en els diferents procediments quirúrgics
- saber fixar un drenatge quirúrgic
- saber retirar un drenatge subcutani aspiratiu
- saber colocar una via venosa perifèrica
- saber administrar una injecció subcutània, intradèrmica, intramuscular i endovenosa
3.Actituds:
- Preparar un camp estèril
- Posar-se uns guants estèrils
- Vestir-se per una cirurgia
- Ajudar en una intervenció quirúrgica
- Fer una sutura
- Fixar un drenatge quirúrgic
- Retirar un drenatge tancat
- agafar una via venosa superficial
- posar una injecció subcutània, intramuscular, endovenosa
Seminari 2: Maneig de la infecció ferida quirúrgica
- concepte i classificació
- diagnòstic
- profilaxi i tractament
Objectius d’aprenentatge:
1.Coneixements:
- Saber què és una ferida quirúrgica
- Saber la classificació actual de la infecció de ferida quirúrgica
- Saber com s’ha de fer el diagnòstic d'infecció de ferida quirúrgica
- saber com s'agafa un cultiu
- Conèixer quin és el tractament de cada tipus d'infecció de ferida quirúrgica
- Conèixer els protocols d'antibioteràpia en la infecció de ferida quirúrgica
- conèixer el maneig de la cura de la ferida quirúrgica infectada
2.Habilitats:
- Saber reconèixer una ferida quirúrgica infectada
- Saber quin tractament és el més adequat per cada tipus de infecció de ferida quirúrgica
- saber recollir un cultiu
- Saber fer una cura simple
- saber valorar el tractament antibiòtic en una infecció de ferida quirúrgica
- saber desbridar una ferida
- saber indicar una cura complexa
3.Actituds:
- Fer un desbridament
- Recollir un cultiu
- Fer una cura complexa
- Indicar l'antibiòtic més adequat a partir d'un antibiograma en una ferida quirúrgica infectada
- participar en el tractament invasiu d'una infecció de ferida quirúrgica
Seminari 3: Reanimació cardiopulmonar (anestèsia)
- Aturada cardiorespiratòria
- Massatge cardíac
- Ventilació pulmonar
- Intubació orotraqueal
Objectius d’aprenentatge:
1.Coneixements:
- Saber què és una aturada cardiorespiratòria
- Saber què és un massatge cardíac
- Conèixer las tècniques de la ventilació
- Conèixer la tècnica de la intubació orotraqueal
2.Habilitats:
- Saber què s’ha de fer en una aturada cardíaca
- Saber com s’ha de fer un massatge cardíac
- Saber com i quan s’ha de fer ventilació pulmonar
- Saber com fer una intubació orotraqueal
3.Actituds:
- Fer un massatge cardíac
- Fer una intubació orotraqueal
Seminari 4: Tècniques diagnòstiques i terapèutiques bàsiques en Urologia
- Sondatge urinari
- Tacte rectal
- Exploració urològica bàsica
Objectius d’aprenentatge:
1. Coneixements:
- Conèixer les tècniques del sondatge urinari: masculí i femení
- Conèixer la informació que es pot obtenir d’un tacte rectal
- Conèixer l’exploració urològica bàsica
2. Habilitats:
- Saber fer un sondatge urinari masculí
- Saber fer un sondatge urinari femení
- Identificar els diferents tipus de sondes urinàries i les seves indicacions
- Saber fer un tacte rectal
- Saber fer una exploració urològica bàsica
3. Actituds:
- Fer un sondatge urinari
- Fer un tacte rectal
- Fer una exploració urològica bàsica
Seminari 5: Embenats
Tipus d'embenats:
- compressius
- funcionals
- fèrules de Guix
Objectius d’aprenentatge:
1.Coneixements:
- Conèixer l’anatomia i biomecànica bàsiques de l’aparell locomotor
- Conèixer la anatomia del sistema venós i limfàtic
- Conèixer el material per a la realització d'embenats
- Conèixer els principis dels embenats: Indicacions, perills i contraindicacions
2.Habilitats:
- Conèixer la tècnica per fer un embenat
- Saber fer un embenat
3. Actituds:
- Fer un embenat compressiu
- Fer un embenat funcional
- Fer una fèrula de guix
Seminari 6: Radiologia intervencionista en cirurgia
- radiologia intervencionista diagnòstica
- radiologia intervencionista terapèutica
Objectius d’aprenentatge:
1.Coneixements:
- conèixer què és la radiologia intervencionista
- conèixer la tècnica i el material necessari per realitzar una radiologia intervencionista
- conèixer les indicacions, contraindiciacions i complicacions de la radiologia intervencionista
2. Habilitats:
- Saber indicar una radiologia intervencionista diagnòstica
- saber inidicar una radiologia intervencionista terapèutica
3.Actituds:
- Valorar els resultats d'una radiologia intervencionista diagnòstica
- Valorar els resultats d'una radiologia intervencionista terapèutica
B.- CONTINGUTS PRÀCTICS
1.seminaris assistencials
- Comissions de tumors
- Sessions de passi de guàrdia
- Sessions de quiròfan
- Sessions de consultes externes
- Sessions generals dels serveis
- Sessions de les unitats clíniques
- Sessions clíniques formatives
- sessions de recerca clínica
2. activitats clíniques pràctiques i instrumentals
- Passi planta: seguiment evolutiu de pacients
- Assistència a sessions quirúrgiques: presentació d'un cas clínic
- Consulta externa: realització de cures
- Realització d’històries clíniques: notes d'ingrés i informes d'alta
- Exploració clínica en malalts quirúrgics pre i postoperatoris
- Observació i interpretació d’imatges radiològiques patològiques de malalts quirúrgics
- Observació i coneixements de diferents proves complementàries usades en el diagnòstic de malalties habituals en les sales d’hospitalització o consultes externes d'especialitats quirúrgiques
- Tècniques bàsiques de diagnòstic i/o tractament en especialitats quirúrgiques
- Consentiments informats per als diferents procediments quirúrgics
- Ajudanties en procediments quirúrgics majors i menors
- Hospitalització a domicili: visites domiciliàries de pacients quirúrgics controlats per la unitat de HaD (opcional)
3. altres activitats de recerca i formació (opcional)
- participació en cursos, jornades o congressos
- cirurgia experimental
- divulgació científica
4. activitats pràctiques virtuals
- Pràctiques virtuals interactives i autoformatives de suport a l'aprenentatge de tècniques quirúrgiques bàsiques
- Fòrums virtuals de discussió sobre casos clínics
- Eina Història clínica virtual per a la tutorització d'històries clíniques on line
Eixos metodològics de l'assignatura
Per assolir els objectius i adquirir les competències atribuïdes es programaran les següents activitats:
- Seminaris teòrics. (ST)
Es realitzaran en grups de 20-30 alumnes en les aules d’habilitats de la Facultat de Medicina,durant el mes de maig, i segons la demanda dels alumnes. Seran voluntaris.
Es recomana realitzar les activitats virtuals autoformatives de suport a alguns seminaris .
Es recomanable participar en els fòrums virtuals que es puguin obrir i presentar els treballs que es sol·licitin.
Es valorarà la participació activa, actitud positiva i respectuosa envers els companys i tutors
- Seminaris assistencials (SA)
L’alumne participarà en les sessions clíniques habituals dels diferents serveis: sessions de passi de guàrdia, generals, comissions de tumors, sessions clíniques d’unitats, etc..
Es valorarà tant l’assistència (80%) com la participació activa amb la presentació individual o en grup d'un cas clínic, sessió de revisió o actualització, i l’actitud positiva durant les mateixes
- Pràctiques clíniques. (PC)
Es realitzaran en un hospital sota la tutela d’un tutor hospitalari, reconegut pel Departament de Cirurgia, per a cada rotació, que serà qui haurà de validar l'aprenentatge assolit per l'alumne.
Tots els alumnes realitzaran practiques obligatòries d'un mes amb un total de 60h presencials en un servei de cirurgia general i d'un mes o quinze dies fins un total de 60h presencials en serveis quirúrgics hospitalaris com ORL, urologia, cirurgia vascular, oftalmologia, anestesia, urgències quirúrgiques, neurocirurgia, cirurgia maxil.lofacial, traumatologia, rehabilitació, radioteràpia, radiologia, anatomía patològica, unitat de mama, cirurgia toràcica, o cirurgia cardíaca, participant en les activitats assistencials diàries en cada servei: passi planta, consultes externes, activitat quirúrgica, comissions clíniques i/o altres.
Serà necessari l’assistència al 100% de les pràctiques, realitzar 4 documents clínics (història clínica, informe d'alta, curs evolutiu,i/o informe de consultes externes) , i adquirir les competències i habilitats definides per a les diferents rotacions en el full d'aprenentatge de cada rotació validades peltutor. En el cas de no existir full d'aprenentatge s'usarà el genèric de cirurgia general.
Els alumnes que facin la rotació en hospitals externs als de la UdL, tindran un tutor professor de la UdL com a tutor general al que hauran de presentar les validacions de les seves rotacions en els diferents hospitals. Si no se n'hi assigna cap, el seu tutor de la UdL serà el/la coordinador/a de Clínica Quirúrgica.
- Activitats Pràctiques virtuals. (PV)
Pràctiques virtuals autocorrectives (PVA) estaran penjades en el campus virtual en l'apartat activitats. Tenen una finalitat de suport docent i autoformativa, per a que l'alumne pugui anar reforçant l'aprenentatge en tècniques quirúrgiques bàsiques que haurà de realitzar posteriorment.
Eina història clínica virtual (EHCV), estarà penjada en el campus virtual i permetrà a l'alumne una tutorització on line i personalitzada de les històries clíniques que realitzi, abans d'elaborar el document definitiu, o utilitzar-la com a plantilla.
Fòrums virtual: la participació en els fòrum virtuals que es realitzin, d'acord a les normes que es dictin en cadascun, podent representar fins un 1% de la nota del portafoli docent
- Quadern d'aprenentatge o portafoli docent (QA):
Cada alumne per tal de recollir, valorar i reflexionar sobre el seu aprenentatge per a poder introduir punts de millora contínua, haurà de portar un portafoli docent, quadern de aprenentage o bitàcora on pot incloure:
- portada del quadern on constarà: Noms i cognoms de l'alumne, tutors, dates, rotacions que hagi fet, i les notes dels tutors per a cada rotació
- fulls d'aprenentatge de les rotacions fetes validats pels diferents tutors (2 o 3)
- 4 documents clínics fets (històries clíniques, informes d'alta, cursos evolutius, informe de consulta externa), validats pels seus tutors
- resum de l'activitat assistencial desenvolupada (màxim un full)
- resum de les sessions presentades (power point o abstract de la sessió) validats pels tutors
- resum d'altres treballs indicats pels tutors: resum fòrums, casos clínics,etc..., i validats pels tutors
- incidències crítiques: 1-3 reflexions sobre l'evolució de l'aprenentatge
- altres reflexions o activitats que consideri de rellevant incidència per a la seva formació
Per tal de poder objectivar l'aprenentatge de l'alumne, aquest haurà de presentar a final de curs en UN ÚNIC DOCUMENT en format pdf, amb el nom de QUADERN D'APRENENTATGE_cognom de l'alumne, i a través de l'eina ACTIVITATS del campus virtual, on NOMÉS HI HAGI:
- portada oficial
- fulls d'aprenentatge de les rotacions validats pels tutors
- full d'assistència validada pels tutors
- avaluació de les rotacions amb les notes obtingudes, i signades pels tutors
- full d'incidències crítiques (màxim 1 per rotació)
- full de resum activitats realitzades sobre les que es vol fer especial incidència validades pels tutors (màxim 1 full)
- altres documents que es vulguin aportar (opcional), i que puguin ser d'elevada rellevància
TOTS AQUESTS DOCUMENTS ES TROBARAN PENJATS A L'ÀREA DE RECURSOS DE L'ASSIGNATURA CLÍNICA QUIRÚRGICA.
Pla de desenvolupament de l'assignatura
A.- DISTRIBUCIÓ TEMPORAL
Rotació 1:
- 1 mes de pràctiques clíniques en un servei de cirurgia general (60 hores presencials)
Rotació 2:
- 1 mes de pràctiquesclíniques en alguna especialitat quirúrgica (COT, ORL, OFTALMO,UROLOGIA, CIR VASCULAR, ANESTESIA, CIR MAXIL.LO-FACIAL, NERUOCIRURGIA, CIR TORACICA, CIRURGIA DE MAMA, CIRURGIA CARDIACA, CIRURGIA PLÀSTICA) o Anatomia Patològica, Radiologia, Radioteràpia, o Rehabilitació (60 h)
- 15 dies de pràtiques clíniques en dos especialitats quirúrgiques (COT, ORL, OFTALMO,UROLOGIA, CIR VASCULAR, ANESTESIA, CIR MAXIL.LO-FACIAL, NERUOCIRURGIA, CIR TORACICA, CIRURGIA DE MAMA, CIRURGIA CARDIACA, CIRURGIA PLÀSTICA) o Anatomia Patològica, Radiologia, Radioteràpia, o Rehabilitació (30 h + 30h)
Seminaris teorico-pràctics voluntaris: 1 setmana durant el mes de maig (4h)
- a les aules d'habilitats de la Unitat Docent de la Facultat de Medicina al Hospital Universitari Arnau de Vilanova
Treball personal
- registre de les tasques realitzades durant el dia a dia de les pràctiques clíniques en un diari, per poder elaborar el definitiu quadern d'aprenentatge
- revisió de la bilbiografia, webgrafia relacionada amb les ppràctiques clíniques realitzades
- realització de les pràctiques virtuals per reforçar habilitats
- revisió de vídeos en internet relacionats amb les tècniques o procediments quirúrgics
- altres activitas que es considerin necessàries per aprofundir en els coneixments adquirits diàriament.
Sistema d'avaluació
La nota final serà la suma de::
- Avaluació continua (70% de la nota final): obligatori presentar el quadern d'aprenentatge
- NOTA DE LES ROTACIONS (90-100%)
- Tutories personalitzades: millora de la nota (0-5%)
- el quadern d'aprenentatge serveix per justificar les pràctiques clíniques, ja que el que consta ha estat validat pels tutors (0-5%)
- Examen (30% de la nota final) de les competències treballades en l'assignatura, possiblement virtual i tipus test/ pregunta curta
Bibliografia i recursos d'informació
BIBLIOGRAFIA UTILITZADA EN LES ASIGNATURES RELACIONADES AMB ELS CONTINGUTS TEÒRICS DE CLINICA QUIRURGICA