GUIA DOCENT
CLINICA QUIRURGICA
Coordinació: | Dra Mª Carmen Mias Carballal mcmias.lleida.ics@gencat.cat |
Informació general de l'assignatura
Denominació | CLINICA QUIRURGICA |
Codi | 100545 |
Semestre d'impartició | 2 semestres |
Caràcter | OBLIGATÒRIA |
Nombre de crèdits ECTS | 12 |
Crèdits teòrics | 0 |
Crèdits pràctics | 0 |
Coordinació | Dra Mª Carmen Mias Carballal
mcmias.lleida.ics@gencat.cat |
Horari de tutoria/lloc | presencial: despatx mèdic tercera planta de l'Edifici nou de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova (Servei de Cirurgia General) dilluns de 12.30-13,30h
altres hores: demanar cita per correu electrònic a través del campus virtual (Dra Mias)
virtual: a través del campus virtual |
Departament/s | Cirurgia |
Modalitat | Presencial |
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Grau/Màster | Medicina |
Distribució de crèdits | 60h cirurgia general
60h especialitats quirúrgiques |
Horari de tutoria/lloc | presencial: despatx mèdic tercera planta de l'Edifici nou de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova (Servei de Cirurgia General) dilluns de 12.30-13,30h
altres hores: demanar cita per correu electrònic a través del campus virtual (Dra Mias)
virtual: a través del campus virtual |
Informació complementària de l'assignatura
Competències: 75, 77, 80, 86, 87, 89, 90,96, 98, 108,115, 116, 117, 119, 120, 121, 122, 123, 125, 126, 127, 128, 129, 144, 145, 146, 147, 148, 152, 153, 154, 155, 156,158, 159,160
1. Introducció a l’assignatura i contextualització dins de l’ensenyament
El model de formació que promou l’Espai Europeu d’Ensenyament Superior (EEES), amb la consideració del alumne en el centre del procés formatiu, incorpora el concepte de competència, sobre el que es basa tot el procés d’ensenyament-aprenentatge.
Aquest concepte fa referència a la formació dirigida cap a l’activitat laboral i professional tant en coneixements, com en habilitats i actituds. L’alumne ha d’arribar a assolir al final de la seva formació un nivell en l’aplicació de coneixements i habilitats en determinades circumstàncies.
La introducció de processos formatius de qualitat que permetin als estudiants adquirir les competències fixades i les puguin posar en pràctica de forma integral s’ha de considerar un repte per al docent
Les pràctiques tutelades constitueixen el Mòdul VI de la Formació del Grau en Medicina i pretén ésser un mòdul totalment pràctic en el que es realitzaran diferents rotacions o estades clíniques similars a les que es realitzaran posteriorment en el període de postgrau de residència per diferents Hospitals i Centres de Salut d'Atenció Primària que estiguin vinculats acadèmicament amb la Facultat de Medicina i que contin amb les especialitats pertinents. Les activitats que impliquin maniobres de risc per al pacient es realitzaran en forma de simulació en les aules d'habilitats.
L'assignatura Clínica Quirúrgica pertany a aquest Mòdul VI de pràctiques tutelades per a que l'alumne pugui fer diferents rotacions clíniques hospitalàries obligatòriament en cirurgia general i en una o dos especialitats quirúrgiques en règim totalment pràctic integrant-se en totes les tasques assistencials i de recerca dels serveis implicats mitjançant la supervisió directa d'un tutor.
Objectius acadèmics de l'assignatura
1- ADQUIRIR CONEIXEMENTS
- Reconèixer les principals entitats patològiques a partir de la informació recollida de la història clínica i de les exploracions complementàries necessàries per poder arribar a un diagnòstic i poder entendre el tractament .
- Conèixer la informació teòrica bàsica per poder realitzar l’exploració adequada per aparells.
- Conèixer la informació teòrica bàsica per poder realitzar tècniques diagnòstiques i terapèutiques bàsiques.
- Establir un ordre de prioritats per seleccionar les proves diagnòstiques complementàries més adients de cara al diagnòstic d’una patologia.
- Conèixer els diferents protocols pre i postoperatoris per a les diferents patologies quirúrgiques
- Conèixer els protocols d'actuació en una sala d'operacions
- Conèixer els protocols d'avaluació preoperatòria de risc quirúrgic
- Conèixer les complicacions intra i postoperatòries de la cirurgia
- Conèixer els protocols d'indicació de nutrició artificial en malalts quirúrgics
- Conèixer la documentació necessària per poder fer una actuació intervencionista.
2- ADQUIRIR HABILITATS
- Saber fer una història clínica amb la finalitat d'establir un diagnòstic sindròmic i orientar el diagnòstic de la malaltia
- Ser capaç d'obtenir dades objectives per al diagnòstic sindròmic i per a orientar el diagnòstic de la malaltia
- Conèixer les indicacions i característiques dels diferents mitjans de diagnòstic per la imatge, bioquímics i proves funcionals
- Saber interpretar els resultats dels procediments de diagnòstic i comparar-los amb els patrons de normalitat
- Saber indicar la necessitat de tractament quirúrgic en determinades patologies
- Saber com realitzar diverses tècniques diagnòstiques o terapèutiques bàsiques
- Saber aplicar els protocols d'actuació en una sala d'operacions
- Saber ajudar en una intervenció quirúrgica
- Saber indicar un tractament postoperatori no complicat
- Saber fer el seguiment evolutiu d'un postoperatori no complicat
- Saber fer un estudi preoperatori de risc quirúrgic
- Conèixer els diferents documents de consentiment informat necessaris per realitzar els procediments quirúrgics
3.- DESENVOLUPAR ACTITUDS
- Mantenir una relació de respecte amb el malalt, i amb tots els professionals que envolten al pacient, tenint cura de les dades i coneixements sobre la malaltia del pacient.
- Mantenir la confidencialitat de les dades clíniques i biològiques i dels problemes referits als pacients
- Saber comunicar la necessitat de tractament quirúrgic i les seves complicacions al malalt i la seva família per tal d'obtenir el seu consentiment.
- Saber comunicar les males notícies als familiars i al propi malalt, i saber donar suport en casos de malaltia irreversible
- Saber reconèixer com diagnosticar i tractar amb eficiència les diferents patologies que es van coneixent, essent conscient de la repercussió econòmica que tenen els actes mèdics
- Saber treballar en equip i mostrar interès i satisfacció per la recerca clínica i en la recerca de bibliografia de cada camp per aconseguir una constant posada al dia
Competències
1.- COMPETÈNCIES DEL GRAU DE MEDICINA del Mòdul VI (Pràctiques Tutelades)
- Adquirir experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut o altres institucions sanitàries sota supervisió
- Adquirir la formació bàsica per a l'activitat investigadora
- Fer pràctiques preprofesionals en forma de rotatori clínic independent amb una avaluació final de competències que permeti incorporar els valors professionals, competències de comunicació assistencial, raonament clínic, gestió clínica i judici crític, així com els problemes de salut més prevalents en les àrees de Cirurgia, i algunes especialitats quirúrgiques.
2.- COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES
- Saber elaborar un informe preoperatori del risc quirúrgic
- Conèixer els protocols de profilaxi antibiòtica preoperatòria.
- Conèixer els protocols d'actuació pre i postoperatoris.
- Conèixer els protocols de funcionament en una sala d'operacions
- Saber realitzar una història clínica per tal d'obtenir el màxim d'informació de l'entrevista amb el pacient per poder fer un bon diagnòstic clínic
- Saber tractar el dolor postoperatori
- Saber realitzar cures de ferides
- Saber fer sutures no complicades
- Saber reconèixer les ferides complicades
- Saber les indicacions de suport nutricional artificial: enteral i parenteral
- Conèixer les exploracions i tècniques diagnòstiques i terapèutiques més adients per a cada patologia de les especialitats quirúrgiques
- Saber fer una exploració física adequada per tal de dirigir el diagnòstic de les diferents patologies
- Saber interpretar les proves complementàries més adients per fer un bon diagnòstic per a cada patologia
- Saber proposar un pla terapèutic quirúrgic davant d'un diagnòstic clínic.
- Saber fer el seguiment evolutiu d'un postoperatori
- Conèixer la utilitat i indicacions dels diferents drenatges
- Saber reconèixer i tractar les complicacions més freqüents de la cirurgia Saber ajudar en una intervenció quirúrgica.
- Saber com ajudar en una intervenció quirúrgica.
- Saber redactar un informe clínic on es recullin totes les dades clíniques més significatives de la patologia actual d'un cas clínic on consti el diagnòstic final, l'evolució clínica i la proposta de pla terapèutic.
- Saber reconèixer i tractar les complicacions més freqüents de la cirurgia
- Saber comunicar oralment al pacient les observacions relacionades amb la seva patologia
- Conèixer els documents necessaris per a la pràctica de proves i tractaments intervencionistes
- Saber exposar oralment casos clínics en sessions assistencials.
3.- COMPETÈNCIES TRANSVERSALS
- Saber donar informació adequada al pacient i la família.
- Saber expresar-se de manera estructurada i amb llenguatge científic.
- Fer recerca bibliogràfica sobre patologia quirúrgica
- Presentar oralment un tema assistencial o de recerca
- Saber usar les TIC per aconseguir els objectius d’aprenentatge.
- Poder entendre la informació clínica en altres llengües.
Continguts fonamentals de l'assignatura
Continguts pràctics
1.- SEMINARIS ASSISTENCIALS:
- Comissions de tumors
- Sessions de passi de guàrdia
- Sessions de quiròfan
- Sessions de consultes externes
- Sessions generals dels serveis
- Sessions de les unitats clíniques
2.- ACTIVITATS PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I INSTRUMENTALS
- Passi planta: seguiment evolutiu de pacients
- Assistència a sessions quirúrgiques: presentació d'un cas clínic
- Consulta externa: realització de cures
- Realització d’històries clíniques: notes d'ingrés i informes d'alta
- Exploració clínica en malalts quirúrgics pre i postoperatoris
- Observació i interpretació d’imatges radiològiques patològiques de malalts quirúrgics
- Observació i coneixements de diferents proves complementàries usades en el diagnòstic de malalties habituals en les sales d’hospitalització o consultes externes d'especialitats quirúrgiques
- Tècniques bàsiques de diagnòstic i/o tractament en especialitats quirúrgiques
- consentiments informats per als diferents procediments quirúrgics
3.- ACTIVITATS PRÀCTIQUES VIRTUALS
- Pràctiques virtuals interactives i autoformatives de suport a l'aprenentatge de tècniques quirúrgiques bàsiques
- Fòrums virtuals de discussió sobre casos clínics
- Eina Història clínica virtual per a la tutorització d'històries clíniques on line
Eixos metodològics de l'assignatura
Per assolir els objectius i adquirir les competències atribuïdes es programaran les següents activitats:
- Seminaris assistencials (SA)
L’alumne participarà en les sessions clíniques habituals dels diferents serveis: sessions de passi de guàrdia, generals, comissions de tumors, sessions clíniques d’unitats, etc..
Es valorarà tant l’assistència (80%) com la participació activa amb la presentació individual o en grup d'un cas clínic, sessió de revisió o actualització, i l’actitud positiva durant les mateixes
- Pràctiques clíniques. (PC)
Es realitzaran en un hospital sota la tutela d’un tutor hospitalari per cada rotació qui validarà l'aprenentatge.
Tots els alumnes realitzaran practiques obligatòries d'un mes en un servei de cirurgia general i en un o dos serveis quirúrgics hospitalaris dels següents: otorrino, urologia, cirurgia vascular, oftalmologia, anestesia, urgències quirúrgiques, neurocirurgia, o cirurgia maxil.lofacial, traumatologia, rehabilitació, radioteràpia, radiologia, participant de les activitats assistencials diàries en cada servei: passi planta, consultes externes, o activitat quirúrgica.
Serà necessari l’assistència al 80% de les pràctiques, realitzar 4 històries clíniques, i adquirir les competències i habilitats definides per a les diferents pràctiques en el full d'aprenentatge de cada rotació
- Pràctiques virtuals. (PV)
Pràctiques virtuals autocorrectives (PVA) estaran penjades en el campus virtual en l'apartat activitats. Tenen una finalitat de suport docent i autoformativa, per a que l'alumne pugui anar reforçant l'aprenentatge en tècniques quirúrgiques bàsiques que haurà de realitzar posteriorment.
Eina història clínica virtual (EHCV), estarà penjada en el campus virtual i permetrà a l'alumne una tutorització on line i personalitzada de les històries clíniques que realitzi, abans d'elaborar el document definitiu
Fòrums virtual: serà necessària la participació en els fòrum virtuals que es realitzin, d'acord a les normes que es dictin en cadascun, podent representar fins un 1% de la nota del portafoli docent
- Quadern d'aprenentatge o portafoli docent (QA):
Hauria de tenir la funció de diari de la rotació de l'alumne per tal de recollir, valorar i reflexionar sobre el seu aprenentatge, per tal d'introduir punts de millora. Constaria de:
- full identificador de l'alumne, tutors i rotacions que hagi fet
- fulls d'aprenentatge de les rotacions fetes validats pels diferents tutors (obligatori)
- històries clíniques fetes
- resum dels cursos clínics
- resum de les sessions presentades
- altres treballs indicats pels tutors: resum fòrums, casos clínics,etc.
- incidències crítiques: 1-3 reflexions sobre l'aprenentatge
- enquesta d'opinió i autoavaluació
Pla de desenvolupament de l'assignatura
L'assignatura serà totalment pràctica.
Es podran realitzar de manera opcional seminaris teorico-pràctics que permetin aprofundir en la pràctica clínica assistencial.