GUIA DOCENT
CLINICA QUIRURGICA
Coordinació:
Dra Mª Carmen Mias Carballal
mcmias.lleida.ics@gencat.cat
Any acadèmic 2014-15
GUIA DOCENT: CLINICA QUIRURGICA 2014-15

Informació general de l'assignatura
Denominació CLINICA QUIRURGICA
Codi100545
Semestre d'impartició2 semestres
CaràcterOBLIGATÒRIA
Nombre de crèdits ECTS12
Crèdits teòrics0
Crèdits pràctics0
CoordinacióDra Mª Carmen Mias Carballal
mcmias.lleida.ics@gencat.cat
Horari de tutoria/llocpresencial: despatx mèdic tercera planta de l'Edifici nou de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova (Servei de Cirurgia General) dilluns de 12.30-13,30h
altres hores: demanar cita per correu electrònic a través del campus virtual (Dra Mias)
virtual: a través del campus virtual
Departament/sCirurgia
ModalitatPresencial
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Grau/MàsterMedicina
Distribució de crèdits60h cirurgia general
60h especialitats quirúrgiques
Horari de tutoria/llocpresencial: despatx mèdic tercera planta de l'Edifici nou de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova (Servei de Cirurgia General) dilluns de 12.30-13,30h
altres hores: demanar cita per correu electrònic a través del campus virtual (Dra Mias)
virtual: a través del campus virtual
Informació complementària de l'assignatura

Competències: 75, 77, 80, 86, 87, 89, 90,96, 98, 108,115, 116, 117, 119, 120, 121, 122, 123, 125, 126, 127, 128, 129, 144, 145, 146, 147, 148, 152, 153, 154, 155, 156,158, 159,160

1. Introducció a l’assignatura i contextualització dins de l’ensenyament

El model de formació que promou l’Espai Europeu d’Ensenyament Superior (EEES), amb la consideració del alumne en el centre del procés formatiu, incorpora el concepte de competència, sobre el que es basa  tot el procés d’ensenyament-aprenentatge.

Aquest concepte fa referència a la formació dirigida cap a l’activitat laboral i professional tant en coneixements, com en habilitats i actituds. L’alumne ha d’arribar a assolir al final de la seva formació un nivell  en l’aplicació de coneixements i habilitats en determinades circumstàncies.

La introducció de processos formatius de qualitat que permetin als estudiants adquirir les competències fixades i les puguin posar en pràctica de forma integral s’ha de considerar un repte per al docent

Les pràctiques tutelades constitueixen el Mòdul VI de la Formació del Grau en Medicina i pretén ésser un mòdul totalment pràctic en el que es realitzaran diferents rotacions o estades clíniques similars a les que es realitzaran posteriorment en el període de postgrau de residència per diferents Hospitals i Centres de Salut d'Atenció Primària que estiguin vinculats acadèmicament amb la Facultat de Medicina i que contin amb les especialitats pertinents. Les activitats que impliquin maniobres de risc per al pacient es realitzaran en forma de simulació en les aules d'habilitats.

L'assignatura Clínica Quirúrgica pertany a aquest Mòdul VI de pràctiques tutelades per a que l'alumne pugui fer diferents rotacions clíniques hospitalàries obligatòriament en cirurgia general i en una o dos especialitats quirúrgiques en règim totalment pràctic integrant-se en totes les tasques assistencials i de recerca dels serveis implicats mitjançant la supervisió directa d'un tutor.

Objectius acadèmics de l'assignatura

1- ADQUIRIR  CONEIXEMENTS

2- ADQUIRIR  HABILITATS

3.- DESENVOLUPAR ACTITUDS

Competències

1.- COMPETÈNCIES DEL GRAU DE MEDICINA del  Mòdul VI (Pràctiques Tutelades)

2.- COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

3.- COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

 

Continguts fonamentals de l'assignatura

Continguts pràctics

1.- SEMINARIS ASSISTENCIALS:

2.- ACTIVITATS PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I INSTRUMENTALS

3.- ACTIVITATS PRÀCTIQUES VIRTUALS

Eixos metodològics de l'assignatura

Per assolir els objectius i adquirir les competències atribuïdes es programaran les següents activitats:

- Seminaris assistencials (SA)

L’alumne participarà en les sessions clíniques habituals dels diferents serveis: sessions de passi de guàrdia, generals, comissions de tumors, sessions clíniques d’unitats, etc..

Es valorarà tant l’assistència (80%) com la participació activa amb la presentació individual o en grup d'un cas clínic, sessió de revisió o actualització, i l’actitud positiva durant les mateixes

- Pràctiques clíniques. (PC)

Es realitzaran en un hospital sota la tutela d’un tutor hospitalari per cada rotació qui validarà l'aprenentatge.

Tots els alumnes realitzaran practiques obligatòries d'un mes en  un servei de cirurgia general i en un o dos serveis quirúrgics hospitalaris dels següents: otorrino, urologia, cirurgia vascular, oftalmologia, anestesia, urgències quirúrgiques, neurocirurgia, o cirurgia maxil.lofacial, traumatologia, rehabilitació, radioteràpia, radiologia, participant de les activitats assistencials diàries en cada servei: passi planta, consultes externes, o activitat quirúrgica.

Serà necessari l’assistència al 80% de les pràctiques, realitzar 4 històries clíniques, i adquirir les competències i habilitats definides per a les diferents pràctiques en el full d'aprenentatge de cada rotació

- Pràctiques virtuals. (PV)

Pràctiques virtuals autocorrectives (PVA) estaran penjades en el campus virtual en l'apartat activitats. Tenen una finalitat de suport docent i autoformativa, per a que l'alumne pugui anar reforçant l'aprenentatge en tècniques quirúrgiques bàsiques que haurà de realitzar posteriorment.

Eina història clínica virtual (EHCV), estarà penjada en el campus virtual i permetrà a l'alumne una tutorització on line i personalitzada de les històries clíniques que realitzi, abans d'elaborar el document definitiu

Fòrums virtual: serà necessària la participació en els fòrum virtuals que es realitzin, d'acord a les normes que es dictin en cadascun, podent representar fins un 1% de la nota del portafoli docent

 

- Quadern d'aprenentatge o portafoli docent (QA):

Hauria de tenir la funció de diari de la rotació de l'alumne per tal de recollir, valorar i reflexionar sobre el seu aprenentatge, per tal d'introduir punts de millora. Constaria de:

Pla de desenvolupament de l'assignatura

L'assignatura serà totalment pràctica.

Es podran realitzar de manera opcional seminaris teorico-pràctics que permetin aprofundir en la pràctica clínica assistencial.

PDF