Castellano English
GUIA DOCENT
CLÍNICA MÈDICA
Coordinació:
MORALES RULL, JOSE LUIS
Any acadèmic 2019-20
GUIA DOCENT: CLÍNICA MÈDICA 2019-20

Informació general de l'assignatura
DenominacióCLÍNICA MÈDICA
Codi100544
Semestre d'imparticióPRIMER QUADRIMESTRE
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Grau en Medicina6OBLIGATÒRIAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)18
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRACLIN
Nombre de crèdits18
Nombre de grups1
CoordinacióMORALES RULL, JOSE LUIS
Departament/sMEDICINA
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà / Castellà
Horari de tutoria/llocSol.licitar a tutormorales@gmail.com
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
ARAMBURU ARNUELOS, JESUSjesus.aramburu@udl.cat,5
BADIA CASTELLÓ, MARIAmariona.badia@udl.cat3,6
BARADAD BRUSAU, MANUELmanel.baradad@udl.cat1,5
BARBE ILLA, FERNADO EDUARDOferran.barbe@udl.cat1
BARRIL FARRE, SILVIAsilvia.barril@udl.cat2
BERNET SANCHEZ, ALBERTalbert.bernet@udl.cat,5
BIELSA MARTIN, SILVIAsilvia.bielsa@udl.cat2,5
BOQUET ESTRUCH, DOLORSdolors.boquet@udl.cat1,5
BRIEVA RUIZ, LUISluis.brieva@udl.cat2
CASANOVA SEUMA, JOSE MANUELjosepmanel.casanova@udl.cat1,5
CRAVER I HOSPITAL, LOURDES SUSANAlourdes.craver@udl.cat,5
DALMASES CLERIES, MIREIAmireia.dalmases@udl.cat,5
DOMINGO ALBIN, MARIA DOLORESdolors.domingo@udl.cat2,5
FABREGA SABATE, JORDIjordi.fabrega@udl.cat1
FALGUERA SACREST, MIQUELmiquel.falguera@udl.cat2,2
GALINDO MALLOL, CARLOScarlos.galindo@udl.cat2,5
GALLEL VICENTE, M. DEL PILARpilar.gallel@udl.cat2
GARCIA CERECEDO, TOMAStomas.garcia@udl.cat1,8
GARCIA GUIÑON, ANTONIOantonio.garcia@udl.cat1,8
GARCÍA GONZÁLEZ, MARIA MERCEDESmerce.garcia@udl.cat,5
GAZQUEZ SISTERE, M. ISABELmariaisabel.gazquez@udl.cat2,5
GONZÁLEZ MINGOT, CRISTINAcristina.gonzalez@udl.cat2
HERNANDEZ GARCIA, MARTAmarta.hernandez@udl.cat1,8
HERNÁNDEZ MARTÍN, MARIA ISABELisabel.hernandez@udl.cat2
JOVER SAENZ, ALFREDO JULIANalfredo.jover@udl.cat2,2
LACASTA GARCÍA, JOSÉ DANIELjosedaniel.lacasta@udl.cat1,5
LECUBE TORELLO, ALBERTalbert.lecube@udl.cat,5
LEON VALLES, MIGUELmiguel.leon@udl.cat1,5
LOPEZ ORTEGA, RICARDO ENRIQUEricard.lopez@udl.cat,5
MARTI LABORDA, ROSA MARIArosamaria.marti@udl.cat1,5
MARTIN CONDE, MARIA LUISAmarialuisa.martin@udl.cat2,5
MONTAÑES MAGALLON, JOSE ANGELjoseangel.montanes@udl.cat1,5
MORALES RULL, JOSE LUISjoseluis.morales@udl.cat3,6
NABAL VICUÑA, MARIAmaria.nabal@udl.cat1
PALLARES QUIXAL, JUDITHjudit.pallares@udl.cat2
PARDINA SOLANO, MARINA ASUNCIONasuncion.pardina@udl.cat1
PEREZ SAINZ, ANAana.perez@udl.cat2
PIFARRE TEIXIDO, RICARDricardo.pifarre@udl.cat2
PIQUE GILART, MANUELmanel.pique@udl.cat1,8
POLANCO ALONSO, DINORAdinora.polanco@udl.cat1
PORCEL PEREZ, JOSE MANUELjosemanuel.porcel@udl.cat2,2
PUJOL SABATE, MONTSERRATmontserrat.pujol@udl.cat2
PURROY GARCIA, FRANCISCOfrancisco.purroy@udl.cat1
PÉREZ PÉREZ, ROSA MARÍArosamaria.perez@udl.cat3
QUIRÓS CUÉLLIGA, MARTAmarta.quiros@udl.cat1,5
REÑÉ ESPINET, JOSEP MARIAjosepmaria.rene@udl.cat2,4
RIUS RIU, FERRANferran.rius@udl.cat,6
RUIZ GONZALEZ, AGUSTINagustin.ruiz@udl.cat2,5
SACRISTAN GARCIA, OSCARoscar.sacristan@udl.cat3
SALUD SALVIA, MARIA ANTONIAantonia.salud@udl.cat1,4
SANJURJO GOLPE, EDUARDOeduard.sanjurjo@udl.cat1
SANTOS REY, MARÍA DOLORESlola.santos@udl.cat,6
SERVIA GOIXART, LUISlluis.servia@udl.cat1,5
TARRAGONA FORADADA, JORDIjordi.tarragona@udl.cat2
TOMÁS QUEROL, CARLOScarlos.tomas@udl.cat3
TORRES CORTADA, GERARDOgerardo.torres@udl.cat2
TRUJILLANO CABELLO, JOSE JAVIERjavier.trujillano@udl.cat1,5
UTRILLO MONTAGUT, LAIAlaia.utrillo@udl.cat2
VENA MARTINEZ, ANA BELÉNanabelen.vena@udl.cat2
VILARDELL VILLELLAS, FELIPfelip.vilardell@udl.cat2
WORNER DIZ, FERNANDOfernando.worner@udl.cat1,8
Informació complementària de l'assignatura

-Introducció a l’assignatura i contextualització dins de l’ensenyament

 

 

El model de formació que promou l’Espai Europeu d’Ensenyament Superior (EEES), amb la consideració del alumne en el centre del procés formatiu, incorpora el concepte de competència, sobre el que es basa  tot el procés d’ensenyament-aprenentatge.

 

Aquest concepte fa referència a la formació dirigida cap a l’activitat laboral i professional tant en coneixements, com en habilitats i actituds. L’alumne ha d’arribar a assolir al final de la seva formació un nivell  en l’aplicació de coneixements i habilitats en determinades circumstàncies.

 

La introducció de processos formatius de qualitat que permetin als estudiants adquirir les competències fixades i les puguin posar en pràctica de forma integral s’ha de considerar un repte per al docent

 

Les pràctiques tutelades constitueixen el Mòdul VI de la Formació del Grau en Medicina i pretén ésser un mòdul totalment pràctic en el que es realitzaran diferents rotacions o estades clíniques similars a les que es realitzaran posteriorment en el període de postgrau de residència per diferents Hospitals i Centres de Salut d'Atenció Primària que estiguin vinculats acadèmicament amb la Facultat de Medicina i que contin amb les especialitats pertinents. Les activitats que impliquin maniobres de risc per al pacient es realitzaran en forma de simulació en les aules d'habilitats.

 

L'assignatura Clínica Médica pertany a aquest Mòdul VI de pràctiques tutelades per a que l'alumne pugui fer diferents rotacions clíniques hospitalàries obligatòriament a Medicina Interna i en una o dos especialitats médiques en règim totalment pràctic integrant-se en totes les tasques assistencials i de recerca dels serveis implicats mitjançant la supervisió directa d'un tutor.

 

 Matèria

Clínica Médica

Codi

100544

 

Curs

2015-16

Facultat

Medicina

Ensenyament

Medicina

Caràcter

OB

Durada

2 Semestres

Període

anual

ETCS

18

H Presencials

120

H. No Presencials

10

Tipus Act

Seminaris

Seminaris assistencials

Pràctiques

altres

Distribució

4

4

18 crèdits

 

Mida Grups

20-30

variable

1

 

Departament:

       Medicina

Idioma:

Català/castellà

Activitats en altres idiomes

Material complementari

Idioma:

anglès

Coordinador: José Luis Morales-Rull

 

Professors

e-mail:

Hores presencials

Alumne

Professor

Tomás García Cerecedo

 

120

 

Agustín Ruiz Gonzalez

 

120

 

Maria Nabal Vicuña

 

120

 

Alfredo Julian Jover Saenz

 

120

 

Jesús Pérez Mur

 

120

 

Victor Pascual Marco Betes

 

120

 

Oscar Sacristán García

 

120

 

Silvia Bielsa Martín

 

120

 

José Daniel Lacasta García

 

120

 

Elvira Fernandez Giraldez

 

120

 

Merce Borras Sans

 

120

 

Fernando Worner Diz

 

120

 

Teresa Puig Ganau

 

120

 

Manel Piqué Gilart

 

120

 

José Manuel Casanova Seuma

 

120

 

Manel Vilà Justribó

 

120

 

Josep María Reñé Espinet

 

120

 

Eduard Barbé Illa  

 

120

 

María Antonia Salud Salvia

 

120

 

Ricard Pifarré Teixidó

 

120

 

José Manuel Porcel Pérez

 

120

 

Carlos Galindo Mallol

 

120

 

María Dolors Domingo Albín

 

120

 

Francisco Purroy i García

 

120

 

José Luis Morales Rull

 

120

 

Marta Hernandez García

 

120

 

Juan Buenestado García

 

120

 

Rosa María Martí Laborda

 

120

 

Albert Lecube Torello

 

120

 

Cristina Gonzalez Mingot

 

120

 

María Isabel Hernandez Martín

 

120

 

Luis Brieva Ruiz

 

120

 

Carlos Tomás Querol

 

120

 

Miquel Falguera Sacrest

 

120

 

Dolors Boquet Estruch

 

120

 

Ferrán Rius Riu

 

120

 

Dolores Santos Rey

 

120

 

Avaluació continua

50%

Avaluació

ACOE 50%

Avaluació aprenentatges

Pràctiques

70%

Portafoli docent: competències (60%), actitud (5%), treballs (5%)

Casos clinicos

15%

Examen

Seminarios

5%

Assistencia i realització activitats

ACOE

10%

Examen presencial

Tutories personalitzades

 

Valoració del tutor + coordinador poden modificar la nota final en situacions concretes.

 

Objectius acadèmics de l'assignatura

COMPETÈNCIES DEL GRAU DE MEDICINA

 

COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

 

Competències

1- ADQUIRIR  CONEIXEMENTS

·       Reconeixer les principals entitats patològiques a partir de la informació recollida de la història clínica i de les exploracions complementàries necessaries per poder arribar a un diagnòstic i poder entendre el tractament.

·       Conèixer la informació teòrica bàsica per poder realitzar l'exploració adequada per aparells.

·       Conèixer la informació teòrica bàsica per poder intepretar una radiografia de tòrax

·       Conèixer la informació teòrica bàsica per poder intepretar un electrocardiograma.

·       Conèixer la informació teòrica bàsica per poder intepretar una analítica bàsica composta de hemograma, bioquímica i coagulació.

·       Conèixer la informació teòrica bàsica per poder intepretar una analítica d'orina.

·       Conèixer la informació teòrica bàsica per poder intepretar una radiografia d'abdomen.

·       Conèixer la informació teòrica bàsica per poder intepretar una espirometria.

·       Conèixer la informació teòrica per a la interpretació d'un antibiograma.

·       Conèixer la informació teòrica bàsica per poder realitzar tècniques diagnòstiques i terapeutiques bàsiques.

·       Establir un ordre de prioritats per seleccionar les proves diagnòstiques complementàries més adients de cara al diagnòstic d'una patologia.

·       Conèixer la documentació necessària per poder Fer una actuació intervencionista.

 

2- ADQUIRIR  HABILITATS

 

3- DESENVOLUPAR ACTITUDS

 

Continguts fonamentals de l'assignatura

- Pràctiques clíniques. (PC)

Es realitzaran en un hospital sota la tutela d’un tutor hospitalari, reconegut pel Departament de Medicina, per a cada rotació, que serà qui haurà de validar l'aprenentatge assolit per l'alumne.

- Seminaris assistencials (SA)

L’alumne participarà en les sessions clíniques habituals dels diferents serveis: sessions de passi de guàrdia, generals, comissions de tumors, sessions clíniques d’unitats, etc..

- Seminaris teòrics. (ST)

 

Seminari 1:  Rentat de mans

 

Objectius d’aprenentatge:

Coneixements:

 

Habilitats:

 

Aptituds:

 

 

 

 

Seminari 2: Interpretació bàsica de radiografía de tòrax (Rx).

 

Objectius d’aprenentatge:

Coneixements:

 

Habilitats:

 

Aptituds:

 

Seminari 3: Interpretació bàsica de electrocardiograma (ECG)

 

Objectius d’aprenentatge:

Coneixements:

 

Habilitats:

 

Aptituds:

 

Seminari 4: Interpretació de antibiogrames.

 

Objectius d’aprenentatge:

Coneixements:

 

Habilitats:

 

Aptituds:

 

 

 

Continguts pràctics

 

§  SEMINARIS ASSISTENCIALS:

Sessions clíniques formatives. 

Sessions de passi de guàrdia.

Sessions generals dels serveis

Sessions de les unitats clíniques

Sessions clíniques formatives

Comissions de tumors

 

§  ACTIVITATS PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I INSTRUMENTALS

Passi planta: seguiment evolutiu de pacients

Assistència a sessions clíniques: presentació d'un cas clínic

Realització d’històries clíniques: notes d'ingrés i informes d'alta

Exploració clínica en malalts ingresats o en consultes externes.

Observació i interpretació d’imatges radiològiques patològiques de malalts

Observació i coneixements de  diferents proves complementàries usades en el diagnòstic de malalties habituals en les sales d’hospitalització o consultes externes

Tècniques bàsiques de diagnòstic i/o tractament en especialitats médiques.

 

Pràctiques virtuals interactives i autoformatives de suport a l'aprenentatge del seminaris.

 

Eixos metodològics de l'assignatura

Per assolir els objectius i adquirir les competències atribuïdes es programaran les següents activitats:

.

- Seminaris teòrics. (ST)

Es realitzaran en grups de 20-30 alumnes en les aules de la Facultat de Medicina i de forma virtual amb material complementari.

Serà necessari assistir/participar al 80% dels seminaris.

Es recomana realitzar les activitats virtuals autoformatives de suport als seminaris virtuals .

Es obligatori realitzar les proves evaluatives associades als seminaris virtuals.

Es valorarà la participació activa, actitud positiva i respectuosa pels companys

 

- Seminaris assistencials (SA)

L’alumne participarà en les sessions clíniques habituals dels diferents serveis: sessions de passi de guàrdia, generals, comissions de tumors, sessions clíniques d’unitats, etc..

Es valorarà tant l’assistència (80%) com la participació activa amb la presentació individual o en grup d'un cas clínic, sessió de revisió o actualització, i l’actitud positiva durant les mateixes

 

- Pràctiques clíniques. (PC)

Es realitzaran en un hospital sota la tutela d’un tutor hospitalari, reconegut pel Departament de Medicina, per a cada rotació, que serà qui haurà de validar l'aprenentatge assolit per l'alumne.

Tots els alumnes realitzaran practiques obligatòries d'un mes amb un total de 58h presencials al Servei de Medicina Interna i d'un mes o quinze dies fins un total de 58h presencials en serveis medics hospitalaris com neurologia, gastroenterologia, nefrologia, dermatologia, pneumologia, cardiologia, hematologia, urgències, participant en les activitats assistencials diàries en cada servei: passi planta, consultes externes o altres

 

Serà necessari l’assistència al 80% de les pràctiques, realitzar 4 històries clíniques, i adquirir les competències i habilitats definides per a les diferents rotacions en el full d'aprenentatge de cada rotació

 

- Pràctiques virtuals. (PV)

Pràctiques virtuals autocorrectives (PVA) estaran penjades en el campus virtual en l'apartat activitats. Tenen una finalitat de suport docent i autoformativa, per a que l'alumne pugui anar reforçant l'aprenentatge.

Eina història clínica virtual (EHCV), estarà penjada en el campus virtual i permetrà a l'alumne una tutorització on line i personalitzada de les històries clíniques que realitzi, abans d'elaborar el document definitiu

 

- Quadern d'aprenentatge o portafoli docent (QA):

 

Hauria de tenir la funció de diari de la rotació de l'alumne per tal de recollir, valorar i reflexionar sobre el seu aprenentatge, i poder introduir punts de millora contínua. Constarà de:

 

PDF