GUIA DOCENT
CLINICA MEDICA
Coordinació:
José Luis Morales-Rull
Any acadèmic 2015-16
GUIA DOCENT: CLINICA MEDICA 2015-16

Informació general de l'assignatura
Denominació CLINICA MEDICA
Codi100544
Semestre d'imparticióAnual
Caràcter18
Nombre de crèdits ECTS0
Crèdits teòrics0
Crèdits pràctics18
CoordinacióJosé Luis Morales-Rull
Horari de tutoria/llocSol.licitar a tutormorales@gmail.com
Departament/sMedicina
ModalitatPresencial
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà / Castellà
Horari de tutoria/llocSol.licitar a tutormorales@gmail.com
Tomás García Cerecedo
Agustín Ruiz Gonzalez
Maria Nabal Vicuña
Alfredo Julian Jover Saenz
Jesús Pérez Mur
Victor Pascual Marco Betes
Oscar Sacristán García
Silvia Bielsa Martín
José Daniel Lacasta García
Elvira Fernandez Giraldez
Merce Borras Sans
Fernando Worner Diz
Teresa Puig Ganau
Manel Piqué Gilart
José Manuel Casanova Seuma
Manel Vilà Justribó
Josep María Reñé Espinet
Eduard Barbé Illa
María Antonia Salud Salvia
Ricard Pifarré Teixidó
José Manuel Porcel Pérez
Carlos Galindo Mallol
María Dolors Domingo Albín
Francisco Purroy i García
José Luis Morales Rull
Marta Hernandez García
Juan Buenestado García
Rosa María Martí Laborda
Albert Lecube Torello
Cristina Gonzalez Mingot
María Isabel Hernandez Martín
Luis Brieva Ruiz
Carlos Tomás Querol
Miquel Falguera Sacrest
Dolors Boquet Estruch
Ferrán Rius Riu
Dolores Santos Rey
Informació complementària de l'assignatura

ntroducció a l’assignatura i contextualització dins de l’ensenyament

 

 

El model de formació que promou l’Espai Europeu d’Ensenyament Superior (EEES), amb la consideració del alumne en el centre del procés formatiu, incorpora el concepte de competència, sobre el que es basa  tot el procés d’ensenyament-aprenentatge.

 

Aquest concepte fa referència a la formació dirigida cap a l’activitat laboral i professional tant en coneixements, com en habilitats i actituds. L’alumne ha d’arribar a assolir al final de la seva formació un nivell  en l’aplicació de coneixements i habilitats en determinades circumstàncies.

 

La introducció de processos formatius de qualitat que permetin als estudiants adquirir les competències fixades i les puguin posar en pràctica de forma integral s’ha de considerar un repte per al docent

 

Les pràctiques tutelades constitueixen el Mòdul VI de la Formació del Grau en Medicina i pretén ésser un mòdul totalment pràctic en el que es realitzaran diferents rotacions o estades clíniques similars a les que es realitzaran posteriorment en el període de postgrau de residència per diferents Hospitals i Centres de Salut d'Atenció Primària que estiguin vinculats acadèmicament amb la Facultat de Medicina i que contin amb les especialitats pertinents. Les activitats que impliquin maniobres de risc per al pacient es realitzaran en forma de simulació en les aules d'habilitats.

 

L'assignatura Clínica Médica pertany a aquest Mòdul VI de pràctiques tutelades per a que l'alumne pugui fer diferents rotacions clíniques hospitalàries obligatòriament a Medicina Interna i en una o dos especialitats médiques en règim totalment pràctic integrant-se en totes les tasques assistencials i de recerca dels serveis implicats mitjançant la supervisió directa d'un tutor.

 

 Matèria

Clínica Médica

Codi

100544

 

Curs

2015-16

Facultat

Medicina

Ensenyament

Medicina

Caràcter

OB

Durada

2 Semestres

Període

anual

ETCS

18

H Presencials

120

H. No Presencials

10

Tipus Act

Seminaris

Seminaris assistencials

Pràctiques

altres

Distribució

4

4

18 crèdits

 

Mida Grups

20-30

variable

1

 

Departament:

       Medicina

Idioma:

Català/castellà

Activitats en altres idiomes

Material complementari

Idioma:

anglès

Coordinador: José Luis Morales-Rull

 

Professors

e-mail:

Hores presencials

Alumne

Professor

Tomás García Cerecedo

 

120

 

Agustín Ruiz Gonzalez

 

120

 

Maria Nabal Vicuña

 

120

 

Alfredo Julian Jover Saenz

 

120

 

Jesús Pérez Mur

 

120

 

Victor Pascual Marco Betes

 

120

 

Oscar Sacristán García

 

120

 

Silvia Bielsa Martín

 

120

 

José Daniel Lacasta García

 

120

 

Elvira Fernandez Giraldez

 

120

 

Merce Borras Sans

 

120

 

Fernando Worner Diz

 

120

 

Teresa Puig Ganau

 

120

 

Manel Piqué Gilart

 

120

 

José Manuel Casanova Seuma

 

120

 

Manel Vilà Justribó

 

120

 

Josep María Reñé Espinet

 

120

 

Eduard Barbé Illa  

 

120

 

María Antonia Salud Salvia

 

120

 

Ricard Pifarré Teixidó

 

120

 

José Manuel Porcel Pérez

 

120

 

Carlos Galindo Mallol

 

120

 

María Dolors Domingo Albín

 

120

 

Francisco Purroy i García

 

120

 

José Luis Morales Rull

 

120

 

Marta Hernandez García

 

120

 

Juan Buenestado García

 

120

 

Rosa María Martí Laborda

 

120

 

Albert Lecube Torello

 

120

 

Cristina Gonzalez Mingot

 

120

 

María Isabel Hernandez Martín

 

120

 

Luis Brieva Ruiz

 

120

 

Carlos Tomás Querol

 

120

 

Miquel Falguera Sacrest

 

120

 

Dolors Boquet Estruch

 

120

 

Ferrán Rius Riu

 

120

 

Dolores Santos Rey

 

120

 

Avaluació continua

50%

Avaluació

ACOE 50%

Avaluació aprenentatges

Pràctiques

70%

Portafoli docent: competències (60%), actitud (5%), treballs (5%)

Casos clinicos

15%

Examen

Seminarios

5%

Assistencia i realització activitats

ACOE

10%

Examen presencial

Tutories personalitzades

 

Valoració del tutor + coordinador poden modificar la nota final en situacions concretes.

 

Objectius acadèmics de l'assignatura

COMPETÈNCIES DEL GRAU DE MEDICINA

 

COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

 

Competències

1- ADQUIRIR  CONEIXEMENTS

·       Reconeixer les principals entitats patològiques a partir de la informació recollida de la història clínica i de les exploracions complementàries necessaries per poder arribar a un diagnòstic i poder entendre el tractament.

·       Conèixer la informació teòrica bàsica per poder realitzar l'exploració adequada per aparells.

·       Conèixer la informació teòrica bàsica per poder intepretar una radiografia de tòrax

·       Conèixer la informació teòrica bàsica per poder intepretar un electrocardiograma.

·       Conèixer la informació teòrica bàsica per poder intepretar una analítica bàsica composta de hemograma, bioquímica i coagulació.

·       Conèixer la informació teòrica bàsica per poder intepretar una analítica d'orina.

·       Conèixer la informació teòrica bàsica per poder intepretar una radiografia d'abdomen.

·       Conèixer la informació teòrica bàsica per poder intepretar una espirometria.

·       Conèixer la informació teòrica per a la interpretació d'un antibiograma.

·       Conèixer la informació teòrica bàsica per poder realitzar tècniques diagnòstiques i terapeutiques bàsiques.

·       Establir un ordre de prioritats per seleccionar les proves diagnòstiques complementàries més adients de cara al diagnòstic d'una patologia.

·       Conèixer la documentació necessària per poder Fer una actuació intervencionista.

 

2- ADQUIRIR  HABILITATS

 

3- DESENVOLUPAR ACTITUDS

 

Continguts fonamentals de l'assignatura

- Pràctiques clíniques. (PC)

Es realitzaran en un hospital sota la tutela d’un tutor hospitalari, reconegut pel Departament de Medicina, per a cada rotació, que serà qui haurà de validar l'aprenentatge assolit per l'alumne.

- Seminaris assistencials (SA)

L’alumne participarà en les sessions clíniques habituals dels diferents serveis: sessions de passi de guàrdia, generals, comissions de tumors, sessions clíniques d’unitats, etc..

- Seminaris teòrics. (ST)

 

Seminari 1:  Rentat de mans

 

Objectius d’aprenentatge:

Coneixements:

 

Habilitats:

 

Aptituds:

 

 

 

 

Seminari 2: Interpretació bàsica de radiografía de tòrax (Rx).

 

Objectius d’aprenentatge:

Coneixements:

 

Habilitats:

 

Aptituds:

 

Seminari 3: Interpretació bàsica de electrocardiograma (ECG)

 

Objectius d’aprenentatge:

Coneixements:

 

Habilitats:

 

Aptituds:

 

Seminari 4: Interpretació de antibiogrames.

 

Objectius d’aprenentatge:

Coneixements:

 

Habilitats:

 

Aptituds:

 

 

 

Continguts pràctics

 

§  SEMINARIS ASSISTENCIALS:

Sessions clíniques formatives. 

Sessions de passi de guàrdia.

Sessions generals dels serveis

Sessions de les unitats clíniques

Sessions clíniques formatives

Comissions de tumors

 

§  ACTIVITATS PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I INSTRUMENTALS

Passi planta: seguiment evolutiu de pacients

Assistència a sessions clíniques: presentació d'un cas clínic

Realització d’històries clíniques: notes d'ingrés i informes d'alta

Exploració clínica en malalts ingresats o en consultes externes.

Observació i interpretació d’imatges radiològiques patològiques de malalts

Observació i coneixements de  diferents proves complementàries usades en el diagnòstic de malalties habituals en les sales d’hospitalització o consultes externes

Tècniques bàsiques de diagnòstic i/o tractament en especialitats médiques.

 

Pràctiques virtuals interactives i autoformatives de suport a l'aprenentatge del seminaris.

 

Eixos metodològics de l'assignatura

Per assolir els objectius i adquirir les competències atribuïdes es programaran les següents activitats:

.

- Seminaris teòrics. (ST)

Es realitzaran en grups de 20-30 alumnes en les aules de la Facultat de Medicina i de forma virtual amb material complementari.

Serà necessari assistir/participar al 80% dels seminaris.

Es recomana realitzar les activitats virtuals autoformatives de suport als seminaris virtuals .

Es obligatori realitzar les proves evaluatives associades als seminaris virtuals.

Es valorarà la participació activa, actitud positiva i respectuosa pels companys

 

- Seminaris assistencials (SA)

L’alumne participarà en les sessions clíniques habituals dels diferents serveis: sessions de passi de guàrdia, generals, comissions de tumors, sessions clíniques d’unitats, etc..

Es valorarà tant l’assistència (80%) com la participació activa amb la presentació individual o en grup d'un cas clínic, sessió de revisió o actualització, i l’actitud positiva durant les mateixes

 

- Pràctiques clíniques. (PC)

Es realitzaran en un hospital sota la tutela d’un tutor hospitalari, reconegut pel Departament de Medicina, per a cada rotació, que serà qui haurà de validar l'aprenentatge assolit per l'alumne.

Tots els alumnes realitzaran practiques obligatòries d'un mes amb un total de 58h presencials al Servei de Medicina Interna i d'un mes o quinze dies fins un total de 58h presencials en serveis medics hospitalaris com neurologia, gastroenterologia, nefrologia, dermatologia, pneumologia, cardiologia, hematologia, urgències, participant en les activitats assistencials diàries en cada servei: passi planta, consultes externes o altres

 

Serà necessari l’assistència al 80% de les pràctiques, realitzar 4 històries clíniques, i adquirir les competències i habilitats definides per a les diferents rotacions en el full d'aprenentatge de cada rotació

 

- Pràctiques virtuals. (PV)

Pràctiques virtuals autocorrectives (PVA) estaran penjades en el campus virtual en l'apartat activitats. Tenen una finalitat de suport docent i autoformativa, per a que l'alumne pugui anar reforçant l'aprenentatge.

Eina història clínica virtual (EHCV), estarà penjada en el campus virtual i permetrà a l'alumne una tutorització on line i personalitzada de les històries clíniques que realitzi, abans d'elaborar el document definitiu

 

- Quadern d'aprenentatge o portafoli docent (QA):

 

Hauria de tenir la funció de diari de la rotació de l'alumne per tal de recollir, valorar i reflexionar sobre el seu aprenentatge, i poder introduir punts de millora contínua. Constarà de:

 

Sistema d'avaluació

La nota final serà la suma dels diferents aspectes avaluats:

 

 

 

 

PDF