Coordinació: | José Luis Morales-Rull |
Any acadèmic 2015-16 |
Denominació | CLINICA MEDICA |
Codi | 100544 |
Semestre d'impartició | Anual |
Caràcter | 18 |
Nombre de crèdits ECTS | 0 |
Crèdits teòrics | 0 |
Crèdits pràctics | 18 |
Coordinació | José Luis Morales-Rull |
Horari de tutoria/lloc | Sol.licitar a tutormorales@gmail.com |
Departament/s | Medicina |
Modalitat | Presencial |
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Idioma/es d'impartició | Català / Castellà |
Horari de tutoria/lloc | Sol.licitar a tutormorales@gmail.com |
ntroducció a l’assignatura i contextualització dins de l’ensenyament
El model de formació que promou l’Espai Europeu d’Ensenyament Superior (EEES), amb la consideració del alumne en el centre del procés formatiu, incorpora el concepte de competència, sobre el que es basa tot el procés d’ensenyament-aprenentatge.
Aquest concepte fa referència a la formació dirigida cap a l’activitat laboral i professional tant en coneixements, com en habilitats i actituds. L’alumne ha d’arribar a assolir al final de la seva formació un nivell en l’aplicació de coneixements i habilitats en determinades circumstàncies.
La introducció de processos formatius de qualitat que permetin als estudiants adquirir les competències fixades i les puguin posar en pràctica de forma integral s’ha de considerar un repte per al docent
Les pràctiques tutelades constitueixen el Mòdul VI de la Formació del Grau en Medicina i pretén ésser un mòdul totalment pràctic en el que es realitzaran diferents rotacions o estades clíniques similars a les que es realitzaran posteriorment en el període de postgrau de residència per diferents Hospitals i Centres de Salut d'Atenció Primària que estiguin vinculats acadèmicament amb la Facultat de Medicina i que contin amb les especialitats pertinents. Les activitats que impliquin maniobres de risc per al pacient es realitzaran en forma de simulació en les aules d'habilitats.
L'assignatura Clínica Médica pertany a aquest Mòdul VI de pràctiques tutelades per a que l'alumne pugui fer diferents rotacions clíniques hospitalàries obligatòriament a Medicina Interna i en una o dos especialitats médiques en règim totalment pràctic integrant-se en totes les tasques assistencials i de recerca dels serveis implicats mitjançant la supervisió directa d'un tutor.
Matèria |
Clínica Médica |
Codi |
100544
|
||||||||||||||||||
Curs |
2015-16 |
Facultat |
Medicina |
Ensenyament |
Medicina |
||||||||||||||||
Caràcter |
OB |
Durada |
2 Semestres |
Període |
anual |
||||||||||||||||
ETCS |
18 |
H Presencials |
120 |
H. No Presencials |
10 |
||||||||||||||||
Tipus Act |
Seminaris |
Seminaris assistencials |
Pràctiques |
altres |
|||||||||||||||||
Distribució |
4 |
4 |
18 crèdits |
|
|||||||||||||||||
Mida Grups |
20-30 |
variable |
1 |
|
|||||||||||||||||
Departament: |
Medicina |
Idioma: |
Català/castellà |
||||||||||||||||||
Activitats en altres idiomes |
Material complementari |
Idioma: |
anglès |
||||||||||||||||||
Coordinador: José Luis Morales-Rull |
|
||||||||||||||||||||
Professors |
e-mail: |
Hores presencials |
|||||||||||||||||||
Alumne |
Professor |
||||||||||||||||||||
Tomás García Cerecedo |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Agustín Ruiz Gonzalez |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Maria Nabal Vicuña |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Alfredo Julian Jover Saenz |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Jesús Pérez Mur |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Victor Pascual Marco Betes |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Oscar Sacristán García |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Silvia Bielsa Martín |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
José Daniel Lacasta García |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Elvira Fernandez Giraldez |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Merce Borras Sans |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Fernando Worner Diz |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Teresa Puig Ganau |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Manel Piqué Gilart |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
José Manuel Casanova Seuma |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Manel Vilà Justribó |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Josep María Reñé Espinet |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Eduard Barbé Illa |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
María Antonia Salud Salvia |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Ricard Pifarré Teixidó |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
José Manuel Porcel Pérez |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Carlos Galindo Mallol |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
María Dolors Domingo Albín |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Francisco Purroy i García |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
José Luis Morales Rull |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Marta Hernandez García |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Juan Buenestado García |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Rosa María Martí Laborda |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Albert Lecube Torello |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Cristina Gonzalez Mingot |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
María Isabel Hernandez Martín |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Luis Brieva Ruiz |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Carlos Tomás Querol |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Miquel Falguera Sacrest |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Dolors Boquet Estruch |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Ferrán Rius Riu |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Dolores Santos Rey |
|
120 |
|
||||||||||||||||||
Avaluació continua |
50% |
Avaluació |
ACOE 50% |
||||||||||||||||||
Avaluació aprenentatges |
|||||||||||||||||||||
Pràctiques |
70% |
Portafoli docent: competències (60%), actitud (5%), treballs (5%) |
|||||||||||||||||||
Casos clinicos |
15% |
Examen |
|||||||||||||||||||
Seminarios |
5% |
Assistencia i realització activitats |
|||||||||||||||||||
ACOE |
10% |
Examen presencial |
|||||||||||||||||||
Tutories personalitzades |
|
Valoració del tutor + coordinador poden modificar la nota final en situacions concretes. |
COMPETÈNCIES DEL GRAU DE MEDICINA
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES
COMPETÈNCIES TRANSVERSALS
1- ADQUIRIR CONEIXEMENTS
· Reconeixer les principals entitats patològiques a partir de la informació recollida de la història clínica i de les exploracions complementàries necessaries per poder arribar a un diagnòstic i poder entendre el tractament.
· Conèixer la informació teòrica bàsica per poder realitzar l'exploració adequada per aparells.
· Conèixer la informació teòrica bàsica per poder intepretar una radiografia de tòrax
· Conèixer la informació teòrica bàsica per poder intepretar un electrocardiograma.
· Conèixer la informació teòrica bàsica per poder intepretar una analítica bàsica composta de hemograma, bioquímica i coagulació.
· Conèixer la informació teòrica bàsica per poder intepretar una analítica d'orina.
· Conèixer la informació teòrica bàsica per poder intepretar una radiografia d'abdomen.
· Conèixer la informació teòrica bàsica per poder intepretar una espirometria.
· Conèixer la informació teòrica per a la interpretació d'un antibiograma.
· Conèixer la informació teòrica bàsica per poder realitzar tècniques diagnòstiques i terapeutiques bàsiques.
· Establir un ordre de prioritats per seleccionar les proves diagnòstiques complementàries més adients de cara al diagnòstic d'una patologia.
· Conèixer la documentació necessària per poder Fer una actuació intervencionista.
2- ADQUIRIR HABILITATS
3- DESENVOLUPAR ACTITUDS
- Pràctiques clíniques. (PC)
Es realitzaran en un hospital sota la tutela d’un tutor hospitalari, reconegut pel Departament de Medicina, per a cada rotació, que serà qui haurà de validar l'aprenentatge assolit per l'alumne.
- Seminaris assistencials (SA)
L’alumne participarà en les sessions clíniques habituals dels diferents serveis: sessions de passi de guàrdia, generals, comissions de tumors, sessions clíniques d’unitats, etc..
- Seminaris teòrics. (ST)
Seminari 1: Rentat de mans
Objectius d’aprenentatge:
Coneixements:
Habilitats:
Aptituds:
Seminari 2: Interpretació bàsica de radiografía de tòrax (Rx).
Objectius d’aprenentatge:
Coneixements:
Habilitats:
Aptituds:
Seminari 3: Interpretació bàsica de electrocardiograma (ECG)
Objectius d’aprenentatge:
Coneixements:
Habilitats:
Aptituds:
Seminari 4: Interpretació de antibiogrames.
Objectius d’aprenentatge:
Coneixements:
Habilitats:
Aptituds:
Continguts pràctics
§ SEMINARIS ASSISTENCIALS:
Sessions clíniques formatives.
Sessions de passi de guàrdia.
Sessions generals dels serveis
Sessions de les unitats clíniques
Sessions clíniques formatives
Comissions de tumors
§ ACTIVITATS PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I INSTRUMENTALS
Passi planta: seguiment evolutiu de pacients
Assistència a sessions clíniques: presentació d'un cas clínic
Realització d’històries clíniques: notes d'ingrés i informes d'alta
Exploració clínica en malalts ingresats o en consultes externes.
Observació i interpretació d’imatges radiològiques patològiques de malalts
Observació i coneixements de diferents proves complementàries usades en el diagnòstic de malalties habituals en les sales d’hospitalització o consultes externes
Tècniques bàsiques de diagnòstic i/o tractament en especialitats médiques.
Pràctiques virtuals interactives i autoformatives de suport a l'aprenentatge del seminaris.
Per assolir els objectius i adquirir les competències atribuïdes es programaran les següents activitats:
.
- Seminaris teòrics. (ST)
Es realitzaran en grups de 20-30 alumnes en les aules de la Facultat de Medicina i de forma virtual amb material complementari.
Serà necessari assistir/participar al 80% dels seminaris.
Es recomana realitzar les activitats virtuals autoformatives de suport als seminaris virtuals .
Es obligatori realitzar les proves evaluatives associades als seminaris virtuals.
Es valorarà la participació activa, actitud positiva i respectuosa pels companys
- Seminaris assistencials (SA)
L’alumne participarà en les sessions clíniques habituals dels diferents serveis: sessions de passi de guàrdia, generals, comissions de tumors, sessions clíniques d’unitats, etc..
Es valorarà tant l’assistència (80%) com la participació activa amb la presentació individual o en grup d'un cas clínic, sessió de revisió o actualització, i l’actitud positiva durant les mateixes
- Pràctiques clíniques. (PC)
Es realitzaran en un hospital sota la tutela d’un tutor hospitalari, reconegut pel Departament de Medicina, per a cada rotació, que serà qui haurà de validar l'aprenentatge assolit per l'alumne.
Tots els alumnes realitzaran practiques obligatòries d'un mes amb un total de 58h presencials al Servei de Medicina Interna i d'un mes o quinze dies fins un total de 58h presencials en serveis medics hospitalaris com neurologia, gastroenterologia, nefrologia, dermatologia, pneumologia, cardiologia, hematologia, urgències, participant en les activitats assistencials diàries en cada servei: passi planta, consultes externes o altres
Serà necessari l’assistència al 80% de les pràctiques, realitzar 4 històries clíniques, i adquirir les competències i habilitats definides per a les diferents rotacions en el full d'aprenentatge de cada rotació
- Pràctiques virtuals. (PV)
Pràctiques virtuals autocorrectives (PVA) estaran penjades en el campus virtual en l'apartat activitats. Tenen una finalitat de suport docent i autoformativa, per a que l'alumne pugui anar reforçant l'aprenentatge.
Eina història clínica virtual (EHCV), estarà penjada en el campus virtual i permetrà a l'alumne una tutorització on line i personalitzada de les històries clíniques que realitzi, abans d'elaborar el document definitiu
- Quadern d'aprenentatge o portafoli docent (QA):
Hauria de tenir la funció de diari de la rotació de l'alumne per tal de recollir, valorar i reflexionar sobre el seu aprenentatge, i poder introduir punts de millora contínua. Constarà de:
La nota final serà la suma dels diferents aspectes avaluats: