Coordinació: | PIFARRE PAREDERO, JOSEP |
Any acadèmic 2014-15 |
Denominació | SALUT MENTAL |
Codi | 100542 |
Semestre d'impartició | 1r Semestre -Estudis de Grau- Feb/Set |
Caràcter | Optativa |
Nombre de crèdits ECTS | 6 |
Crèdits teòrics | 0 |
Crèdits pràctics | 0 |
Coordinació | PIFARRE PAREDERO, JOSEP |
Departament/s | Medicina |
Modalitat | Presencial |
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Idioma/es d'impartició | CATALA.
TREBALL EN ANGLÉS |
Grau/Màster | GRAU DE MEDICINA |
Adreça electrònica professor/a (s/es) | josep.pifarre@medicina.udl.cat
ibatalla@gss.scs.es smiret@medicina.udl.cat mmur@medicina.udl.cat apedra@comll.cat |
Els problemes de salut mental segons la Organització Mundial de la Salut (OMS) es poden definir com un estat de Benestar en el que l’individu és conscient de les seves capacitats, pot enfrontar-se a les exigències normals de la vida i treballar de manera productiva i fructífera, i es capaç de contribuir a la seva comunitat (OMSs, Pla Director de Salut Mental i Addiccions de Catalunya, 2006). Com podem veure, aquesta definició va molt més enllà del concepte de psiquiatria, destacant entre d’altres en el fet que la salut està condicionada per múltiples factors: biològics, psicològics, familiars i socials, educatius, econòmics i medioambientals, que es relacionen entre sí i produeixen resultats en termes de salut (Pla Director de Salut Mental i Addiccions, Generalitat de Catalunya, 2006).
Aquesta assignatura pretén ampliar els coneixements propis del camp de la psiquiatria i de la psicologia, des d’una visió global, integradora, incidint en la visió de la persona malalta de manera global (bio psico social espiritual), i estudiant també com interrelacionen els diferents àmbits tant en la gènesi com en el manteniment dels diferents trastorns mentals.
El disseny de l’assignatura està pensat de manera que l’estudiantat matriculat tingui assolits els coneixements propis de les assignatures de psiquiatria i de psicologia mèdica, de manera que no es recomana que es matriculin alumnes que no hagin superat aquestes assignatures.
Per cadascú dels temes, els diferents professors realitzaran una revisió conceptual del tema, ampliant allò comentat en assignatures prèvies, per passar després, a partir de casos clínics, a evidenciar la interrelació entre les diferents dimensions presents.
L’objectiu principal d’aquesta matèria optativa és l’adquisició de coneixement, habilitats, actituds i valors dins el camp de la salut mental que poden ser útils pel futur metge per l’exercici de la seva professió. Inclou conèixer les bases biològiques, psicològiques i socials dels diferents trastorns, així com la seva interacció. L’estudiant, al final de l’assignatura, ha de ser capaç, dins l’àmbit de la salut mental, de reconèixer els símptomes, de fer diagnòstics diferencials i de fer plantejaments terapèutics. També ha de conèixer els diferents recursos existents dins la xarxa de salut mental, i de saber què és el que poden aportar dins el tractament integral de les persones amb malaltia mental.
Més concretament, dins els objectius generals del grau de medicina, aquesta assignatura pretén donar resposta als següents objectius, entesos sempre dins l’àmbit específic de la salut mental.
CLASSE TEÒRICA |
PROFESSOR |
Introducció. Bases biològiques, psicològiques i socials de la psiquiatria |
Pifarre |
El MIR i la part de psiquiatria |
Pifarre |
Trastorns psicòtics 1 |
Miret |
Trastorns psicòtics 2 |
Miret |
Trastorns afectius 1 |
Mur |
Trastorns afectius 2 |
Mur |
Trastorns d’ansietat 1 |
Miret |
Trastorns d’ansietat 2 |
Miret |
Trastorns adaptatius – estrés post traum``atic |
Miret |
Trastorns de la personalitat |
Batalla |
Psiquiatria infantil 1 |
Pedra |
Psiquiatria infantil 2 |
Pedra |
Psiquiatria infantil 3 |
Batalla |
Urgències psiquiàtriques |
Mur |
Atenció en crisi (grans catàstrofes, programes d’intervenció)... |
Mur |
Drogodependències |
Batalla |
Noves addiccions |
Pedra |
Estadística i psiquiatria |
Pifarre |
Recerca en psiquiatria |
Pifarre |
Psiquiatria legal |
Batalla |
Ètica i Salut mental |
Pifarre |
Sistemes de gestió en salut mental (estades, psicofarmacologia, recursos intermitjos) |
Pifarre |
Neuropsicologia - rehabilitacio neuropsicològica |
Mur |
Psicoteràpies |
Pedra |
Teràpia Sistèmica |
Miret |
Dinàmica de grup |
Miret |
Treball en equip - lideratge |
Batalla |
Salut mental en atenció primaria |
Batalla |
Psiquiatria d’interconsulta i enllaç |
Mur |
Psiquiatria comunitària (rehabilitació, reinserció) |
Miret |
Aquesta assignatura serà semestral, es donarà a cinquè curs (primer semestre) i és de caràcter optatiu.
L’assignatura consta de 30 hores teòriques i 30 hores tipus seminari. Cada tema tindrà una duració de dues hores consecutives, en les que la primera hora serà per presentar el contingut més teòric i la segona hora per, a partir de casos clínics, entendre i interpretar la complexitat etiopatogència de molts casos, i adquirir coneixement i habilitats diagnòstiques i terapèutiques, que s’ampliaran posteriorment en el practicum de psiquiatria de sisè de medicina.
A continuació es presenta la distribució per hores i també la metodologia proposada.
Distribució per hores.
ASSIGNATURA |
ECTS |
Activitats Presencials (40’%) |
Activitats no presencials (60%) |
Total hores de dedicació de l’ alumne |
|
Teoria y pràctica de grup únic |
Pràctica i treball de petit grup |
||||
Salut Mental |
6 |
30 hores |
30 hores |
90 hores |
150 hores |
Metodologia proposada
A) ACTIVITATS PRESENCIALS (40%) |
L’estructura de les activitats presencials constituirà en aprofundir en aspectes teòrics propis del camp de la psiquiatria, la psicologia i la salut mental. Estan previstos 30 temes, cadascú dels quals tindrà una durada de dues hores consecutives. Per cada tema hi haurà una revisió teòrica dels aspectes més rellevants, per després passar, a partir de casos clínics, ampliar coneixement i també integrar-los en una perspectiva global. La presentació de casos clínics podrà ser a partir de casos escrits, i també a partir de material audiovisual (vídeos, talls de veu). També en alguns temes es podran presentar talls de pel·lícules, etc, que, tot i no tractar-se de casos reals, puguin ajudar a la comprensió i a l’exemplificació d’alguns trastorns.
|
|
B) ACTIVITATS NO PRESENCIALS (60%) |
L’estudiantat haurà de realitzar un treball addicional obligatori, sobre una revisió crítica sobre un article publicat en una revista internacional sobre algun aspecte relatiu a la salut mental. Per seleccionar l’article, l’estudiant haurà de seleccionar primer un tema, i després, a partir d’una revisió de la literatura, seleccionar un article per fer una lectura crítica de l’article. L’article haurà de ser en llengua anglesa, i es valorarà positivament si la crítica a l’article es fa en llengua anglesa (tot i que també es podrà realitzar aquesta de manera opcional en català o en espanyol)
|
A l’avaluació d’aquesta matèria i d’acord amb les directrius generals de la Facultat, tindrà les següents parts.
Fonts bibliogràfiques recomanades.
Llibres:
|
Revistes: (per la realització del treball): Fons bibliogràfic de la Universitat de Lleida.