GUIA DOCENT
SALUT MENTAL
Coordinació:
PIFARRE PAREDERO, JOSEP
Any acadèmic 2014-15
GUIA DOCENT: SALUT MENTAL 2014-15

Informació general de l'assignatura
DenominacióSALUT MENTAL
Codi100542
Semestre d'impartició1r Semestre -Estudis de Grau- Feb/Set
CaràcterOptativa
Nombre de crèdits ECTS6
Crèdits teòrics0
Crèdits pràctics0
CoordinacióPIFARRE PAREDERO, JOSEP
Departament/sMedicina
ModalitatPresencial
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCATALA.
TREBALL EN ANGLÉS
Grau/MàsterGRAU DE MEDICINA
Adreça electrònica professor/a (s/es)josep.pifarre@medicina.udl.cat

ibatalla@gss.scs.es

smiret@medicina.udl.cat

mmur@medicina.udl.cat

apedra@comll.cat

BATALLA LLORDES, IOLANDA
MIRET FALLADA, SALVADOR
MUR LAIN, MARIA
PEDRA CAMATS, ANGEL
PIFARRE PAREDERO, JOSEP
Informació complementària de l'assignatura

Els problemes de salut mental segons la Organització Mundial de la Salut (OMS) es poden definir com un estat de Benestar en el que l’individu és conscient de les seves capacitats, pot enfrontar-se a les exigències normals de la vida i treballar de manera productiva i fructífera, i es capaç de contribuir a la seva comunitat (OMSs, Pla Director de Salut Mental i Addiccions de Catalunya, 2006). Com podem veure, aquesta definició va molt més enllà del concepte de psiquiatria, destacant entre d’altres en el fet que la salut està condicionada per múltiples factors: biològics, psicològics, familiars i socials, educatius, econòmics i medioambientals, que es relacionen entre sí i produeixen resultats en termes de salut (Pla Director de Salut Mental i Addiccions, Generalitat de Catalunya, 2006).

Aquesta assignatura pretén ampliar els coneixements propis del camp de la psiquiatria i de la psicologia, des d’una visió global, integradora, incidint en la visió de la persona malalta de manera global (bio psico social espiritual), i estudiant també com interrelacionen els diferents àmbits tant en la gènesi com en el manteniment dels diferents trastorns mentals.

El disseny de l’assignatura està pensat de manera que l’estudiantat matriculat tingui assolits els coneixements propis de les assignatures de psiquiatria i de psicologia mèdica, de manera que no es recomana que es matriculin alumnes que no hagin superat aquestes assignatures.

Per cadascú dels temes, els diferents professors realitzaran una revisió conceptual del tema, ampliant allò comentat en assignatures prèvies, per passar després, a partir de casos clínics, a evidenciar la interrelació entre les diferents dimensions presents.

Objectius acadèmics de l'assignatura

L’objectiu principal d’aquesta matèria optativa és l’adquisició de coneixement, habilitats, actituds i valors dins el camp de la salut mental que poden ser útils pel futur metge per l’exercici de la seva professió. Inclou conèixer les bases biològiques, psicològiques i socials dels diferents trastorns, així com la seva interacció. L’estudiant, al final de l’assignatura, ha de ser capaç, dins l’àmbit de la salut mental, de reconèixer els símptomes, de fer diagnòstics diferencials i de fer plantejaments terapèutics. També ha de conèixer els diferents recursos existents dins la xarxa de salut mental, i de saber què és el que poden aportar dins el tractament integral de les persones amb malaltia mental.

 

Més concretament, dins els objectius generals del grau de medicina, aquesta assignatura pretén donar resposta als següents objectius, entesos sempre dins l’àmbit específic de la salut mental.

 

 


 

Competències
Continguts fonamentals de l'assignatura

CLASSE TEÒRICA

PROFESSOR

Introducció. Bases biològiques, psicològiques i socials de la psiquiatria

Pifarre

El MIR i la part de psiquiatria

Pifarre

Trastorns psicòtics 1

Miret

Trastorns psicòtics 2

Miret

Trastorns afectius 1

Mur

Trastorns afectius 2

Mur

Trastorns d’ansietat 1

Miret

Trastorns d’ansietat 2

Miret

Trastorns adaptatius – estrés post traum``atic

Miret

Trastorns de la personalitat

Batalla

Psiquiatria infantil 1

Pedra

Psiquiatria infantil 2

Pedra

Psiquiatria infantil 3

Batalla

Urgències psiquiàtriques

Mur

Atenció en crisi (grans catàstrofes, programes d’intervenció)...

Mur

Drogodependències

Batalla

Noves addiccions

Pedra

Estadística i psiquiatria

Pifarre

Recerca en psiquiatria

Pifarre

Psiquiatria legal

Batalla

Ètica i Salut mental

Pifarre

Sistemes de gestió en salut mental (estades, psicofarmacologia, recursos intermitjos)

Pifarre

Neuropsicologia - rehabilitacio neuropsicològica

Mur

Psicoteràpies

Pedra

Teràpia Sistèmica

Miret

Dinàmica de grup

Miret

Treball en equip - lideratge

Batalla

Salut mental en atenció primaria

Batalla

Psiquiatria d’interconsulta i enllaç

Mur

Psiquiatria comunitària (rehabilitació, reinserció)

Miret

Eixos metodològics de l'assignatura

Aquesta assignatura serà semestral, es donarà a cinquè curs (primer semestre) i és de caràcter optatiu.

L’assignatura consta de 30 hores teòriques i 30 hores tipus seminari. Cada tema tindrà una duració de dues hores consecutives, en les que la primera hora serà per presentar el contingut més teòric i la segona hora per, a partir de casos clínics, entendre i interpretar la complexitat etiopatogència de molts casos, i adquirir coneixement i habilitats diagnòstiques i terapèutiques, que s’ampliaran posteriorment en el practicum de psiquiatria de sisè de medicina.

A continuació es presenta la distribució per hores i també la metodologia proposada.

Distribució per hores.

ASSIGNATURA

ECTS

Activitats Presencials (40’%)

Activitats no presencials

(60%)

Total hores de dedicació de l’ alumne

Teoria y pràctica de grup únic

Pràctica  i treball de petit grup

 

Salut Mental

 

6

 

30 hores

 

30 hores

 

90 hores

 

150 hores

 

Pla de desenvolupament de l'assignatura

Metodologia proposada

A) ACTIVITATS PRESENCIALS (40%)

L’estructura de les activitats presencials constituirà en aprofundir en aspectes teòrics propis del camp de la psiquiatria, la psicologia i la salut mental.

Estan previstos 30 temes, cadascú dels quals tindrà una durada de dues hores consecutives. Per cada tema hi haurà una revisió teòrica dels aspectes més rellevants, per després passar, a partir de casos clínics, ampliar coneixement i també integrar-los en una perspectiva global.

La presentació de casos clínics podrà ser a partir de casos escrits, i també a partir de material audiovisual (vídeos, talls de veu).

També en alguns temes es podran presentar talls de pel·lícules, etc, que, tot i no tractar-se de casos reals, puguin ajudar a la comprensió i a l’exemplificació d’alguns trastorns.

 

 

B) ACTIVITATS NO PRESENCIALS (60%)

L’estudiantat haurà de realitzar un treball addicional obligatori, sobre una revisió crítica sobre un article publicat en una revista internacional sobre algun aspecte relatiu a la salut mental.

Per seleccionar l’article, l’estudiant haurà de seleccionar primer un tema, i després, a partir d’una revisió de la literatura, seleccionar un article per fer una lectura crítica de l’article. L’article haurà de ser en llengua anglesa, i es valorarà positivament si la crítica a l’article es fa en llengua anglesa (tot i que també es podrà realitzar aquesta de manera opcional en català o en espanyol)

 


 

Sistema d'avaluació

A l’avaluació d’aquesta matèria i d’acord amb les directrius generals de la Facultat, tindrà les següents parts.

 

Bibliografia i recursos d'informació

Fonts bibliogràfiques recomanades.

Llibres:

  • Vallejo Ruiloba J, Leal Cercós C. Tratado de psiquiatría. Ediciones Marbán, Madrid, 2012. ISBN: 978-84-7101-871-7
  • Vallejo Ruiloba J. Introducción a la psicopatología y la psiquiatría, 7ª Edición. Editorial Masson, Barcelona, 2011. ISBN: 978-84-458-2034-6.
  • Diagnostic and Statistical Manual of mental Disorders Fifth Edition. DSM-V. American Psychiatric Association, 2013.ISBN: 978-0-89042-554-1
  • Pla director de Salut Mental i addiccions de Catalunya. Generalitat de Catalunya, 2006. ISBN: 84-393-7175-6. Disponible en:

http://www20.gencat.cat/docs/canalsalut/Home%20Canal%20Salut/Ciutadania/La%20salut%20de%20la%20A%20a%20la%20Z/D/Depressio/documents/salutmental.pdf

 

Revistes: (per la realització del treball): Fons bibliogràfic de la Universitat de Lleida.

PDF