GUIA DOCENT
ANTROPOLOGIA I ECOLOGIA HUMANA
Coordinació:
Albert Roca
Any acadèmic 2015-16
GUIA DOCENT: ANTROPOLOGIA I ECOLOGIA HUMANA 2015-16

Informació general de l'assignatura
DenominacióANTROPOLOGIA I ECOLOGIA HUMANA
Codi100541
Semestre d'impartició2n Semestre Estudis de Grau- Jun/Set
CaràcterOptativa
Nombre de crèdits ECTS6
GrupsGrup Únic
Crèdits teòrics6
Crèdits pràctics0
CoordinacióAlbert Roca
Horari de tutoria/llocFacultat de Medicina, 0.23, dilluns 20h-21h.
Departament/sHistòria de l'Art i Història Social
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant60 hores presencials
90 hores de treball autònom (preparació sessions, confecció treball, elaboració propostes Aules contra la Pobresa, preparació exposició)
ModalitatPresencial
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà i castellà
Grau/MàsterGRAU de Medicina
Distribució de crèditsVegeu Calendari Programa (1 ECTS = 10 hores presencials) on s'especifica quin professorat assumeix cadascuna de les activitats docents.
Horari de tutoria/llocFacultat de Medicina, 0.23, dilluns 20h-21h.
Adreça electrònica professor/a (s/es)roca.albert@udl.cat
ROCA ALVAREZ, Albert (coordinador docent invitat)
SALAZAR, Carles (coordinador acadèmic)
SOTO, Laura (docent)
VACA, Nayeli (docent)
CAMPOY, Carme (professora invitada)
ESPEJO, Mariola (professora invitada)
FRANCO, Lourdes (professora invitada)
Informació complementària de l'assignatura

Vegeu el calendari programa i la documentació adjunta (temes per al treball, instruccions...)

Tot i que hem definit tots els crèdits com a teòrics, la metodologia docent és molt participativa i es promou la iniciativa de l'estudiant.

Objectius acadèmics de l'assignatura

L'assignatura es diu "ecologia humana", però no respon més que parcialment a aquest nom tan genèric, que remet a un enorme i creixent camp d'estudis i d'intervenció. Ecologia és la part de la biologia que estudia les relacions entre el organismes i és aquesta idea de relació la que resulta crucial per a l'assignatura. L'ecologia humana situa el punt de referència en les poblacions humanes i això implica incloure les relacions culturals, que són ben diferents de les "naturals". L'assignatura es focalitza en un dels tipus de nínxols que estudia l'ecologia humana, els que es refereixen a la salut,

L'objectiu de l'assignatura és, doncs, oferir una introducció als factors socioculturals de la salut, en el marc global, el qual obliga a plantejar la salut en context del desenvolupament o de la seva absència. Entenc per desenvolupament aquell procés que hauria d'aconseguir el major benestar possible per a la major quantitat possible de gent, un concepte que, després de la II Guerra Mundial i del final del món colonial, va substituir el de "civilització" (que havia estat usat des d'un racisme pretesament científic) i feia més concret el de "progrés".

Donada la seva ubicació curricular (optativa de cinqué), es tracta d'una assignatura "panoràmica", on us volem apropar a la diversitat present en aquest escenari (a tots els nivells) i donar-vos algunes pistes per evitar vells errors (respecte a la interacció dels diferents, de la ubicació de la salut en l'agenda pública...) i buscar noves solucions plausibles i col·lectives (per a que la salut de les poblacions sigui una dels elements optimitzats en el processos de desenvolupament). Això implica fer alguns tastets d'ecologia, d'antropologia, d'economia política... Les desigualtats existents i les seves causes i conseqüències seran un del referents importants.

Continguts fonamentals de l'assignatura

Vegeu el Pla de Desenvolupament de l'Assignatura i els programes i informacions concretes que vagi aportant cada docent.

Pla de desenvolupament de l'assignatura

PROGRAMA-CALENDARI

 

Horari: 17-20 h. (2 o tres hores segons la sessió; total 60 hores presencials)

Dies: dilluns i dimarts

Tutories: dilluns 16-17 (cita prèvia)

 

 

Data

Tema

Observacions i material

01-02-2016

I. Conceptes

I. 1. Antropologia i ecologia humana (2 h.)

Albert Roca

. Presentació de l’assignatura

. Presentació d’Aules contra la Pobresa

02-02-2016

I.2. Ecologia, salut i desenvolupament (2 h.)

Albert Roca

. Organització dels treballs i exposicions

 

 

 

08-02-2016

I.3. Dels ODM als ODS: cap a la salut global

Nayeli Vaca

09-02-2016

Seminari 1 Salut transnacional: migració y salut

Lourdes Franco

 

 

 

15-02-2016

II. Ecologia i salut global: l’exemple de l’aigua

II.2. Aigua i salut: un enfocament global

Nayeli Vaca [Alternativa seminari]*

 

16-02-2016

II.3. Gestió de l’aigua i salut comunitària a Àfrica i a Amèrica llatina 1

Nayeli Vaca

. Exposició Grup 1

 

 

 

22-02-2016

Seminari 2: Salut internacional i epidemiologia

Mariola Espejo

23-02-2016

II.3. Gestió de l’aigua i salut comunitària a l’Àfrica i a Amèrica Llatina 2

Nayeli Vaca

. Exposició Grup 2

 

 

 

29-02-2016

II.4. Pràctiques i implementació d‘accions en aigua, sanejament i higiene

Nayeli Vaca

. Exposició Grup 3

01-03-2016

II.5. Desafiaments del present i futur de la salut en temes d’aigua y sanejament en el marc de l’ Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible

Nayeli Vaca [Alternativa seminari]*

. Exposició Grup 4

 

 

 

07-03-2016

III. Cultura, desenvolupament i salut

Albert Roca / Laura Soto

. Aules contra la Pobresa: seguiment

08-03-2016

III.1. El context llatinoamericà

Laura Soto

. Exposició Grup 5

 

 

 

14-03-2016

III.2. La percepció del cos i l’acte mèdic

Laura Soto

. Exposició Grup 6

15-03-2016

III.3. Edat i gènere

Laura Soto

[Alternativa seminari o AcP]*

 

 

 

 

SETMANA SANTA

 

 

 

 

04-04-2016

III.4. Concepcions de salut i malaltia

Laura Soto

. Exposició 7

05-04-2016

Seminari 3: Jornada Pluralisme Mèdic (programa a confirmar*. Activitat OBERTA: 4 hores)

Albert Roca

 

 

 

11-04-2016

III.5. Relacions metge-malalt. Xamanisme

Laura Soto

. Exposició 8

12-04-2016

Seminari 4: mutilacions genitals femenines

Lourdes Franco

. Exposició Grup 9

. Aules contra la Pobresa: recollida de propostes i selecció de representants.

 

 

 

18-04-2016

III.6. Antropologia de la mort

Laura Soto

Exposició Grup 10

19-04-2016

Seminari 5: teràpies tradicionals i rehabilitació funcional

Carme Campoy

. Aules contra la Pobresa: confecció presentació

 

 

 

25-04-2016

 

 

26-04-2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(*) El professorat i continguts dels seminaris alternatius (si es confirmen), així com els participants de la Jornada de Pluralisme Mèdic s’especificaran més endavant.

 

Sistema d'avaluació

AVALUACIÓ

L'avaluació serà a través d'un treball per grups de 4 persones que s'haurà de presentar i discutir públicament. No hi haurà examen.

 

Cal que cada grup em lliuri: 1) el Power Point i/o l’escrit emprat per a l’exposició (50%) ; 2) un breu informe crític del debat o de les preguntes sorgides durant l’exposició (en principi, tots els grups haurien de plantejar al menys una pregunta o suggeriment, en directe o en diferit) (25%); 3) una proposta per a les Aules contra la Pobresa (25).

 

Recordeu que l’assistència és obligada (és a dir, al menys un 80% constatat, incloent i encara més si cap pel que fa a les exposicions i les sessions invitades). Si teniu algun problema per assistir comuniqueu-lo al professor/a en qüestió i al coordinador docent (Albert Roca).

 

 

AULES CONTRA LA POBRESA

 

A més, cal que tots aneu pensant què podeu fer, en tant que estudiants de medicina, i en tant que futurs metges, per disminuir la pobresa:

 

. Cada grup farà una proposta i buscarà material audiovisual per il·lustrar-la.

. Sumant les propostes, es confeccionarà col·lectivament un o més pòsters amb els que es farà una exposició.

. Es triaran dues persones (un noi i una noia?) per “representar” a Medicina la Jornada Oberta (dia per determinar).

 

Recordeu que aquesta iniciativa és una resposta a una sol·licitud de la Comissió 3.4 (plataforma d’entitats ciutadanes preocupades pel benestar).

 

 

PDF