Coordinació: | Albert Roca |
Any acadèmic 2015-16 |
Denominació | ANTROPOLOGIA I ECOLOGIA HUMANA |
Codi | 100541 |
Semestre d'impartició | 2n Semestre Estudis de Grau- Jun/Set |
Caràcter | Optativa |
Nombre de crèdits ECTS | 6 |
Grups | Grup Únic |
Crèdits teòrics | 6 |
Crèdits pràctics | 0 |
Coordinació | Albert Roca |
Horari de tutoria/lloc | Facultat de Medicina, 0.23, dilluns 20h-21h. |
Departament/s | Història de l'Art i Història Social |
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | 60 hores presencials
90 hores de treball autònom (preparació sessions, confecció treball, elaboració propostes Aules contra la Pobresa, preparació exposició) |
Modalitat | Presencial |
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Idioma/es d'impartició | Català i castellà |
Grau/Màster | GRAU de Medicina |
Distribució de crèdits | Vegeu Calendari Programa (1 ECTS = 10 hores presencials) on s'especifica quin professorat assumeix cadascuna de les activitats docents. |
Horari de tutoria/lloc | Facultat de Medicina, 0.23, dilluns 20h-21h. |
Adreça electrònica professor/a (s/es) | roca.albert@udl.cat
|
Vegeu el calendari programa i la documentació adjunta (temes per al treball, instruccions...)
Tot i que hem definit tots els crèdits com a teòrics, la metodologia docent és molt participativa i es promou la iniciativa de l'estudiant.
L'assignatura es diu "ecologia humana", però no respon més que parcialment a aquest nom tan genèric, que remet a un enorme i creixent camp d'estudis i d'intervenció. Ecologia és la part de la biologia que estudia les relacions entre el organismes i és aquesta idea de relació la que resulta crucial per a l'assignatura. L'ecologia humana situa el punt de referència en les poblacions humanes i això implica incloure les relacions culturals, que són ben diferents de les "naturals". L'assignatura es focalitza en un dels tipus de nínxols que estudia l'ecologia humana, els que es refereixen a la salut,
L'objectiu de l'assignatura és, doncs, oferir una introducció als factors socioculturals de la salut, en el marc global, el qual obliga a plantejar la salut en context del desenvolupament o de la seva absència. Entenc per desenvolupament aquell procés que hauria d'aconseguir el major benestar possible per a la major quantitat possible de gent, un concepte que, després de la II Guerra Mundial i del final del món colonial, va substituir el de "civilització" (que havia estat usat des d'un racisme pretesament científic) i feia més concret el de "progrés".
Donada la seva ubicació curricular (optativa de cinqué), es tracta d'una assignatura "panoràmica", on us volem apropar a la diversitat present en aquest escenari (a tots els nivells) i donar-vos algunes pistes per evitar vells errors (respecte a la interacció dels diferents, de la ubicació de la salut en l'agenda pública...) i buscar noves solucions plausibles i col·lectives (per a que la salut de les poblacions sigui una dels elements optimitzats en el processos de desenvolupament). Això implica fer alguns tastets d'ecologia, d'antropologia, d'economia política... Les desigualtats existents i les seves causes i conseqüències seran un del referents importants.
Vegeu el Pla de Desenvolupament de l'Assignatura i els programes i informacions concretes que vagi aportant cada docent.
PROGRAMA-CALENDARI
Horari: 17-20 h. (2 o tres hores segons la sessió; total 60 hores presencials)
Dies: dilluns i dimarts
Tutories: dilluns 16-17 (cita prèvia)
Data |
Tema |
Observacions i material |
01-02-2016 |
I. Conceptes I. 1. Antropologia i ecologia humana (2 h.) |
Albert Roca . Presentació de l’assignatura . Presentació d’Aules contra la Pobresa |
02-02-2016 |
I.2. Ecologia, salut i desenvolupament (2 h.) |
Albert Roca . Organització dels treballs i exposicions |
|
|
|
08-02-2016 |
I.3. Dels ODM als ODS: cap a la salut global |
Nayeli Vaca |
09-02-2016 |
Seminari 1 Salut transnacional: migració y salut |
Lourdes Franco |
|
|
|
15-02-2016 |
II. Ecologia i salut global: l’exemple de l’aigua II.2. Aigua i salut: un enfocament global |
Nayeli Vaca [Alternativa seminari]*
|
16-02-2016 |
II.3. Gestió de l’aigua i salut comunitària a Àfrica i a Amèrica llatina 1 |
Nayeli Vaca . Exposició Grup 1 |
|
|
|
22-02-2016 |
Seminari 2: Salut internacional i epidemiologia |
Mariola Espejo |
23-02-2016 |
II.3. Gestió de l’aigua i salut comunitària a l’Àfrica i a Amèrica Llatina 2 |
Nayeli Vaca . Exposició Grup 2 |
|
|
|
29-02-2016 |
II.4. Pràctiques i implementació d‘accions en aigua, sanejament i higiene |
Nayeli Vaca . Exposició Grup 3 |
01-03-2016 |
II.5. Desafiaments del present i futur de la salut en temes d’aigua y sanejament en el marc de l’ Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible |
Nayeli Vaca [Alternativa seminari]* . Exposició Grup 4 |
|
|
|
07-03-2016 |
III. Cultura, desenvolupament i salut |
Albert Roca / Laura Soto . Aules contra la Pobresa: seguiment |
08-03-2016 |
III.1. El context llatinoamericà |
Laura Soto . Exposició Grup 5 |
|
|
|
14-03-2016 |
III.2. La percepció del cos i l’acte mèdic |
Laura Soto . Exposició Grup 6 |
15-03-2016 |
III.3. Edat i gènere |
Laura Soto [Alternativa seminari o AcP]* |
|
|
|
|
SETMANA SANTA |
|
|
|
|
04-04-2016 |
III.4. Concepcions de salut i malaltia |
Laura Soto . Exposició 7 |
05-04-2016 |
Seminari 3: Jornada Pluralisme Mèdic (programa a confirmar*. Activitat OBERTA: 4 hores) |
Albert Roca |
|
|
|
11-04-2016 |
III.5. Relacions metge-malalt. Xamanisme |
Laura Soto . Exposició 8 |
12-04-2016 |
Seminari 4: mutilacions genitals femenines |
Lourdes Franco . Exposició Grup 9 . Aules contra la Pobresa: recollida de propostes i selecció de representants. |
|
|
|
18-04-2016 |
III.6. Antropologia de la mort |
Laura Soto Exposició Grup 10 |
19-04-2016 |
Seminari 5: teràpies tradicionals i rehabilitació funcional |
Carme Campoy . Aules contra la Pobresa: confecció presentació |
|
|
|
25-04-2016 |
|
|
26-04-2016 |
|
|
|
|
|
|
|
|
(*) El professorat i continguts dels seminaris alternatius (si es confirmen), així com els participants de la Jornada de Pluralisme Mèdic s’especificaran més endavant.
AVALUACIÓ
L'avaluació serà a través d'un treball per grups de 4 persones que s'haurà de presentar i discutir públicament. No hi haurà examen.
Cal que cada grup em lliuri: 1) el Power Point i/o l’escrit emprat per a l’exposició (50%) ; 2) un breu informe crític del debat o de les preguntes sorgides durant l’exposició (en principi, tots els grups haurien de plantejar al menys una pregunta o suggeriment, en directe o en diferit) (25%); 3) una proposta per a les Aules contra la Pobresa (25).
Recordeu que l’assistència és obligada (és a dir, al menys un 80% constatat, incloent i encara més si cap pel que fa a les exposicions i les sessions invitades). Si teniu algun problema per assistir comuniqueu-lo al professor/a en qüestió i al coordinador docent (Albert Roca).
AULES CONTRA LA POBRESA
A més, cal que tots aneu pensant què podeu fer, en tant que estudiants de medicina, i en tant que futurs metges, per disminuir la pobresa:
. Cada grup farà una proposta i buscarà material audiovisual per il·lustrar-la.
. Sumant les propostes, es confeccionarà col·lectivament un o més pòsters amb els que es farà una exposició.
. Es triaran dues persones (un noi i una noia?) per “representar” a Medicina la Jornada Oberta (dia per determinar).
Recordeu que aquesta iniciativa és una resposta a una sol·licitud de la Comissió 3.4 (plataforma d’entitats ciutadanes preocupades pel benestar).