Coordinació: | Montserrat Rué |
Any acadèmic 2015-16 |
Denominació | MODELS ESTADISTICS EN INVESTIGACIO MEDICA |
Codi | 100536 |
Semestre d'impartició | 2n Semestre Estudis de Grau- Jun/Set |
Caràcter | Optativa |
Nombre de crèdits ECTS | 6 |
Grups | 1 grup únic |
Crèdits teòrics | 3 |
Crèdits pràctics | 3 |
Coordinació | Montserrat Rué |
Horari de tutoria/lloc | A concretar per correu electrònic. |
Departament/s | Ciències Mèdiques Bàsiques i Medicina |
Modalitat | Presencial |
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Idioma/es d'impartició | Català i anglès |
Grau/Màster | Grau |
Distribució de crèdits | A les classes s'alternarà l'exposició de conceptes teòrics amb el treball pràctic |
Horari de tutoria/lloc | A concretar per correu electrònic. |
Adreça electrònica professor/a (s/es) | xga@medicina.udl.cat
montserrat.martinez@cmb.udl.cat montse.rue@cmb.udl.cat |
Matèria |
Models estadístics per a la recerca mèdica |
Codi |
100536 |
|||||||||||||||||
Curs |
2015-16 |
Facultat |
Medicina |
Ensenyament |
Medicina |
|||||||||||||||
Caràcter |
Optativa |
Durada |
1 Semestre |
Període |
2n semestre |
|||||||||||||||
ETCS |
6 |
H Presencials |
60 |
H. No Presencials |
90 |
|||||||||||||||
Tipus Act |
Presencial |
Magistral |
Pràctica |
|||||||||||||||||
Distribució |
60 |
20 |
40 |
|||||||||||||||||
Mida Grups |
|
1 |
1 |
|||||||||||||||||
Departament: |
Ciències Mèdiques Bàsiques / Medicina |
Idioma: |
Català |
|||||||||||||||||
Coordinador: Dra Montserrat Rué |
|
|||||||||||||||||||
Professors |
e-mail: |
|||||||||||||||||||
Alumne |
Professor |
|||||||||||||||||||
Montserrat Rué |
montse.rue@cmb.udl.cat |
40 |
40 |
|||||||||||||||||
Xavier Gómez |
xga@medicina.udl.cat |
10 |
10 |
|||||||||||||||||
Montserrat Martínez-Alonso |
montserrat.martinez@cmb.udl.cat |
10 |
10 |
|||||||||||||||||
Avaluació continua |
|
Avaluació |
|
|||||||||||||||||
Avaluació aprenentatges |
||||||||||||||||||||
|
|
Tipus avaluació |
||||||||||||||||||
Conceptes i mètodes |
30% |
Prova tipus test per avaluar el grau de comprensió dels conceptes i mètodes explicats durant el curs. |
||||||||||||||||||
Treball |
30% |
Avaluació de la capacitat d'aplicació dels coneixements adquirits a l'anàlisi d'un problema concret. |
||||||||||||||||||
Presentació oral |
30% |
Exposició oral del treball anterior |
||||||||||||||||||
Activitats del campus virtual |
10% |
Preguntes tipus test per ajudar a consolidar els conceptes explicats |
||||||||||||||||||
Competències Recollides al BOE 15 febrer 2008, Ordre Ministerial ECI/332/2008 |
||||||||||||||||||||
B. Fonaments científics de la Medicina:
12. Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, en base a l'evidència científica disponible.
G. Anàlisi crítica i recerca:
34. Tenir, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu, amb escepticisme constructiu i orientat a la recerca.
35. Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
36. Ser capaç de formular hipòtesis, recollir i valorar de forma crítica la informació per a la resolució de problemes, seguint el mètode científic.
37. Adquirir la formació bàsica per a l'activitat investigadora.
|
||||||||||||||||||||
1. Introducció a l’assignatura i contextualització dins de l’ensenyament
És una matèria optativa de 5è curs del Grau de Medicina que s’imparteix durant el segon semestre del curs acadèmic. La primera part de l'assignatura revisarà i aprofundirà la metodologia de la recerca, les bases de la inferència i l'estadística descriptiva i bivariada. També contribuirà a analitzar críticament la literatura i a saber interpretar els resultats de la recerca mèdica. La segona part tractarà de la modelització dels resultats en salut i donarà eines per millorar les decisions clíniques, avaluar l'impacte de les intervencions mèdiques i basar l’actuació mèdica en la millor evidència científica.
Es pretèn també facilitar la preparació de l'examen MIR, revisant la bioestadística i reforçant la comprensió i interpretació de les mesures de freqüència, d'associació i l'avaluació de l'efecte dels tractaments i la contribució de determinats factors al desenvolupament o a la cura de les malalties.
En aquesta màteria també es treballaran les competències transversals d’utilització de tecnologies de la informació, treball en grup i exposició en públic.
2. Continguts i programa:
Dia |
Tema |
Continguts |
Metodologia |
Prof |
|
|
|
Febrer |
|
||
8-2 |
Cóm dissenyem un estudi de recerca? Principals estudis de recerca en salut. |
Metodologia de la recerca. Principals tipus d’estudis de recerca en salut |
Plantejar una pregunta i diferents possibles estudis: Discutir les eleccions. Punts forts i febles dels estudis |
XG |
|
10-2 |
Programes per estadística |
Introducció a R. R-Studio |
Aula informàtica 2.07B |
MM-MR |
|
15-2 |
Descriure dades. Estadística descriptiva |
Estadística descriptiva |
Exposició per part del professor. Discussió conjunta |
MR |
|
17-2 |
Pràctica informàtica |
Estadística descriptiva |
Aula informàtica 2.07B |
MM-MR |
|
22-2 |
Estimar la realitat a partir de l’observació? |
Inferència estadística. Intervals de confiança |
Exposició per part del professor. Discussió conjunta |
MR |
|
24-2 |
Pràctica informàtica |
Inferència estadística. Intervals de confiança |
Aula informàtica 2.07B |
MM-MR |
|
29-2 |
Tenim dades... doncs comparem resultats |
Estadística analítica. Contrast d’hipòtesi |
Exposició per part del professor. Discussió conjunta |
XG |
|
|
|
Març |
|
||
2-3 |
Pràctica informàtica |
Estadística analítica. Contrast d’hipòtesi i anàlisi bivariable |
Aula informàtica 2.07B |
MM-MR |
|
7-3 |
Estadísticament significatiu o rellevant? |
Significació estadística. Inferència causal |
Presentació de supòsits. Discussió conjunta |
XG |
|
9-3 |
Pràctica informàtica |
Anàlisi bivariable |
Aula informàtica 2.07B |
MM-MR |
|
14-3 |
Introducció anàlisi de supervivència. Com tractem la variable "temps fins a un esdeveniment"? |
Anàlisi Kaplan-Meier. Taula de vida |
Exposició per part del professor. Discussió conjunta |
XG |
|
16-3 |
Pràctica informàtica |
Anàlisi bivariable |
Aula informàtica |
MM-MR |
|
30-3 |
Pràctica informàtica |
Anàlisi supervivència |
Aula informàtica |
MM-MR |
|
|
|
Abril |
|
||
18-4 |
Estadística bivariant. N'hi ha prou?. |
Introducció als mètodes multivariables |
Exposició per part del professor. Discussió conjunta |
XG |
|
20-4 |
Pràctica informàtica |
Introducció models |
Aula informàtica 2.07B |
MM-MR |
|
25-4 |
Com es pot avaluar la contribució individual de vàries variables que actuen a la vegada sobre una variable continua? |
El model de regressió lineal |
Motivació. Exemples. El model de regressió lineal: plantejament, estimació, interpretació. Aula informàtica el dimecres 2.07B |
MM-MR |
|
27-4 |
|||||
|
|
Maig |
|
||
2-5 |
Com es poden conèixer els factors de risc de les malalties? I, com es pot fer predicció de resultats clínics? |
El model de regressió logística |
Introducció amb exemples de la literatura. El model de regressió logística: plantejament, estimació, interpretació. Aula informàtica el dimecres 2.07B |
MM-MR |
|
4-5 |
|||||
9-5 |
|||||
18-5 |
Models de risc, factors pronòstics |
Anàlisi de supervivència: Model de regressió de Cox |
Els models de riscos proporcionals: plantejament, estimació, interpretació. Pràctiques amb R-Studio Aula informàtica el dimecres 2.07B |
MM-MR |
|
23-5 25-5 |
|||||
|
Juny |
|
|||
1-6 |
Presentació de treballs dels alumnes |
MM-MR-XG |
|||
6-6 |