GUIA DOCENT
MODELS ESTADISTICS EN INVESTIGACIO MEDICA
Coordinació:
Montserrat Rué
Any acadèmic 2015-16
GUIA DOCENT: MODELS ESTADISTICS EN INVESTIGAC... 2015-16

Informació general de l'assignatura
DenominacióMODELS ESTADISTICS EN INVESTIGACIO MEDICA
Codi100536
Semestre d'impartició2n Semestre Estudis de Grau- Jun/Set
CaràcterOptativa
Nombre de crèdits ECTS6
Grups1 grup únic
Crèdits teòrics3
Crèdits pràctics3
CoordinacióMontserrat Rué
Horari de tutoria/llocA concretar per correu electrònic.
Departament/sCiències Mèdiques Bàsiques i Medicina
ModalitatPresencial
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà i anglès
Grau/MàsterGrau
Distribució de crèditsA les classes s'alternarà l'exposició de conceptes teòrics amb el treball pràctic
Horari de tutoria/llocA concretar per correu electrònic.
Adreça electrònica professor/a (s/es)xga@medicina.udl.cat
montserrat.martinez@cmb.udl.cat
montse.rue@cmb.udl.cat
Xavier Gómez Arbonés
Montserrat Martínez Alonso
Montserrat Rué Monné
Informació complementària de l'assignatura

Matèria

Models estadístics per a la recerca mèdica

Codi

100536

Curs

2015-16

Facultat

Medicina

Ensenyament

Medicina

Caràcter

Optativa

Durada

1 Semestre

Període

2n semestre

ETCS

6

H Presencials

60

H. No Presencials

90

Tipus Act

Presencial

Magistral

Pràctica

Distribució

60

20

40

Mida Grups

 

1

1

Departament:

Ciències Mèdiques Bàsiques / Medicina

Idioma:

Català

Coordinador: Dra Montserrat Rué

 

Professors

e-mail:

H presencials*

Alumne

Professor

Montserrat Rué

montse.rue@cmb.udl.cat

40

40

Xavier Gómez

xga@medicina.udl.cat

10

10

Montserrat Martínez-Alonso

montserrat.martinez@cmb.udl.cat

10

10

Avaluació continua

 

Avaluació

 

Avaluació aprenentatges

 

 

Tipus avaluació

Conceptes i mètodes

30%

Prova tipus test per avaluar el grau de comprensió dels conceptes i mètodes explicats durant el curs.

Treball

30%

Avaluació de la capacitat d'aplicació dels coneixements adquirits a l'anàlisi d'un problema concret.

Presentació oral

30%

Exposició oral del treball anterior

Activitats del campus virtual

10%

Preguntes tipus test per ajudar a consolidar els conceptes explicats

Competències Recollides al BOE 15 febrer 2008, Ordre Ministerial ECI/332/2008

B. Fonaments científics de la Medicina:

 

12. Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, en base a l'evidència científica disponible.

 

G. Anàlisi crítica i recerca:

 

34. Tenir, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu, amb escepticisme constructiu i orientat a la recerca.

 

35. Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.

 

36. Ser capaç de formular hipòtesis, recollir i valorar de forma crítica la informació per a la resolució de problemes, seguint el mètode científic.

 

37. Adquirir la formació bàsica per a l'activitat investigadora.

 

                                         

 

 

 

1. Introducció a l’assignatura i contextualització dins de l’ensenyament

 

És una matèria optativa de 5è curs del Grau de Medicina que s’imparteix durant el segon semestre del curs acadèmic. La primera part de l'assignatura revisarà i aprofundirà la metodologia de la recerca, les bases de la inferència i l'estadística descriptiva i bivariada. També contribuirà a analitzar críticament la literatura i a saber interpretar els resultats de la recerca mèdica. La segona part tractarà de la modelització dels resultats en salut i donarà eines per millorar les decisions clíniques, avaluar l'impacte de les intervencions mèdiques i basar l’actuació mèdica en la millor evidència científica.

 

Es pretèn també facilitar la preparació de l'examen MIR, revisant la bioestadística i reforçant la comprensió i interpretació de les mesures de freqüència, d'associació i l'avaluació de l'efecte dels tractaments i la contribució de determinats factors al desenvolupament o a la cura de les malalties.

 

En aquesta màteria també es treballaran les competències transversals d’utilització de tecnologies de la informació, treball en grup i exposició en públic.

 

 

2. Continguts i programa:

 

Dia

Tema

Continguts

Metodologia

Prof

 

 

 

Febrer

 

 

8-2

Cóm dissenyem un estudi de recerca? Principals estudis de recerca en salut.

Metodologia de la recerca.

Principals tipus d’estudis de recerca en salut

Plantejar una pregunta i diferents possibles estudis: Discutir les eleccions. Punts forts i febles dels estudis

XG

 

10-2

Programes per estadística

Introducció a R. R-Studio

Aula informàtica 2.07B

MM-MR

 

15-2

Descriure dades. Estadística descriptiva

Estadística descriptiva

Exposició per part del professor. Discussió conjunta

MR

 

17-2

Pràctica informàtica

Estadística descriptiva

Aula informàtica 2.07B

MM-MR

 

22-2

Estimar la realitat a partir de l’observació?

Inferència estadística. Intervals de confiança

Exposició per part del professor. Discussió conjunta

MR

 

24-2

Pràctica informàtica

Inferència estadística. Intervals de confiança

Aula informàtica 2.07B

MM-MR

 

29-2

Tenim dades... doncs comparem resultats

Estadística analítica. Contrast d’hipòtesi

Exposició per part del professor. Discussió conjunta

XG

 

 

 

Març

 

 

2-3

Pràctica informàtica

Estadística analítica. Contrast d’hipòtesi i anàlisi bivariable

Aula informàtica 2.07B

MM-MR

 

7-3

Estadísticament significatiu o rellevant?

Significació estadística. Inferència causal

Presentació de supòsits. Discussió conjunta

XG

 

9-3

Pràctica informàtica

Anàlisi bivariable

Aula informàtica 2.07B

MM-MR

 

14-3

Introducció anàlisi de supervivència. Com tractem la variable "temps fins a un esdeveniment"?

Anàlisi Kaplan-Meier. Taula de vida

Exposició per part del professor. Discussió conjunta

XG

 

16-3

Pràctica informàtica

Anàlisi bivariable

Aula informàtica

MM-MR

 

30-3

Pràctica informàtica

Anàlisi supervivència

Aula informàtica

MM-MR

 

 

 

Abril

 

 

18-4

Estadística bivariant. N'hi ha prou?.

Introducció als mètodes multivariables

Exposició per part del professor. Discussió conjunta

XG

 

20-4

Pràctica informàtica

Introducció models

Aula informàtica  2.07B

MM-MR

 

25-4

Com es pot avaluar la contribució individual de vàries variables que actuen a la vegada sobre una variable continua?

El model de regressió lineal

Motivació. Exemples.

El model de regressió lineal: plantejament, estimació, interpretació.

Aula informàtica el dimecres  2.07B

MM-MR

 

27-4

 

 

 

Maig

 

 

2-5

Com es poden conèixer els factors de risc de les malalties? I, com es pot fer predicció de resultats clínics?

El model de regressió logística

Introducció amb exemples de la literatura.

El model de regressió logística: plantejament, estimació, interpretació. Aula informàtica el dimecres  2.07B

MM-MR

 

4-5

 

9-5

 

18-5

Models de risc, factors pronòstics

Anàlisi de supervivència: Model de regressió de Cox

Els models de riscos proporcionals: plantejament, estimació, interpretació. Pràctiques amb R-Studio

Aula informàtica el dimecres  2.07B

MM-MR

 

23-5

25-5

 
 
 

 

Juny

 

 

1-6

Presentació de treballs dels alumnes

MM-MR-XG

 

6-6

 

 

PDF