Coordinació: | Montserrat Rué |
Any acadèmic 2014-15 |
Denominació | MODELS ESTADISTICS EN INVESTIGACIO MEDICA |
Codi | 100536 |
Semestre d'impartició | 2n Semestre Estudis de Grau- Jun/Set |
Caràcter | Optativa |
Nombre de crèdits ECTS | 6 |
Grups | 1 grup únic |
Crèdits teòrics | 3 |
Crèdits pràctics | 3 |
Coordinació | Montserrat Rué |
Horari de tutoria/lloc | A concretar per correu electrònic. |
Departament/s | Ciències Mèdiques Bàsiques i Medicina |
Modalitat | Presencial |
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Idioma/es d'impartició | Català i anglès |
Grau/Màster | Grau |
Distribució de crèdits | A les classes s'alternarà l'exposició de conceptes teòrics amb el treball pràctic |
Horari de tutoria/lloc | A concretar per correu electrònic. |
Adreça electrònica professor/a (s/es) | xga@medicina.udl.cat
montserrat.martinez@cmb.udl.cat montse.rue@cmb.udl.cat |
1. Introducció a l’assignatura i contextualització dins de l’ensenyament
És una matèria optativa de 5è curs del Grau de Medicina que s’imparteix durant el segon semestre del curs acadèmic. La primera part de l'assignatura revisarà i aprofundirà la metodologia de la recerca, les bases de la inferència i l'estadística descriptiva i bivariada. També contribuirà a analitzar críticament la literatura i a saber interpretar els resultats de la recerca mèdica. La segona part tractarà de la modelització dels resultats en salut i donarà eines per millorar les decisions clíniques, avaluar l'impacte de les intervencions mèdiques i basar l’actuació mèdica en la millor evidència científica.
Es pretèn també facilitar la preparació de l'examen MIR, revisant la bioestadística i reforçant la comprensió i interpretació de les mesures de freqüència, d'associació i l'avaluació de l'efecte dels tractaments i la contribució de determinats factors al desenvolupament o a la cura de les malalties.
En aquesta màteria també es treballaran les competències transversals d’utilització de tecnologies de la informació, treball en grup, pràctica de l’anglès i exposició en públic.
Dia |
Tema |
Continguts |
Metodologia |
Prof |
|
9-2 |
Cóm dissenyem un estudi de recerca? Principals estudis de recerca en salut. |
Metodologia de la recerca. Principals tipus d’estudis de recerca en salut |
Plantejar una pregunta i diferents possibles estudis: Discutir les eleccions. Punts forts i febles dels estudis |
XG |
|
11-2 |
Programes per estadística |
Introducció a R. R-Studio |
Aula informàtica |
MM-MR |
|
16-2 |
Descriure dades. Estadística descriptiva |
Estadística descriptiva |
Exposició per part del professor. Discussió conjunta |
MR |
|
18-2 |
Pràctica informàtica |
Estadística descriptiva |
Aula informàtica |
MM-MR |
|
23-2 |
Estimar la realitat a partir de l’observació? |
Inferència estadística. Intervals de confiança |
Exposició per part del professor. Discussió conjunta |
MM-MR |
|
25-2 |
Estimar la realitat a partir de l’observació? |
Mètodes estadístics bivariables |
Exposició per part del professor. Discussió conjunta |
MM-MR |
|
|
|
|
|
|
|
2-3 |
Pràctica informàtica |
Mètodes estadístics bivariables |
Aula informàtica |
MM-MR |
|
4-3 |
Tenim dades... doncs comparem resultats |
Estadística analítica. Contrast d’hipòtesi |
Exposició per part del professor. Discussió conjunta |
XG |
|
9-3 |
Pràctica informàtica |
Estadística analítica. Contrast d’hipòtesi |
Aula informàtica |
MM-MR |
|
11-3 |
Estadísticament significatiu o rellevant? |
Significació estadística. Inferència causal |
Presentació de supòsits. Discussió conjunta |
XG |
|
16-3 |
Pràctica informàtica |
Significació estadística. Inferència |
Aula informàtica |
MM-MR |
|
18-3 |
Introducció anàlisi de supervivència. Com tractem la variable "temps fins a un esdeveniment"? |
Anàlisi Kaplan-Meier. Taula de vida |
Exposició per part del professor. Discussió conjunta |
XG |
|
23-3 |
Estadística bivariant. N'hi ha prou?. |
Introducció als mètodes multivariables |
Exposició per part del professor. Discussió conjunta |
XG |
|
25-3 |
Pràctica informàtica |
Anàlisi supèrvivència |
Aula informàtica |
MM-MR |
|
20-4 |
Com es pot avaluar la contribució individual de vàries variables que actuen a la vegada sobre una variable continua? |
El model de regressió lineal |
Motivació. Exemples. El model de regressió lineal: plantejament, estimació, interpretació. Pràctiques amb R-Studio els dimecres |
MM-MR |
|
22-4 |
|||||
27-4 |
|||||
29-4 |
|||||
4-5 |
Com es poden conèixer els factors de risc de les malalties? I, com es pot fer predicció de resultats clínics? |
El model de regressió logística |
Introducció amb exemples de la literatura. El model de regressió logística: plantejament, estimació, interpretació. Pràctiques amb R-Studio |
MM-MR |
|
6-5 |
|||||
13-5 |
|||||
18-5 |
Més sobre factors de risc relacionats amb taxes de malalties |
El model de regressió de Poisson |
Variabilitat geogràfica de resultats en salut. El model de regressió de Poisson: plantejament, estimació, interpretació. Pràctica R-Studio |
MM-MR |
|
20-5 |
|||||
25-5 |
Models de risc, factors pronòstics |
Anàlisi de supervivència: Model de regressió de Cox |
Els models de riscos proporcionals: plantejament, estimació, interpretació. Pràctiques amb R-Studio |
MM-MR |
|
27-5 |
|||||
1-6 |
Presentació de treballs dels alumnes |
MM-MR-XG |
|||
3-6 |
Es pretèn també facilitar la preparació de l'examen MIR, revisant la bioestadística i reforçant la comprensió i interpretació de les mesures de freqüència, d'associació i l'avaluació de l'efecte dels tractaments i la contribució de determinats factors al desenvolupament o a la cura de les malalties.
En aquesta màteria també es treballaran les competències transversals d’utilització de tecnologies de la informació, treball en grup i exposició en públic.
Conceptes i mètodes |
30% |
Prova tipus test per avaluar el grau de comprensió dels conceptes i mètodes explicats durant el curs. |
Treball |
30% |
Avaluació de la capacitat d'aplicació dels coneixements adquirits a l'anàlisi d'un problema concret. |
Presentació oral |
30% |
Exposició oral del treball anterior |
Activitats del campus virtual |
10% |
Preguntes tipus test per ajudar a consolidar els conceptes explicats |