GUIA DOCENT
MODELS ESTADISTICS EN INVESTIGACIO MEDICA
Coordinació:
Montserrat Rué
Any acadèmic 2014-15
GUIA DOCENT: MODELS ESTADISTICS EN INVESTIGAC... 2014-15

Informació general de l'assignatura
DenominacióMODELS ESTADISTICS EN INVESTIGACIO MEDICA
Codi100536
Semestre d'impartició2n Semestre Estudis de Grau- Jun/Set
CaràcterOptativa
Nombre de crèdits ECTS6
Grups1 grup únic
Crèdits teòrics3
Crèdits pràctics3
CoordinacióMontserrat Rué
Horari de tutoria/llocA concretar per correu electrònic.
Departament/sCiències Mèdiques Bàsiques i Medicina
ModalitatPresencial
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà i anglès
Grau/MàsterGrau
Distribució de crèditsA les classes s'alternarà l'exposició de conceptes teòrics amb el treball pràctic
Horari de tutoria/llocA concretar per correu electrònic.
Adreça electrònica professor/a (s/es)xga@medicina.udl.cat
montserrat.martinez@cmb.udl.cat
montse.rue@cmb.udl.cat
Xavier Gómez Arbonés
Montserrat Martínez Alonso
Montserrat Rué Monné
Informació complementària de l'assignatura

 

1. Introducció a l’assignatura i contextualització dins de l’ensenyament

 

És una matèria optativa de 5è curs del Grau de Medicina que s’imparteix durant el segon semestre del curs acadèmic. La primera part de l'assignatura revisarà i aprofundirà la metodologia de la recerca, les bases de la inferència i l'estadística descriptiva i bivariada. També contribuirà a analitzar críticament la literatura i a saber interpretar els resultats de la recerca mèdica. La segona part tractarà de la modelització dels resultats en salut i donarà eines per millorar les decisions clíniques, avaluar l'impacte de les intervencions mèdiques i basar l’actuació mèdica en la millor evidència científica.

 

Es pretèn també facilitar la preparació de l'examen MIR, revisant la bioestadística i reforçant la comprensió i interpretació de les mesures de freqüència, d'associació i l'avaluació de l'efecte dels tractaments i la contribució de determinats factors al desenvolupament o a la cura de les malalties.

 

En aquesta màteria també es treballaran les competències transversals d’utilització de tecnologies de la informació, treball en grup, pràctica de l’anglès i exposició en públic.

Dia

Tema

Continguts

Metodologia

Prof

 

9-2

Cóm dissenyem un estudi de recerca? Principals estudis de recerca en salut.

Metodologia de la recerca.

Principals tipus d’estudis de recerca en salut

Plantejar una pregunta i diferents possibles estudis: Discutir les eleccions. Punts forts i febles dels estudis

XG

 

11-2

Programes per estadística

Introducció a R. R-Studio

Aula informàtica

MM-MR

 

16-2

Descriure dades. Estadística descriptiva

Estadística descriptiva

Exposició per part del professor. Discussió conjunta

MR

 

18-2

Pràctica informàtica

Estadística descriptiva

Aula informàtica

MM-MR

 

23-2

Estimar la realitat a partir de l’observació?

Inferència estadística. Intervals de confiança

Exposició per part del professor. Discussió conjunta

MM-MR

 

25-2

Estimar la realitat a partir de l’observació?

Mètodes estadístics bivariables

Exposició per part del professor. Discussió conjunta

MM-MR

 

 

 

 

 

 

 

2-3

Pràctica informàtica

Mètodes estadístics bivariables

Aula informàtica

MM-MR

 

4-3

Tenim dades... doncs comparem resultats

Estadística analítica. Contrast d’hipòtesi

Exposició per part del professor. Discussió conjunta

XG

 

9-3

Pràctica informàtica

Estadística analítica. Contrast d’hipòtesi

Aula informàtica

MM-MR

 

11-3

Estadísticament significatiu o rellevant?

Significació estadística. Inferència causal

Presentació de supòsits. Discussió conjunta

XG

 

16-3

Pràctica informàtica

Significació estadística. Inferència

Aula informàtica

MM-MR

 

18-3

Introducció anàlisi de supervivència. Com tractem la variable "temps fins a un esdeveniment"?

Anàlisi Kaplan-Meier. Taula de vida

Exposició per part del professor. Discussió conjunta

XG

 

23-3

Estadística bivariant. N'hi ha prou?.

Introducció als mètodes multivariables

Exposició per part del professor. Discussió conjunta

XG

 

25-3

Pràctica informàtica

Anàlisi supèrvivència

Aula informàtica

MM-MR

 

20-4

Com es pot avaluar la contribució individual de vàries variables que actuen a la vegada sobre una variable continua?

El model de regressió lineal

Motivació. Exemples.

El model de regressió lineal: plantejament, estimació, interpretació. Pràctiques amb R-Studio els dimecres

MM-MR

 

22-4

 

27-4

 

29-4

 

4-5

Com es poden conèixer els factors de risc de les malalties? I, com es pot fer predicció de resultats clínics?

El model de regressió logística

Introducció amb exemples de la literatura.

El model de regressió logística: plantejament, estimació, interpretació. Pràctiques amb R-Studio

MM-MR

 

6-5

 

13-5

 
 

18-5

Més sobre factors de risc relacionats amb taxes de malalties

El model de regressió de Poisson

Variabilitat geogràfica de resultats en salut. El model de regressió de Poisson: plantejament, estimació, interpretació. Pràctica R-Studio

MM-MR

 

20-5

 

25-5

Models de risc, factors pronòstics

Anàlisi de supervivència: Model de regressió de Cox

Els models de riscos proporcionals: plantejament, estimació, interpretació. Pràctiques amb R-Studio

MM-MR

 

27-5

 
 
 

1-6

Presentació de treballs dels alumnes

MM-MR-XG

 

3-6

 
Objectius acadèmics de l'assignatura

Es pretèn també facilitar la preparació de l'examen MIR, revisant la bioestadística i reforçant la comprensió i interpretació de les mesures de freqüència, d'associació i l'avaluació de l'efecte dels tractaments i la contribució de determinats factors al desenvolupament o a la cura de les malalties.

 

En aquesta màteria també es treballaran les competències transversals d’utilització de tecnologies de la informació, treball en grup i exposició en públic. 

Sistema d'avaluació

Conceptes i mètodes

30%

Prova tipus test per avaluar el grau de comprensió dels conceptes i mètodes explicats durant el curs.

Treball

30%

Avaluació de la capacitat d'aplicació dels coneixements adquirits a l'anàlisi d'un problema concret.

Presentació oral

30%

Exposició oral del treball anterior

Activitats del campus virtual

10%

Preguntes tipus test per ajudar a consolidar els conceptes explicats

PDF