Castellano English
GUIA DOCENT
MALALTIES CUTÀNIES, AUTOIMMUNES I DE L'APARELL LOCOMOTOR
Coordinació:
MARTI LABORDA, ROSA MARIA
Any acadèmic 2019-20
GUIA DOCENT: MALALTIES CUTÀNIES, AUTOIMMUNES... 2019-20

Informació general de l'assignatura
DenominacióMALALTIES CUTÀNIES, AUTOIMMUNES I DE L'APARELL LOCOMOTOR
Codi100520
Semestre d'imparticióPRIMER QUADRIMESTRE
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Grau en Medicina5OBLIGATÒRIAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)10
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRALABPRAULATEORIA
Nombre de crèdits3.10.46.5
Nombre de grups1041
CoordinacióMARTI LABORDA, ROSA MARIA
Departament/sMEDICINA
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiantH Presencials: 102 H. No Presencials: 148
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà, castellà
Distribució de crèditsPresencial: 102
Grup sencer: 74
Pràctica: -----------
Grup mitjà: 28
No presencial: 148
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
ARIZA CARRIO, GEMMAgemma.ariza@udl.cat2,2
BARADAD BRUSAU, MANUELmanel.baradad@udl.cat5,5
BOQUET ESTRUCH, DOLORSdolors.boquet@udl.cat2
CASANOVA SEUMA, JOSE MANUELjosepmanel.casanova@udl.cat6,9
CURIA JOVE, EMILIemili.curia@udl.cat1,16
JOVE TALAVERA, RAMONramon.jove@udl.cat3,37
MARTI LABORDA, ROSA MARIArosamaria.marti@udl.cat4,9Tutoritzaci? continuada,

previa comunicaci? a marti@medicina.udl.cat
MAS ATANCE, JAIMEjaume.mas@udl.cat1,12
ORAN ESPUYS, JESUS MARIAjesusmaria.oran@udl.cat3,93
PORCEL PEREZ, JOSE MANUELjosemanuel.porcel@udl.cat2
PRATS GISPERT, LAURAlaura.prats@udl.cat1,71
SALO CUENCA, JOSE CARLOSjosecarlos.salo@udl.cat2,41
TARRAGONA FORADADA, JORDIjordi.tarragona@udl.cat,5
VILARDELL VILLELLAS, FELIPfelip.vilardell@udl.cat1,4
Informació complementària de l'assignatura

 

1. Introducció a l’assignatura i contextualització dins de l’ensenyament

 

Les Malalties Cutànies, Autoimmunes i de l’Aparell locomotor és una matèria que s’imparteix durant el primer semestre de cinquè curs.

 

En aquesta matèria es proporciona a l’estudiant els fonaments i coneixements per entendre, diagnosticar i plantejar el tractament de les malalties de la pell, les malalties de l’aparell locomotor (tan les que tenen un tractament fonamentalment mèdic com les que tenen un tractament fonamentalment quirúrgic) i les principals malalties sistèmiques autoimmunes que poden afectar, entre altres, aquest òrgans i sistemes. També es tracten els aspectes d’anatomia patològica i de rehabilitació relacionats amb les malalties mencionades i es fa una petita introducció sobre el concepte i utilitat de la Telemedicina.

 

La matèria està integrada per dos grans blocs de continguts que han estat pensats i dissenyats de forma coordinada i que són: I. Malalties cutànies, reumatològiques i sistèmiques autoimmunes i II.  Traumatologia, rehabilitació de l’aparell locomotor i telemedicina. A la vegada, aquests es divideixen en un total de 5 sub-blocs, denominats Bloc IA: Malalties cutànies i dermatopatologia, Bloc IB: Malalties reumatològiques i sistèmiques autoimmunes, Bloc IIA: Nocions de Telemedicina, Bloc IIB: Traumatologia i anatomia patològica de l’aparell locomotor i Bloc IIC: Rehabilitació de l’aparell locomotor.

 

La matèria s’estructura en 102 hores presencials, que corresponen a 74 hores de classe magistral en grup gran i 23 seminaris (3 d’ells de 3 h) en grup mitjà (1/4 part del total d’alumnes matriculats).  S’estima una dedicació no presencial de l’estudiant de 148 hores.

 

Totes les classes en grup únic i els seminaris (4 grups) son de 1 h de durada, excepte els seminaris de Traumatologia que son de 3 h .

 

El calendari d’exposició i discussió dels diferents temes a les classes i seminaris tracta de forma coordinada en el temps aspectes relacionats entre sí, però que, en la pràctica mèdica, son objecte de diferents especialitats (Dermatologia, Reumatologia, Medicina Interna, Anatomia Patològica, Traumatologia, Rehabilitació) i sovint requereixen un abordatge multidisciplinari. Per exemple, les artritis seronegatives i la psoriasi, les vasculitis cutànies i les vasculitis sistèmiques, les principals col·lagenosis i les manifestacions cutànies de les mateixes, l’anatomia patològica de les diferents malalties cutànies i de l’aparell locomotor, la rehabilitació de la patologia reumatològica i traumatològica, etc. 

 

La metodologia docent està dirigida al desenvolupament de l’aprenentatge de l’alumne a través de classes teòriques o magistrals clàssiques i de seminaris en grup reduït amb la participació activa de l’estudiant. A banda, es plantegen activitats dirigides que l’alumne haurà de desenvolupar a través del SAKAI i amb el suport de materials didàctics entregats o recomanats i s’encarregarà la elaboració d’alguns treballs. Les exposicions seran recolzades amb iconografia (diapositives i transparències) i presentacions amb ordinador (canó de projecció). En el cas de les malalties cutànies, gran part del material es pot trobar al web docent de Dermatologia: dermatoweb.net (Asignatura de Dermatología). 

Objectius acadèmics de l'assignatura

2. Objectius d’aprenentatge

 

Els objectius d’aprenentatge estan relacionats amb les competències de la matèria. En aquest sentit els objectius generals són:

 

1. Adquirir els coneixements teòrics i pràctics de les principals malalties de la pell, autoimmunes i de l’aparell locomotor.

 

2.  Diagnosticar i saber com tractar les malalties de la pell i de l’aparell locomotor més comunes que són motiu de consulta en assistència primària.

 

3. Reconèixer els símptomes i signes de les malalties autoimmunes multisistèmiques i de les malalties greus de la pell i de l’aparell locomotor.

 

4. Establir la indicació i realitzar la interpretació de les proves diagnòstiques més utilitzades a l’àmbit de la dermatologia, la reumatologia i la traumatologia, incloent l’examen anatomopatològic.

 

5. Conèixer els tractaments emprats pels especialistes pel tractament de les malalties autoimmunes multisistèmiques i les malalties greus de la pell i de l’aparell locomotor

 

6. Conèixer els recursos e indicacions per la rehabilitació de les malalties de l’aparell locomotor.

 

7. Adquirir unes nocions mínimes sobre les diferents formes de Telemedicina i la seva utilitat.

Competències

Competències Recollides al BOE 15 febrer 2008, Ordre Ministerial ECI/332/2008

13)  Conèixer la morfologia, estructura i funció de la pell
73)  Conèixer els principis de la telemedicina
79)  Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies de la pell
83)  Malalties de transmissió sexual
92)  Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies de l'aparell locomotor
99)  Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies del sistema immune
126)  Anatomia patològica dels diferents aparells i sistemes
139)  Farmacologia dels diferents aparells i sistemes
140)  Fàrmacs analgèsics, antineoplàsics, antimicrobians i antiinflamatoris
150)  Conèixer els fonaments de la rehabilitació, de la promoció de l'autonomia personal, de l'adaptació funcional de / a l'entorn, i d'altres procediments físics en la morbiditat, per a la millora de la qualitat de vida

 

Continguts fonamentals de l'assignatura

3. Programa de continguts i cronograma.

 

3.1.- Programa de continguts:

 

MALALTIES CUTÀNIES, AUTOIMMUNES I DE L’APARELL LOCOMOTOR

 

Classe 1: Presentació

 

BLOC I: Malalties cutànies, reumatològiques i sistèmiques autoimmunes

 

Bloc IA: Malalties cutànies i dermatopatologia

 

Classes teòriques:

 

Classe 2. Histologia i funcions de la pell normal.

Classe 3. Bases pel diagnòstic dermatològic

Classe 4. Dermatopatologia bàsica

Classe 5. Pruïja

Classe 6.Malalties ampul·làcies agudes

Classe 7. Malalties ampul·làcies cròniques

Classe 8. Malalties pustuloses

Classe 9. Psoriasi i altres m que cursen amb plaques eritematodescamatives de tronc i extremitats       

Classe 10. Dermatitis atòpica i altres malalties que cursen amb plaques eritematoses facials

Classe 11. Dermatitis de contacte i altres malalties eritematoses de les mans

Classe 12. Dermatosis caracteritzades per pàpules eritematoescatoses al tronc

Classe 13. Dermatosis reactives: Urticària, vasculitis i panniculitis    

Classe 14. Discromies congènites i adquirides            

Classe 15. Malalties del cuir cabellut, del cabell i de les ungles

Classe 16. Infeccions cutànies per papilomavirus i poxvirus       

Classe 17. Malalties de transmissió sexual        

Classe 18. Manifestacions cutànies de les malalties internes (I) (Manif cutànies de les col·lagenosis)

Classe 19. Dermatopatologia inflamatòria

Classe 20. Manifestacions cutànies de les malalties internes (II) (Sd neurocutanis i altres genodermatosis)

Classe 21. Manifestacions cutànies de les malalties internes (III) (Manifestacions cutànies de les malalties hematològiques i limfomes cutanis 1aris, dermatosis paraneoplàsiques i manifestacions cutànies d’altres malalties internes)

Classe 22. Carcinoma basocel·lular i altres tumors cutànis Bn i Ml de superfície llisa

Classe 23. Carcinoma escamós i altres tumors cutànis Bn i Ml de superfície queratòsica

Classe 24. Nevus melanocítics i melanoma cutani

Classe 25. Dermatopatologia tumoral

 

 

Seminaris:

 

 Sem 1. Bases pel diagnòstic dermatològic

 Sem 3. Malalties ampul.làcies i pustuloses (I)

 Sem 4. Malalties ampul.làcies i pustuloses (II)

 Sem 5. Malalties eritematoses i eritematodescamatives (I)

 Sem 6. Malalties eritematoses i eritematotodescamatives (II)

 Sem 7. Malalties cutànies reactives

 Sem 8. Discromies

 Sem 9. Malalties del cuir cabellut, del cabell i de les ungles

 Sem 10. Infeccions cutànies per papilomavirus i poxvirus

 Sem 11. Malalties de transmissió sexual

 Sem 12. Dermatopatología inflamatòria

 Sem 13. Manifestacions cutànies de les malalties internes

 Sem 14. Càncer cutani no melanoma i tumors cutànis Bn del color de la pell

 Sem 15. Tumors cutanis pigmentats

 Sem 16. Dermatopatología tumoral

 

 

Bloc IB: Malalties reumatològiques i sistèmiques autoimmunes

 

Classes teòriques:

 

Classe 26. Artritis Reumatoide (I)

Classe 27. Artritis Reumatoide (II)

Classe 28. Espondiloartropaties ( I )

Classe 29. Espondiloartropaties ( I I)

Classe 30. Lupus eritematós sistèmic ( I )

Classe 31. Lupus eritematós sistèmic ( I I)    

Classe 32. Síndrome antifosfolipídic

Classe 33. Esclerodèrmia

Classe 34. Miopaties inflamatòries idiopàtiques

Classe 35. Síndrome de Sjögren

Classe 36. Vasculitis de vas gran i mitjà

Classe 37. Vasculitis de vas petit

Classe 38. Artritis microcristal·lines

Classe 39. Artritis infeccioses

Classe 40. Malalties  articulars degeneratives : osteoartritis   

Classe 41a. Malalties metabòliques :Osteoporosi i Paget

Classe 41b. Altres malalties reumàtiques sistèmiques

Classe 41c. Fibromiàlgia

 

BLOC II: Traumatologia, rehabilitació de l’aparell locomotor i telemedicina

 

Bloc IIA: Nocions de Telemedicina

 

Classes teòriques:

 

Classe 42. Telemedicina

 

 

  Sem 17. Telemedicina

 

Bloc IIB: Traumatologia i anatomia patològica de l’aparell locomotor

 

Classes teòriques:

 

Classe 43. Malalties del desenvolupament ossi

Classe 44. Patologia òssia vascular. Osteonecrosi asèptica

Classe 45. Infeccions del aparell locomotor: Òssies y articulares

Classe 46. Tumors primaris y metastàtics del aparell locomotor

Classe 47. Síndromes de atrapament i comprensió nerviosa. Síndrome compartimental

Classe 48. Fractures patològiques

Classe 49. Traumatismes articulars

Classe 50. Fractures als nens

Classe 51. Patologia de la regió de a espatlla a l’adult i al nen

Classe 52. Patologia traumàtica del cinturó escapular y del húmer

Classe 53. Patologia del colze a l’adult

Classe 54. Fractures i luxacions del colze i l’avantbraç

Classe 55. Patologia de canell i ma

Classe 56. Fractures i luxacions de carp, metacarp i dits

Classe 57. Patologia de maluc al nen

Classe 58. Patologia de maluc a l’adult

Classe 59. Patologia traumàtica de la pelvis

Classe 60. Patologia traumàtica del fèmur

Classe 61. Patologia del genoll

Classe 62. Fractures i luxacions de ròtula

Classe 63. Lesions lligamentoses i meniscals del genoll. Luxació del genoll

Classe 64. Fractures de tíbia

Classe 65. Patologia del peu

Classe 66. Patologia traumàtica del turmell i peu

Classe 67. Patologia congènita i traumàtica de la columna vertebral

Classe 68. Patologia dels eixos raquidis

Classe 69. Patologia degenerativa del raquis

Classe 70. Anatomia patològica dels tumors ossis

 

Seminaris:

 

Sem 18. Patologia de l’esport (3h)

Sem 19. Patologia traumàtica del raquis (3h)

Sem 20. Osteosíntesis. Principis i complicacions (3h)

Sem 21. Anatomia patològica dels tumors de parts toves

 

Bloc IIC: Rehabilitació de l’aparell locomotor

 

Classes teòriques:

 

Classe 71. Rehabilitació d’àlgies d’origen vertebral, escoliosi idiopàtica i ajudes tècniques

                  ortopèdiques

Classe 72. Rehabilitació a la patologia reumatològica (AR i Espondilitis anquilosant)

 

Seminaris:

 

    Sem 22. Rehabilitació del politraumatisme i de la rigidesa articular

    Sem 23. Rehabilitació en les artroplàsties i en les amputacions d’extremitats

                    inferiors

 


 

 

3.2.- Cronograma:

 

A continuació es detalla el cronograma de la matèria, amb els dies i hores de les sessions programades i els professors responsables:

 

Dia

Horari

Continguts

Professor

 

12-09-19

16-17

C1.Presentació

Dra. Martí

 

12-09-19

17-18

C2.Histologia i funcions de la pell normal

Dr. M Baradad

 

13-09-19

16-17

C30. Lupus eritematoso sistemico ( I )

Dr Porcel

 

13-09-19

17-18

C3.Bases pel diagnòstic dermatològic

Dra RM Martí

 

16-09-19

16-17

C4. Dermatopatologia bàsica

Dr F Vilardell

 

16-09-19

17-18

C5. Pruïja

Dr. M Baradad

 

16-09-19

18-19 (TOTS)

Sem 1. Bases pel diagnòstic dermatològic

Dra RM Marti

 

17-09-19

16-17

C31. Lupus eritematoso sistemico ( II )

Dr Porcel

 

17-09-19

17-18

C32. Sindrome antifosfolipidico

Dr Porcel

 

18-09-19

16-17

C33. Esclerodermia

Dr . Porcel

 

18-09-19

17-18

C6. Malalties ampul·làcies agudes

Dra. RM Martí

 

18-09-19

18-19 (TOTS)

Sem 2. Pruïja

Dra. RM Martí

 

19-09-19

16-17

C7. Malalties ampul·làcies cròniques

Dr. JM Casanova

 

19-09-19

17-18

C34. Miopatias inflamatorias idiopàticas

Dr . Porcel

 

20-09-19

16-17

C8. Malalties pustuloses

Dr. M Baradad

 

20-09-19

17-18

C9. Psoriasi i altres m que cursen amb plaques eritematodescamatives de tronc i extremitats

Dr. JM Casanova

 

20-09-19

18-19 (TOTS)

Sem 3. Malalties ampul.làcies i pustuloses (I)

Dr Casanova

 

23-09-19

16-17

C35.  Sindrome de Sjogren . Vasculitis :generalidades

Dr. Porcel

 

23-09-19

17-18

C10. Dermatitis atòpica i altres malalties que cursen amb plaques eritematoses facials

Dra. RM Martí

 

23-09-19

18-19 (TOTS)

Sem 4. Malalties ampul.làcies i pustuloses (II)

Dra RM Martí

 

24-09-19

17-18

C11. Dermatitis de contacte i altres malalties eritematoses de les mans   

Dra. RM Martí

 

25-09-19

17-18

C12. Dermatosis caracteritzades per pàpules eritematoescatoses al tronc

Dr. JM Casanova

 

26-09-19

17-18 (TOTS)

Sem 5. Malalties eritematoses i eritematodescamatives (I)

Dr. M Baradad

 

01-10-19

16-17

C13. Dermatosis reactives: Urticària, vasculitis i panniculitis

Dr JM Casanova

 

01-10-19

17-18

C36. Vasculitis de vaso grande y mediano

Dr. Porcel

 

02-10-19

16-17

C37. Vasculitis de vaso pequeño

Dr. Porcel

 

02-10-19

17-18

C14. Discromies congènites i adquirides

Dra. RM Martí

 

04-10-19

16-17

C41b. Altres malalties sistemiques

Dr. Porcel

 

04-10-19

17-18 (TOTS)

Sem 6. Malalties eritematoses i eritematodescamatives (II)

Dr. Soria

 

07-10-19

16-17

C18. Manifestacions cutànies de les malalties internes (I)

Dra. RM Martí

 

07-10-19

17-18

C41c. Fibromiàlgia          

Dr. Ordóñez    

 

08-10-19

16-17

C15. Malalties del cuir cabellut, del cabell i de les ungles

Dr. M Baradad

 

08-10-19

17-18

C26. Artritis Reumatoide (I)

Dra Boquet

 

09-10-19

16-17

C27. Artritis Reumatoide  ( II)

Dra Boquet

 

09-10-19

17-18

C16. Infeccions cutànies per papilomavirus i poxvirus

Dr.  X Soria

 

10-10-19

16-17

C 17. Malalties de transmissió sexual

Dr. M Baradad

 

10-10-19

17-18 (TOTS)

Sem 7. Malalties cutànies reactives

Dr JM Casanova

 

11-10-19

16-17

C19. Dermatopatologia inflamatòria

Dr F Vilardell

 

11-10-19

17-18 (TOTS)

Sem8. Discromies

Dr. JM Casanova

 

14-10-19

16-17

C28. Espondiloartropaties ( I )

Dra Boquet

 

14-10-19

17-18

C20. Manifestacions cutànies de les malalties internes (II)

Dr. X Soria

 

15-10-19

16-17

C21. Manifestacions cutànies de les malalties internes (III)

 

 

15-10-19

17-18

C29. Espondiloartropaties ( II )

 

 

16-10-19

16-17

C22. Carcinoma basocel·lular i altres tumors cutanis Bn i Ml de superfície llisa

Dr M Baradad

 

16-10-19

17-18 (TOTS)

Sem 9. Malalties del cuir cabellut, del cabell i de les ungles

Dr. M Baradad

 

17-10-19

16-17

C38. Artritis microcristal.lines

Dra Boquet

 

17-10-19

17-18 (TOTS)

Sem 10. Infeccions cutànies per papilomavirus i poxvirus

Dra RM Martí

 

18-10-19

16-17

C23. Carcinoma escamós i altres tumors cutanis Bn i Ml de superfície queratòsica

Dr. R Aguayo

 

18-10-19

17-18 (TOTS)

Sem 11. Malalties de transmissió sexual

Dr Casanova

 

21-10-18

15-16

C39. Artritis infeccioses

Dra Boquet

 

21-10-19

16-17 (TOTS)

Sem 12. Dermatopatologia inflamatoria

Dr. F Vilardell

 

22-10-19

15-16

C24. Nevus melanocítics i melanoma cutani             

Dra. RM Martí

 

22-10-19

16-17 (TOTS)

Sem 13. Manifestacions cutànies de les malalties internes

Dr. M Baradad

 

23-10-19

15-15

C25. Dermatopatologia tumoral

Dr F Vilardell

 

24-10-19

15-16

C40.   Malalties  articulars degeneratives : osteoartritis   

Dra Boquet

 

24-10-19

16-17 (TOTS)

Sem 14. Càncer cutani no melanoma i tumors cutanis Bn del color de la pell

Dr R Aguayo

 

25-10-19

15-16

C41a. Malalties metaboliques :Osteoporosi i Paget       

Dra Boquet

 

28-10-19

16-17 (TOTS)

Sem 15. Tumors cutanis pigmentats

Dr. X Soria

 

29-10-19

16-17 (2 grups)

Sem 16. Dermatopatologia tumoral

Dr F Vilardell

 

30-10-19

16-17 (2 grups)

Sem 16. Dermatopatologia tumoral

Dr F Vilardell

 

 

 

 

 

 

-11-19

15-19

EXAMEN 1er BLOC

 

 

 

 

 

 

 

25-11-19

16-17

C43. Malalties del desenvolupament ossi

Dr Jové

 

26-11-19

16-17

C44. Patologia òssia vascular. Osteonecrosis asèptica

Dr Mas

 

27-11-19

16-17

C45. Infeccions de l’aparell locomotor: òssies i articulars

Dr. Saló

 

28-11-19

16-17

C46. Tumors primaris i metastàtics de l’aparell locomotor

Dr Oran

 

29-11-19

16-19 (1 grup)

Sem 18. Patologia de l’esport

Dr Saló

 

29-11-19

16-19 (1 grup)

Sem 19. Patologia traumàtica del raquis

Dr Jove

 

29-11-19

16-19 (2 grups)

Sem 20. Osteosíntesis. Principis i complicacions

Dr Oran

 

02-12-19

14-15

C42. Telemedicina       

Dr JM Casanova

 

03-12-19

14-15 (2 grups)

Sem 17. Telemedicina

Dr JM Casanova

 

03-12-19

15-16

C47. Síndromes d’atrapament i compressió nerviosa. Síndrome compartimental

Dr Mas

 

04-12-19

14-15 (2 grups)

Sem 17. Telemedicina

Dr JM Casanova

 

04-12-19

15-16

C48. Fractures patològiques

Dr Orán

 

05-12-19

15-16

C49. Traumatismes articulares

Dr Orán

 

09-12-19

16-17

C50. Fractures als nens

Dr. Orán

 

09-12-19

17-18 (1 grup)

Sem 21. Anatomia patològica dels tumors de parts toves

Dr J Tarragona

 

10-12-19

16-17

C51. Patologia de la regió de la espatlla a l’adult i al nen

Dra. Prats

 

10-12-19

17-18 (1 grup)

Sem 21. Anatomia patològica dels tumors de parts toves

Dr J Tarragona

 

11-12-19

15-16

C52. Patologia traumàtica del cinturó escapular i de l’ húmer

 

 

11-12-19

16-17

C53. Patologia del colze a l’adult

 

 

11-12-19

17-18 (1 grup)

Sem 21. Anatomia patològica dels tumors de parts toves

Dr J Tarragona

 

12-12-19

15-16

C54. Fractures i luxacions del colze i avantbraç

Dra. Prats

 

12-12-19

16-17

C55. Patologia del canell i la mà

Dra. Prats

 

12-12-19

17-18 (1 grup)

Sem 21. Anatomia patològica dels tumors de parts toves

Dr J Tarragona

 

13-12-19

16-19 (1 grup)

Sem 18. Patologia de l’esport

Dr Saló

 

13-12-19

16-19 (2 grups)

Sem 19. Patologia traumàtica del raquis

Dr Jove

 

13-12-19

16-19 (1 grup)

Sem 20. Osteosíntesis. Principis i complicacions

Dr Oran

 

16-12-19

15-16

C56. Fractures i luxacions de carp, metacarp i dits

Dra. Prats

 

16-12-19

16-17

C57. Patologia de maluc al nen

Dr Curià

 

17-12-19

15-16

C58. Patologia de maluc a l’adult

Dr Curià

 

17-12-19

16-17

C59. Patologia traumàtica de la pelvis

Dr Curià

 

18-12-19

15-16

C60. Patologia traumàtica del fèmur

Dr. Curià

 

18-12-19

16-17

C61. Patologia del genoll

Dr Saló

 

19-12-19

15-16

C62. Fractures i luxacions de ròtula

Dr Saló

 

19-12-19

16-17

C63. Lesions lligamentoses i meniscals del genoll. Luxació del genoll

Dr Saló

 

20-12-19

16-19 (2 grups)

Sem 18. Patologia de l’esport

Dr Saló

 

20-12-19

16-19 (1 grup)

Sem 19. Patologia traumàtica del raquis

Dr Jove

 

20-12-19

16-19 (1 grup)

Sem 20. Osteosíntesis. Principis i complicacions

Dr Orán

 

07-01-20

15-16

C64. Fractures de tíbia

Dr. Saló

 

07-01-20

16-17

C65. Patologia del peu

Dr. Mas

 

08-01-20

15-16

C66. Patologia traumàtica del turmell i del peu

Dr Saló

 

08-01-20

16-17

C67. Patologia congènita i traumàtica de la columna vertebral

Dr Jové

 

09-01-20

14-15

C70. Anatomia patològica dels tumors ossis

Dr J Tarragona

 

09-01-20

15-16

C68. Patologia dels eixos raquidis

Dr Jové

 

09-01-20

16-17

C69. Patologia degenerativa del raquis

Dr Jové

 

13-01-20

14-15

C71. Rehabilitació d’àlgies d’origen vertebral, escoliosi idiopàtica i ajudes tècniques ortopèdiques

Dra G Ariza

 

13-01-20

15-16 (1 grup)

Sem 22. Rehabilitació del politraumatisme i de la rigidesa articular

Dra G Ariza

 

13-01-20

16-17(1 grup)

Sem 22. Rehabilitació del politraumatisme i de la rigidesa articular

Dra G Ariza

 

14-01-20

15-16 (1 grup)

Sem 23. Rehabilitació en les artroplàsties i en les amputacions d’extremitats inferiors

Dra G Ariza

 

14-01-20

16-17 (1 grup)

Sem 23. Rehabilitació en les artroplàsties i en les amputacions d’extremitats inferiors

Dra G Ariza

 

15-01-20

14-15

C72. Rehabilitació a la patologia reumatològica (AR  i Espondilitis anquilosant)

Dra G Ariza

 

15-01-20

15-16 (1 grup)

Sem 22. Rehabilitació del politraumatisme i de la rigidesa articular

Dra G Ariza

 

15-01-20

16-17 (1 grup)

Sem 22. Rehabilitació del politraumatisme i de la rigidesa articular

Dra G Ariza

 

16-01-20

15-16 (1 grup)

Sem 23. Rehabilitació en les artroplàsties i en les amputacions d’extremitats inferiors

Dra G Ariza

 

16-01-20

16-17 (1 grup)

Sem 23. Rehabilitació en les artroplàsties i en les amputacions d’extremitats inferiors

Dra G Ariza

 

 

 

 

 

 

  -01-20

15-19

EXAMEN 2on BLOC

 

 

 

 

 

 

 

  -06-20

15-19

EXAMEN RECUPERACIÓ

 

 

Pla de desenvolupament de l'assignatura

4. Programa detallat amb objectius específics de sub-bloc, classes i seminaris

 

BLOC I: Malalties cutànies, reumatològiques i sistèmiques autoimmunes

 

Bloc IA: Malalties cutànies i dermatopatologia

 

OBJECTIUS GENERALS DEL BLOC IA:

 

1. Enumerar les lesions elementals de la pell i classificar les dermatosis segons la lesió elemental.

 

2. Diagnosticar i tractar les dermatosis més comunes que són motiu de consulta en assistència primària (infeccions bacterianes, fúngiques i víriques, MTS, èczemes, psoriasi, urticària, acne i alopècies).

 

3. Establir el diagnòstic diferencial d’aquestes dermatosis comunes.

 

4. Reconèixer les lesions cutànies que són signes de malalties internes (lupus eritematós, dermatomiositis, dermatosis paraneoplàsiques, vasculitis).

 

5. Reconèixer les lesions cutànies que indiquen gravetat (malalties ampul·làcies extenses, porpra, necrosi i nòduls cutanis).

 

6. Avaluar correctament les lesions tumorals de la pell, diferenciar els tumors benignes i malignes més comuns, en especial els melanomes.

 

7. Descriure i saber reconèixer al microscopi les principals característiques anatomopatològiques de les malalties cutànies benignes i malignes més freqüents i/o importants

 

Classes en grup únic:

 

Classe 2. Histologia i funcions de la pell normal.

Objectius:

1. Enumerar les diferents estructures tissulars cutànies

2. Descriure les característiques dels components cel·lulars de l'epidermis i la derma i la seva funció

3. Descriure els fets fonamentals dels processos de queratinització, melanogènesi i síntesi de col·lagen

4. Enumerar els diferents components de la derma i la seva distribució.

5. Enumerar els diferents annexos cutanis i la seva distribució anatòmica.

6. Descriure l'arquitectura de la xarxa de vascularització de la pell.

7. Llistar els components del sistema d’innervació cutània i la seva funció.

8. Descriure els mecanismes que donen lloc al control de la temperatura interna.

9. Descriure les principals funcions metabòliques de la pell (síntesi de vitamina D i metabolisme dels andrògens)

 

Classe 3. Bases pel diagnòstic dermatològic

Objectius:

1. Enumerar les dades fonamentals de la història clínica dermatològica.

2. Descriure les lesions elementals i les seves característiques

3. Enumerar 2 dermatosis representatives de cadascuna d'elles.

4. Descriure el patrons de forma i agrupació de les lesions elementals cutànies

5. Definir el fenomen de Koebner

6. Enumerar els patrons de localització de les lesions cutànies (dermatologia regional)

7. Diferenciar el significat de: dermatosi localitzada-generalitzada / dermatosi simètrica-asimètrica / dermatosi de zona exposada-zona coberta

8. Llistar els motius de consulta més freqüents

9. Posar exemples de malalties cutànies de cadascuna de les condicions esmentades

 

Classe 4. Dermatopatologia bàsica

A) Continguts:

- Història i descripció dels procediments bàsics en el diagnòstic anatomopatològic aplicat a les malalties de la pell. Principals tincions. Descripció dels canvis histològics bàsics objectivables en patologia cutània:

- Ortoqueratosi laxa i compacta, Hiperqueratosi ortoqueratòsica i paraqueratòsica, acantosi, disqueratosi, acantòlisi, balonització, patró liquenoide, espongiosi, patró psoriasiforme, patró vesículo-ampul·laci, patró granulomatós, elastosi, fibrosi, patró vasculopàtic.

 

B) Objectius:

- Conèixer els canvis morfològics bàsics dels principals tipus de reacció tissular en les malalties cutànies.

- Comprendre la necessitat d’aportar dades d’orientació clínica a l’hora de sol•licitar el diagnòstic anatomopatològic de les malalties dermatològiques.

 

Classe 5. Pruïja

Metodologia: Presentació d’un cas de pruïja generalitzada

Objectius:

1. Distingir els pacients amb pruïja dels pacients amb dermatosis pruriginoses

2. Enumerar les dermatosis pruriginoses més freqüents

3. Enumerar les malalties internes que causen habitualment pruïja

4. Avaluar correctament un malalt amb pruïja (enumerar les proves complementàries a sol·licitar i el tractament simptomàtic de la pruïja).

5. Enumerar els mediadors de la pruïja

6. Descriure les vies sensitives de la pruïja

 

Classe 6. Malalties ampul·làcies agudes

Metodologia: Presentació d’un pacient amb brots recidivants de lesions vesiculoses agudes agrupades

Objectius:

1. Enumerar les malalties cutànies de curs clínic agut que es manifesten predominantment en forma de vesícules i/o butllofes

2. Classificar les malalties ampul·làcies agudes segons la distribució de les lesions (agrupades, disseminades o generalitzades)

3. Descriure les característiques clíniques, els mètodes de diagnòstic i el tractament de les infeccions per virus herpes.

4. Establir el diagnòstic i el tractament de l’impetigen estreptocòccic i estafilocòccic

5. Enumerar les característiques clíniques de l’eritema polimorf, la síndrome de Stevens-Johnsson i la síndrome de Lyell.

6. Diferenciar la síndrome de Lyell de la síndrome de la pell escaldada estafilocòccica.

 

Classe 7. Malalties ampul·làcies cròniques

Metodologia: Presentació d’un pacient d’edat avançada amb ampul·les generalitzades de  3 setmanes d’evolució

Objectius:

1. Descriure el mecanismes d’adhesió de la pell

2. Descriure els mecanismes patogenètics, els criteris diagnòstics i el  tractament de les malalties ampul·làcies autoimmunes més comunes (pèmfig, pemfigoide i dermatitis herpetiforme)

 

Classe 8. Malalties pustuloses

Metodologia: Presentació d’un pacient jove amb pústules facials

Objectius:

1. Establir un diagnòstic diferencial davant d’una dermatosi pustulosa

2. Descriure la patogènia, les característiques clíniques i el tractament de l’acne vulgar

3. Descriure les característiques clíniques i el tractament de l’acne rosàcia

4. Enumerar les característiques clíniques i el tractament de les infeccions bacterianes del fol·licle  pilosebaci i de les glàndules sudorípares apocrines

 

Classe 9. Psoriasi i altres malalties que cursen amb plaques eritematodescamatives de tronc i extremitats

Metodologia: Presentació d’un pacient amb plaques eritematoescatoses a braços, cames i tronc des de fa 3 mesos

Objectius:

1. Diferenciar les principals dermatosis que cursen amb plaques eritematodescamatives (en especial psoriasis, èczemes i tinya)

2. Descriure la epidemiologia i etiopatogenia de la psoriasi

3. Enumerar les diferents formes clíniques de psoriasi

4. Redactar el tractament d’un pacient amb psoriasis en plaques localitzades

5. Enumerar el tractament d’un pacient amb psoriasis moderada-severa.

6. Descriure els mètodes diagnòstics de les micosis cutànies.

7. Elaborar un pla profilàctic i terapèutic d’una micosi cutània.

     

Classe 10. Dermatitis atòpica i altres malalties que cursen amb plaques eritematoses facials i dels plecs

Metodologia: Presentació d’un lactant de un lactant amb plaques eritematodescamatives pruriginoses a la cara

Objectius:

1. Descriure la patogènia de la dermatitis atòpica

2. Descriure les lesions característiques

3. Diferenciar dermatitis atòpica i seborreica en un lactant

4. Elaborar un pla terapèutic per un lactant amb dermatitis atòpica

5. Enumerar les característiques de les dermatitis anomenades “formes frustres d’atòpia”

6. Diferenciar les dermatosis que provoquen plaques eritematodescamatives a la cara

7. Descriure les característiques de la erisipela i de la cel·lulitis aguda i plantejar el seu tractament

8. Llistar les malalties a considerar en el diagnòstic diferencial del intertrígens, les seves característiques diferencials i el seu tractament

 

Classe 11. Dermatitis de contacte i altres malalties eritematoses de les mans

Metodologia: Presentació d’un pacient, treballador de la construcció, amb plaques eritematodescamatives a dors de les mans

Objectius:

1. Diferenciar èczema agut, subagut i crònic

2. Descriure el tractament bàsic dels èczemes segons siguin “eixuts” o “humits”

3. Diferenciar les dermatosis que donen lloc a dermatosis palmo-plantars eritematoses, ja siguin “eixutes o “humides”.

4. Enumerar els al·lèrgens més comuns que produeixen dermatitis al·lèrgica de contacte a les mans, als peus i a la cara

5. Plantejar les mesures de diagnòstic i tractament d’una dermatitis al·lèrgica de contacte

 

Classe 12. Dermatosis caracteritzades per pàpules eritematoescatoses al tronc

Metodologia: Presentació d’un pacient amb una erupció pàpuloescatosa no pruriginosa al tronc

Objectius:

1. Enumerar les característiques diferencials de les dermatosis que cursen amb pàpules eritematodescamatives del tronc

2. Redactar un pla terapèutic per cadascuna d’elles

 

Classe 13. Dermatosis reactives: Urticària, vasculitis i panniculitis

Metodologia: Presentació d’un pacient amb plaques pruriginoses eritemato-edematoses i evanescents

Objectius:

1. Diferenciar les dermatosis que cursen amb plaques eritemato-edematoses

2. Elaborar un pla terapèutic d’un pacient amb urticària aguda

3. Descriure els mecanismes patogènics de la urticària

4. Descriure el concepte de panniculitis, les panniculitis més freqüents i les seves causes

5. Enumerar  l’ interrogatori i les proves complementàries a demanar en un pacient amb eritema nuós

6. Redactar un pla terapèutic de l’eritema nuós

7. Descriure la clínica dermatològica de les manifestacions cutànies de les vasculitis

8. Enumerar l’ interrogatori fonamental i les proves complementaries bàsiques a plantejar davant d’un pacient amb vasculitis cutània

    

Classe 14. Discromies congènites i adquirides

Metodologia: Presentació d’un pacient amb taques depigmentades a la punta dels dits i al voltant de la boca

Objectius:

1. Enumerar les principals dermatosis congènites i adquirides que cursen amb taques hipopigmentades i les seves característiques diferencials

2. Descriure la etiopatogènia i les possibilitats terapèutiques del vitìligo

3. Enumerar les principals dermatosis congènites i adquirides que cursen amb taques hiperpigmentades i les seves característiques diferencials

4. Redactar el tractament de la pitiriasis versicolor i del cloasma

5. Llistar les causes de hiperpigmentació cutània difusa

        

Classe 15. Malalties del cuir cabellut, del cabell i de les ungles

Metodologia: Presentació d’un pacient amb plaques alopèciques al cuir cabellut

Objectius:

1. Enumerar els processos que poden donar lloc a caiguda difusa de cabell

2. Diferenciar les alopècies localitzades

3. Diferenciar les plaques descamatives del cuir pilós

4. Elaborar un pla terapèutic d’una alopècia areata

5. Descriure el tractament de les tinyes del cuir cabellut

6. Descriure les característiques clíniques de les onicomicosis i la psoriasis unguial

7. Descriure el tractament de les onicomicosis

 

Classe 16. Infeccions cutànies per papilomavirus i poxvirus

Metodologia: Presentació d’un pacient amb una lesió queratòsica al taló del peu, dolorosa.

Objectius:

1. Descriure les característiques clíniques dels diferents tipus de berrugues víriques

2. Diferenciar berruga plantar i clau plantar

3. Diferenciar berruga i molluscum contagiosum

4. Redactar el tractament de les berrugues en les seves diferents localitzacions i formes clíniques.

5. Descriure les característiques dels virus del papil·loma humà i els serotips, en especial els promotors de tumors

6. Descriure la patogènesis de les berrugues i dels molluscum.

7. Descriure la patogènia dels carcinomes associats a virus del papil·loma humà

 

Classe 17. Malalties de transmissió sexual

Metodologia: Presentació d’un pacient amb una úlcera genital indolora i dura i adenomegàlies engonals

Objectius:

1. Descriure que cal fer front un pacient amb una malaltia de transmissió sexual

1. Diferenciar les principals úlceres genitals de causa venèria (lues primària, xancre tou i herpes simple genital)

3. Enumerar les característiques clíniques de la lues secundària i els seus trets diferencials respecte a altres

malalties papuloescatoses

4. Redactar la conducta a seguir i el tractament de les MTS anteriorment mencionades

5. Diferenciar uretritis gonocòccica i no gonocòccica

6.  Establir el tractament i la conducta a seguir front una uretritis

       

Classe 18. Manifestacions cutànies de les malalties internes (I)

(Manifestacions cutànies de les col·lagenosis)

Objectius:

1. Enumerar les diferents formes clíniques de lupus eritematós cutani i les seves característiques morfològiques i immunofenotípiques.

2. Descriure la relació entre el lupus cutani i el lupus sistèmic.

3. Diferenciar lupus eritematós, dermatitis seborreica, dermatofitosi i rosàcia.

4. Enumerar el tractament del lupus eritematós cutani.

5. Reconèixer les manifestacions cutànies de l’esclerodèrmia cutània i sistèmica.

6. Enumerar els criteris diagnòstics de l’esclerodèrmia sistèmica difusa i de l’esclerodèrmia sistèmica limitada.

7. Descriure les manifestacions cutànies de la dermatomiositis i la seva avaluació

 

Classe 19. Dermatopatología inflamatòria

A) Continguts:

- Conèixer els principals aspectes morfològics de les diferents malalties cutànies inflamatòries i ampul·làcies: dermatitis perivascular superficial, dermatitis perivascular superficial i profunda, dermatitis nodular, dermatitis difusa, fol·liculitis, vasculitis, dermatitis fibrosants, panniculitis.

- Malalties que cursen amb ampolles intraepidèrmiques: impetigen ampul·lós, pèmfig, Hailey-Hailey.

- Malalties que cursen amb ampolles subepidèrmiques: eritema multiforme, pemfigoide, dermatitis herpetiformis, epidermòlisi ampul·losa, malaltia de Darier.

- Comprendre les limitacions de l’estudi histològic en patologia inflamatòria cutània.

 

B) Objectius:

- Adquirir una sistemàtica de raonament que permeti, a partir de l’observació dels diferents canvis morfològics bàsics i la seva ubicació, orientar el diagnòstic anatomopatològic de les patologies cutànies de base inflamatòria, incloent-hi la patologia ampul·làcia.

 

Classe 20. Manifestacions cutànies de les malalties internes (II)

(Manifestacions cutànies de les genodermatosis més comunes)

1. Enumerar les lesions cutànies característiques de la neurofibromatosi i la epiloia.

2. Descriure les proves complementaries per l’estudi dels malalts amb neurofibromatosi o amb epiloia

 

Classe 21. Manifestacions cutànies de les malalties internes (III)

(Manifestacions cutànies de les malalties hematològiques, limfomes cutànis 1aris, dermatosis paraneoplàsiques i manifestacions cutànies d’altres malalties internes)

Objectius:

1. Enumerar les manifestacions cutànies de les principals síndromes que donen lloc a hemorràgia i poliposi intestinal.

2. Descriure les manifestacions cutànies de la malaltia inflamatòria intestinal.

3. Reconèixer les dermatosis neutrofíliques i les malalties associades.

4. Enumerar les manifestacions cutànies de les malalties hepàtiques, renals i pancreàtiques més freqüents.

5. Avaluar al malalt amb una úlcera a les cames i establir el tractament de les úlceres venoses.

6. Descriure les característiques clíniques de les principals dermatosis paraneoplàsiques i les neoplàsies associades amb més freqüència.

7. Enumerar les manifestacions cutànies específiques i inespecífiques de la sarcoïdosi i conèixer el seu significat clínic.

8. Descriure les manifestacions cutànies de l’amiloïdosi sistèmica primària, la pel·lagra, el dèficit de zinc, la diabetis i la urticària pigmentosa,

9. Enumerar les manifestacions cutànies específiques i inespecífiques de les malalties hematològiques

10. Descriure les característiques clíniques de la micosi fungoide i la síndrome de Sézary

 

Classe 22. Carcinoma basocel·lular i altres tumors cutanis Bn i Ml de superfície llisa

Metodologia: Presentació d’una pacient amb un tumor facial semiesfèric del color de la pell

Objectius:

1. Descriure les característiques clíniques dels tumors del color de la pell i les claus diferencials

2. Descriure l’epidemiologia dels carcinomes cutanis

3. Llistar les principals diferències de comportament clínic entre el carcinoma basocel·lular i el carcinoma escatós (localització, lesions premalignes, disseminació)

4. Citar les possibilitats terapèutiques.

 

Classe 23. Carcinoma escamós i altres tumors cutanis Bn i Ml de superfície queratòsica

Metodologia: Presentació d’un pacient d’edat avançada amb múltiples lesions queratòsiques a la cara i el cuir pilós

Objectius:

1. Descriure les característiques diferencials dels tumors queratòsics.

2. Elaborar un pla terapèutic pel tractament d’aquests tumors.

 

Classe 24. Lesions melanocítiques benignes i melanoma cutani

Metodologia: Presentació d’un pacient amb una lesió pigmentada máculopapular, irregular i policroma de creixement progressiu

Objectius:

1. Descriure l’epidemiologia i l’etiopatogènia del melanoma cutani

2. Descriure les característiques de les diverses formes clíniques de melanoma cutani

2. Descriure el pronòstic i el tractament actual del melanoma

3. Diferenciar les lesions cutànies pigmentades més freqüents

4. Enumerar els signes d’alarma d’una lesió pigmentada.

5. Llistar les principals mesures de fotoprotecció i fotoevitació

 

Classe 25. Dermatopatologia tumoral

A) Continguts:

- Trets morfològics que caracteritzen les neoplàsies benignes i malignes: simetria, diferenciació, atípia nuclear, índex de proliferació.

- Característiques morfològiques d’alguns dels tumors cutanis benignes i malignes més freqüents: queratosi seborreica, queratoacantoma, queratosi actínica, malaltia de Bowen, malaltia de Paget, carcinoma basocel·lular, carcinoma escatós, nevus juntural, nevus compost, nevus intradèrmic, nevus displàsic, lentigen maligne, melanoma d’extensió superficial, melanoma lentiginós acral, melanoma nodular, melanoma desmoplàstic, nivell de Clark, Breslow.

B) Objectius:

- Comprendre la importància de l’anatomia patològica en el diagnòstic i estadiatge de la patologia neoplàstica cutània.

- Aprendre a reconèixer els trets morfològics que caracteritzen les neoplàsies benignes i malignes.

- Aprendre a seleccionar el tipus de procediment de biòpsia més adient en funció de l’orientació diagnòstica clínica.

- Conèixer les característiques histopatològiques d’alguns dels tumors cutanis benignes i malignes més freqüents.

 

 

Seminaris:

Sem 1. Bases pel diagnòstic dermatològic

Objectius:

1. Distingir lesió elemental, color i forma de les lesions dels casos clínics test 1-19 del Tema 1 (Dermatoweb.net / Seminarios)

2. Distingir patró de distribució i localització (dermatologia regional) dels casos clínics test 20-35 del Tema 1 (Dermatoweb.net / Seminarios).

 

Activitats d’autoaprenentatge:

1. Respondre a les preguntes de l’autotest 1.1 i 1.2

 

Sem 2. Pruïja

Activitats:

1. Discutir els objectius dels casos clínics problema en relació a la patologia tractada a la classe 5

Cas 1, Sem 2. Pacient de 47 anys amb pruija genital de 15 dies de durada. Es tracta d'un pacient separat que viu sol i es bevedor i fumador habitual. A l'exploració presenta punts foscos adherits a l'arrel dels pels.

Objectius:

1) Enumerar les causes més freqüents de pruïja genital

2) Anotar les característiques diferencials de les mateixes

3) Establir el diagnòstic d’aquest cas

4) Elaborar un pla terapèutic

 

Cas 2, Sem 2. Baró de 54 anys amb pruïja generalitzada. A la exploració només es detecten excoriacions, sense dermatosi primària.

Objectius:

1) Enumerar les causes de pruïja sense dermatosi associada.

2) Descriure la conducta a seguir front un pacient amb pruïja sense dermatosi associada.

 

2. Activitats d’autoaprenentatge:

- Respondre a les preguntes del autotest 2

- Treballar els casos clínics test 1-6 del Tema 6 (Dermatoweb.net / Seminarios)

 

Sem 3. Malalties ampul·làcies i pustuloses (I)

              Activitats:

1.  Discutir els objectius dels casos clínics problema en relació a la patologia tractada a la classe 6

Cas 1, Sem 3. Noi de 13 anys que presenta des de fa 1 setmana una erupció que afecta la cara, les mans, els avantbraços i el dors dels peus, formada per lesions papulovesiculoses, aïllades i confluents.

Objectius:

1) Descriure les característiques clíniques de l’eritema polimorf

2) Enumerar els agents etiològics de l’eritema polimorf i les dermatosi relacionades (Stevens-Johnson, NET)

3) Diferenciar les dermatosi que cursen amb vesícules agrupades

 

Cas 2, Sem 3. Nen de 7 anys amb papulo-vesícules intensament pruriginoses, recurrents, d’agrupació irregular, de 10 dies d’evolució. Des de fa 3 anys presenta lesions similars quan comença l’estiu.

Objectius:

1) Enumerar les característiques clíniques de les picades

2)  Diferenciar-les de la urticària

 

Cas 3, Sem 3. Nen de 5 anys que presenta des de fa 4-5 dies lesions ampul·loses amb pus al tronc, que es trenquen ràpidament i deixen erosions superficials i crostes. La erupció s’estén de forma ràpida.

Objectius:

1. Descriure les característiques clíniques de l’ impetigen (estafilocòccic i estreptocòccic) i les seves complicacions.

2. Diferenciar les dermatosis ampul·loses agudes de l’ infància

3. Enumerar les mesures profilàctiques, higièniques i terapèutiques de l’ impetigen (estafilocòccic i estreptocòccic).

 

2. Activitats d’autoaprenentatge:

- Respondre a les preguntes de l’autotest 3

- Treballar els casos clínics test 2 i 4  del Tema 7, 1, 3, 5 i 8 del tema 8, 8 del Tema 9, 1, 2 i 5 del Tema 15, 2 del Tema 16 i 1, 2 i 3 del Tema 22 (Dermatoweb.net / Seminarios)

 

 Sem 4. Malalties ampul·làcies i pustuloses (II)

              Activitats:

1.  Discutir els objectius dels casos clínics problema en relació a la patologia tractada a les classes 7 i 8

Cas 1, Sem 4. Baró de 53 anys que presenta des de fa 1 mes lesions ampul·loses generalitzades, que es trenquen fàcilment deixant erosions superficials doloroses. Des de feia uns 6 mesos tenia "llagues" a la boca.

Objectius:

1) Establir el diagnòstic d’aquest malalt

2) Descriure la patogènia de les lesions que presenta

3) Anotar les principals característiques clíniques diferencials entre les dermatosis d’aquest grup

4) Anotar les proves complementàries que serveixen per fer el diagnòstic i el resultat de les mateixes

5) Redactar el tractament

 

Cas 2, Sem 4. Pacient de 36 anys que presenta des de fa 8 dies lesions pustuloses a la región lumbar, que es van estenent de forma ràpida. Son discretament doloroses a la pressió. No refereix cap malaltia de base. Fa sauna de forma regular.

Objectius:

1) Enumerar les dermatosis que cursen amb lesions pustuloses

2) Anotar les principals característiques clíniques diferencials entre elles

3) Establir el diagnòstic d’aquest cas i l’etiologia més provable

4) Redactar el tractament

 

Cas 3, Sem 4. Varó de 52 anys que presenta des de fa 1 mes una erupció a les galtes formada per pàpules i papulopústules sobre un fons eritematós i amb telangiectàsies. Diu tenir molèsties oculars associades.

Objectius:

1) Establir el diagnòstic d’aquest cas

2) Redactar el tractament

 

2. Activitats d’autoaprenentatge:

- Respondre a les preguntes de l’autotest 4

- Treballar els casos clínics test 1-6  del Tema 23, 2-4 del Tema 7 i 1-4 del Tema 24  (Dermatoweb.net / Seminarios)

 

 Sem 5. Malalties eritematoses i eritematodescamatives (I)

Activitats:

1. Discutir els objectius dels casos clínics problema en relació a la patologia tractada a les classes 9 i 10

 

Cas 1, Sem 5. Pacient de 43 anys que presenta des de fa uns mesos una erupció intensament pruriginosa, formada per plaques eritematoescatoses al clatell i la regió sacra. La pruïja es paroxística.

Objectius:

1. Descriure les característiques clíniques d’aquesta lesió

2. Diferenciar les dermatosis que produeixen plaques eritematoescatoses

3. Redactar el tractament d’aquesta dermatosi.

 

Cas 2, Sem 5. Baró de 54 anys, pagès, que presenta des de fa uns 20 dies una lesió al genoll dret que ha anat augmentant de forma progressiva i li produeix discreta pruïja. No te lesions en altres localitzacions. Mai havia tingut lesions similars.

Objectius

1. Descriure les característiques clíniques d’aquesta lesió i quin es el seu mecanisme patogènic

2. Llistar el tractament d’aquest tipus de dermatosis (respecte a cadascuna de les formes clíniques)

 

Cas 3, Sem 5. Nena de 4 anys que presenta una placa eritematodescamativa al dors del nas, des de fa uns 20 dies.

Objectius:

1. Descriure les diferencies de les plaques eritematodescamatives de la cara

2. Redactar el tractament d’aquest cas

 

Cas 4, Sem 5. Pacient de 26 anys que presta des de fa uns 3 erupció al centre de la cara, formada per plaques eritematoses, lleugerament descamatives, mal delimitades, que li produeixen discreta pruïja. Millora amb corticoides tòpics però les lesions reapareixen al poc temps. S’associa a descamació al cuir cabellut.

Objectius:

1. Diagnosticar aquest pacient

2. Diferenciar dermatitis seborreica, tinya facial y dermatitis de contacte de la cara

3. Elaborar un protocol terapèutic per aquest pacient

 

Cas 5, Sem 5. Pacient de 47 anys que presenta des de fa 3 mesos una placa eritematosa al plec intergluti que li produeix discreta pruïja. Es manté estable, es de color roig viu uniforme, sense vora de creixement ni pústules satèl·lits.

Objectius:

1. Enumerar les dermatosis que produeixen plaques eritematoses als plecs i les seves característiques diferencials

2. Redactar les possibilitats terapèutiques d’aquest pacient (incloent el vehicle i temps d’aplicació)

 

2. Activitats d’autoaprenentatge:

- Respondre a les preguntes de l’autotest 5 (5.1 i 5.2)

- Treballar els casos clínics test 1 del Tema 7, 5 del Tema 9, 5 del Tema 12, 2 del Tema 13, 1 del Tema 14, 1, 2 i 3 del Tema 15, 3 del Tema 31 i 4 del Tema 12 (Dermatoweb.net / Seminarios)

 

 Sem 6. Malalties eritematoses i eritematotodescamatives (II)

Activitats:

1. Discutir els objectius dels casos clínics problema en relació a la patologia tractada a les classes 10, 11 i 12

 

Cas 1, Sem 6. Noi de 14 anys que presenta des de fa 1 mes una plaques eritematoses als engonals, que han anat augmentant en extensió i li produeixen discreta pruïja.

Objectius:

1. Descriure les característiques clíniques de la lesió que presenta aquest pacient

2. Elaborar el tractament d’aquest cas i les mesures profilàctiques.

 

Cas 2, Sem 6. Baró de 53 anys, ingressat a cirurgia, que rep tractament antibiòtic per una colecistitis, amb plaques eritematoses als engonals des de fa uns 10 dies, que li produeix discreta pruïja.

Objectius:

1. Descriure les característiques clíniques de la lesió que presenta aquest pacient

2. Elaborar el tractament d’aquest cas i les mesures profilàctiques.

 

Cas 3, Sem 6. Mestressa de casa de 48 anys que consulta per presentar des de fa 6 mesos eritema difús amb descamació i fissures als palmells de les mans, més accentuat a nivell de la punta dels dits.

Objectius:

1. Enumerar les diferències entre les dermatosis eixutes de les mans

2. Redactar les característiques diferencials

3. Establir el diagnòstic d’aquest cas

4. Redactar l’actitud terapèutica

 

Cas 4, Sem 6. Noi de 19 anys, amb pruïja entre els dits dels peus des de fa 2 mesos. A l’exploració s’observa descamació i fissures al tercer i quart espai interdigital dels peus.

Objectius:

1. Enumerar el diagnòstic diferencial de les plaques eritematodescamatives dels peus.

2. Descriure les característiques clíniques i de laboratori que permeten el diagnòstic diferencial.

3. Establir el diagnòstic d’aquest cas i la etiologia del mateix.

4. Redactar un pla terapèutic i enumerar les mesures profilàctiques.

 

Cas 5, Sem 5. Noi de 14 anys que presenta des de fa 1 mes una erupció asimptomàtica formada per pàpules eritematoescatoses que van començar al tronc i posteriorment s’han anat escampant cap a els braços, les cames i el cuir cabellut. Fa 2 anys va tenir un quadre similar que va remetre a l’estiu. A l’exploració no es detecten lesions a les mucoses però presenta les ungles piquetejades.

Objectius:

1. Enumerar les dermatosis papuloescatoses i les seves característiques diferencials

2. Descriure la evolució i el pronòstic d’aquest malalt

3. Redactar el tractament d’aquest pacient

 

Cas 6, Sem 6. Dona de 54 anys que presenta des de fa 1 mes una erupció holocorporal formada per pàpules eritematoescatoses, que li produeix pruïja. Mai abans havia tingut lesions similars. A l’exploració es tracta de pàpules aplanades, de tonalitat eritematoviolàcia, amb discreta descamació superficial al gratat. No presenta alteracions unguials encara que a mucosa oral presenta plaques blanques d’aspecte reticulat.

Objectius:

1. Anomenar les característiques clíniques que permeten diferenciar aquest cas de la resta de dermatosis papuloescatoses.

2. Descriure la evolució natural d’aquesta malaltia

3. Redactar el tractament.

 

2. Activitats d’autoaprenentatge:

- Respondre a les preguntes de l’autotest 6 (6.1 i 6.2)

- Treballar els casos clínics test 1, 7 i 8 del Tema 9,  3 del Tema 14, 4 i 5 del Tema 15, 2 i 4 del Tema 16, 1 del Tema 12, 1 i 3 del Tema 13 i 6 del Tema 11 (Dermatoweb.net / Seminarios)

 

 Sem 7. Malalties cutànies reactives

Activitats:

1. Discutir els objectius dels casos clínics problema en relació a la patologia tractada a la  classe 13

 

Cas 1, Sem 7. Dona de 22 anys amb nòduls eritematosos i dolorosos a ambdues cames de 7 dies d’evolució, de 3-5 cm de diàmetre, durs al tacte. Refereix artràlgies associades a nivell dels turmells.

Objectius:

1. Enumerar les dermatosis que cursen amb nòduls inflamatoris subcutanis i les seves característiques clíniques

2. Descriure el concepte clínic de panniculitis i les panniculitis més freqüents

3. Enumerar les causes d’eritema nuós

5. Descriure les proves complementàries a demanar per tal de descartar-les

6. Redactar un pla terapèutic

 

Cas 2, Sem 7. Dona de 37 anys amb petites lesions purpúriques a les cames, molt nombroses, que han aparegut en les darreres 48 hores. Les lesions son palpables al tacte i no desapareixen a la vitropressió. Pocs dies abans havia tingut un quadre de vies respiratòries altres. No refereix simptomatologia associada.

Objectius:

1. Enumerar el diagnòstic diferencial de les lesions purpúriques

2. Redactar les característiques diferencials

3. Establir el diagnòstic d’aquest cas

4. Enumerar l'interrogatori fonamental i les proves complementaries bàsiques a plantejar a aquesta pacient, tant per intentar determinar la causa de la dermatosi com la seva extensió

 

2. Activitats d’autoaprenentatge:

- Respondre a les preguntes de l’autotest  7

- Treballar els casos clínics test 1-6 del Tema 19, 1-5 del Tema 20 i 1-4 del Tema 21(Dermatoweb.net / Seminarios)

 

Sem 8. Discromies

Activitats:

1. Discutir els objectius dels casos clínics problema en relació a la patologia tractada a la classe 14

 

Cas 1, Sem 8. Noi de 27 anys amb taques hiperpigmentades a tronc anterior i posterior, des de fa uns 2 mesos, que s’han anat escampant.

Objectius:

1. Enumerar les dermatosis que produeixen taques hiperpigmentades i les seves diferencies

2. Redactar un pla terapèutic d’aquesta dermatosi

3. Anotar el diagnòstic

 

Cas 2, Sem 8. Noi de 17 anys amb taques hipopigmentades a les galtes des de fa uns 20 dies. No li produeixen molèsties i son discretament descamatives. L’estiu passat ja va tenir lesions similars.

Objectius:

1. Anotar el diagnòstic d'aquest cas i el seu tractament

 

2. Activitats d’autoaprenentatge:

- Respondre a les preguntes de l’autotest 8

- Treballar els casos clínics test 2 del Tema 9, 1-9 del Tema 17 i 1 del Tema 30 (Dermatoweb.net / Seminarios)

 

 Sem 9. Malalties del cuir cabellut, del cabell i de les ungles

Activitats:

1. Discutir els objectius dels casos clínics problema en relació a la patologia tractada a la classe 15

 

Cas 1, Sem 9. Dona de 37 anys amb caiguda difusa de cabell des de fa uns 2-3 anys i amb reducció de la densitat del mateix especialment a nivell de la regió frontoparietal. A l’exploració es detecta una alopècia difusa, amb pèrdua un 25-30% del volum del cabell, que es mes fi del normal.

Objectius:

1. Descriure les causes de caiguda difusa de cabell i les seves característiques.

2. Establir el diagnòstic d’aquest cas i el seu tractament

 

Cas 2, Sem 9. Ens consulten des del servei de Pediatria per un nen de 2 anys ingressat per que presenta des de fa unes 2 setmanes una placa a la regió temporal dreta, sobre la que es va produint una alopècia progressiva, i que està formada per diversos nòduls eritematosos, confluents, que drenen abundant material purulent. La simple tracció del cabell el fa caure amb facilitat. A l’exploració es detecta la presència d'adenomegalies retroauriculars doloroses i febreta de 37.5º C.

Objectius:

1. Enumerar el diagnòstic diferencial de les alopècies localitzades.

2. Descriure les característiques clíniques i de laboratori que permeten el diagnòstic diferencial.

3. Establir el diagnòstic d’aquest cas i la etiologia del mateix.

4. Redactar un pla terapèutic i enumerar les mesures profilàctiques.

 

Cas 3, Sem 9. Dona de 54 anys amb decoloració blanca de l’extrem de la ungla del primer dit del peu dret d’uns 6 mesos d’evolució, que ha anat progressant proximalment. A l’exploració veiem leuconiquia d'aquesta ungla, que afecta el 50% de la seva superfície, i hiperqueratosi subunguial gruixuda. No presenta lesions en altres parts del tegument.

Objectius:

1. Descriure les causes més freqüents de leuconiquia unguial i els criteris diferencials.

2. Establir el diagnòstic d’aquest cas

3. Redactar l’actitud terapèutica

 

2. Activitats d’autoaprenentatge:

- Respondre a les preguntes de l’autotest 9

- Treballar els casos clínics test 4 del Tema 9, 3 del Tema 12, 4 del Tema 13 i 1-3 Tema 25 (Dermatoweb.net / Seminarios)

 

 Sem 10. Infeccions cutànies per papilomavirus i poxvirus

Activitats:

1. Discutir els objectius dels casos clínics problema en relació a la patologia tractada a la classe 16

 

Cas 1, Sem 10. Nen de 3 anys amb petites pàpules al tronc, de superfície llisa, que es van escampant, des de fa uns tres mesos. Les lesions son asimptomàtiques, mesuren 2-3 mm i predominen a nivell del plec axil•lar esquerra.

Objectius:

1. Enumerar les dermatosis que produeixen pàpules del color de la pell i les seves característiques diferencials

2. Establir el diagnòstic d’aquest cas i la seva evolució i complicacions.

3. Citar la etiologia i el tractament d’aquesta dermatosis

 

Cas 2, Sem 10. Dona de 46 anys amb pàpules queratòsiques a dors de mans, del color de la pell normal o una mica hipocròmiques, des de fa uns 4 mesos. No li produeixen molèsties subjectives i no en te en altres localitzacions.

Objectius:

1. Enumerar el diagnòstic diferencial de les pàpules del color de la pell, queratòsiques i no queratòsiques

2. Establir el diagnòstic d’aquest cas i la seva evolució.

3. Citar la etiologia i les diferents possibilitats terapèutiques d’aquesta dermatosis.

 

2. Activitats d’autoaprenentatge:

- Respondre a les preguntes de l’autotest 10

- Treballar els casos clínics test  4, 6, 7 i 8 del Tema 8 (Dermatoweb.net / Seminarios)

 

 Sem 11. Malalties de transmissió sexual

Activitats:

1. Discutir els objectius dels casos clínics problema en relació a la patologia tractada a la classe 17

 

Cas 1, Sem 11. Baró que presenta supuració uretral als 2 dies d’una relació esporàdica, no professional.

Objectius:

1. Enumerar els agents etiològics de les uretritis

2. Enumerar les característiques clíniques diferencials

3. Enumerar les proves de laboratori que permetran el diagnòstic

4. Elaborar un pla terapèutic en cada cas i la prevenció de la malaltia

5. Establir el diagnòstic més probable en aquest cas

 

Cas 2, Sem 11. Baró de 23 anys amb pàpules genitals de 2 mesos d’evolució, de superfície papil·lomatosa i en forma de cresta de gall. Les lesions son indolores i es van escampant progressivament.

Objectius:

1. Establir el diagnòstic d’aquest cas

2. Elaborar un pla terapèutic

3. Descriure la complicació més important de la malaltia i la patogènia de la mateixa.

 

2. Activitats d’autoaprenentatge:

- Respondre a les preguntes de l’autotest 11

- Treballar els casos clínics test 1, 2, 3, 4 i 6 del Tema 11(Dermatoweb.net / Seminarios)

 

A) Continguts:

- Projecció d’imatges de biòpsies cutànies amb patologia de tipus inflamatori i patologia ampul·làcia.

B) Objectius:

- Adquirir un procediment raonat bàsic pel diagnòstic de la patologia cutània de naturalesa inflamatòria. Familiaritzar-se amb l’enfocament diagnòstic d’algunes de les malalties inflamatòries i ampul·làcies cutànies més freqüents.

 

 Sem 13. Manifestacions cutànies de les malalties internes

1. Discutir els objectius dels casos clínics problema en relació a la patologia tractada a les classes 18, 20 i 21

 

Cas 1, Sem 13. Dona de 53 anys amb eritema periocular i facial i pàpules eritematoviolàcies i queratòsiques sobre els artells. S’associa a febreta i dolor i debilitat muscular proximal que li dificulta rentar-se la cara i pentinar-se.

1. Diferenciar clínicament LES i dermatomiositis

2. Avaluar correctament un pacient amb LES i amb dermatomiositis

 

Cas 2, Sem 13. Dona de 47 anys amb historia de síndrome de Raynaud de 10 ans d’evolució. Últimament es queixa de dificultat en el moviment de flexo-extensiò de les mans.

1. Diferenciar esclerodèrmia sistèmica difusa i esclerodèrmia sistèmica limitada

2. Avaluar correctament una pacient amb esclerodermcia sistémica

 

Cas 3, Sem 13. Pacient de 39 anys amb lesions vesiculoses i ampul·loses a dors de mans que apareixen des de fa 3-4 anys a l’estiu i curen deixant cicatrius residuals.

1. Enumerar les dermatosis que cursen amb lesions vesiculoses o exudativo-crostoses de les mans

2. Enumerar les característiques clíniques diferencials

3. Enumerar les proves de confirmació diagnòstica

4. Establir el diagnòstic i la prova de confirmació diagnòstica d’aquesta malaltia

5. Descriure els factors desencadenants

6. Redactar el tractament d’aquest cas

 

Cas 4, Sem 13. Noi de 19 anys amb taques pigmentades al tronc i lesions tumorals de consistència tova.

1. Enumerar les lesions cutànies de la neurofibromatosi i la esclerosi tuberosa

2. Enumerar les proves completaries a realitzar en cada cas.

 

Cas 5, Sem 13. Dona de 49 anys amb hiperpigmentació del plec del coll i de les aixelles, que va augmentant en intensitat en els darrers 3 mesos.

1. Enumerar les dermatosis paraneoplàsiques i les seves manifestacions cutànies.

2. Enumerar la conducta a seguir front la sospita d’una dermatosi paraneoplàsica

 

Cas 6, Sem 13. Dona de 55 anys amb ulcera a la cama dreta, de 2 mesos d’evolució.

1. Diferenciar clínicament úlcera venosa, úlcera arterial i altres tipus d'ulceres a les cames

2. Redactar la conducta a seguir front un pacient amb úlceres a les cames.

 

Cas 7, Sem 13. Dona de 44 anys amb pàpules i plaques eritematoses i doloroses a part superior del tronc i la cara, amb febre elevada i leucocitosi.

1. Enumerar les característiques clíniques de la síndrome de Sweet

2. Enumerar les proves completaries a realitzar en aquest cas.

3. Llistar les dermatosis neutrofíliques i les malalties associades

 

Cas 8, Sem 13. Pacient de 73 anys que consulta per pruïja intensa associada a una erupció generalitzada en forma d’eritema i descamació. A l’exploració general es detecten adenomegàlies axil·lars grans, d’1-2 cm.

1. Descriure les dermatosis que donen lloc a eritrodèrmia i les seves diferències

2. Descriure les característiques clíniques i analítiques d’un pacient amb síndrome de Sézary

3. Enumerar les proves a realitzar per fer l’estadificació d’un limfoma cutani

2. Activitats d’autoaprenentatge:

- Respondre a les preguntes de l’autotest 12

- Treballar els casos clínics test 1-6 del Tema 31, 1-3 del Tema 30, 1-7 del Tema 32, (Dermatoweb.net / Seminarios)

 

 Sem 14. Càncer cutani no melanoma i tumors cutanis benignes del color de la pell

Activitats:

1. Discutir els objectius dels casos clínics problema en relació a la patologia tractada a les classes 22 i 23

 

Cas 1, Sem 14. Dona de 54 anys que presenta una lesió a la galta esquerra des de fa molts anys, que ha anat augmentant lentament de grandària al llarg dels anys encara que en els darrers mesos es manté estable. Sembla que al començament era quasi plana i pigmentada. Es tracta d'una pàpula de 5 mm, del color de la pell, semiesfèrica, de superfície llisa i consistència elàstica.

Objectius:

1. Descriure les característiques clíniques dels tumors del color de la pell i les claus diferencials

2. Establir el diagnòstic d’aquest cas

 

Cas 2, Sem 14. Noia de 22 anys amb lesió a l’espatlla dreta, de 6-7 anys d’evolució, de consistència dura, que es manté estable des de l’inicií.

Objectius:

1. Enumerar el diagnòstic diferencial d’aquesta lesió

2. Establir les claus diferencials

3. Fer el diagnòstic d’aquest cas

4. Citar les possibilitats terapèutiques.

 

Cas 3, Sem 14. Baró de 57 anys amb lesió crostosa al llavi inferior d'1 any d’evolució, que ha anat augmentant de grandària i es de consistència dura.

Objectius:

1. Fer el diagnòstic d’aquest cas

2. Citar les possibilitats terapèutiques

 

Cas 4, Sem 14. Baró de 69 anys que presenta des de fa 3 mesos una lesió en forma de nódul del color de la pell, que presenta en la seva part central una zona de queratina compacta en forma de "banya". La lesió ha crescut ràpidament fins la seva grandària actual que fa més d'1 cm i quan es treu la queratosi deixa una depressió central d’aspecte crateriforme.

Objectius:

1. Enumerar els tumors queratòsics i les seves característiques diferencials.

2. Descriure la seva evolució natural i el tractament recomanat.

 

2. Activitats d’autoaprenentatge:

- Respondre a les preguntes de l’autotest 13

- Treballar els casos clínics test 1, 2, 3 i 5 del Tema 26 i 1-4 del Tema 27

 

 Sem 15. Tumors cutanis pigmentats

Activitats:

1. Discutir els objectius dels casos clínics problema en relació a la patologia tractada a la classe 24

 

Cas 1, Sem 15. Noi de 22 anys amb múltiples lesions pigmentades per tot el tegument, de predomini al tronc, que van augmentant en nombre. Algunes de les lesions presenten una vora una mica irregular i son bicolors.

Objectius:

1. Enumerar els tumors cutanis pigmentats i les seves característiques diferencials

2. Descriure que cal fer front un pacient amb múltiples lesions pigmentades

3. Enumerar les lesions pigmentades premalignes i els signes d’alarma d’una lesió pigmentada

 

Cas 2, Sem 15. Home de 73 anys amb lesió pigmentada a galta dreta de 7-8 anys d’evolució, que ha anat augmentant lentament de grandària. Es una tumoració de 1.5 cm, de color marró fosc, amb fissures en superfície i de tacte raspós.

Objectius:

1. Redactar les característiques diferencials de les lesions pigmentades

2. Establir el diagnòstic i el tractament d’aquest cas.

 

2. Activitats d’autoaprenentatge:

- Respondre a les preguntes de l’autotest 14

- Treballar els casos clínics test 1 i 5 del Tema 26 i 1-6 del Tema 28 (Dermatoweb.net / Seminarios)

 

 Sem 21. Dermatopatologia tumoral

 A) Continguts:

- Projecció d’imatges de biòpsies de tumors cutanis.

B) Objectius:

- Adquirir un procediment raonat bàsic pel diagnòstic d’alguns del tumors cutanis més freqüents.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bloc IB: Malalties reumatològiques i sistèmiques autoimmunes

 

OBJECTIUS GENERALS DEL BLOC IB:

 

1. Orientar el diagnòstic en un pacient que presenta símptomes articulars


2. Establir les indicacions i contraindicacions dels fàrmacs comunament utilitzats en Reumatologia: antiinflamatoris no esteroides, corticoides, immunosupressors, uricosúrics, teràpies biològiques


3.  Diagnosticar i tractar l'artrosi


4. Conèixer el tractament de les principals causes de monoartritis: artritis sèptica i microcristal.lines.


5. Avaluar i tractar una fibromiàlgia


6. Identificar els diferents tipus de espondiloartritis


7. Reconèixer les manifestacions articulars i extraarticulars de l'artritis reumatoide, així com els tractaments disponibles


8. Descriure les manifestacions clíniques principals i el tractament de les conectivopaties i vasculitis

 

Classes en grup únic:

 

Classes 26 i 27.  Artritis reumatoide (I i II).

Objectius:

- Descriure les principals manifestacions clíniques articulars i extraarticulars

- Entendre com es fa el diagnòstic d’Artritis Reumatoide

- Reconèixer les principals complicacions com l’amiloïdosi

- Conèixer el valor d’alguns paràmetres analítics com el Factor Reumatoide i els anticossos citrulinats

- Diferenciar el tractament simptomàtic dels fàrmacs que frenen l’activitat de l’Artritis Reumatoide i explicar els seus efectes secundaris

 

Classes 28 i 29. Espondiloartropaties (I i II)

Objectius:

- Definir el concepte d’Espondiloartropatia i la seva classificació

- Conèixer les manifestacions clíniques i radiològiques de l’Espondilitis Anquilossant

- Descriure el ventall de manifestacions  clíniques de l’artritis psoriàsica

- Entendre el concepte d’artritis reactiva i reconèixer la triada clínica que defineix la síndrome de Reiter

- Establir el tractament a seguir en les espondiloartropaties

 

Classes 30 i 31. Lupus eritematós sistèmic (I i II).

Objectius: - Comprendre la patogènia de les malalties per dipòsit d'immunocomplexos

- Reconèixer les principals manifestacions clíniques del LES: articulars, cutànies i renals

- Enumerar els 17 criteris de classificació de la malaltia

- Identificar els principals autoanticossos relacionats amb el LES i les seves implicacions diagnòstiques i pronòstigues: anti-dsDNA, anti-Ro, anti-fosfolípid

- Establir un pla terapèutic per a les manifestacions lleus i greus de la malaltia: ús i indicacions de fàrmacs antipalúdics, corticoides i immunosupressors

- Reconèixer els potencials problemes de l'embaràs en el LES: lupus neonatal, avortaments i us de medicacions

 

Classe 32. Síndrome antifosfolipídic

Objectius: - Nomenar els criteris de classificació de la síndrome antifosfolípid primari (SAFP)

- Conèixer les manifestacions trombòtiques i morbiditat gestacional que caracteritzen la malaltia

- Reconèixer els diferents tipus d'anticossos antifosfolípid que poden determinar en el laboratori

- Explicar el tractament dels pacients amb SAFP, tant asimptomàtics com simptomàtics, incloent a la dona gestant

 

Classe 33. Esclerodèrmia.

Objectius: - Definir l'esclerodèrmia limitada i difusa i indicar les seves principals característiques clínico-biològiques

- Diferenciar entre fenomen de Raynaud primari i secundari a esclerodèrmia: el paper de la capilaroscòpia i de la determinació d'anticossos antinuclears

- Reconèixer l'afectació esofàgica, pulmonar i renal de la esclerodèrmia

- Enumerar el criteris de classificació de la malaltia

- Descriure el tractament del fenomen de Raynaud, hipertensió pulmonar i fibrosi pulmonar associades a la malaltia

 

Classe 34. Miopaties inflamatòries idiopàtiques

Objectius: - Recordar els 4 tipus de miopaties inflamatòries idiopàtiques: dermatomiositis, polimiositis, miositis per cossos d'inclusió i miopatia necrosant immunomitjançada

- Indicar les manifestacions cutànies patognomòniques i els símptomes musculars de la dermatomiositis

- Reconèixer la relació entre dermatomiositis i neoplàsia

- Diferenciar les miopaties inflamatòries d'altres causes d'afectació muscular

- Conèixer el paper de la biòpsia muscular per al diagnòstic definitiu de les miopaties inflamatòries

- Proposar un tractament inicial per a les diferents miopaties inflamatòries

 

Classe 35. Síndrome de Sjogren.

Objectius:

- Conèixer el criteris de classificació del Sd de Sjogren

- Conèixer las manifestacions glandular i extraglandulars de la malaltia

 

Classe 36. Vasculitis de vas gran i mitjà

Classe 37. Vasculitis de vas petit

Objectius C 36 i 37: Classificar les vasculitis segons la nomenclatura de consens internacional de Chapel Hill 2012

- Reconèixer els símptomes de presentació i la necessitat de tractament urgent a l’ arteritis de cèl·lules gegants

- Enumerar les vasculitis associades amb anticossos anti-citoplasma de neutròfil (ANCA)

- Esbossar el tractament de les vasculitis ANCA-positives

- Identificar les manifestacions clíniques de la malaltia de Bechet i conèixer les alternatives terapèutiques

 

Classe 38. Artritis microcristal·lines

Objectius:

- Diferenciar el concepte de gota i el de hiperuricèmia

- Conèixer com es manifesten les artritis microcristal·lines

- Identificar els cristalls d’urat monosòdic i de pirofosfat càlcic

- Reconèixer les alteracions radiològiques típiques de la condrocalcinosi

- Explicar el tractament de la hiperuricemia i de la gota

 

Classe 39. Artritis infeccioses

Objectius:

- Entendre el concepte d’infecció articular i les possibles vies de disseminació

- Enumerar els agents infecciosos més freqüents com a causa d’infecció articular

- Conèixer el concepte d’Espondilodiscitis

- Identificar la forma de presentació de l’artritis tuberculosa, brucel.lar i gonocòcica

- Definir el tractament antibiòtic  i quirúrgic a seguir en la infecció articular

 

Classe 40. Malalties  articulars degeneratives: osteoartritis

Objectius:

- Definir l’artrosi i descriure la seva fisiopatologia

- Descriure els principals factors predisposants per aquesta malaltia

- Enumerar les manifestacions clíniques segons la localització de l’artrosi

- Conèixer les imatges radiològiques acompanyants

- Establir un pla terapèutic amb tractament mèdic i altres mesures generals

 

Classe 41a. Malalties metabòliques: Osteoporosi i Paget

Objectius :

- Definir el concepte d’Osteoporosi i Osteomalàcia

- Enumerar els factors que predisposen a l’ Osteoporosi incidint en els més significatius

-Explicar com es fa el diagnòstic d’Osteoporosi i la interpretació de la Densitometría òssia

- Diferenciar el mecanisme d’acció dels diferents tractaments utilitzats per l’Osteoporosi i les seves particularitats pel que fa a formes d’administració i efectes secundaris

- Reconèixer les alteracions radiològiques típiques de la Malaltia de Paget

 

Classe 41b. Altres malalties sistèmiques

Objectius::

- Conèixer el criteris diagnòstics de la malaltia de Still de l’adult

- Reconèixer les manifestacions clíniques de la policondritis recidivant

- Conèixer el aspectes clínics més rellevants de la malaltia relacionada amb IgG4

- Enumerar el criteris diagnòstics de la febre mediterrània familiar

 

Classe 41c. Fibromiàlgia.

Objectius:

- Definir la Fibromiàlgia

- Conèixer les manifestacions clíniques de la Fibromiàlgia

- Establir el criteris diagnòstics de Fibromiàlgia

- Enumerar les possibilitats terapèutiques per aquesta malaltia

 

BLOC II: Traumatologia, rehabilitació de l’aparell locomotor i telemedicina

 

Bloc IIA: Nocions de Telemedicina

 

OBJECTIUS GENERALS DEL BLOC IIA:

 

Classes teóriques:

 

Classe 36. Telemedicina

 

  Sem 22. Telemedicina

 

Bloc IIB: Traumatologia i anatomia patològica de l’aparell locomotor

 

OBJECTIUS GENERALS DEL BLOC IIB:

 

L’objectiu general es conèixer les malalties de l’aparell locomotor, tan en l’aspecte diagnòstic com terapèutic.

 

1. Orientació sindròmica general

 

2. Coneixement de la fisiologia i biologia òssia i articular i de la biomecànica de l’aparell locomotor

 

3. Coneixement de les diferents patologies, tan les traumàtiques com les ortopèdiques

 

4. Coneixement general dels mecanismes de reparació de les estructures de l’aparell locomotor. Estudi general de les fractures

 

5. Coneixement dels mètodes complementaris del diagnòstic, els seus principis i les seves indicacions

 

6. Coneixement de les diverses terapèutiques utilitzades a l’aparell locomotor i planificació del tractament més adequat a cada situació clínica

 

Classes teòriques:

 

Classe 43. Malalties del desenvolupament ossi

Classe 44. Patologia òssia vascular. Osteonecrosi asèptica

Classe 45. Infeccions del aparell locomotor: Òssies y articulares

Classe 46. Tumors primaris y metastàtics del aparell locomotor

Classe 47. Síndromes de atrapament i comprensió nerviosa. Síndrome compartimental

Classe 48. Fractures patològiques

Classe 49. Traumatismes articulars

Classe 50. Fractures als nens

Classe 51. Patologia de la regió de a espatlla a l’adult i al nen

Classe 52. Patologia traumàtica del cinturó escapular y del húmer

Classe 53. Patologia del colze a l’adult

Classe 54. Fractures i luxacions del colze i l’avantbraç

Classe 55. Patologia de canell i ma

Classe 56. Fractures i luxacions de carp, metacarp i dits

Classe 57. Patologia de maluc al nen

Classe 58. Patologia de maluc a l’adult

Classe 59. Patologia traumàtica de la pelvis

Classe 60. Patologia traumàtica del fèmur

Classe 61. Patologia del genoll

Classe 62. Fractures i luxacions de ròtula

Classe 63. Lesions lligamentoses i meniscals del genoll. Luxació del genoll

Classe 64. Fractures de tíbia

Classe 65. Patologia del peu

Classe 66. Patologia traumàtica del turmell i peu

Classe 67. Patologia congènita i traumàtica de la columna vertebral

Classe 68. Patologia dels eixos raquidis

Classe 69. Patologia degenerativa del raquis

Classe 70. Anatomia patològica dels tumors ossis

Objectius: Conèixer els principals aspectes morfològics i mecanismes patogènics dels tumors formadors d’os : osteoma, osteoma osteoide i osteosarcoma. Conèixer els principals aspectes morfològics i mecanismes patogènics dels tumors formadors de cartílag : osteocondroma, condroma i condrosarcoma. Altres tumors ossis : sarcoma de Ewing.

 

Seminaris:

 

Sem 18. Patologia de l’esport (3h)

Sem 19. Patologia traumàtica del raquis (3h)

Sem 20. Osteosíntesis. Principis i complicacions (3h)

Sem 21. Anatomia patològica dels tumors de parts toves

Objectius: Característiques morfològiques dels tumors de teixit adipós, teixit fibrós, tumors fibrohistiocítics, de múscul esquelètic, de múscul llis i sarcoma sinovial.

 

Bloc IIC: Rehabilitació de l’aparell locomotor

 

OBJECTIUS GENERALS DEL BLOC IIC:

Introduir l’assignatura de Medicina Física i Rehabilitació de forma integrada en les assignatures troncals comunes amb l’especialitat, per poder donar a l’alumne del Grau de Medicina la visió conjunta de la patologia tractada i analitzar els diversos programes específics de tractament en Rehabilitació, per a les patologies més destacades i amb més incidència.

 

Classes teòriques:

 

Classe 71. Rehabilitació d’àlgies d’origen vertebral, escoliosi idiopàtica i ajudes

                   tècniques ortopèdiques

Objectius: Orientar la etiologia, conèixer les pautes de tractament tant farmacològic com de cinesiteràpia i electroteràpia i les mesures de prevenció de les àlgies d’origen vertebral:. Descriure l’avaluació, seguiment i tractament conservador de l’escoliosi idiopàtica juvenil. Conèixer les diverses ajudes tècniques ortopèdiques que faciliten el tractament i milloren la funcionalitat dels pacients.

 

Classe 72. Rehabilitació a la patologia reumatològica (AR i Espondilitis anquilosant)

Objectius: Amb la finalitat d’incidir en l’afectació multisistèmica i en la discapacitat que genera, descriure el tractament de cinesiteràpia, rehabilitació respiratòria i teràpia ocupacional amb les adaptacions ortopèdiques que milloraran la funcionalitat, l’ergonomia articular i la independència per les activitats de la vida diària.

 

Seminaris:

 

Sem 22. Rehabilitació del politraumatisme i de la rigidesa articular

Objectius: Presentació de casos clínics de pacients amb politraumatisme on s’evidenciarà la complexitat del seu tractament inicial i de les seqüeles articulars i neurològiques que comporten, s’incidirà de forma pràctica en l’objectiu de minimitzar el dèficits presents i evitar les lesions sobreafegides a la lesió inicial amb el tractament de cinesiteràpia, teràpia ocupacional i les ortesis necessàries.  

 

Sem 23. Rehabilitació en les artroplàsties i en les amputacions d’extremitats

               inferiors

Objectius:  Presentació de casos d’artroplàsties de genoll, maluc i espatlla, per ser les més habituals en la població,  el tractament de cinesiteràpia i la funcionalitat aconseguida valorada amb els qüestionaris de qualitat de vida genèrics i específics.  En els casos del pacients amb amputació d’extremitats inferiors, es seguirà, amb un cas clínic, el procés rehabilitador per aconseguir l’adaptació i la utilització d’una pròtesi, que substitueix el segment amputat, per tal d’aconseguir la bipedestació i marxa del pacient.

 

Sistema d'avaluació

5. Avaluació dels aprenentatges:

 

5.1.- Exàmens (2 exàmens que computen el 80% de la nota final de cada bloc):

 

- 1er examen: BLOC I: Tipus test:  100 preguntes

                                     Tipus pregunta curta:  50 preguntes sobre casos

                                              clínics dermatològics presentats amb diapositives

 

- 2on examen: BLOC II:  Tipus test.  100 preguntes 

 

Les preguntes tipus test tenen 5 respostes possibles i 1 sola resposta correcta.

 

Les respostes contestades erròniament descompten  0,2 punts.

 

No s’aprovarà un examen si no es treu al menys una qualificació de 4 o més de cada sub-bloc, fàcilment identificables a cada examen (IA, IB, IIB i IIC).

 

La nota del bloc IIA (Nocions de Telemedicina) es basarà únicament en l’avaluació continuada, pel que aquesta és indispensable entregar-la per tenir aprovat el bloc i, per tant, l'assignatura.

 

Les notes dels sub-blocs continguts als 2 exàmens son recuperables a l’examen de juliol, tan conjuntament (si els exàmens de tots els sub-blocs s’han suspès), com independentment (presentant-se exclusivament als sub-blocs amb exàmens suspesos amb menys de 4).

 

5.2.- Avaluació continuada (20% de la nota final de cada bloc):

 

      5.2.1. Probes mitjançant SAKAI:

 

                       - Malalties cutànies (IA)

                       - Dermatopatologia (IA)

                      

      5.2.2. Treballs

 

                       - Malalties cutànies (IA) (recull de les respostes a 1 seminari)

                       - Telemedicina (IIA)

 

      5.2.3. Assistència a les activitats programades

 

      Al començament del curs es detallarà quina és l’assistència mínima exigida

                       - Rehabilitació (assistència als seminaris) (IIC)

 

 

L’impacta de les diferents activitats d’avaluació continuada en el 20% de la nota final es calcularà de forma ponderada en relació als ECTS que depenen de cada part de la matèria; excepte de la part de telemedicina (bloc IIA) en que l'avaluació continuada correspon al 100% de la nota del bloc.

 

Les activitats d’avaluació continuada, per definició, no son recuperables. Per tant, les qualificacions obtingudes a les mateixes durant el curs no es poden modificar.

 

La qualificació resultant de l'avaluació continuada només es tindrà en compte si s'aproven tots el exàmens dels sub-blocs amb un 4 o més.

 

Encara que la nota final de l’assignatura sigui ≥ 5, no es considerarà aprovada globalment si no s’ha superat de forma independent  l’examen de cada sub-bloc amb un 4 o més. Tampoc es considerarà aprovada globalment amb un "No Presentat" en qualsevol dels blocs.

 

Per aprovar l'assignatura la nota final ha de ser ≥ 5.

 

 

5.4.- Dates d’avaluació:

 

1er examen:  ....11-19         15-19 h

 

2on examen: .....-01-20        15-19 h

 

Examen de recuperació:  ....-06-20    15-19 h

 

 

Barem de qualificació:

 

0,00 - 4,99: SUSPENS

5,00 - 6,99: APROVAT

7,00 - 8,99: NOTABLE

9,00 - 10,99: EXCEL.LENT

Bibliografia i recursos d'informació

6. Bibliografia i altres recursos.

 

Com texts generals de referència, atles i altres fonts informatives es recomanen:

 

DERMATOLOGIA

 

Burns T, Breathnach S, Cox N, Griffiths C. Rook's Textbook of Dermatology. John Wiley & Sons. 2013

 

Conejo-Mir J et al. Manual de Dermatologia. Grupo Aula Médica. 2009

 

Du Vivier. Atlas of Clinical Dermatology. Saunders (W.B.). 2012

 

Ferrandiz C. Dermatología Clínica. Elsevier España. 2009

 

Fitzpatrick TB. Dermatologia en Medicina General. Editorial Medica Panamericana SA. 2009

 

http://dermatoweb.net/

 

http://www.uv.es/derma/

 

Wolff K, Fitzpatrick TB, Johnson RA, M.D. Atlas en color y sinopsis de dermatologia clinica. Editorial Medica Panamericana SA. 2010

 

ANATOMIA PATOLOGICA

 

Cotran RS, Kumar V, Collins T.  Patología Estructural y Funcional (6a edició). McGraw-Hill, Madrid, 1999

 

Elder D et al. Lever's Histopathology of the skin. Lippincott-Raven

 

Herrera Ceballos E, Moreno Carazo A, Requena Caballero L,  Rodriguez Peralto JL. Dermatopatología: Correlación clínico-patológica, Área Científica Menarini. Código: NER-309. (Nota: Disponible on-line, en el link:

http://www.menarini.es/profesionales-de-la-salud/biblioteca/fondo-documental-propio/48-libros/328-dermatopatologia-correlacion-clinico-patologica.html)

 

Kumar V, Abbas AK, Aster JC ROBBINS PATOLOGIA HUMANA (9ª EDICIÓN) Elsevier España 2013

 

Kumar, Cotran, Robbins.  Patología Humana, 1997.

 

Mac Sween RNM and Whaley K.  Patología de Muir. Ed. Interamericana McGraw-Hill, 1995.

 

Pardo FJ.  Anatomía Patológica.  Mosby/Doyma, Madrid, 1997.

 

Rubin E.  Pathology.  JB Lipincott Co, 1988.

 

Stevens A, Lowe J.  Anatomía Patológica.  Harcourt, Madrid, 2000.

 

Weedon D. SKIN Pathology. Churchill Livingstone

 

Cooke RA, Steward B.  Atlas de Anatomía Patológica.  Doyma, 1989.

 

Doerr W, Schumann G, Ule G.  Atlas de Anatomía Patológica.  Salvat, 1976.

 

Lefkowitch JH.  Atlas de Histopatología.  Doyma, 1992.

 

http:/ www.acmcb.es/societats/Anatomia

 

REUMATOLOGIA I MALATIES AUTOIMMUNES

 

Manual SER de diagnóstico y tratamiento de las enfermedades reumáticas autoinmunes sistémicas. Sociedad Española de Reumatología, 2014.

 

Fauci AS, Langford CA, eds. Harrison’s Rheumatology, 3rd ed. New York: MacGraw Hill, 2013.

 

Farreras/Rozman. Medicina Interna. 17ed. Barcelona: Elsevier, 2012

 

TRAUMATOLOGIA

 

- Lecciones básicas en cirugía ortopédica y traumatología. I. Proubasta (Ed.). Editorial Permanyer. Barcelona, 2007.

 

- Manual de cirugía ortopédica y traumatología  (2ª edición). F. Farriol (Ed.). Editorial Panamericana SA. 2010.

 

- Introducción a la traumatología y cirugía ortopédica (1ª edición). L. Munuera. (Ed.). Editorial Interamericana-McGraw-Hill. 1996.

 

- Principales procedimientos en cirugía ortopédica y traumatología + expertconsult. VV AA. Editorial Elsevier España SA. 2016.

 

- Cirugía ortopédica y traumatología (3ª edición). Alberto Delgado Martínez. Editorial médica panamericana. 2015.

 

- Manual SECOT de cirugía ortopédica y traumatología. VV AA. Editorial médica panamericana. 2003.

 

- Conceptos básicos de ortopedia infantil (2ª edición).  J. Minguella. Majadahonda (Madrid). Editorial Ergon, D. L. 2001.

 

- Exploración física de la columna vertebral y las extremidades. S. Hoppenfeld. (Ed.). Editorial Manual Moderno. 2002.

 

REHABILITACIÓ

 

FRONTERA W.R., DeLISA J.A., GANS B.M., ROBINSON L.R., WALSH N.E., BASFORD J.R.:

DeLisa's Physical Medicine and Rehabilitation: principles and practice.

Philadelphia: J.B.Lippincott, 2010.

 

WATSON T: Electroterapia. Práctica basada en la evidencia. 2009. Ed. Elsevier

 

ZAMBUDIO R: Prótesis, ortesis y ayudas técnicas. Jano, 2009. Ed. Elsevier.

 

BROTZMAN, S.B.: Rehabilitación ortopédica clínica. 2012. Ed. Elsevier.

 

ÁLVAREZ M.,  AGUILAR J.J.,  LLOPART N.,  MILLÁN L.: Evaluación de la escoliosis

idiopàtica juvenil y del adolescente. Rehabilitación (Madr). 2009;43(06):270-4

 

HANDELMAN S., CARROLL L., CASSIDY D., SCHUBERT J., NYGREN A. : The bone and joint

decade 2000-2010 task force on neck pain and its associated disorders. Spine. 2008;

33: S 5-7

 

PALOMINO B., JIMÉNEZ L., FERRERO A.: El dolor lumbar  en el año 2009.

Rehabilitación (Madr). 2010;44:69-81.

 

Monográfico. Papel del ejercicio en Rehabilitación Reumatológica. Rehabilitación

(Madr) 2003, 37 (6), pp 303-400

 

KAELIN D., OH T., LIM P., BRANDER V., BIUNDO J.: Rehabilitation of Orthopedic and

Rheumatologic disorders. 4 Musculoskeletal Disorders. Arch Phys Med Rehabil . 2000,

81 (3 suppl), pp  s-73-77

PDF