Coordinació: | Francesc Purroy |
Any acadèmic 2015-16 |
Denominació | MALALTIES NEUROLOGIQUES, PSIQUIATRIQUES I DE LA VISIO |
Codi | 100519 |
Semestre d'impartició | 2n Semestre Estudis de Grau- Jun/Set |
Caràcter | Obligatòria |
Nombre de crèdits ECTS | 15 |
Grups | Gran, mitja i petit |
Crèdits teòrics | 0 |
Crèdits pràctics | 0 |
Coordinació | Francesc Purroy |
Horari de tutoria/lloc | Neurologia: a petició per e-mail
Oftalmologia: Dra. Jurjo. Dimarts, 13 hores a Consultes Externes d’oftalmologia HUAV. |
Departament/s | Departament Medicina i Departament Cirurgia |
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | Neurologia-Neurocirurgia:
- 34 h magistrals - 10 h seminari grup mitjà - 6 h grup petit Oftalmolgia: - 29 h magistrals - 8 h seminari grup mitjà - 3h grup petit Psiquiatria: -36 h magistral - 9 h grup mitjà - 8 h grup petit |
Modalitat | Presencial |
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Idioma/es d'impartició | Castellà i Català |
Horari de tutoria/lloc | Neurologia: a petició per e-mail
Oftalmologia: Dra. Jurjo. Dimarts, 13 hores a Consultes Externes d’oftalmologia HUAV. |
Adreça electrònica professor/a (s/es) | NEUROLOGIA
Luís Brieva brievaluis@hotmail.com Cristina González Cristina.gonzalez@medicina.udl.com Víctor Martínez vmmartinez.lleida.ics@gencat.cat Montserrat Pujol Sabaté mpujol@gss.scs.es Francesc Purroy francisco.purroy@medicina.udl.com OFTALMOLOGIA PSIQUIATRIA |
Les competències referides a les malalties neurològiques tant des de l’àmbit clàssic de la Neurologia com de la Neurocirurgia s’emmarquen dins la matèria “Malalties Neurològiques, Psiquiàtriques i de la Visió que es desenvolupa a 4rt curs de la nostra facultat. Aquesta matèria té 15 ECTS que es tradueixen en 150 hores presencials, i en 250 hores de treball de l’alumne.
Neurologia i Neurocirurgia:
L’objectiu de l’aprenentatge és que l’alumnat tingui coneixements per a reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies del sistema nerviós central i perifèric. L’alumnat haurà de valorar el risc/benefici dels procediments diagnòstics i terapèutics. Conèixer els marcadors bioquímics, citogenètics i de biología molecular aplicats al diagnòstic clínic. També haurà de saber valorar les indicacions dels estudis radiològics i electrofisiologia en les diferents malalties neurològiques i tractar farmacològicament les malalties coneixent la interacció i els efectes adversos dels tractaments.
Així, l’alumnat després de rebre la formació en Malalties del Sistema Nerviós central haurà adquirit l’habilitat necessària per a reconèixer els signes i símptomes de les entitats neurològiques més freqüents. També tindrà coneixement de l’epidemiologia, fisiopatologia, diagnòstic i tractament de les principals malalties neurològiques. També serà capaç de discernir en quins casos els pacients neurològics requeriran una atenció especialitzada urgent en l’àmbit hospitalari i quins pacients es beneficiaran d’una atenció ambulatòria. En finalitzar el curs l’alumne haurà adquirit la capacitat per a orientar sindròmicament el pacient, seleccionar les proves complementàries més adients i indicar el tractament més correcte.
En acabar l’assignatura, l’estudiant tindrà les capacitats (resultats d’aprenentatge) següents derivats del Llibre de competències professionals a assolir durant el període de formació de pregrau de la Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida (2005), del Llibre Blanc, i de l’Ordre Ministerial.
Objectius/Competències |
Resultats de l’Aprenentatge |
Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies del SNC i SNP (ECI/332/2008)
|
Conèixer els principals problemes de patologia del sistema nerviós (Llibre competències Facultat Medicina UdL)
Reconèixer les situacions d’emergència neurològica, gestionar-les i tractar-les inicialment (Llibre competències UdL)
Conèixer, diagnosticar i tractar les principals malalties del sistema nerviós (Llibre competències UdL)
|
Identificar i interpretar els estudis complementaris en Neurologia (ECI/332/2008) |
Interpretar els principals mètodes diagnòstics en Neurologia i saber la seva indicació
|
Saber explorar neurològicament un pacient (ECI/332/2008)
|
|
Saber fer una entrevista completa centrada en el pacient neurològic (ECI/332/2008) |
|
Saber la Farmacologia del Sistema Nerviós (ECI/332/2008) |
|
Saber l’anatomia patològica del Sistema Nerviós (ECI/332/2008) |
|
Saber l’anatomia patològica del Sistema Nerviós (ECI/332/2008) |
|
Seguint la metodologia del Llibre blanc a continuació s’enumeren les competències que l’alumne ha de saber i les que ha de saber fer:
OFTALMOLOGIA
L’oftalmologia és l’especialitat medicoquirúrgica que es dedica al diagnòstic i tractament de les malalties de l’aparell visual. El fonament de l’especialitat ve donat per l’especificitat anatòmica i funcional d’aquest òrgan dels sentits. Les seves competències són, per una banda, coneixements i habilitats tècniques molt específiques, i per l’altra l’aplicació de les ciències bàsiques. Ambdós ens ajudaran a comprendre, diagnosticar, tractar i rehabilitar les malalties pròpies de l’aparell de la visió.
L’aparell visual està format pels annexos oculars, parpelles, òrbita, vies lacrimals, globus ocular i vies òptiques. L’oftalmologia té cura tant dels aspectes de la malaltia orgànica com dels dèficits funcionals, defectes refractius o defectes de visió binocular. Un altre aspecte de l’especialitat és que l’ull és l’únic lloc del cos on es veuen els components vasculars de forma directa. Això serveix per avaluar l’estat vascular en el cas de vasculopaties generals. El metge d’atenció primària ha de conèixer aquests aspectes, així com el diagnòstic diferencial dels processos més freqüents i saber classificar la gravetat dels símptomes i signes més evidents de les malalties oculars.
Adquirir coneixements teòrics i habilitats pràctiques.
1-Conèixer les estructures anatòmiques, fisiològiques i el desenvolupament embriològic del sistema visual i la seva relació amb les entitats patològiques congènites o adquirides més prevalents.
2- Saber realitzar l’anamnesi específica de la simptomatologia oftalmològica. Reconèixer els símptomes i signes mes freqüents.
3-Comprendre els mètodes d’exploració mes habituals. Integrar les troballes obtingudes per tal de realitzar el diagnòstic i l’orientació terapèutica.
4-Distingir la patologia ocular mes freqüent associada a ull vermell. Reconèixer i tractar els casos senzills. Determinar la gravetat i la urgència en el tractament.
5-Orientació diagnòstica i terapèutica dels processos orbitaris aguts inflamatoris, vasculars i traumàtics. Establir criteris de gravetat. Relacionar canvis crònics amb patologia endocrina o tumoral.
6-Diferenciar les patologies més freqüents que causen disminució d’agudesa visual crònica sense clínica d’ull vermell: defectes de refracció, patologia del cristal·lí i degeneracions retinals. Conèixer l’orientació terapèutica.
7-Enumerar les causes més freqüents de disminució aguda de visió que no produeixen ull vermell. Símptomes i signes diferencials entre elles: patologia vascular de la retina, patologia vítria, despreniment de retina. Saber orientar el diagnòstic i la urgència en el tractament.
8-Definir les malalties que precisen prevenció per la seva capacitat de causar afectació de visió greu, sense generar simptomatologia precoç: glaucoma crònic, retinopatia diabètica i hipertensiva. Conèixer els fàrmacs per al tractament del glaucoma i els seus possibles efectes secundaris. Comprendre les pautes de revisió dels pacients afectes de la DM i l’HTa, així com, la gradació de les lesions.
9-Comprendre els criteris bàsics del diagnòstic i el tractament dels tumors intraoculars més freqüents.
10-Sistematitzar la història clínica davant d'un traumatisme, l’estratègia d’exploració, els criteris de gravetat i el tractament de lesions senzilles. Decidir la possibilitat d’assistència especialitzada i la urgència d’atenció.
11-Distinguir els trastorns de la via òptica, oculomotors o campimètrics i orientar-ne el diagnòstic. Analitzar l’associació amb malalties neurològiques o sistèmiques.
12.-Identificar els símptomes de les malalties prevalents en la infància i establir tractament en cas de patologia senzilla. Reconèixer els signes clínics indicatius de patologia del desenvolupament de la visió binocular, congènita o tumoral.
13-Comprendre les modalitats de tractament farmacològic en oftalmologia, els fàrmacs més emprats i els efectes secundaris locals o generals més rellevants.
Neurologia i Neurocirurgia:
A continuació s’enumeren les competències a les que contribueix l’ensenyament de les malalties neurològiques d’acord amb l’ordre ministerial. Les competències es divideixen en específiques i en transversals:
Competències específiques:
96. Reconocer, diagnosticar y orientar el manejo de las principales patologías del sistema nervioso central y periférico
|
Competències transversals
116. Saber hacer una exploración física por apartos y sistemas, así como una explroación psicopatológica, interpretando su significado 121. Valorar la relación riesgo/beneficio de los procedimientos diagnósticos y terapéuticos 126. Anatomía patológica de los diferentes aparatos y sistemas |
127. Marcadores bioquímicos, citogenéticas y de biología molecular aplicados al diagnóstico clínico
134. Valorar las indicaciones y contraindicaciones de los estudios radiológicos 136. Conocer los principales grupos de fármacos, dosis, vías de administración y farmacocinética 137. Interacciones y efectos adversos 138. Prescripción y fármacovigilancia 139. Farmacología de los diferentes aparatos y sistemas |
143. Conocer las indicaciones principales de las técnicas electrofisiológicas (ECG, EEG, EMG, y otras
154. Saber interpretar mediante lectura sistemática una imagen radiológica 155. Saber utilizar los diversos fármacos adecuadamente |
156. Saber como realizar e interpretar un electrocardiograma y un electroencefalograma
OFTALMOLOGIA:
Objectiu |
Activitats |
Presencials |
Dedicació estudiant |
1,2,3 |
Classes magistrals (3) Seminaris grup mitja(1) Seminaris grup petit (3) |
3 1 3 |
|
4 a 7 |
Classes magistrals (16) Seminaris grup mitja (5)
|
16 5 |
|
8 - 13 |
Classes magistrals (10) Seminaris grup mitja (2) |
10 2 |
|
Examen |
Examen (2) |
2 |
|
NEUROLOGIA I NEUROCIRURGIA
A continuació s’enumeren primer els temes que constitueixen l’assignatura i posteriorment s’analitzen els objectius de cada tema teòric. També s’exposen els seminaris pràctics.
Tema 1. Introducció
Recordatori de neuroanatomia funcional