GUIA DOCENT
MALALTIES NEUROLOGIQUES, PSIQUIATRIQUES I DE LA VISIO
Coordinació:
Francesc Purroy
Any acadèmic 2015-16
GUIA DOCENT: MALALTIES NEUROLOGIQUES, PSIQUIA... 2015-16

Informació general de l'assignatura
DenominacióMALALTIES NEUROLOGIQUES, PSIQUIATRIQUES I DE LA VISIO
Codi100519
Semestre d'impartició2n Semestre Estudis de Grau- Jun/Set
CaràcterObligatòria
Nombre de crèdits ECTS15
GrupsGran, mitja i petit
Crèdits teòrics0
Crèdits pràctics0
CoordinacióFrancesc Purroy
Horari de tutoria/llocNeurologia: a petició per e-mail

Oftalmologia: Dra. Jurjo. Dimarts, 13 hores a Consultes Externes d’oftalmologia HUAV.
Departament/sDepartament Medicina i Departament Cirurgia
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiantNeurologia-Neurocirurgia:
- 34 h magistrals
- 10 h seminari grup mitjà
- 6 h grup petit

Oftalmolgia:
- 29 h magistrals
- 8 h seminari grup mitjà
- 3h grup petit

Psiquiatria:
-36 h magistral
- 9 h grup mitjà
- 8 h grup petit
ModalitatPresencial
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCastellà i Català
Horari de tutoria/llocNeurologia: a petició per e-mail

Oftalmologia: Dra. Jurjo. Dimarts, 13 hores a Consultes Externes d’oftalmologia HUAV.
Adreça electrònica professor/a (s/es)NEUROLOGIA
Luís Brieva brievaluis@hotmail.com
Cristina González Cristina.gonzalez@medicina.udl.com
Víctor Martínez vmmartinez.lleida.ics@gencat.cat
Montserrat Pujol Sabaté mpujol@gss.scs.es
Francesc Purroy francisco.purroy@medicina.udl.com

OFTALMOLOGIA

PSIQUIATRIA

NRL:
Luís Brieva
Montserrat Pujol i Sabaté
Cristina González

NRQ:
Víctor Martínez
Informació complementària de l'assignatura

Les competències referides a les malalties neurològiques tant des de l’àmbit clàssic de la Neurologia com de la Neurocirurgia s’emmarquen dins la matèria “Malalties Neurològiques, Psiquiàtriques i de la Visió que es desenvolupa a 4rt curs de la nostra facultat.  Aquesta matèria té 15 ECTS que es tradueixen en 150 hores presencials, i en 250 hores de treball de l’alumne.

Objectius acadèmics de l'assignatura

 

Neurologia i Neurocirurgia:

L’objectiu de l’aprenentatge és que l’alumnat tingui coneixements per a reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies del sistema nerviós central i perifèric. L’alumnat haurà de valorar el risc/benefici dels procediments diagnòstics i terapèutics. Conèixer els marcadors bioquímics, citogenètics i de biología molecular aplicats al diagnòstic clínic. També haurà de saber valorar les indicacions dels estudis radiològics i electrofisiologia en les diferents malalties neurològiques i tractar farmacològicament les malalties coneixent la interacció i els efectes adversos dels tractaments.

Així, l’alumnat després de rebre la formació en Malalties del Sistema Nerviós central haurà adquirit l’habilitat necessària per a reconèixer els signes i símptomes de les entitats neurològiques més freqüents. També tindrà coneixement de l’epidemiologia, fisiopatologia, diagnòstic i tractament de les principals malalties neurològiques. També serà capaç de discernir en quins casos els pacients neurològics requeriran una atenció especialitzada urgent en l’àmbit hospitalari i quins pacients es beneficiaran d’una atenció ambulatòria. En finalitzar el curs l’alumne haurà adquirit la capacitat per a orientar sindròmicament el pacient, seleccionar les proves complementàries més adients i indicar el tractament més correcte.

 En acabar l’assignatura, l’estudiant tindrà les capacitats (resultats d’aprenentatge) següents derivats del Llibre de competències professionals a assolir durant el període de formació de pregrau de la Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida (2005), del Llibre Blanc, i de l’Ordre Ministerial.

Objectius/Competències

Resultats de l’Aprenentatge

Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies del SNC i SNP (ECI/332/2008)

 

Conèixer els principals problemes de patologia del sistema nerviós (Llibre competències Facultat Medicina UdL)

  • Alteració episòdica de la consciència. Epilèpsia
  • Coma, estupor i deliri
  • Trastorns de la memòria
  • Moviments anormals
  • Alteracions de la parla, apràxies
  • Cefalea
  • Trastorns dels moviments oculars i alteració de la visió
  • Trastorns del moviment i de la marxa
  • Trastorns atàxics
  • Debilitat muscular
  • Anomalies sensitives
  • Alteració de la son
  • Síndromes del tronc de l’encèfal

 

Reconèixer les situacions d’emergència neurològica, gestionar-les i tractar-les inicialment (Llibre competències UdL)

  • Malaltia cerebrovascular
  • Deteriorament del nivell de consciència
  • Compressió medul·lar
  • Crisi epilèptica, estatus epilèptic i estat post-crític
  • Traumatisme cranial
  • Cefalea brusca
  • Hipertensió endocranial aguda
  • Neuropatia aguda

 

Conèixer, diagnosticar i tractar les principals malalties del sistema nerviós (Llibre competències UdL)

  • Cefalees
  • Epilèpsia
  • Malalties cerebrovasculars
  • Infeccions del sistema nerviós
  • Trastorns del moviment
  • Malalties desmielinitzants
  • Demència
  • Neuropaties perifèriques
  • Neuropaties cranials
  • Malalties musculars i neuromusculars
  • Neoplàsies del sistema nerviós
  • Trastorns de la vigilància
  • Malalties de la medul·la espinal
  • Atàxies
  • Trastorns de la circulació del líquid cefaloraquidi
  • Trastorns del desenvolupament del sistema nerviós
  • Traumatismes cranio-encefàlics
  • Malalties neurològiques carencials
  • Malalties neurològiques tòxiques
  • Malalties neurològiques metabòliques
  • Trastorns de la son

Identificar i interpretar els estudis complementaris en Neurologia (ECI/332/2008)

Interpretar els principals mètodes diagnòstics en Neurologia i saber la seva indicació

  • Tècniques de neuroimatge: TC cranial, RM cranial, SPECT, PET cerebral
  • Tècniques electrofisiològiques
  • Tècniques d’obtenció i estudi del líquid cefaloraquidi
  • Tècniques ultrasonogràfiques

 

Saber explorar neurològicament un pacient  (ECI/332/2008)

 

  • Explorar del nivell de consciència i l’orientació
  • Explorar dels camps visuals
  • Valorar el llenguatge
  • Valorar les principals funcions superiors (pràxies, càlcul, memòria)
  • Explorar dels parells cranials
  • Explorar de la força, to muscular i rigidesa
  • Valorar la marxa
  • Explorar el sistema vestibular, cerebelletós
  • Explorar la sensibilitat en totes les seves vessants (dolorosa, tàctil, vibratòria).
  • Valorar la tremolor

 

Saber fer una entrevista completa centrada en el pacient neurològic (ECI/332/2008)

  • Conduir l'entrevista clínica per a extreure les dades clíniques rellevants de pacients amb malalties neurològiques

Saber la Farmacologia del Sistema Nerviós (ECI/332/2008)

  • Conèixer els principals grups de fàrmacs, dosis , vies d'administració i farmacocinètica
  • Conèixer les interaccions i efectes adversos
  •  Saber utilitzar els fàrmacs en les principals malalties del SNC

 

Saber l’anatomia patològica del Sistema Nerviós (ECI/332/2008)

  • Conèixer les alteracions tissulars de les principals malalties degeneratives del sistema nerviós central:
  • Demència tipus Alzheimer
  • Sinucleinopaties
  • Taupaties
  • Malalties per cossos de Lewy
  • Demència fronto-temporal
  • Miopaties

 

Saber l’anatomia patològica del Sistema Nerviós (ECI/332/2008)

  • Conèixer les alteracions tissulars de les principals malalties degeneratives del sistema nerviós central:
  • Demència tipus Alzheimer
  • Sinucleinopaties
  • Taupaties
  • Malalties per cossos de Lewy
  • Demència fronto-temporal
  • Miopaties

Seguint la metodologia del Llibre blanc a continuació s’enumeren les competències que l’alumne ha de saber i les que ha de saber fer:

 

 

OFTALMOLOGIA

 L’oftalmologia és l’especialitat medicoquirúrgica que es dedica al diagnòstic i tractament de les malalties de l’aparell visual.  El fonament de l’especialitat ve donat per l’especificitat anatòmica i  funcional d’aquest òrgan dels sentits. Les seves competències són, per una banda, coneixements i habilitats tècniques molt específiques, i per l’altra l’aplicació de les ciències bàsiques. Ambdós ens ajudaran a comprendre, diagnosticar, tractar i rehabilitar les malalties pròpies de l’aparell de la visió.

L’aparell visual està format pels annexos oculars, parpelles, òrbita, vies lacrimals, globus ocular i vies òptiques. L’oftalmologia té cura tant dels aspectes de la malaltia orgànica com dels dèficits funcionals, defectes refractius o defectes de visió binocular. Un altre aspecte de l’especialitat és que l’ull és l’únic lloc del cos on es veuen els components vasculars de forma directa. Això serveix per avaluar l’estat vascular en el cas de vasculopaties generals. El metge d’atenció primària ha de conèixer aquests aspectes, així com el diagnòstic diferencial dels processos més freqüents i saber classificar la gravetat dels símptomes i signes més evidents de les malalties oculars. 

Adquirir coneixements teòrics i  habilitats pràctiques.

1-Conèixer les estructures anatòmiques, fisiològiques i el desenvolupament embriològic del sistema visual i la seva  relació amb les   entitats  patològiques congènites o adquirides més prevalents.

2- Saber realitzar l’anamnesi específica de la simptomatologia oftalmològica. Reconèixer  els símptomes i  signes mes freqüents.

3-Comprendre els  mètodes d’exploració mes habituals. Integrar les troballes obtingudes per tal de realitzar el diagnòstic i  l’orientació terapèutica.

4-Distingir la patologia ocular mes freqüent associada a ull vermell. Reconèixer i tractar els casos senzills. Determinar la gravetat i la urgència en el tractament.

5-Orientació diagnòstica i terapèutica dels processos orbitaris aguts inflamatoris, vasculars i traumàtics. Establir criteris de gravetat. Relacionar canvis crònics amb patologia endocrina o tumoral.

6-Diferenciar les patologies més freqüents que causen disminució d’agudesa visual crònica sense clínica d’ull vermell: defectes de refracció, patologia del cristal·lí i degeneracions retinals. Conèixer l’orientació terapèutica.

7-Enumerar les causes més freqüents de disminució aguda de visió que no produeixen ull vermell. Símptomes i signes diferencials entre elles: patologia vascular de la retina, patologia vítria, despreniment de retina. Saber orientar el diagnòstic i la urgència en el tractament.

 8-Definir les malalties que precisen prevenció per la seva capacitat de causar afectació de visió greu, sense generar simptomatologia precoç: glaucoma crònic, retinopatia diabètica i hipertensiva. Conèixer els fàrmacs per al tractament del glaucoma i els seus possibles efectes secundaris. Comprendre les pautes de revisió dels pacients afectes de la DM i l’HTa, així com, la gradació de les lesions.

9-Comprendre els criteris bàsics del diagnòstic i el tractament dels tumors intraoculars més freqüents.

10-Sistematitzar la història clínica davant d'un traumatisme, l’estratègia d’exploració, els criteris de gravetat i el tractament de lesions senzilles. Decidir la possibilitat d’assistència especialitzada i la urgència d’atenció.

11-Distinguir els trastorns de la via òptica, oculomotors o campimètrics i  orientar-ne el diagnòstic. Analitzar l’associació amb malalties neurològiques o sistèmiques.

12.-Identificar els símptomes de les malalties prevalents en la infància i establir tractament en cas de patologia senzilla. Reconèixer els signes clínics indicatius de patologia del desenvolupament de la visió binocular, congènita o tumoral.

13-Comprendre les modalitats de tractament farmacològic en oftalmologia, els fàrmacs més emprats i  els efectes secundaris locals o generals més rellevants.

 

 

Competències

 

Neurologia i Neurocirurgia: 

A continuació s’enumeren les competències a les que contribueix l’ensenyament de les malalties neurològiques d’acord amb l’ordre ministerial. Les competències es divideixen en específiques i en transversals:

 

Competències específiques:

96. Reconocer, diagnosticar y orientar el manejo de las principales patologías del sistema nervioso central y periférico

 

Competències transversals

116. Saber hacer una exploración física por apartos y sistemas, así como una explroación psicopatológica, interpretando su significado

121. Valorar la relación riesgo/beneficio de los procedimientos diagnósticos y terapéuticos

126. Anatomía patológica de los diferentes aparatos y sistemas

127.  Marcadores bioquímicos, citogenéticas  y de biología molecular aplicados al diagnóstico clínico

134.  Valorar las indicaciones y contraindicaciones de los estudios radiológicos

136.  Conocer los principales grupos de fármacos, dosis, vías de administración y farmacocinética

137.  Interacciones y efectos adversos

138.  Prescripción y fármacovigilancia

139.  Farmacología de los diferentes aparatos y sistemas

143.  Conocer las indicaciones principales de las técnicas electrofisiológicas (ECG, EEG, EMG, y otras

154.  Saber interpretar mediante lectura sistemática una imagen radiológica

155.  Saber utilizar los diversos fármacos adecuadamente

156.  Saber como realizar e interpretar un electrocardiograma y un electroencefalograma

OFTALMOLOGIA: 

 

 

 

Objectiu

Activitats

Presencials

Dedicació estudiant

 

1,2,3

 

Classes magistrals (3)

Seminaris grup mitja(1) Seminaris grup petit (3)

 

3

1

3

 

 

 

4 a 7

 

Classes magistrals (16)

Seminaris grup mitja (5)

 

 

16

5

 

 

 

8 - 13

 

Classes magistrals (10)

Seminaris grup mitja (2)

 

10

2

 

 

Examen

Examen (2)

2

 

 

 

 

Continguts fonamentals de l'assignatura

 

 

NEUROLOGIA I NEUROCIRURGIA

A continuació s’enumeren primer els temes que constitueixen l’assignatura i posteriorment s’analitzen els objectius de cada tema teòric. També s’exposen els seminaris pràctics.

Tema 1. Introducció

                  Recordatori de neuroanatomia funcional

PDF