GUIA DOCENT
MALALTIES CARDIOLÒGIQUES I NEFROLÒGIQUES
Coordinació:
Elvira Fernández Giráldez
Any acadèmic 2015-16
GUIA DOCENT: MALALTIES CARDIOLÒGIQUES I NEFR... 2015-16

Informació general de l'assignatura
DenominacióMALALTIES CARDIOLÒGIQUES I NEFROLÒGIQUES
Codi100517
Semestre d'impartició2n Semestre Estudis de Grau- Jun/Set
CaràcterObligatòria
Nombre de crèdits ECTS9
Crèdits teòrics0
Crèdits pràctics0
CoordinacióElvira Fernández Giráldez
Departament/sMedicina i Cirurgia. Medicina Experimental. Ciències Mèdiques Bàsiques
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiantH Presencials 90
H. No Presecials 135
ModalitatPresencial
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Grau/MàsterGrau en Medicina
Adreça electrònica professor/a (s/es)edfernandez.lleida.ics@gencat.cat
mmborras.lleida.ics@gencat.
catjacint.boix@mex.udl.cat
mballesterr@comll.cat
mpique.lleida.ics@gencat.cat
Elvira Fernández Giráldez (Nefrologia) (coordinadora)
Mercè Borràs Sans (Nefrologia)
Jacint Boix Torras (farmacologia)
Manel Ballester (Cardiologia)
Manel Piqué (Cardiologia)
Pilar Gallel (Anatomía Patológica)
Informació complementària de l'assignatura

El pacient no es fragmenta seguint el model d'especialitats clíniques. El model acadèmic també mimetitza l'organització hospitalària i la docència s'ha impartit clàssicament pels diferents especialistes    mèdics    amb    poca    o     nul·la     coordinació     entre     les     mateixes.

Ha de considerar-se globalment al pacient des del punt de vista clínic i aquest model ha de traslladar-se a la docència de la medicina. D'aquí la necessitat d'instaurar unitats multidisciplinàries als hospitals i de dissenyar també matèries multidisciplinàries:

Avui es parla de la síndrome cardiorenal per mostrar les manifestacions clíniques que reflecteixen fisiopatologies comunes. La malaltia renal aguda o crònica provoca manifestacions cardíaques i viceversa.

La matèria de cardiorenal engloba patologies que estan íntimament relacionades a la pràctica clínica . Tenim l'oportunitat d'ensenyar-la d'una manera coordinada i el moment en el qual s'imparteix (2on semestre del 3er curs) fa possible que les bases fisiopatològiques s'hagin establert prèviament.

Els seminaris i pràctiques permetran aplicar d'una manera més individualitzada el mètode de resolució de casos clínics, el seu tractament i maneig de proves complementàries

 

Objectius acadèmics de l'assignatura

L'alumne serà capaç de:

1. Processar les dades de la història clínica i proves complementàries per establir el diagnòstic de les principals síndromes necrològics i urològics : Insuficiència renal aguda, malaltia renal crònica, síndrome nefrític i síndrome nefròtic. 
2. Plantejar els procediments necessaris per establir el diagnòstic etiològic i plantejar el diagnòstic diferencial. 
3. Reconèixer les característiques anatomo-patològiques de les nefropaties més prevalents. 
4. Avaluar la hipertensió arterial , dany en òrgans diana i el seu tractament. 
5. Categoritzar la síndrome cardiorenal. 
6. Integrar els coneixements de farmacologia en el tractament de les principals síndromes necrològics i cariològics 
7. En completar l’assignatura l’estudiant haurà de conèixer els grups medicamentosos més significatius per a la terapèutica de les malalties de l’aparell urinari i cardiovascular. 
8. En completar l'assignatura l'estudiant haurà de ser capaç de valorar els aspectes farmacocinètics i farmacodinàmics que condicionen la utilització dels fàrmacs estudiats en aquesta assignatura.

Competències

89 Reconèixer, diagnosticar i orientar el tractament de les principals patologies cardiocirculatòries 
91 Reconèixer, diagnosticar i orientar el tractament de les principals patologies nefrourinàries 
121 Valorar la relació risc/benefici dels procediments diagnòstics i terapèutics 
126 Anatomia patològica dels diferents aparells i sistemes 
139 Farmacologia dels diferents aparells i sistemes 
155 Saber utilitzar els diversos fàrmacs adequadament 
156 Saber cóm realitzar i interpretar un electrocardiograma 

Eixos metodològics de l'assignatura

Activitat

Objectiu

Descripció

Classes magistrals.

Introducció i guia al treball personal. Explicació completa d'un tema.

No es controla l’assistència i s’avaluen a l’examen teòric.

Grup classe sencer

Seminaris

Treballar un model de cas clínic (publicat al campus virtual amb al menys 1 setmana

avans i d’un tema desenvolupat en classe teòrica). Treball individual d’un cas clínic

similar durant el seminari (evaluació continua).

Discussió en torn de fitxes docents publicades al campus virtual. No es controla l’assistència i s’avaluen a l’examen teòric.

1/2 del grup classe sencer

Pràctiques

(sugerencia cardio): Taller d’electrocardiograma.

¼ classe

Bibliografia i recursos d'informació

Llibres o revistes:

- Farmacología. Rang, H.P. et al. (7ª ed.), Elsevier España S.A., 2008 
- Farmacología humana. Florez J. et al. (5ª ed.), Elsevier Masson, 2008 
- Trends in Pharmacological Sciences (TIPS), Elsevier

 

Internet (Organismes oficials):

- Agencia Española del Medicamento, Ministerio de sanidad y Consumo: http://www.agemed.es/
- Agencia Europea del Medicamento: http://www.emea.europa.eu/
- U.S. Food and Drug Administration, Center for Drug Evaluation and Research: http://www.fda.gov/cder

 

Internet Divers:

- Annual Review of Pharmacology and Toxicology:  http://arjournals.annualreviews.org/loi/pharmtox
- Fundació Institut Català de Farmacologia: http://www.icf.uab.es/
- Medline plus: http://medlineplus.gov/spanish/
- Rx List, the internet drug index: http://www.rxlist.com/
- Vademecum online: http://www.vademecum.es/

 

Internet (Tests d'autoavaluació):

 Michael Gordon, Ph.D. Learning Modules, University of Kansas School of Medicine: http://www.pharmacology2000.com/index.htm

PDF