Coordinació: | Elvira Fernández Giráldez |
Any acadèmic 2015-16 |
Denominació | MALALTIES CARDIOLÒGIQUES I NEFROLÒGIQUES |
Codi | 100517 |
Semestre d'impartició | 2n Semestre Estudis de Grau- Jun/Set |
Caràcter | Obligatòria |
Nombre de crèdits ECTS | 9 |
Crèdits teòrics | 0 |
Crèdits pràctics | 0 |
Coordinació | Elvira Fernández Giráldez |
Departament/s | Medicina i Cirurgia. Medicina Experimental. Ciències Mèdiques Bàsiques |
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | H Presencials 90
H. No Presecials 135 |
Modalitat | Presencial |
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Grau/Màster | Grau en Medicina |
Adreça electrònica professor/a (s/es) | edfernandez.lleida.ics@gencat.cat
mmborras.lleida.ics@gencat. catjacint.boix@mex.udl.cat mballesterr@comll.cat mpique.lleida.ics@gencat.cat |
El pacient no es fragmenta seguint el model d'especialitats clíniques. El model acadèmic també mimetitza l'organització hospitalària i la docència s'ha impartit clàssicament pels diferents especialistes mèdics amb poca o nul·la coordinació entre les mateixes.
Ha de considerar-se globalment al pacient des del punt de vista clínic i aquest model ha de traslladar-se a la docència de la medicina. D'aquí la necessitat d'instaurar unitats multidisciplinàries als hospitals i de dissenyar també matèries multidisciplinàries:
Avui es parla de la síndrome cardiorenal per mostrar les manifestacions clíniques que reflecteixen fisiopatologies comunes. La malaltia renal aguda o crònica provoca manifestacions cardíaques i viceversa.
La matèria de cardiorenal engloba patologies que estan íntimament relacionades a la pràctica clínica . Tenim l'oportunitat d'ensenyar-la d'una manera coordinada i el moment en el qual s'imparteix (2on semestre del 3er curs) fa possible que les bases fisiopatològiques s'hagin establert prèviament.
Els seminaris i pràctiques permetran aplicar d'una manera més individualitzada el mètode de resolució de casos clínics, el seu tractament i maneig de proves complementàries
L'alumne serà capaç de:
1. Processar les dades de la història clínica i proves complementàries per establir el diagnòstic de les principals síndromes necrològics i urològics : Insuficiència renal aguda, malaltia renal crònica, síndrome nefrític i síndrome nefròtic.
2. Plantejar els procediments necessaris per establir el diagnòstic etiològic i plantejar el diagnòstic diferencial.
3. Reconèixer les característiques anatomo-patològiques de les nefropaties més prevalents.
4. Avaluar la hipertensió arterial , dany en òrgans diana i el seu tractament.
5. Categoritzar la síndrome cardiorenal.
6. Integrar els coneixements de farmacologia en el tractament de les principals síndromes necrològics i cariològics
7. En completar l’assignatura l’estudiant haurà de conèixer els grups medicamentosos més significatius per a la terapèutica de les malalties de l’aparell urinari i cardiovascular.
8. En completar l'assignatura l'estudiant haurà de ser capaç de valorar els aspectes farmacocinètics i farmacodinàmics que condicionen la utilització dels fàrmacs estudiats en aquesta assignatura.
89 Reconèixer, diagnosticar i orientar el tractament de les principals patologies cardiocirculatòries
91 Reconèixer, diagnosticar i orientar el tractament de les principals patologies nefrourinàries
121 Valorar la relació risc/benefici dels procediments diagnòstics i terapèutics
126 Anatomia patològica dels diferents aparells i sistemes
139 Farmacologia dels diferents aparells i sistemes
155 Saber utilitzar els diversos fàrmacs adequadament
156 Saber cóm realitzar i interpretar un electrocardiograma
Activitat |
Objectiu |
Descripció |
---|---|---|
Classes magistrals. |
Introducció i guia al treball personal. Explicació completa d'un tema. No es controla l’assistència i s’avaluen a l’examen teòric. |
Grup classe sencer |
Seminaris |
Treballar un model de cas clínic (publicat al campus virtual amb al menys 1 setmana avans i d’un tema desenvolupat en classe teòrica). Treball individual d’un cas clínic similar durant el seminari (evaluació continua). Discussió en torn de fitxes docents publicades al campus virtual. No es controla l’assistència i s’avaluen a l’examen teòric. |
1/2 del grup classe sencer |
Pràctiques |
(sugerencia cardio): Taller d’electrocardiograma. |
¼ classe |
Llibres o revistes:
- Farmacología. Rang, H.P. et al. (7ª ed.), Elsevier España S.A., 2008
- Farmacología humana. Florez J. et al. (5ª ed.), Elsevier Masson, 2008
- Trends in Pharmacological Sciences (TIPS), Elsevier
Internet (Organismes oficials):
- Agencia Española del Medicamento, Ministerio de sanidad y Consumo: http://www.agemed.es/
- Agencia Europea del Medicamento: http://www.emea.europa.eu/
- U.S. Food and Drug Administration, Center for Drug Evaluation and Research: http://www.fda.gov/cder
Internet Divers:
- Annual Review of Pharmacology and Toxicology: http://arjournals.annualreviews.org/loi/pharmtox
- Fundació Institut Català de Farmacologia: http://www.icf.uab.es/
- Medline plus: http://medlineplus.gov/spanish/
- Rx List, the internet drug index: http://www.rxlist.com/
- Vademecum online: http://www.vademecum.es/
Internet (Tests d'autoavaluació):
Michael Gordon, Ph.D. Learning Modules, University of Kansas School of Medicine: http://www.pharmacology2000.com/index.htm