Coordinació: | MUR LAIN, MARIA |
Any acadèmic 2019-20 |
Denominació | PSICOLOGIA | ||||||||||||
Codi | 100515 | ||||||||||||
Semestre d'impartició | 2N SEMESTRE - GRAU- JUN/SET | ||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||
Coordinació | MUR LAIN, MARIA | ||||||||||||
Departament/s | MEDICINA | ||||||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | H Presencials 60
H. No Presecials 90 | ||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Català |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
BATALLA LLORDES, IOLANDA | iolanda.batalla@udl.cat | 2,9 | |
MIRET FALLADA, SALVADOR | salvador.miret@udl.cat | 6,2 | |
MUR LAIN, MARIA | maria.mur@udl.cat | 6,5 | |
PERA GUARDIOLA, VANESSA MARIA | vanessa.pera@udl.cat | 2,4 |
El metge disposa de múltiples instruments amb els que diagnosticar, avaluar i tractar els patiments dels seus pacients. No obstant, per fer aquest procés de l’acte mèdic, el metge ha de tenir l’habilitat per establir una relació eficaç entre metge i pacient. Aquesta habilitat implica un coneixement sòlid de les complexitats del comportament humà, juntament amb un aprenentatge rigorós de les tècniques de conversar i escoltar.
Una de les tasques més importants en la formació com a metge és adquirir les tècniques de l’escolta activa, tant del llenguatge com dels sentiments no expressats entre el metge i el pacient. El metge que vigila no només el contingut de la interacció (el que el pacient i el metge diuen), si no també el procés d’aquesta interacció (allò que no es diuen, però que es transmet de diferents maneres), comprenen que la comunicació entre dues persones es produeix, simultàniament, a diferents nivells. Quan no es ressalten, respecten i transmeten l’art i la tècnica de la escolta activa, als metges els hi manquen fonaments per establir una relació efectiva amb els seus pacients, per la qual cosa, inevitablement, l’atenció als seus pacients surt perdent.
La relació metge-pacient és un component clau del model biopsicosocial. Gerorge Engel ha estat el defensor més prominent d’aquest model de malaltia biopsicosocial, que remarca un abordatge de la malaltia i del comportament humà a través d’un sistema integrat. El model biopsicosocial deriva de la teoria general de sistemes. El sistema biològic subratlla el substrat anatòmic, estructural i molecular de la malaltia i els seus efectes sobre el funcionament biològic del pacient; el sistema psicològic està centrat en els efectes dels factors dinàmics, motivació i personalitat en la vivència i la reacció a la malatia; per últim, el sistema social s’ocupa de les influències culturals, ambientals i familiars en l’experiència d’emmalaltir. El model d’Engel no considera que la malaltia sigui el resultat directe de les circumstàncies psicològiques o socioculturals d’una persona, si no que proposa una comprensió global de la malaltia i el tractament.
Per tant, el coneixement del pacient per part del metge no hauria de limitar-se a la seva situació clínica, i s’hauria d’establir en quina mesura la psicologia individual del pacient i el seu entorn sociocultural afecten a la seva malaltia, conèixer les respostes emocionals davant la mateixa i la seva relació amb el metge.
L’objectiu principal d’aquesta matèria és l’adquisició de coneixements, habilitats i actituds dins del camp de la psicologia mèdica que poden ser útils per al futur metge i per l’exercici de la medicina.
Inclou conèixer els fonaments biològics, psicològics i socials en els estats de salut i malaltia, de la personalitat i la psicopatologia, i estudiar la interacció entre metge i pacient.
A. ADQUIRIR CONEIXEMENTS - Descriure i analitzar la relació metge- pacient. - Conèixer els fonaments biològics, psicològics i socials de la personalitat i la conducta en els estats de salut i malaltia. - Descriure el desenvolupament cognitiu, emocional i psicosocial en les diferents etapes (de la infància, adolescència fins a la gent gran). - Distingir el concepte, fonaments i aplicacions de la patologia psicosomàtica. |
B. ADQUIRIR HABILITATS - Habilitats Clíniques - Maneig de la relació metge-pacient en diferents àmbits assistencials i adequats a cada situació clínica. - Aplicar aquets coneixements a situacions laborals concretes, utilitzant els procediments adequats. - Predisposició a les relacions interpersonals, a la comunicació i a la cooperació en equip. - Assumpció de responsabilitats i presa de decisions. - Saber reconèixer les situacions de risc i les que exigeixen atenció immediata. - Adquirir bases de gestió clínica centrada en el pacient i utilització adequada de recursos sanitaris (com proves diagnòstiques o medicaments). - Saber realitzar una anamnesi que inclogui una exploració psicopatològica, interpretant el seu significat. - Abordatge de la patologia psicosomàtica, amb capacitat per realitzar un judici diagnòstic i establir un abordatge i una estratègia terapèutica raonada.
- Habilitats de Comunicació - Obtenir i elaborar una història clínica que contingui la informació rellevant. - Realitzar una valoració de l'estat mental i una exploració psicopatològica. - Redactar històries i informes de forma comprensible per a tercers. - Comunicar-se de mode efectiu i clar, de forma oral i escrita, amb pacients o amb altres professionals. - Establir una bona comunicació interpersonal, per dirigir-se amb eficiència i empatia a pacients i familiars. - Conèixer aspectes de comunicació amb pacients, familiars i el seu entorn social. - Conèixer els models d'entrevista clínica, comunicació verbal i no verbal. Redactar històries, informes i altres registres de forma comprensible a pacients, familiars i altres professionals. Realitzar una exposició en públic, oral i escrita, de treballs científics i/o d'informes professionals. |
C. DESENVOLUPAR ACTITUDS I VALORS PROFESSIONALS - Comprendre i aplicar els principis essencials de la professió mèdica, com els principis ètics, les responsabilitats legals i el secret professional. - Desenvolupar una pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura. - Actualitzar la pròpia competència professional, donant importància a l'adquisició de nous coneixements i tècniques. - Adquirir habilitats en el treball en equip, especialment en equips multidisciplinaris. |
106 Desenvolupament cognitiu, emocional i psicosocial en la infantesa i adolescència.
107 Conèixer els fonaments biològics, psicològics i socials de la
personalitat i la conducta.
109 Psicoteràpia
A. Funcionament psíquic normal
B. De la normalitat a la Psicopatologia
C. Intervenció
D. Relació Metge-Pacient
Aquesta assignatura serà semestral, es donarà a 3er curs (2on semestre) i és de caràcter obligatori. Per tenir dret a l’avaluació continua (el 60% restant) l’estudiant ha d’haver assistit i participat en el 80% o més de les activitats programades
Distribució per hores.
ASSIGNATURA |
ECTS |
Activitats Presencials (40’%) |
Activitats no presencials (60%) |
Total hores de dedicació de l’ alumne |
|
Teoria y pràctica de grup únic |
Pràctica i treball de petit grup |
||||
Psicologia Mèdica |
6 |
30 hores |
30 hores |
90 hores |
150 hores |
A) ACTIVITATS PRESENCIALS (40%) |
A.1. CLASSES MAGISTRALS (Grup únic): L’adquisició dels coneixements que són necessaris per a un futur metge per comprendre i explicar els processos psicològics inherents a la salut, a emmalaltir, i a la interacció metge-pacient. Aquest objectiu general s’articula en els següents components:
|
A.2. ENSENYAMENT PRÀCTIC (Grup Reduït):
a. SEMINARIS TEÒRICO-PRÀCTICS:
b. DEMOSTRACIONS TÈCNIQUES D'HABILITATS
c. GRUP PETIT
|
B) ACTIVITATS NO PRESENCIALS (60%) |
B.1. ENSENYAMENT PROGRAMAT I SIMULACIÓ (AUTOAPRENENTATGE) Accedeixen grups grans d'alumnes i té alta rendibilitat docent. Hi ha diversos exemples:
B.2.TREBALLS B.3. TUTORIES
|
AVALUACIÓ
Per tenir dret a l’avaluació continuada l’estudiant ha de complir els 4 requisits:
1.Control d’assistència a classes magistrals i seminaris
Assistència com a mínim del 80% dels seminaris
Es valorarà de forma favorable l’assistència a les classes magistrals.
2.Entrega i presentació oral del treball metge-pacient
Data d’entrega penjat al SAKAI : data límit 6 d’abril de 2018 a les 14h
Data de presentació oral i entrega de versió impresa: Seminaris de grup petit (del 10 al 25 d'abril de 2018)
3.Examen dels continguts teòrics
Data 12/06/18 a les 18h
40 preguntes tipus Test, amb 5 possibles respostes
Computen: encerts-(errors x 0,20)
4.Examen dels continguts del seminaris
Data 12/06/18 a les 18h
24 preguntes tipus Test, amb 5 possibles respostes
Computen: encerts-(errors x 0,20)
PUNTUACIÓ:
1.Control d’assistència al global de les classes i seminaris
>80% d’assistència als seminaris imprescindible per a l’avaluació de la matèria
S’afegiran 0,01 punts a la nota final per cada assistència a classe magistral
(suposen 0,30 màxim).
2.Entrega i presentació oral del treball metge-pacient
Suposarà el 20% de la nota final de la matèria
3.Examen dels continguts teòrics de les classes magistrals
Suposarà el 50% de la nota final de la matèria
4.Examen dels continguts dels seminaris
Suposarà el 30% de la nota final de la matèria
El contingut de les classes es completarà mitjançant material i altres recursos didàctics.
Fonts bibliogràfiques recomanades.
Llibres:
|
Publicacions periòdiques:
|
Psicologia Mèdica en la xarxa:
|
Els continguts originals de la matèria no varien respecte al programa.
Continuarem facilitant el total de les classes magistrals en el format de power point amb àudio. Està planificat anar penjant les classes adequant-nos al calendari docent.
També implica que el calendari programat pels seminaris de grup petit, que estaven destinats a la presentació oral del treball de relació metge-pacient, s’haurà de fer de forma virtual. Us demanem que pengeu diapositives amb àudio al apartat “activitats” en el mateix període assignat als seminaris.
Mantindrem l’avaluació tal i com estava establerta. Recordeu que consistia en 50% examen teòric + 30% examen seminaris + 20% presentació treball relació metge pacient.
L’examen final es mantindrà el dia i hora prevista (3/06/20 a les 17h) però finalment no serà presencial, es farà online.