Coordinació: | Dra Montserrat Rué |
Any acadèmic 2015-16 |
Denominació | BIOESTADÍSTICA |
Codi | 100510 |
Semestre d'impartició | 1r Semestre -Estudis de Grau- Feb/Set |
Caràcter | Troncal |
Nombre de crèdits ECTS | 6 |
Crèdits teòrics | 3 |
Crèdits pràctics | 3 |
Coordinació | Dra Montserrat Rué |
Horari de tutoria/lloc | A concertar enviant un correu electrònic als professors |
Departament/s | Ciències Mèdiques Bàsiques |
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | H Presencials 60
H. No Presencials 90 |
Modalitat | Presencial |
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Idioma/es d'impartició | Català
Anglès (50% dels seminaris) |
Grau/Màster | Grau en Medicina |
Horari de tutoria/lloc | A concertar enviant un correu electrònic als professors |
Adreça electrònica professor/a (s/es) | montse.rue@cmb.udl.cat
montserrat.martinez@cmb.udl.cat ivandavidbenitez@gmail.com |
És una matèria de primer curs del Grau de Medicina que s’imparteix durant un semestre del primer curs acadèmic. En aquesta assignatura es vol introduir als alumnes en els mètodes estadístics que permeten estudiar els fenòmens on la variabilitat és un component important. Sense aquesta metodologia, és fa molt difícil generalitzar els resultats observats i determinar-ne la seva significació. Aquest és el cas d’estudis observacionals i experimentals en l’àmbit mèdic, on la variabilitat individual i el gran nombre de factors que influencien cada situació fa difícil una anàlisi intuïtiva del problema. L’aprenentatge dels conceptes bàsics de les eines estadístiques i la pràctica del seu ús en situacions d’interès en la pràctica mèdica és un punt fonamental en la formació del metge. En tant que eina metodològica, l’Estadística té un paper transversal en la Medicina, essent fonamental per a basar l’actuació mèdica en la millor evidència científica. En aquesta màteria també es treballaran les competències transversals d’utilització de tecnologies de la informació, treball en grup, pràctica de l’anglès i exposició en públic.
L’estudiant que superi l’assignatura ha de conèixer i saber utilitzar els conceptes bàsics del mètode estadístic en relació a problemes d’aplicació propis de la activitat professional en Medicina, amb especial atenció en l’avaluació crítica dels resultats d’estudis observacionals i experimentals.
2. A més, l’estudiant que superi l’assignatura ha d’assolir les següents competències:
Competències específiques
Competències transversals
Primera Part
Presentació: L’estadística en la medicina. Introducció de la recerca en ciències de la salut i presentació del paper fonamental de l'estadística en el procés de recerca.
Tema 1. Disseny d’estudis en ciències de la salut. Estudis experimentals i estudis observacionals. L’assaig clínic com “l'estàndard d'or” de la recerca en ciències de la salut. Disseny d’estudis. Validesa de les mesures. Factors que poden influir en els resultats. Aleatorització, emmascarament, intenció de tractar. Avaluació de l'efecte: variable principal i variables secundàries. Aspectes ètics dels estudis experimentals. Estudis observacionals descriptius. Estudis observacionals analítics. Els estudis de cohorts i de casos i controls. Mesures de freqüència i d’associació entre factors de risc i malalties. El risc relatiu i l’odds ratio. Avantatges i limitacions dels estudis observacionals.
Tema 2. Estadística descriptiva. Mirant les dades. Estadística descriptiva. Tipus de variables. Mesures de tendència central (mediana, quantils, mitjana) i mesures de dispersió (variància, desviació estàndard, intervals interquartílics). Representació gràfica de les variables.
Segona Part
Tema 3. Probabilitat, teorema de Bayes, proves diagnòstiques. La probabilitat com freqüència relativa. Regles de càlcul de la probabilitat. Probabilitat condicionada. Teorema de Bayes. Sensibilitat, especificitat i valors predictius. Interpretació del seu significat.
Tema 4. Distribucions de probabilitat. Distribució de probabilitat teòrica. Distribucions discretes i contínues. Distribucions binomial i Poisson. Distribucions normal, t de Student, khi-quadrada i exponencial. Intervals de normalitat. Z-scores.
Tercera Part
Tema 5. Inferència estadística: intervals de confiança i contrast d’hipòtesis. Població i mostra. Distribució mostral d’un paràmetre. Teorema central del límit. Intervals de confiança de mitjanes i proporcions. Intervals de confiança de diferència de mitjanes i diferència de proporcions. Intervals de confiança de quocients de probabilitat. Significació estadística: el valor p.
Tema 6: Tests per comparar grups. Comparació de mitjanes de dos grups. Comparació de proporcions de dos grups. Comparació de proporcions de 3 o més grups. Proves no paramètriques.
Tema 7. Correlació i regressió. Relació entre dues variables quantitatives. El coeficient de correlació de Pearson. El coeficient de correlació d’Spearman. La recta de regressió. El model de regressió simple. Interpretació dels paràmetres del model de regressió. L’anàlisi de la variància.
Tema 8. Regressió logística. Estudis on la variable d'interès és dicotòmica. El model de regressió logística. Interpretació dels coeficients. Obtenció del logit i de la probabilitat que es produeixi el succés d'interès. Avaluació del model: calibració i discriminació.
Per assolir els objectius i adquirir les competencies atribuïdes es programaran les següents activitats:
Classes magistrals (CM)
Aquestes es realitzaran amb tots els alumnes i no són obligatòries. Tenen com finalitat exposar els continguts i destacar aquells aspectes més importants de la utilització de l’Estadística en Medicina.
Seminaris (Sem)
Aquestes es realitzaran amb 1/6 dels estudiants. Són obligatòries i s’han de fer amb el grup corresponent. Cada grups es subdividirà en grups de treball de 5 alumnes. Tenen com finalitat que els alumnes aprofundeixin els continguts i vegin les aplicacions dels conceptes introduïts en les classes magistrals.
Activitats virtuals (Av)
Aquestes activitats es realitzaran a través del Campus Virtual UdL (Sakai) i altres eines. Els alumnes faran activitats vinculades amb la preparació dels continguts de la matèria, realització de treballs i comunicació amb els professors i entre ells.
Activitats d’informàtica (Inf)
Es realitzaran en grups d’1/6 dels estudiants. Són obligatòries. Els alumnes realitzaran exercicis d’anàlisi i presentació de dades. S’aprofundirà en els conceptes estadístics presentats en les classes magistrals i els seminaris.
Tutories (Tut)
Aquestes es realitzaran amb 1/6 dels estudiants. Són obligatòries i s’han de fer amb el grup assignat. Serviran per posar en comú els aprenentatges d’una part de la materia, per resoldre dubtes i remarcar aquells aspects més aplicats a la Medicina de la Bioestadística.
Tipus avaluació |
||
---|---|---|
Examen parcial |
30% |
Proves escrites sobre continguts i conceptes teòrics. |
Treball |
20% |
Avaluació de la capacitat d’integració de conceptes i la seva aplicació a la resolució de problemes |
Pràctiques Informàtica |
10% |
Anàlisi de dades i interpretació dels resultats |
Examen final |
40% |
Avaluació global teòrica i pràctica |
Per superar la matèria s’ha d’aprovar l’examen (mínim de 5 sobre 10) i tenir una nota mitjana de l'examen parcial i el treball superior o igual a 5.
Bibliografia bàsica:
Sorribas A, Abella F, Gómez X, March J. (1997) Metodologia estadística en ciències de la salut: Del disseny de l’estudi a l’anàlisi de resultats. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.
(El llibre de Sorribas et al. es troba, en format electrònic, a la pàgina web www.bioestadistica.org.)
Cambell MJ, Swinscow TDV. Statistics at square one, 11th edition. Wiley-Blackwell, BMJ books. 2009.
(La 9ª edició del llibre de Campbell es troba en format pdf dins de Sakai, a l’apartat Recursos.)
Daniel WW. (1995) Bioestadística: base para el análisis de las ciencias de la salud. México: UTEMA.
Bibliografia complementària:
Bland M (2000). An introduction to medical statistics, 3rd ed. Oxford: Oxford University Press.
Altman DG. (1990) Practical statistics for medical research. Chapman & Hall/CRC; 1st ed.
Gonick L, Smith W. The cartoon guide to statistics. HarperCollins Publishers, Inc. New York, 1993.
Materials addicionals
Les notes i articles que es treballin durant el curs es trobaran a l’apartat Continguts de Sakai.