GUIA DOCENT
BIOESTADÍSTICA
Coordinació:
Dra Montserrat Rué
Any acadèmic 2015-16
GUIA DOCENT: BIOESTADÍSTICA 2015-16

Informació general de l'assignatura
DenominacióBIOESTADÍSTICA
Codi100510
Semestre d'impartició1r Semestre -Estudis de Grau- Feb/Set
CaràcterTroncal
Nombre de crèdits ECTS6
Crèdits teòrics3
Crèdits pràctics3
CoordinacióDra Montserrat Rué
Horari de tutoria/llocA concertar enviant un correu electrònic als professors
Departament/sCiències Mèdiques Bàsiques
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiantH Presencials 60
H. No Presencials 90
ModalitatPresencial
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà
Anglès (50% dels seminaris)
Grau/MàsterGrau en Medicina
Horari de tutoria/llocA concertar enviant un correu electrònic als professors
Adreça electrònica professor/a (s/es)montse.rue@cmb.udl.cat
montserrat.martinez@cmb.udl.cat
ivandavidbenitez@gmail.com
Montserrat Rué (coordinadora)
Montserrat Martínez
Iván Benítez
Informació complementària de l'assignatura

És una matèria de primer curs del Grau de Medicina que s’imparteix durant un semestre del primer curs acadèmic. En aquesta assignatura es vol introduir als alumnes en els mètodes estadístics que permeten estudiar els fenòmens on la variabilitat és un component important. Sense aquesta metodologia, és fa molt difícil generalitzar els resultats observats i determinar-ne la seva significació. Aquest és el cas d’estudis observacionals i experimentals en l’àmbit mèdic, on la variabilitat individual i el gran nombre de factors que influencien cada situació fa difícil una anàlisi intuïtiva del problema. L’aprenentatge dels conceptes bàsics de les eines estadístiques i la pràctica del seu ús en situacions d’interès en la pràctica mèdica és un punt fonamental en la formació del metge.  En tant que eina metodològica, l’Estadística té un paper transversal en la Medicina, essent fonamental per a basar l’actuació mèdica en la millor evidència científica. En aquesta màteria també es treballaran les competències transversals d’utilització de tecnologies de la informació, treball en grup, pràctica de l’anglès i exposició en públic.

Objectius acadèmics de l'assignatura

L’estudiant que superi l’assignatura ha de conèixer i saber utilitzar els conceptes bàsics del mètode estadístic en relació a problemes d’aplicació propis de la activitat professional en Medicina, amb especial atenció en l’avaluació crítica dels resultats d’estudis observacionals i experimentals.

  1. Pel que fa als coneixements, l’estudiant que superi l’assignatura ha de ser capaç de:

     2. A més, l’estudiant que superi l’assignatura ha d’assolir les següents competències:

Competències

Competències específiques

Competències transversals 

Continguts fonamentals de l'assignatura

Primera Part

Presentació: L’estadística en la medicina. Introducció de la recerca en ciències de la salut i presentació del paper fonamental de l'estadística en el procés de recerca. 

Tema 1. Disseny d’estudis en ciències de la salut. Estudis experimentals i estudis observacionals. L’assaig clínic com “l'estàndard d'or” de la recerca en ciències de la salut. Disseny d’estudis. Validesa de les mesures. Factors que poden influir en els resultats. Aleatorització, emmascarament, intenció de tractar. Avaluació de l'efecte: variable principal i variables secundàries. Aspectes ètics dels estudis experimentals. Estudis observacionals descriptius. Estudis observacionals analítics. Els estudis de cohorts i de casos i controls. Mesures de freqüència i d’associació entre factors de risc i malalties. El risc relatiu i l’odds ratio. Avantatges i limitacions dels estudis observacionals.

Tema 2. Estadística descriptiva. Mirant les dades. Estadística descriptiva. Tipus de variables. Mesures de tendència central (mediana, quantils, mitjana) i mesures de dispersió (variància, desviació estàndard, intervals interquartílics). Representació gràfica de les variables.

 

Segona Part

Tema 3. Probabilitat, teorema de Bayes, proves diagnòstiques. La probabilitat com freqüència relativa. Regles de càlcul de la probabilitat. Probabilitat condicionada. Teorema de Bayes. Sensibilitat, especificitat i valors predictius.  Interpretació del seu significat.

Tema 4. Distribucions de probabilitat. Distribució de probabilitat teòrica. Distribucions discretes i contínues. Distribucions binomial i Poisson. Distribucions normal, t de Student, khi-quadrada i exponencial. Intervals de normalitat. Z-scores.

 

Tercera Part

Tema 5. Inferència estadística: intervals de confiança i contrast d’hipòtesis. Població i mostra. Distribució mostral d’un paràmetre. Teorema central del límit. Intervals de confiança de mitjanes i proporcions. Intervals de confiança de diferència de mitjanes i diferència de proporcions. Intervals de confiança de quocients de probabilitat. Significació estadística: el valor p.

Tema 6: Tests per comparar grups. Comparació de mitjanes de dos grups. Comparació de proporcions de dos grups. Comparació de proporcions de 3 o més grups. Proves no paramètriques.

Tema 7. Correlació i regressió. Relació entre dues variables quantitatives. El coeficient de correlació de Pearson. El coeficient de correlació d’Spearman. La recta de regressió. El model de regressió simple. Interpretació dels paràmetres del model de regressió. L’anàlisi de la variància.

Tema 8. Regressió logística. Estudis on la variable d'interès és dicotòmica. El model de regressió logística. Interpretació dels coeficients. Obtenció del logit i de la probabilitat que es produeixi el succés d'interès. Avaluació del model: calibració i discriminació.

 

 

Eixos metodològics de l'assignatura

Per assolir els objectius i adquirir les competencies atribuïdes es programaran les següents activitats:

Classes magistrals (CM)

Aquestes es realitzaran amb tots els alumnes i no són obligatòries. Tenen com finalitat exposar els continguts i destacar aquells aspectes més importants de la utilització de l’Estadística en Medicina.

Seminaris (Sem)

Aquestes es realitzaran amb 1/6 dels estudiants. Són obligatòries i s’han de fer amb el grup corresponent. Cada grups es subdividirà en grups de treball de 5 alumnes. Tenen com finalitat que els alumnes aprofundeixin els continguts i vegin les aplicacions dels conceptes introduïts en les classes magistrals.

Activitats virtuals (Av)

Aquestes activitats es realitzaran a través del Campus Virtual UdL (Sakai) i altres eines. Els alumnes faran activitats vinculades amb la preparació dels continguts de la matèria, realització de treballs i comunicació amb els professors i entre ells.

Activitats d’informàtica (Inf)

Es realitzaran en grups d’1/6 dels estudiants. Són obligatòries. Els alumnes realitzaran exercicis d’anàlisi i presentació de dades. S’aprofundirà en els conceptes estadístics presentats en les classes magistrals i els seminaris.

Tutories (Tut)

Aquestes es realitzaran amb 1/6 dels estudiants. Són obligatòries i s’han de fer amb el grup assignat. Serviran per posar en comú els aprenentatges d’una part de la materia, per resoldre dubtes i remarcar aquells aspects més aplicats a la Medicina de la Bioestadística.

Sistema d'avaluació

Tipus avaluació

Examen parcial

30%

Proves escrites sobre continguts i conceptes teòrics.

Treball

20%

Avaluació de la capacitat d’integració de conceptes i la seva aplicació a la resolució de problemes

Pràctiques Informàtica

10%

Anàlisi de dades i interpretació dels resultats

Examen final

40%

Avaluació global teòrica i pràctica

 

Per superar la matèria s’ha d’aprovar l’examen (mínim de 5 sobre 10) i tenir una nota mitjana de l'examen parcial i el treball superior o igual a 5.

 

Bibliografia i recursos d'informació

Bibliografia bàsica:

Sorribas A, Abella F, Gómez X, March J. (1997) Metodologia estadística en ciències de la salut: Del disseny de l’estudi a l’anàlisi de resultats. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.

(El  llibre  de  Sorribas  et  al.  es  troba,  en  format  electrònic,  a  la  pàgina  web www.bioestadistica.org.)

Cambell  MJ,  Swinscow  TDV.  Statistics  at  square  one,  11th  edition. Wiley-Blackwell, BMJ books. 2009.

(La 9ª edició del llibre de Campbell es troba en format pdf dins de Sakai, a l’apartat Recursos.)

Daniel WW. (1995) Bioestadística: base para el análisis de las ciencias de la salud. México: UTEMA.

 

Bibliografia complementària:

Bland M (2000). An introduction to medical statistics, 3rd ed. Oxford: Oxford University Press.

Altman DG. (1990) Practical statistics for medical research. Chapman & Hall/CRC; 1st ed.

Gonick L, Smith W. The cartoon guide to statistics. HarperCollins Publishers, Inc. New York, 1993.

 

Materials addicionals

Les  notes  i  articles  que  es  treballin  durant  el  curs  es  trobaran  a  l’apartat Continguts de Sakai.

PDF