GUIA DOCENT
NEUROBIOLOGIA
Coordinació:
Anna Casanovas
Any acadèmic 2014-15
GUIA DOCENT: NEUROBIOLOGIA 2014-15

Informació general de l'assignatura
DenominacióNEUROBIOLOGIA
Codi100509
Semestre d'impartició1r Semestre -Estudis de Grau- Feb/Set
CaràcterObligatòria
Nombre de crèdits ECTS8
Crèdits teòrics0
Crèdits pràctics0
CoordinacióAnna Casanovas
Departament/sMedicina Experimental
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiantH Presencials 80
H. No Presencials 120
ModalitatPresencial
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà
Grau/MàsterGrau en Medicina
Adreça electrònica professor/a (s/es)ana.casanovas@mex.udl.cat
josep.esquerda@mex.udl.cat
manuel.portero@mex.udl.cat
jboada@mex.udl.cat
Loreta. medina@mex.udl.cat
Anna Casanovas i Llorens
Josep.E. Esquerda i Colell
Manel Portero Otín
Jordi Boada
Loreta Medina
Informació complementària de l'assignatura

És una matèria del segon curs de la Llicenciatura de Medicina que s’imparteix durant tot el primer semestre acadèmic. En aquesta assignatura es vol proporcionar als alumnes que inicien l’ensenyament de Neurobiologia els coneixements de l'organització, estructura i funcionament del sistema nerviós, als nivells macroscòpic, microscòpic, biofísic i molecular en condicions de normalitat fent especial referència, quant es possible, al sistema nerviós humà. Preparar als alumnes per la comprensió de la patologia, semiologia i terapèutica de les malalties del sistema nerviós. Aproximar a l’alumne als coneixements fronterers en neurociència.

Objectius acadèmics de l'assignatura

Competència 23. Conocer la morfología, estructura y función del sistema nervioso central y periférico

Objectius

Utilitzar el llenguatge bàsic de les ciències morfològiques, biològiques i fisiològiques. Descriure la morfologia, l’estructura i funció del sistema nerviós de l’organisme humà en estat de salut en el seu conjunt i de cadascun del seus òrgans i aparells utilitzant el llenguatge anatòmic, histològic i fisiològic.

Descriure algunes de les alteracions de la estructura i de la funció del sistema nerviós de l’organisme mitjançant llenguatge semiològic i fisiopatològic.

 

Competència 24. Crecimiento, maduración y envejecimiento de los distintos aparatos y sistemas

Objectius

Assolir la idea en conjunt del sistema nerviós i les seves connotacions funcionals com a element de relació amb el medi que ens envolta.

Conèixer els mecanismes de desenvolupament embrionari del sistema nerviós per tal d’entendre millor la seva morfologia i connexions, així com les diferents formacions que deriven de cadascuna de les parts.

Interpretar les possibles disfuncions derivades d’un procés evolutiu deficient.

 

    Competència 29. Reconocer con métodos macroscópicos, microscópicos y técnicas de imagen la morfología y estructura de tejido, órganos y sistemas

  Objectius

Conèixer les principals tècniques i instruments per d'obtenció d'imatges "en viu" del sistema nerviós

Saber reconèixer l’estructura normal del sistema nerviós mitjançant preparacions de teixit nerviós humà per tal de poder interpretar l’anatomia bàsica a partir d’imatges de TAC, RM, angiografia...

Saber reconèixer les relacions topogràfiques normals del sistema nerviós del ser humà per tal de poder interpretar l’anatomia bàsica a partir d’imatges de TAC i RM, angiografia....

Competències

23. Conocer la morfología, estructura y función del sistema nervioso central y periférico

24. Crecimiento, maduración y envejecimiento de los distintos aparatos y sistemas

29. Reconocer con métodos macroscópicos, microscópicos y técnicas de imagen la morfología y estructura de tejido, órganos y sistemas

Continguts fonamentals de l'assignatura

BLOC 1. INTRODUCCIÓ

BLOC 2. PART GENERAL

Tema 2.1 Transmissió de senyals

  1. Recordatori excitabilitat
  2. Fisiologia de la neurotransmissió
  3. Neurotransmissors i control de l’exocitosi
  4. Neuroreceptors y transducció de senyals

Tema 2.2 Desenvolupament

  1. Organogènesi
  2. Bases cel·lulars del desenvolupament del S.N
  3. Bases moleculars del desenvolupament del S.N
  4. Fenòmens de plasticitat i regeneració al S.N.

BLOC 3. PART ESPECIAL

Tema 3.1 Organització interna i externa de l’encèfal

  1. Generalitats:
  2. Còrtex:
  3. Telencèfal:
  4. Diencèfal:
  5. Tronc de l’encèfal
  6. Nervis Cranials
  7. Cerebel
  8. Medul·la:
  9. Sistema Ventricular
  10. Sistema Meningi
  11. Vascularització del Sistema Nerviós

Tema 3.2 Sistema sensorial

3.2.1. Propietats funcionals generals dels sistemes sensorials.

3.2.2. Sistema somatosensorial

3.2.2.1.Fisiologia dels receptors somatosensorials

3.2.2.2. Vies ascendents

3.2.2.3 Processament de la informació somatosensorial

3.2.3 Sistema visual

3.2.3.1 Anatomia del globus ocular i annexes

3.2.3.2 Transducció sensorial a la retina

3.2.3.3.Vies òptiques

3.2.3.4. Processament de la informació visual

3.2.4. Sistemes auditiu i vestibular

3.2.4.1. Anatomia de l’orella i de l’aparell vestibular

3.2.4.2. Transducció de senyals a la còclea i al sistema vestibular

3.2.4.3. Via estatoacústica

3.2.4.4 Processament de la informació auditiva i  vestibular

3.2.5. Sentits químics (olfacte i gust)

3.2.5.1. Via Olfactòria

3.2.5.2 Fisiologia dels receptors olfactoris i gustatius

Tema 3.3 Sistema motor

3.3.1. Vies descendents

3.3.2. Reflexos espinals

3.3.3.1. To muscular i reflexos posturals

3.3.3.2. Moviment voluntari

3.3.3.3.Circuits de control: Cerebel i ganglis basals

3.4. Sistema nerviós vegetatiu

3.4.1. Organització general del SNV

3.4.2. Funcions generals del SNV

3.4.3. Control central del SNV

3.5. Funcions superiors

3.5.1. Organització del Sistema Límbic:

3.5.2. Organització del Sistema Reticular:

3.5.3. Bases fisiològiques de les funcions superiors

3.5.3.1.memòria i atenció

3.5.3.2. lateralització cerebral i llenguatge

3.5.3.3. Homeòstasi i emocions

3.5.3.4. EEG

 

PROGRAMA PRÀCTIC

 

Pràctica 1-2-3-4: demostració pràctica de les estructures que integren l’encèfal, utilitzant preparacions humanes senceres i en talls en els tres sentits de l’espai, introduint imatges de RX, TAC i RMN, angiografies...

Pràctica 5: exploració per la imatge del SNC a l’aula d’informàtica.

Seminaris: Resolució de qüestions fonamentals d’alguns temes escullits dels continguts de Neuroanatomia i de Neurofisiologia. Resolució de casos clínics en cadascuna d’aquestes activitats.

Eixos metodològics de l'assignatura

Per assolir rels objectius i adquirir les competències atribuïdes es programaran les següents activitats:

Aquestes es realitzaran amb tots els alumnes i no són obligatòries.

Tenen com finalitat donar un visió del contingut temàtic destacant-hi aquells aspectes que els seran útils en la seva formació com a metges.

Aquestes es realitzaran amb dos tipus de grups: grups de 1/2 i grups de 1/6, són obligatòries i s’han de fer amb el grup corresponent.

El seminaris tenen com a finalitat que els alumnes apliquin el conceptes teòrics i que aprofundeixin en aquests aspectes més rellevants i mes complexes dels temes.

Aquestes es realitzaran amb 1/6 dels estudiants, són obligatòries. El alumnes que no facin el 90% de les pràctiques no els hi seran avaluades.

Les pràctiques de laboratori tenen com a finalitat que els alumnes es familiaritzin amb les tècniques de dissecció, aprenguin a utilitzar l’instrumental, i que aprenguin a reconèixer la morfologia del Sistema Nerviós a través de teixit humà i la identificació del mateix a través del dianòstic per l’imatge.

Aquestes es realitzaran amb 1/6 dels estudiants, són obligatòries. El alumnes realitzaran algunes pràctiques amb ordinador amb la finalitat de que treballin amb el diagnòstic per l’imatge a partir d’ecografies, TAC, Resonancia Magnetica (RM), angiografies... per tal d’identificar les estructures neuroanatomiques i posteriorment aproximar-se a casos patològics rellevants.

 

 

Sistema d'avaluació

Avaluació aprenentatges

% nota final

Tipus avaluació

Teoria

50

Examen teòric

Pràctiques

29

Examen pràctic

Seminaris

21

Avaluació continua

La nota final serà la suma dels diferents aspectes avaluats:

Un dels exàmens es realitzarà  durant la primera avaluació programada (25/10-31/10) i l’altre es realitzarà   durant la segona avaluació programada (9/12-13/12).El resultat obtingut en aquests dos exàmens constituirà el 50 % de la nota final. El primer examen s’allibera si s’obté un 6 sobre 10. Si no és així els estudiants tenen l’oportunitat de presentar-se a l’examen final per obtenir el 50% de la nota final.

 

Bibliografia i recursos d'informació

LLIBRES DE TEXT D’ ANATOMIA

The Human Brain. An introduction to its functional anatomy John Nolte. Mosby

Neuroanatomy John H. Martin. Elsevier

Principios de Neurociencia Haines. Elsevier

The human Central Nervous System Nieuwenhuys. Voogd. Van Huijzen. Springer 

Neuroanatomía Puelles López, Martínez Pérez, Martínez de la Torre

Système Nerveux Encéphalo-Périphérique André Leblanc. Springuer

Gray’s Anatomy Williams and Warwich. Churchill Livingstone

The human brain and spinal cord Lennart Heimer. Springer -Verlag. New York

Atlas fotográfico de Anatomia Humana Rohen-Yokochi. Doyma.

A colour atlas of the brain and spinal cord M.A. England. J. Wakely. Wolfe Publishing Ltd.

Atlas de Neuroanatomía Frank H. Netter. Novartis

 

LLIBRES DE TEXT. FISIOLOGIA GENERAL West JB 1993

Best y Taylor - Bases Fisiológicas de la Práctica Médica 12a ed. Panamericana, Buenos Aires, Guyton AC 1991

Tratado de Fisiología Médica 8a ed. Interamericana-McGraw-Hill, Madrid, Eckert R, Randall D, Augustine G 1990

Fisiología Animal. Mecanismos y Adaptaciones . 3a ed. Interamericana - McGraw - Hill, Madrid, Schmidt RF, Thews G 1993

Fisiología Humana 24a ed. Interamericana - McGraw - Hill, Madrid, Ganong WF 1992

Fisiología Médica 13a ed. El Manual Moderno, México DF, Berne RM, Levy, MN

Fisiología 1986 1a ed. Panamericana,Buenos Aires,

 

LLIBRES DE TEXT. NEUROFISIOLOGIA

Kandel, ER, Schwartz, JH, Jessell TM 1991

 

Principles of Neural Science 3rd ed. Elsevier, New York, Shepherd GM 1990

Neurobiología Labor, Barcelona Levitan IB, Kaczmarek LK 1991

The Neuron. Cell and Molecular Biology Oxford University Press, New York, Matthews GG 1989

Fisiología Celular del Nervio y del Músculo Interamericana - McGraw - Hill, Madrid, Somjen GG 1986 

Neurofisiología

Panamericana, Buenos Aires, Sobrino JA, Simón, J. Luzón 1986

Pregrado. Neurofisiología Madrid, Frazer A., Molinoff P., Winokur A.

Bases biológicas de la función normal y patológica del cerebro Espaxs, Barcelona 1996 Kandel E.R. , Schwartz J.H. Jessel T.M.

(*) Essentials of neural science and behaviour Appleton & Lange, Norwalk, Connecticut, 1995 Bear M.F., Connors B.W., Paradiso M.A.

(*) Neuroscience : exploring the brain Williams & Wilkins, Baltimore, 1996

(*) Especialment recomanats

 

 

TEXTS INTEGRATS DE NEUROCIENCIA

Conn P.M. Neuroscience in Medicine J.B. Lippincott Co. , Philadelphia, 1992 Westmoreland B.F., Benarroch E.E., Daube J.R., Reagan T.J., Sandok B.A.

 

Medical Neurosciences Little Brown Company Rochester, 1994

 Neuroscience, Fourth Edition

Edited by Dale Purves, George J. Augustine, David Fitzpatrick, William C. Hall, Anthony-Samuel LaMantia, James O. McNamara, and Leonard E. White. Sinauer Associates, Inc.

 

TEXT DE NEUROQUIMICA

Siegel G., Agranoff B., Albers R.W., Molinoff P.

Basic Neurochemistry

Raven Press, New York, 1989

PDF