Coordinació: | Dr. Joaquim Ros |
Any acadèmic 2015-16 |
Denominació | METABOLISME-ENDOCRINOLOGIA |
Codi | 100505 |
Semestre d'impartició | 2n Semestre Estudis de Grau- Jun/Set |
Caràcter | Obligatòria |
Nombre de crèdits ECTS | 6 |
Crèdits teòrics | 0 |
Crèdits pràctics | 0 |
Coordinació | Dr. Joaquim Ros |
Departament/s | Ciències Mèdiques Bàsiques |
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | H Presencials 60
H. No Presecials 90 |
Modalitat | Presencial |
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Idioma/es d'impartició | Català |
Grau/Màster | Grau en Medicina |
Adreça electrònica professor/a (s/es) | joaquim.ros@cmb.udl.cat
manuel.portero@mex.udl.cat j.herreros@cmb.udl.cat |
3 Metabolisme
4 Regulació i integració metabòlica.
5 Conèixer els principis bàsics de la nutrició humana
21 Conèixer la morfologia, estructura i funció del sistema endocrí.
24 Creixement, maduració i envelliment dels diferents aparells i sistemes.
27 Manejar material i tècniques bàsiques de laboratori.
28 Interpretar una analítica normal
71 Comprendre i interpretar críticament textos científics
Matèria |
Metabolisme i Endocrinologia |
Codi |
|
||||||||||||||||||
Curs |
2014-15 |
Facultat |
Medicina |
Ensenyament |
Medicina |
||||||||||||||||
Caràcter |
Troncal |
Durada |
1 Semestre |
Període |
2S-1C |
||||||||||||||||
ECTS |
6 |
H Presencials |
60 |
H. No Presecials |
90 |
||||||||||||||||
Tipus Act |
Presencial |
Magistral |
Pràctica |
Seminari |
|||||||||||||||||
Distribució |
60 |
35 |
10 |
10 |
|||||||||||||||||
Mida Grups |
|
1 |
1/6 |
1/6 |
|||||||||||||||||
Departament: |
Ciències Mèdiques Bàsiques |
Idioma: |
Català |
||||||||||||||||||
Activitats en altres idiomes |
|
Idioma: |
Anglès |
||||||||||||||||||
Coordinador: Dr. Joaquim Ros |
|
||||||||||||||||||||
Professors |
e-mail: |
H presencials* |
|||||||||||||||||||
Alumne |
Professor |
||||||||||||||||||||
joaquim.ros@cmb.udl.cat |
20 |
95 |
|||||||||||||||||||
Manel Portero |
manuel.portero@mex.udl.cat |
12 |
56 |
||||||||||||||||||
Judit Herreros |
j.herreros@cmb.udl.cat |
6 |
36 |
||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||
Avaluació continua |
|
Avaluació |
|
||||||||||||||||||
Avaluació aprenentatges |
|||||||||||||||||||||
|
|
Tipus avaluació |
|||||||||||||||||||
Teoria |
50% |
Proves escrites sobre continguts i conceptes teòrics. |
|||||||||||||||||||
Pràctiques |
25% |
Avaluació escrita de les activitats relacionades amb les pràctiques i la resolució de casos i problemes, en especial els relacionats amb metabolopaties i endocrinopaties d’interès |
|||||||||||||||||||
Seminaris/treballs tutoritzats |
25% |
Avaluació de la capacitat d’integració de conceptes i la seva aplicació de manera transversal a partir de la lectura d’articles científics |
|||||||||||||||||||
Tutories |
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||
Competències Recollides al BOE 15 febrer 2008, Ordre Ministerial ECI/332/2008 |
|||||||||||||||||||||
3 Metabolisme. 4 Regulació i integració metabòlica. 5 Conèixer els principis bàsics de la nutrició humana 21 Conèixer la morfologia, estructura i funció del sistema endocrí. 24 Creixement, maduració i envelliment dels diferents aparells i sistemes. 27 Manejar material i tècniques bàsiques de laboratori. 28 Interpretar una analítica normal 71 Comprendre i interpretar críticament textos científics |
|||||||||||||||||||||
1. Introducció a l’assignatura i contextualització dins de l’ensenyament
Està constituïda per temes relacionats amb el metabolisme intermediari i la influencia de determinades hormones en el metabolisme. Es tracta de veure com els diferents tipus de molècules son interconvertides mitjançant reaccions catalitzades per enzims específics de vies metabòliques. Així es veuran mecanismes de producció d’energia i vies de síntesi de macromolècules i com es poden regular aquestes vies per acció de diferents hormones. En els continguts s’inclouen aspectes clínics de la bioquímica –paràmetres més importants en relació al metabolisme dels diferents compostos i els seus valors normals- i aquells aspectes rellevants de les malalties metabòliques que se’n deriven d’un mal funcionament de la via metabòlica.
Aquests coneixements donen la base per entendre aspectes fonamentals de diverses patologies i les bases d’aplicació de determinats medicaments.
2. Competències del pla d’estudis a les que contribueix
Específiques |
Objectius |
|
|
*Metabolisme. *Regulació i integració metabòlica. *Conèixer els principis bàsics de la nutrició humana *Creixement, maduració i envelliment dels diferents aparells i sistemes. *Conèixer la morfologia, estructura i funció del sistema endocrí. *Manejar material i tècniques bàsiques de laboratori. *Interpretar una analítica normal *Comprendre i interpretar críticament textos científics |
|
|
|
Transversals |
Activitats |
Avaluació |
|
· |
|
|
|
3. Objectius
A. Objectius de coneixement:
Per superar l’assignatura s’haurien de comprendre i saber els següents blocs temàtics:
B. Objectius de capacitat
4. Programa de continguts
1. Bioenergètica: Canvi de l'energia lliure estàndard durant la hidròlisi de l'ATP. Concepte d'oxidació i reducció. Principals mecanismes de regulació metabòlica
2. Cicle de l'àcid cítric.
Acetil-CoA: Estructura i procedència. Reaccions del cicle. Rendiment energètic i regulació. Natura amfibòlica del cicle. Reaccions anapleròtiques. Llançadores. Translocasa ATP-ADP. Rendiment energètic
3. Metabolisme glucídic.
Transport de glucosa a l'interior cel·lular. La via glucolítica: Reaccions i regulació. Destins metabòlics del piruvat. El complex piruvat deshidrogenasa: mecanisme i regulació. Dèficit de tiamina. Glucòlisi anaerobia. Importància fisiològica. Balanç energètic de la glucòlisi aerobia i anaerobia.
Via de les pentoses fosfat: Fase oxidativa i no oxidativa. Caràcter amfibòlic de la via. Importància fisiològica. Aspectes biomèdics rellevants: dèficit de glucosa 6P deshidrogenasa. Paper del glutatió.
Metabolisme del glicogen: regulació de la síntesi i degradació.Gluconeogènesi: Localització. Reaccions de la via. Precursors gluconeogènics. Mecanismes de control i importància fisiològica.
4. Metabolisme lipídic.
Oxidació dels àcids greixosos saturats i insaturats: activació i beta-oxidació. Balanç energètic.
Via de la cetogènesi. Oxidació i paper regulador dels cossos cetònics.
Síntesi d'àcids greixosos: complex àcid gras sintasa. Origen del glicerol-3-fosfat. Origen del NADPH. Sistemes d'elongació.
Metabolisme d'àcids greixosos insaturats. Síntesi d'acilglicèrids: triacilglicèrids i glicerofosfolípids.
Regulació síntesi àcids greixosos/triacilglicèrids. Síntesi d'esfingolípids: vies metabòliques. Malalties congènites del metabolisme dels esfingolípids. Metabolisme dels eicosanoids: prostaglandines, tromboxans i leukotrienes.
Colesterol: Biosíntesi i regulació de la via metabòlica. Biosíntesi d'àcids biliars. Lipoproteïnes: Enzims relacionats amb el metabolisme. Receptors de les lipoproteínes. Interès biomèdic del metabolisme del colesterol i de les lipoproteínes.
5. Metabolisme de proteïnes i aminoàcids.
Metabolisme del grup amí dels aminoàcids. Metabolisme de l'amoníac. Cicle de la urea. Metabolisme dels alfa-cetoàcids: aprofitament energètic.
Aspectes biomèdics rellevants del metabolisme dels amionoàcids: transaminases i anomalies congènites. Aminoàcids essencials i no essencials des del punt de vista nutricional. Biosíntesi d'aminoàcids no essencials.
Biosíntesi de compostos derivats d'aminoàcids: Creatina; Grup hemo i homeòstasi del ferro;
6. Metabolisme de nucleòtids
Biosíntesi de nucleòtids purínics. Regulació de la síntesi dels nucleòtids purínics. Biosíntesi de nucleòtids pirimidínics.
Degradació dels nucleòtids pirimidínics. Alteracions patològiques del metabolisme de nucleòtids.
Biosíntesi de desoxirribonucleòtids i mecanismes de regulació. Drogues antineoplàsiques.
7. Visió integrada del metabolisme de glúcids i lípids
Interrelacions tisulars del metabolisme energètic. Adaptació metabòlica al dejuni /realimentació.
Adaptació metabòlica a l'exercici físic.
8. Endocrinologia metabòlica:
Característiques dels sistemes hormonals.
9. Hormona del creixement (GH)
Estructura, síntesi, control, transport, metabolisme, accions i efectes.
Accions i efectes de les somatomedines.
10. Hormones de la medul.la suprarrenal
Estructura, síntesi, control, metabolisme accions i efectes
11. Hormones de l’escorça suprarrenal
Estructura, síntesi, control de la síntesi.
Regulació i efectes dels glucocorticoides
Regulació i efectes dels mineralocorticoides
12. Hormones pancreàtiques
Estructura del pàncreas endocrí
Estructura, síntesi, control i metabolisme.
Accions i efectes
13. Hormones tiroïdals
El teixit tiroidal i les paratiroides
Estructura, síntesi, control i metabolisme
Accions i efectes
14. Control endocrí del metabolisme fosfocalcic:
Vitamina D, PTH i calcitonina
Pràctiques de laboratori
1. Metabolisme de glúcids: Corba d’absorció de glucosa
2. Metabolisme de lípids: Determinació de nivells de colesterol total, HDL i triacilglicèrids.
3. Metabolisme d’aminoàcids i compostos derivats: Determinació d’activitat de transaminases. Determinació de bilirrubina total i directa
5. Tasques a desenvolupar durant l’aprenentatge (Desplegament de l’assignatura)-
A les tasques se hi ha d’incloure el professor encarregat de cada activitat.
6. Avaluació dels aprenentatges
Teoria 50% Proves escrites sobre continguts i conceptes teòrics.
Pràctiques i problemes 25% Avaluació escrita de les activitats relacionades amb les pràctiques i la resolució de casos i problemes, en especial els relacionats amb metabolopaties i endocrinopaties d’interès
Seminaris/treballstutoritzats 25% Avaluació de la capacitat d’integració de conceptes i la seva aplicació de manera transversal a partir de la lectura d’articles científics |
7. Bibliografia i altres recursos.
Metabolisme
Devlin. “BIOCHEMISTRY”. 7ª edició. Wiley-Liss. 2010
Endocrinologia metabòlica
Revistes d’interès (que es troben a la biblioteca de la Facultat)
Annual Review of Biochemistry
Physiological Reviews
Investigación y Ciencia
Endocrine Reviews
The Lancet
New England Journal of Medicine
|
% nota |
Tipus avaluació |
---|---|---|
Teoria |
50% |
Proves escrites sobre continguts i conceptes teòrics. |
Pràctiques i problemes |
25% |
Avaluació escrita de les activitats relacionades amb les pràctiques i la resolució de casos i problemes, en especial els relacionats amb metabolopaties i endocrinopaties d’interès |
Seminaris/treballs tutoritzats |
25% |
Avaluació de la capacitat d’integració de conceptes i la seva aplicació de manera transversal a partir de la lectura d’articles científics |
Tutories |
|
|
•Devlin. “BIOCHEMISTRY”. 7ª edició. Wiley-Liss. 2010
•
•Baynes-Dominiczak “BIOQUÍMICA MÉDICA” 3ª Edició. Elsevier Mosby. 2011
•
•Voet-Voet “BIOQUÍMICA”. 3ª edició. Editorial Médica Panamericana. 2007
•
•Nelson-Cox “Lehninger. PRINCIPIOS DE BIOQUIMICA” 5a Ed. Omega. 2009
•
•Berg-Tymoczko-Stryer “BIOCHEMISTRY”. 6ª Edició. Freeman. 2007
•
•GUYTON- Hall “TRATADO DE FISIOLOGIA MEDICA” 12ª edició. Saunders. 2010
•
•Koeppen-Stanton “FISIOLOGIA –BERNE/LEVY” 6ª ed.9. Elsevier-Mosby 2009
•
•Barret, Barman et al. “GANONG’S REVIEW OF MEDICAL PHYSIOLOGY” 24ª ed.. 2012