Coordinació: | FERREZUELO MUÑOZ, FRANCISCO |
Any acadèmic 2019-20 |
Denominació | GENÒMICA HUMANA | |||||||||||||||
Codi | 100503 | |||||||||||||||
Semestre d'impartició | 2N SEMESTRE - GRAU- JUN/SET | |||||||||||||||
Caràcter |
| |||||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | |||||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| |||||||||||||||
Coordinació | FERREZUELO MUÑOZ, FRANCISCO | |||||||||||||||
Departament/s | CIÈNCIES MÈDIQUES BÀSIQUES | |||||||||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | H Presencials 60
H. No Presencials 90 | |||||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | |||||||||||||||
Idioma/es d'impartició | 75% Català, 25% Castellà | |||||||||||||||
Horari de tutoria/lloc | A concertar amb el professor |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
CASALI TABERNET, ANDREU | andreu.casali@udl.cat | 6,4 | |
FERREZUELO MUÑOZ, FRANCISCO | francisco.ferrezuelo@udl.cat | 4,6 | |
LOPEZ ORTEGA, RICARDO ENRIQUE | ricard.lopez@udl.cat | 2,4 | |
TORRES ROSELL, JORDI | jordi.torres@udl.cat | 2 |
Aquesta assignatura se situa a 1er curs per a donar coneixements de tipus essencialment bàsic pel que fa a la funció dels gens i llur transmissió en les poblacions humanes, i necessita dels coneixements assolits en l’assignatura Bases moleculars de la vida, especialment pel que fa a l’estructura de proteïnes i l’enzimologia.
L’objectiu de l’assignatura és l’aprenentatge de coneixements bàsics (veure més avall), que són essencials per a aquells estudiants que dirigeixen la seva trajectòria professional a àmbits de la medicina on cal entendre el fonament del procés patològic. Els gens, com a darrers responsables principals de la funció cel·lular, són molt sovint responsables també de les alteracions moleculars i cel·lulars que defineixen un marc patològic. Moltes malalties d’etiologia incerta o desconeguda en aquest moment trobaran ben segur una explicació a nivell molecular, bé com a resultat directe d’alteracions genètiques somàtiques, bé per la major predisposició d’una constitució genètica determinada. En qualsevol cas, la teràpia gènica serà molt aviat un element clau de la pràctica mèdica, i els seus professionals n’han de conèixer ara llurs bases teòriques i, en un futur molt proper, les pràctiques.
Objectiu |
Activitats |
Presen-cials |
Hores professor |
Dedicació estudiant |
Adquirir coneixements bàsics sobre la funció dels gens a nivell molecular i llur transmissió en les poblacions humanes |
40 classes de teoria d’1h (grup únic)
|
40
|
40
|
108
|
Resoldre problemes sobre anàlisi genètica |
2 sessions de 2h per grup (3 grups) + 2 sessions de 3h per grup (3 grups)
|
10 |
30 |
24 |
Emprar i interpretar les bases de dades del genoma humà, i dissenyar eines d’anàlisi genètica per PCR
Diagnostic citogenètic i simulacions a l’aula d’informàtica |
2 sessions de 2h per grup a l’aula d’informàtica (6 grups) 1 sessió de 2h per grup a l’aula d’informàtica (6 grups) |
4
2 |
24
12 |
10
4 |
Activitat laboratori de pràctiques: Analitzar un VNTR per PCR |
2 sessions de 2h per grup al laboratori (12 grups) |
4 |
48 |
4 |
|
|
60 |
154 |
150 |
*Dedicació estudiant = Hores presencials + hores de treballs de l’estudiant
Específiques |
Objectius |
Avaluació |
Adquirir els coneixements bàsics de la funció dels gens a nivell molecular i de llur transmissió en les poblacions humanes |
10 i 11 |
Examen resposta múltiple i resolució de problemes |
Transversals |
Activitats |
|
Manejar material i tècniques bàsiques de laboratori |
27 |
Examen resposta múltiple |
Mòdul 1. Estructura i complexitat del genoma humà 4h
Mòdul 2. Manteniment i integritat del genoma humà 4h
Mòdul 3. Expressió gènica 6h
Mòdul 4. Regulació de l’expressió gènica 4h
Mòdul 5. Anàlisi Genètica 7h
Mòdul 6. Patologies Genètiques 6h
Mòdul 7. Genètica de poblacions 5h
Mòdul 8. Diagnòstic genètic 4h
Sessions de problemes
Pràctiques aula d’informàtica
Pràctiques de Laboratori
Una part de l’assignatura es desenvolupa en sessions d’exposició de conceptes teòrics d’1 hora de durada. Aquests conceptes es reforcen en sessions de problemes en grups mitjans on es tracten casos concrets i aplicats. Les pràctiques de laboratori es dediquen a l’anàlisi d’un polimorfisme humà a nivell molecular. També es treballarà amb aplicacions informàtiques on-line i l’accés a una base de dades del genoma humà.
Per assolir els objectius i adquirir les competències atribuïdes es programaran les següents activitats:
Tipus Activitat |
|
Descripció resumida de l’activitat |
Prof |
Hores presen. |
Grups |
Hores dedicació |
|
|
(Títol de tema o activitat pràctica) |
|
alumne |
|
professors |
TEO |
M1 |
Estructura i complexitat del genoma humà |
JT |
4 |
1 |
4 |
TEO |
M2 |
Manteniment i integritat del genoma humà |
JT |
4 |
1 |
4 |
INF |
|
PCR i seqüenciació del genoma humà |
JT |
2 |
6 |
12 |
TEO |
M3 |
Expressió gènica |
FF |
6 |
1 |
6 |
TEO |
M4 |
Regulació de l’expressió gènica |
FF |
4 |
1 |
4 |
INF |
Bases de dades de Genoma |
FF | 2 | 6 | 12 | |
TEO |
M5 |
Anàlisi Genètica |
AC |
7 |
1 |
7 |
PRO |
|
Problemes Anàlisi Genètica |
AC |
4 |
3 |
12 |
TEO |
M6 |
Patologies genètiques |
RL |
6 |
1 |
6 |
TEO |
M7 |
Genètica de poblacions |
AC |
5 |
1 |
5 |
PRO |
|
Problemes Genètica de poblacions |
AC |
3 |
3 |
9 |
TEO |
M8 |
Diagnòstic genètic |
RL |
4 |
1 |
4 |
PRO |
|
Problemes diagnòstic genètic |
AC |
3 |
3 |
9 |
INF |
|
Simulacions de cariotips |
RL |
2 |
6 |
12 |
LAB |
|
Anàlisi de DNA per PCR |
AC |
2 |
12 |
24 |
LAB |
|
Anàlisi de DNA i electroforesi |
FF |
2 |
12 |
24 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
60 |
|
154 |
Al llarg del curs es convocaran dues proves escrites d’opció múltiple sobre coneixements teòrics, pràctics, i de resolució d'exercicis/problemes. Cada part tindrà una valoració diferencial segons la seva càrrega en ECTS d’acord amb el següent esquema:
Activitat |
Punts |
Primer parcial |
43 |
Segon parcial |
57 |
Normativa avaluacions parcials
Primer parcial
Continguts:
Segon parcial
Continguts:
Els parcials no s'eliminen. Per aprovar l'assignatura cal obtenir 50 punts o més desprès de sumar els punts de ambdós parcials. Els alumnes que no arribin als 50 punts tindran l'oportunitat de recuperar al setembre.
Mòdul 5. Se suprimeix l'apartat 5.6 Conceptes bàsics d'epigenètica.
Mòdul 7. Se suprimeixen els apartats 7.2 Conceptes bàsics de genètica del desenvolupament i 7.3 Conceptes bàsics de genètica del càncer.
La pràctica de laboratori queda suprimida.
Els mòduls 5 i 7, així com la sessió d'informàtica sobre simulacions de cariotips es durà a terme per videoconferència en viu. Aquestes es gravaran i es deixaran a la disposició dels alumnes.
Els mòduls 6 i 8 seran impartits mitjançant enregistraments (videoconferència en manera asíncrona) que el professor efectuarà prèviament i deixarà disponibles al campus virtual per a ser visualitzades pels alumnes.
Al final dels mòduls 6 i 8 es duran a terme sengles videoconferències en viu per a la resolució de dubtes que hagin pogut sorgir de la visualització dels enregistraments.
El nombre d'hores de classe (videoconferència) del mòdul 5 s'amplia de 7 a 8 hores.
El mòdul 7 es redueix de 5 a 4 hores.
La pràctica de laboratori queda suprimida.
Tots els exàmens de l'assignatura seran online per escrit utilitzant l'eina tests i qüestionaris del campus virtual o ben orals utilitzant l'eina de videoconferència. La recuperació de setembre podrà ser presencial.