Castellano English
GUIA DOCENT
GENÒMICA HUMANA
Coordinació:
FERREZUELO MUÑOZ, FRANCISCO
Any acadèmic 2019-20
GUIA DOCENT: GENÒMICA HUMANA 2019-20

Informació general de l'assignatura
DenominacióGENÒMICA HUMANA
Codi100503
Semestre d'impartició2N SEMESTRE - GRAU- JUN/SET
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Grau en Medicina1TRONCALPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)6
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRALABPRAULATEORIA
Nombre de crèdits0.40.614
Nombre de grups12631
CoordinacióFERREZUELO MUÑOZ, FRANCISCO
Departament/sCIÈNCIES MÈDIQUES BÀSIQUES
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiantH Presencials 60
H. No Presencials 90
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'impartició75% Català, 25% Castellà
Horari de tutoria/llocA concertar amb el professor
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
CASALI TABERNET, ANDREUandreu.casali@udl.cat6,4
FERREZUELO MUÑOZ, FRANCISCOfrancisco.ferrezuelo@udl.cat4,6
LOPEZ ORTEGA, RICARDO ENRIQUEricard.lopez@udl.cat2,4
TORRES ROSELL, JORDIjordi.torres@udl.cat2
Informació complementària de l'assignatura

Aquesta assignatura se situa a 1er curs per a donar coneixements de tipus essencialment bàsic pel que fa a la funció dels gens i llur transmissió en les poblacions humanes, i necessita dels coneixements assolits en l’assignatura Bases moleculars de la vida, especialment pel que fa a l’estructura de proteïnes i l’enzimologia. 

Objectius acadèmics de l'assignatura

L’objectiu de l’assignatura és l’aprenentatge de coneixements bàsics (veure més avall), que són essencials per a aquells estudiants que dirigeixen la seva trajectòria professional a àmbits de la medicina on cal entendre el fonament del procés patològic. Els gens, com a darrers responsables principals de la funció cel·lular, són molt sovint responsables també de les alteracions moleculars i cel·lulars que defineixen un marc patològic. Moltes malalties d’etiologia incerta o desconeguda en aquest moment trobaran ben segur una explicació a nivell molecular, bé com a resultat directe d’alteracions genètiques somàtiques, bé per la major predisposició d’una constitució genètica determinada. En qualsevol cas, la teràpia gènica serà molt aviat un element clau de la pràctica mèdica, i els seus professionals n’han de conèixer ara llurs bases teòriques i, en un futur molt proper, les pràctiques.

 

Objectiu

Activitats

Presen-cials

Hores professor

Dedicació estudiant

Adquirir coneixements bàsics sobre la funció dels gens a nivell molecular i llur transmissió en les poblacions humanes

40 classes de teoria d’1h

(grup únic)

 

40

 

 

40

 

 

108

 

 

Resoldre problemes sobre anàlisi genètica

2 sessions de 2h per grup (3 grups)

+ 2 sessions de 3h per grup (3 grups)

 

10

30

24

Emprar i interpretar les bases de dades del genoma humà, i dissenyar eines d’anàlisi genètica per PCR

 

Diagnostic citogenètic i simulacions a l’aula d’informàtica

2 sessions de 2h per grup a l’aula d’informàtica

(6 grups)
 

1 sessió de 2h per grup a l’aula d’informàtica

(6 grups)

4

 

 

2

24

 

 

12

10

 

 

4

Activitat laboratori de pràctiques: Analitzar un VNTR per PCR

2 sessions de 2h per grup al laboratori (12 grups)

4

48

4

 

 

60

154

150

*Dedicació estudiant = Hores presencials + hores de treballs de l’estudiant

 

Competències

 

Específiques

Objectius

Avaluació

Adquirir els coneixements bàsics de la funció dels gens a nivell molecular i de llur transmissió en les poblacions humanes

10 i 11

Examen resposta múltiple i resolució de problemes

Transversals

Activitats

 

Manejar material i tècniques bàsiques de laboratori

27

Examen resposta múltiple

Continguts fonamentals de l'assignatura

Mòdul 1. Estructura i complexitat del genoma humà                                  4h

Mòdul 2. Manteniment i integritat del genoma humà                                              4h

Mòdul 3. Expressió gènica                                                                                             6h

Mòdul 4. Regulació de l’expressió gènica                                                      4h

Mòdul 5. Anàlisi Genètica                                                                                  7h

Mòdul 6. Patologies Genètiques                                                                                  6h

Mòdul 7. Genètica de poblacions                                                                                 5h

Mòdul 8. Diagnòstic genètic                                                                              4h

 

Sessions de problemes

  1. Problemes/exercicis  M5+6                            4h
  2. Problemes/exercicis  M7                               3h
  3. Problemes/exercicis  M8                               3h

Pràctiques aula d’informàtica

  1. PCR i seqüenciació del genoma humà                         2h
  2. Ensembl: Base de dades del genoma humà                2h
  3. Simulacions cariotips                                                  2h

Pràctiques de Laboratori

  1. Anàlisi de DNA per PCR i electroforesi                   4h
Eixos metodològics de l'assignatura

Una part de l’assignatura es desenvolupa en sessions d’exposició de conceptes teòrics d’1 hora de durada. Aquests conceptes es reforcen en sessions de problemes en grups mitjans on es tracten casos concrets i aplicats. Les pràctiques de laboratori es dediquen a l’anàlisi d’un polimorfisme humà a nivell molecular. També es treballarà amb aplicacions informàtiques on-line i l’accés a una base de dades del genoma humà.

Pla de desenvolupament de l'assignatura

Per assolir els objectius i adquirir les competències atribuïdes es programaran les següents activitats:

 

Tipus Activitat

 

Descripció resumida de l’activitat 

Prof

Hores presen.

Grups

Hores dedicació

 

 

(Títol de tema o activitat pràctica)

 

alumne

 

professors

TEO

M1

Estructura i complexitat del genoma humà

JT

4

1

4

TEO

M2

Manteniment i integritat del genoma humà

JT

4

1

4

INF

 

PCR i seqüenciació del genoma humà

JT

2

6

12

TEO

M3

Expressió gènica

FF

6

1

6

TEO

M4

Regulació de l’expressió gènica

FF

4

1

4

INF  

Bases de dades de Genoma

FF 2 6 12

TEO

M5

Anàlisi Genètica

AC

7

1

7

PRO

 

Problemes Anàlisi Genètica

AC

4

3

12

TEO

M6

Patologies genètiques

RL

6

1

6

TEO

M7

Genètica de poblacions

AC

5

1

5

PRO

 

Problemes Genètica de poblacions

AC

3

3

9

TEO

M8

Diagnòstic genètic

RL

4

1

4

PRO

 

Problemes diagnòstic genètic

AC

3

3

9

INF

 

Simulacions de cariotips

RL

2

6

12

LAB

 

Anàlisi de DNA per PCR

AC

2

12

24

LAB

 

Anàlisi de DNA i electroforesi

FF

2

12

24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

60

 

154

 

Sistema d'avaluació

Al llarg del curs es convocaran dues proves escrites d’opció múltiple sobre coneixements teòrics, pràctics, i de resolució d'exercicis/problemes. Cada part tindrà una valoració diferencial segons la seva càrrega en ECTS d’acord amb el següent esquema:

 

Activitat

Punts

Primer parcial

43

Segon parcial

57

 

Normativa avaluacions parcials

 

Primer parcial

Continguts:

 

Segon parcial

Continguts:

 

Els parcials no s'eliminen. Per aprovar l'assignatura cal obtenir 50 punts o més desprès de sumar els punts de ambdós parcials. Els alumnes que no arribin als 50 punts tindran l'oportunitat de recuperar al setembre.

 

 

 

Bibliografia i recursos d'informació
Adaptacions als continguts degudes al COVID-19

Mòdul 5. Se suprimeix l'apartat 5.6 Conceptes bàsics d'epigenètica.

Mòdul 7. Se suprimeixen els apartats 7.2 Conceptes bàsics de genètica del desenvolupament i 7.3 Conceptes bàsics de genètica del càncer.

La pràctica de laboratori queda suprimida.
 

Adaptacions a la metodologia degudes al COVID-19

Els mòduls 5 i 7, així com la sessió d'informàtica sobre simulacions de cariotips es durà a terme per videoconferència en viu. Aquestes es gravaran i es deixaran a la disposició dels alumnes.

Els mòduls 6 i 8 seran impartits mitjançant enregistraments (videoconferència en manera asíncrona) que el professor efectuarà prèviament i deixarà disponibles al campus virtual per a ser visualitzades pels alumnes.

Al final dels mòduls 6 i 8 es duran a terme sengles videoconferències en viu per a la resolució de dubtes que hagin pogut sorgir de la visualització dels enregistraments.
 

Adaptacions al pla de desenvolupament degudes al COVID-19

El nombre d'hores de classe (videoconferència) del mòdul 5 s'amplia de 7 a 8 hores.

El mòdul 7 es redueix de 5 a 4 hores.

La pràctica de laboratori queda suprimida.

Adaptacions a l'avaluació degudes al COVID-19

Tots els exàmens de l'assignatura seran online per escrit utilitzant l'eina tests i qüestionaris del campus virtual o ben orals utilitzant l'eina de videoconferència. La recuperació de setembre podrà ser presencial.

PDF