Coordinació: | Dr. Francisco Ferrezuelo |
Any acadèmic 2015-16 |
Denominació | GENÒMICA HUMANA |
Codi | 100503 |
Semestre d'impartició | 2n Semestre Estudis de Grau- Jun/Set |
Caràcter | Troncal |
Nombre de crèdits ECTS | 6 |
Crèdits teòrics | 0 |
Crèdits pràctics | 0 |
Coordinació | Dr. Francisco Ferrezuelo |
Horari de tutoria/lloc | A concertar amb el professor |
Departament/s | Ciències Mèdiques Bàsiques |
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | H Presencials 60
H. No Presencials 90 |
Modalitat | Presencial |
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Idioma/es d'impartició | Català, Castellà |
Grau/Màster | Grau en Medicina |
Horari de tutoria/lloc | A concertar amb el professor |
Adreça electrònica professor/a (s/es) | rlopez@cmb.udl.cat
ferrezuelof@cmb.udl.cat Jordi.torres@cmb.udl.cat sanchezdelatorre@gmail.com |
Aquesta assignatura se situa a 1er curs per a donar coneixements de tipus essencialment bàsic pel que fa a la funció dels gens i llur transmissió en les poblacions humanes, i necessita de forma incondicional dels coneixements assolits en l’assignatura Bases moleculars de la vida, especialment pel que fa a l’estructura de proteïnes i l’enzimologia. Endemés, té determinats punts de contacte amb la Estructura i funció cel·lular, que cal coordinar temporalment.
L’objectiu de l’assignatura és l’aprenentatge de coneixements bàsics (veure més avall), que són essencials per a aquells estudiants que dirigeixen la seva trajectòria professional a àmbits de la medicina on cal entendre el fonament del procés patològic. Els gens, com a darrers responsables principals de la funció cel·lular, són molt sovint responsables també de les alteracions moleculars i cel·lulars que defineixen un marc patològic. Moltes malalties d’etiologia incerta o desconeguda en aquest moment trobaran ben segur una explicació a nivell molecular, bé com a resultat directe d’alteracions genètiques somàtiques, bé per la major predisposició d’una constitució genètica determinada. En qualsevol cas, la teràpia gènica serà molt aviat un element clau de la pràctica mèdica, i els seus professionals n’han de conèixer ara llurs bases teòriques i, en un futur molt proper, les pràctiques.
Objectiu |
Activitats |
Presen-cials |
Hores professor |
Dedicació estudiant |
Adquirir coneixements bàsics sobre la funció dels gens a nivell molecular i llur transmissió en les poblacions humanes |
38 classes de teoria d’1h (grup únic)
|
40
|
40
|
108
|
Resoldre problemes sobre anàlisi genètica |
2 sessions de 2h per grup (3 grups) + 2 sessions de 3h per grup (3 grups)
|
10 |
30 |
24 |
Emprar i interpretar les bases de dades del genoma humà, i dissenyar eines d’anàlisi genètica per PCR
Diagnostic citogenètic i simulacions a l’aula d’informàtica |
2 sessions de 2h per grup a l’aula d’informàtica (6 grups) 1 sessió de 2h per grup a l’aula d’informàtica (6 grups) |
4
2 |
24
12 |
10
4 |
Activitat laboratori de pràctiques: Analitzar un VNTR per PCR |
2 sessions de 2h per grup al laboratori (12 grups) |
4 |
48 |
4 |
|
|
60 |
154 |
150 |
*Dedicació estudiant = Hores presencials + hores de treballs de l’estudiant
Específiques |
Objectius |
Avaluació |
Adquirir els coneixements bàsics de la funció dels gens a nivell molecular i de llur transmissió en les poblacions humanes |
10 i 11 |
Examen resposta múltiple i resolució de problemes |
Transversals |
Activitats |
|
Manejar material i tècniques bàsiques de laboratori |
27 |
Examen resposta múltiple i resolució de problemes |
Mòdul 1. Estructura i complexitat del genoma humà 4h
Mòdul 2. Manteniment i integritat del genoma humà 4h
Mòdul 3. Expressió gènica 6h
Mòdul 4. Regulació de l’expressió gènica 4h
Mòdul 5. Anàlisi Genètica 7h
Mòdul 6. Patologies Genètiques 6h
Mòdul 7. Genètica de poblacions 5h
Mòdul 8. Diagnòstic genètic 4h
Sessions de problemes
Pràctiques aula d’informàtica
Pràctiques de Laboratori
Una part de l’assignatura es desenvolupa en sessions d’exposició de conceptes teòrics d’1 hora de durada. Aquest conceptes es reforcen en sessions de problemes en grups de 40 on es tracten casos concrets i aplicats. Les pràctiques de laboratori es dediquen a l’anàlisi d’un polimorfisme humà a nivell molecular. També es treballarà amb aplicacions informàtiques on-line i l’accés a bases de dades de genomes model.
Per assolir els objectius i adquirir les competències atribuïdes es programaran les següents activitats:
Tipus Activitat |
|
Descripció resumida de l’activitat |
Prof |
Hores presen. |
Grups |
Hores dedicació |
|
|
(Títol de tema o activitat pràctica) |
|
alumne |
|
professors |
TEO |
M1 |
Estructura i complexitat del genoma humà |
JT |
4 |
1 |
4 |
TEO |
M2 |
Manteniment i integritat del genoma humà |
JT |
4 |
1 |
4 |
INF |
|
PCR i seqüenciació del genoma humà |
JT |
2 |
6 |
12 |
TEO |
M3 |
Expressió gènica |
FF |
6 |
1 |
6 |
TEO |
M4 |
Regulació de l’expressió gènica |
FF |
4 |
1 |
4 |
INF |
Bases de dades de Genoma |
FF | 2 | 6 | 12 | |
TEO |
M5 |
Anàlisi Genètica |
|
7 |
1 |
7 |
PRO |
|
Problemes Anàlisi Genètica |
|
4 |
3 |
12 |
TEO |
M6 |
Patologies genètiques |
|
6 |
1 |
6 |
TEO |
M7 |
Genètica de poblacions |
|
5 |
1 |
5 |
PRO |
|
Problemes Genètica de poblacions |
|
3 |
3 |
9 |
TEO |
M8 |
Diagnòstic genètic |
|
4 |
1 |
4 |
PRO |
|
Problemes diagnòstic genètic |
|
3 |
3 |
9 |
INF |
|
Anàlisi de cromosomopatíes i cariotips |
RL |
2 |
6 |
12 |
LAB |
|
Anàlisi de DNA per PCR |
|
2 |
12 |
24 |
LAB |
|
Anàlisi de DNA i electroforesi |
FF |
2 |
12 |
24 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
60 |
|
154 |
Al llarg del curs es convocaran dues proves escrites que podran constar d’una part de preguntes d’opció múltiple sobre coneixements teòrics i pràctics, i d'una part de plantejament i resolució d'exercicis/problemes. Cada part tindrà una valoració diferencial segons la seva càrrega en ECTS d’acord amb el següent esquema:
Activitat |
Punts |
Primer parcial |
43 |
Segon parcial |
57 |
Normativa avaluacions parcials
Primer parcial
Continguts:
Segon parcial
Continguts:
Per aprovar l'assignatura cal obtenir 50 punts o més desprès de sumar els punts de ambdós parcials. Els alumnes que no arribin als 50 punts tindran l'oportunitat de recuperar al setembre.