Coordinació: | Mª. Josep Bellmunt |
Any acadèmic 2015-16 |
Denominació | BASES MOL·LECULARS DE LA VIDA |
Codi | 100502 |
Semestre d'impartició | 1r Semestre -Estudis de Grau- Feb/Set |
Caràcter | Troncal |
Nombre de crèdits ECTS | 6 |
Crèdits teòrics | 3 |
Crèdits pràctics | 3 |
Coordinació | Mª. Josep Bellmunt |
Departament/s | Ciències Mèdiques Bàsiques |
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | H. Presencials: 60
H No Presencials: 90 |
Modalitat | Presencial |
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Idioma/es d'impartició | Català |
Grau/Màster | Grau en Medicina |
Adreça electrònica professor/a (s/es) | mjosep.bellmunt@cmb.udl.cat
carme.espinet@cmb.udl.cat serafi.cambray@cmb.udl.cat |
L’ assignatura es situa a 1er curs per a donar coneixements de caràcter essencialment bàsic per comprendre:
L’alumne que aprovi l’assignatura serà capaç de:
Competències a les que contribueix:
TEMA 1. 0rganització molecular en els éssers vius. Característiques químiques diferencials de la matèria viva. Nivells d' organització molecular en els éssers vius: Bioelements. Biomolècules.
TEMA 2. Aigua i ions en solució aquosa. Importància biològica de l’ aigua. Estructura de l’ aigua i propietats físico-químiques. Interacció de les’ molècules d’aigua entre si, i amb altres components biològics. Composició iònica dels medis corporals. Equilibri àcid–base. Sistemes esmorteïdors.
TEMA 3. Principis generals de química orgànica. Enllaços entre carbonis. Esquelets carbonats. Enllaços amb heteroàtoms. Hidrocarburs. Concepte de grup funcional. Estereoquímica. Projecció de Fischer. Isomeria i tipus.
TEMA 4. Grups funcionals i classes de compostos orgànics. Grups funcionals amb enllaços senzills: estructura i característiques d’ alcohols, èters, peròxids, amines, tiols, tioèters, ditiols. Grups funcionals amb enllaços múltiples: estructura i característiques d’ aldehids, cetones, àcids carboxílics, esters, amides, imides, imines.
TEMA 5. Heterocicles. Heterocicles amb un heteroàtom en l’esquelet del cicle: pirrol, furà, piridina pirà i derivats. Heterocicles d’estructura mes complexa, quinoleïna, indol i derivats. Heterocicles amb més d’un heteroàtom: imidazol i derivats, pirimidina i bases pirimidíniques, purina i bases púriques. Nucleòsids nucleòtids.
TEMA 6. Hidrats de carboni. Generalitats. Classificació. Monosacàrids: aldoses i cetoses. Estereoquímica de monosacàrids. Reactivitat de monosacàrids. Monosacàrids derivats. Oligosacàrids: l'enllaç glicosídic. Nomenclatura estructura i propietats de disacàrids. Polisacàrids: característiques de polisacàrids estructurals, de reserva i gelificants. Glicosaminoglicans. Proteoglicans. Glicoproteïnes.
TEMA 7. Lípids. Característiques generals i classificació. Àcids greixosos. Acilglicèrids. Glicerofosfolípids. Esfingolípids: esfingofosfolípids i esfingoglicolípids. Prostaglandines. Leucotriens. Tromboxans. Lípids isoprenoides: terpenoides, carotenoides i esteroides (esterols, àcids i sals biliars, hormones esteroides). Lípids pirròlics.
TEMA 8. Aminoàcids, pèptids i proteïnes. Aminoàcids components de proteïnes. Estructura i propietats dels aminoàcids. Aminoàcids rars i no proteics. Enllaç peptídic. Pèptids. Proteïnes. Estructura primària, secundària, terciària i quaternària de proteïnes. Plegament de proteïnes. Relació estructura-funció en proteïnes, exemples. Caracterització estructural i propietats físico-químiques de les proteïnes.
TEMA 9. Biocatàlisi. Estructura molecular dels enzims. Mecanisme de les reaccions enzimàtiques. Característiques generals, centre actiu, centre catalític i centre d'unió. especificitat dels enzims. classes principals d'enzims. Característiques estructurals. Isoenzims. Efecte dels enzims sobre la velocitat i sobre la constant d'equilibri de la reacció catalitzada. Concepte d'energia d'activació.
TEMA 10. Cinètica i regulació de l'activitat enzimàtica. Control de l'activitat enzimàtica. Influència sobre la velocitat de les reaccions enzimàtiques del pH, la força iònica i la temperatura. Reaccions enzimàtiques amb un sol substrat i amb varis substrats. Constants cinètiques Vmax, Kcat, Km. i S0.5. Al·losterisme. Mecanisme d'activació de proenzims (zimògens).
TEMA 11. Vitamines. Vitamines com cofactors, precursors de cofactors, o grups prostètics de determinats enzims. Descriure i explicar l'estructura, funció, procés d'activació, llocs i mode d'acció de les vitamines
TEMARI PRÀCTIC:
Seminari 1. Sistemes esmorteïdors. (2h)
Seminari 2. Espectrofotometria. Estudis a punt final i cinètics. (2h)
Seminari 3.Tècniques cromatogràfiques. (2h)
Problemes 1. Cinètica enzimàtica. (2h)
Pràctica 1. Esquelets carbonats. Isomeria. (2h)
Pràctica 2. Biomolècules. Models moleculars. (2h)
Pràctica 3. Electroforesi. Proteïnograma. (3h)
Pràctica 4. Cinètica enzimàtica. Assaig de l’activitat de l’alfa amilasa. Determinació de les constants cinètiques. (3h)
Activitats Aula d’ Informàtica. (3h)
ACTIVITAT DIRIGIDA: Treballs bibliogràfics. Preparació i exposició dels treballs (5h)
Objectiu |
Activitats |
Presencials |
Dedicació estudiant |
---|---|---|---|
1) Estructura de les biomolècules. |
Sessions teòriques. Seminaris. Laboratori Aula Informàtica |
Sessions teòriques. Seminaris. Laboratori Aula Informàtica |
|
2) Relació entre estructura i funció de les biomolècules |
Sessions teòriques. Seminaris. Laboratori Treballs. |
Sessions teòriques. Seminaris. Laboratori Treballs (part) |
|
3) Comportament de les biomolècules en medis biològics |
Sessions teòriques. Seminaris Treballs. Aula Informàtica Problemes |
Sessions teòriques. Seminaris. Treballs (part) Aula Informàtica Problemes |
|
4)Enzimologia i regulació de l’ activitat enzimàtica |
Sessions teòriques. Seminaris. Laboratori Treballs. Problemes |
Sessions teòriques. Seminaris. Laboratori Treballs (part) Problemes (part) |
|
|
Avaluacions |
Avaluacions |
|
Tipus d’activitat:
TEO: teoria
PRO: Problemes i casos
SEM: Seminari
INF: Informàtica
CAM: Camp
VIS: Visites
ACD: Activitat dirigida
LAB: pràctiques laboratori
AVA: avaluació
S: setmana d’exàmens
Tipus Activitat |
Descripció resumida de l’activitat |
Dedica ció (hores) |
Setmana |
Objectiu Formatiu |
---|---|---|---|---|
TEO |
0rganització molecular en els éssers vius |
1 |
|
1,2,3 |
TEO |
Aigua i ions en solució aquosa |
3 |
|
1,2,3 |
TEO |
Principis generals de química orgànica |
2 |
|
1,2,3 |
TEO |
Grups funcionals i classes de compostos orgànics. |
3 |
|
1,2,3 |
TEO |
Heterocicles. |
1 |
|
1,2,3 |
TEO |
Hidrats de carboni |
4 |
|
1,2,3 |
TEO |
Lípids |
3 |
|
1,2,3 |
TEO |
Aminoàcids, pèptids i proteïnes |
7 |
|
1,2,3 |
TEO |
Biocatàlisi |
2 |
|
2,4 |
TEO |
Cinètica i regulació de l'activitat enzimàtica. |
3 |
|
2,4 |
TEO |
Vitamines |
1 |
|
2,4 |
SEM |
Sistemes esmorteïdors. |
2 |
|
1,2 |
SEM |
Tècniques espectrofotomètriques |
2 |
|
1,2,3 |
SEM |
Tècniques cromatogràfiques. |
2 |
|
1,2,3 |
PRO |
Cinètica enzimàtica |
2 |
|
4 |
INF |
Activitats a l’ aula d’ informàtica |
3 |
|
1,2,3,4 |
ACD |
Treballs bibliogràfics |
5 |
|
1,2,3,4 |
LAB |
Esquelets carbonats. Isomeria. |
2 |
|
1,2,3 |
LAB |
Biomolècules. |
2 |
|
1,2,3 |
LAB |
Electroforesi. Proteïnograma. |
3 |
|
1,2,3 |
LAB |
Cinètica enzimàtica. |
3 |
|
4 |
AVA |
Avaluació |
4 |
|
1,2,3,4 |
|
|
|
|
|
Per assolir rels objectius i adquirir les competències atribuïdes es programaran les següents activitats:
Una part de l’assignatura es desenvolupa en sessions d’exposició de conceptes teòrics d’una hora de durada. Aquests conceptes es reforcen en sessions de seminaris i problemes d’una hora de durada. Les pràctiques de laboratori permeten la millor comprensió de conceptes teòrics i l’adquisició d’habilitats bàsiques en el treball de laboratori. Els treballs bibliogràfics es realitzaran en grups de 20 alumnes, sobre temes proposats i relacionats amb la matèria. La presentació serà oral.
Avaluació d'aprenentatges |
% nota final |
Tipus avaluació |
---|---|---|
Teoria |
75% |
Proves escrites (2) sobre continguts i conceptes teòrics i pràctics relacionats amb bioquímica i biologia molecular. |
Pràctiques i seminaris |
10% |
Avaluació de les activitats relacionades amb les pràctiques de laboratori, i els seminaris. |
Practiques i Seminaris |
5 |
Avaluació de les activitats mitjançant altres proves escrites |
Tutories |
|
|
Treballs |
10% |
Avaluació de la capacitat d’integració de conceptes i la seva aplicació de manera transversal. |
Avaluació |
||
---|---|---|
Procediment |
Temps (hores) |
Pes qualificació (%) |
2 Proves escrites sobre el programa de l’assignatura |
4 |
25+50 |
Avalució durant la realizació de Pràctiques seminaris. (Realizatació, participació, coneixements, aptitud i actitud) |
0min |
10 |
Altres proves i exercicis escrits relacionats amb pràctiques i seminaris. |
0min |
5 |
Presentacions orals dels treballs |
30min-1h |
10 |
|
|
|
|
|
|
Bibliografia bàsica
Bibliografia complementària
Articles de revistes científiques i divulgatives.