Castellano English
GUIA DOCENT
BASES MOLECULARS DE LA VIDA
Coordinació:
ESPINET MESTRE, MARIA CARMEN
Any acadèmic 2023-24
GUIA DOCENT: BASES MOLECULARS DE LA VIDA 2023-24

Informació general de l'assignatura
DenominacióBASES MOLECULARS DE LA VIDA
Codi100502
Semestre d'imparticióPRIMER QUADRIMESTRE
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Grau en Medicina1TRONCAL/BÀSICAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)6
Tipus d'activitat, crèdits i grupsNomés examen
CoordinacióESPINET MESTRE, MARIA CARMEN
Departament/sCIÈNCIES MÈDIQUES BÀSIQUES
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiantH. Presencials: 60
H No Presencials: 90
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
ESPINET MESTRE, MARIA CARMENcarme.espinet@udl.cat0
Informació complementària de l'assignatura

L’ assignatura es situa a 1er curs per a donar coneixements de caràcter essencialment bàsic per comprendre:

Objectius acadèmics de l'assignatura

L’alumne que aprovi l’assignatura serà capaç de:

  1. Conèixer l’estructura de les biomolècules.
  2. Establir relacions entre estructura i funció de les biomolècules.
  3. Comprendre el comportament de les biomolècules en medis biològics.
  4. Conèixer i saber utilitzar els conceptes bàsics d’ enzimologia i de la regulació de l’ activitat enzimàtica.
Competències

 

COMPETÈNCIES

El pla d'estudis està organitzat metodològicament perquè els estudiants a més de

adquirir coneixement i que els sàpiguen aplicar han d'adquirir competències i habilitats

professionals. Partint d'aquesta idea i d'acord amb el ORDRE MINISTERIAL

ECI / 332/2008, la formació dels graduats en la Facultat de Medicina de Lleida

garantirà que l'interessat hagi adquirit els coneixements necessaris per a exercir les

següents competències:

competències generals

VALORS PROFESSIONALS, ACTITUDS I COMPORTAMENTS

 FONAMENTS CIENTÍFICS DE LA MEDICINA:

CG 7. Comprendre i reconèixer l'estructura i funció normal de el cos humà, a nivell

molecular, cel·lular, tissular, orgànic i de sistemes, en les diferents etapes de la vida.

CG 8. Reconèixer les bases de la conducta humana normal i les seves alteracions.

CG 9. Comprendre i reconèixer els efectes, mecanismes i manifestacions de la malaltia

sobre l'estructura i funció de el cos humà.

CG 10. Comprendre i reconèixer els agents causants i factors de risc que determinen

els estats de salut i el desenvolupament de la malaltia.

CG 11. Comprendre i reconèixer els efectes de el creixement, el desenvolupament i el

envelliment sobre l'individu i el seu entorn social.

CG 12. Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions

terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.

MANEIG DE LA INFORMACIÓ:

CG 30. Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i

biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i

sanitària.

CG 31. Saber utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats

clíniques, terapèutiques, preventives i d'investigació.

CG 32. Mantenir i utilitzar els registres amb informació del pacient per a la seva posterior

anàlisi, preservant la confidencialitat de les dades.

ANÀLISI CRÍTICA I INVESTIGACIÓ:

CG 33. Tenir, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu, amb

escepticisme constructiu i orientat a la recerca.

CG 34. Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic en l'

estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.

CG 35. Ser capaç de formular hipòtesis, recollir i valorar de forma crítica la informació

per a la resolució de problemes, seguint el mètode científic.

CG 36. Adquirir la formació bàsica per a l'activitat investigadora.

Continguts fonamentals de l'assignatura

TEMA 1. 0rganització molecular en els éssers vius. Característiques químiques diferencials de la matèria viva. Nivells d' organització molecular en els éssers vius: Bioelements. Biomolècules.

TEMA 2. Aigua i ions en solució aquosa. Importància biològica de l’ aigua. Estructura de l’ aigua i propietats físico-químiques. Interacció de les’ molècules d’aigua entre si, i amb altres components biològics.  Equilibri àcid–base. Sistemes esmorteïdors.

TEMA 3. Hidrats de carboni. Generalitats. Classificació. Monosacàrids: aldoses i cetoses. Estereoquímica de monosacàrids. Reactivitat de monosacàrids. Monosacàrids derivats. Oligosacàrids: l'enllaç glicosídic. Nomenclatura estructura i propietats de disacàrids. Polisacàrids: característiques de polisacàrids estructurals, de reserva i gelificants. Glicosaminoglicans. Proteoglicans. Glicoproteïnes.

TEMA 4. Lípids. Característiques generals i classificació. Àcids greixosos. Acilglicèrids. Glicerofosfolípids. Esfingolípids: esfingofosfolípids i esfingoglicolípids. Prostaglandines. Leucotriens. Tromboxans. Lípids isoprenoides: terpenoides, carotenoides i esteroides (esterols, àcids i sals biliars, hormones esteroides). Lípids pirròlics.

TEMA 5. Aminoàcids, pèptids i proteïnes. Aminoàcids components de proteïnes. Estructura i propietats dels aminoàcids. Aminoàcids rars i no proteics. Enllaç peptídic. Pèptids. Proteïnes. Estructura primària, secundària, terciària i quaternària de proteïnes. Plegament de proteïnes. Relació estructura-funció en proteïnes, exemples. Caracterització estructural i propietats físico-químiques de les proteïnes.

 

TEMA 6. Biocatàlisi. Estructura molecular dels enzims. Mecanisme de les reaccions enzimàtiques. Característiques generals, centre actiu, centre catalític i centre d'unió. especificitat dels enzims. classes principals d'enzims. Característiques estructurals. Isoenzims. Efecte dels enzims sobre la velocitat i sobre la constant d'equilibri de la reacció catalitzada. Concepte d'energia d'activació.

 

TEMA 7. Cinètica i regulació de l'activitat enzimàtica. Control de l'activitat enzimàtica. Influència sobre la velocitat de les reaccions enzimàtiques del pH, la força iònica i la temperatura. Reaccions enzimàtiques amb un sol substrat i amb varis  substrats.  Constants  cinètiques  Vmax,  Kcat,  Km.  i  S0.5.  Al·losterisme. Mecanisme d'activació de proenzims (zimògens).

 

TEMA 8. Vitamines. Vitamines com cofactors, precursors de cofactors, o grups prostètics de determinats enzims. Descriure i explicar l'estructura, funció, procés d'activació, llocs i mode d'acció de les vitamines

 

 

TEMARI PRÀCTIC:

Seminari 1. Problemes de disolucions

Seminari 2. Electrolits i tampons 1

Seminari 3. Electrolits i tampons 2

Seminari 3. Cromatografia

Seminari 4. Sequenciació i bases de dades de proteines.

Seminari 5. Nuceòtids i àcids nucleics.

Pràctiques de laboratori

1- Introducció a les tècniques de laboratori de bioquímica.

2- Quantificació espectrofotomètrica de proteïnes.

3- proteinograma

3- Cinètica enzimàtica.

 

 

ACTIVITAT  DIRIGIDA:  Treballs  bibliogràfics.  Preparació  i  exposició  dels treballs (5h)

 

 

Eixos metodològics de l'assignatura

Objectiu

Activitats Presencials

 

1) Estructura de les biomolècules.

Sessions teòriques. Seminaris. Laboratori

Aula Informàtica

 

2) Relació entre estructura i funció de les biomolècules

Sessions teòriques. Seminaris. Laboratori

Treballs.

 

3) Comportament de les biomolècules en medis biològics

Sessions teòriques. Seminaris

Treballs.

Aula Informàtica Problemes

 

4)Enzimologia i regulació de l’activitat enzimàtica

Sessions teòriques. Seminaris.

Laboratori

Treballs. Problemes

 

 

Avaluacions

 

 

Tipus d’activitat:

TEO: teoria

PRO: Problemes i casos

SEM: Seminari

INF: Informàtica

CAM: Camp

VIS: Visites

ACD: Activitat dirigida                 

LAB: pràctiques laboratori

AVA: avaluació                                                           

S: setmana d’exàmens

Tipus Activitat

Descripció resumida de l’activitat

Dedica ció (hores)

Setmana

Objectiu Formatiu

TEO

0rganització  molecular  en  els  éssers vius

1

 

1,2,3

TEO

Aigua i ions en solució aquosa

         3

 

1,2,3

TEO

Principis generals de química orgànica

2

 

1,2,3

TEO

Grups      funcionals     i      classes                 de compostos orgànics.

3

 

1,2,3

TEO

Heterocicles.

         1

 

1,2,3

TEO

Hidrats de carboni

4

 

1,2,3

TEO

Lípids

         3

 

1,2,3

TEO

Aminoàcids, pèptids i proteïnes

 7

 

1,2,3

TEO

Biocatàlisi

        2

 

       2,4

TEO

Cinètica    i     regulació    de    l'activitat enzimàtica.

3

 

2,4

TEO

Vitamines

1

 

2,4

SEM

Sistemes esmorteïdors.

         2

 

1,2

SEM

Tècniques espectrofotomètriques

          2

 

      1,2,3

SEM

Tècniques cromatogràfiques.

            2

 

1,2,3

PRO

Cinètica enzimàtica

          2

 

      4

       INF

Activitats a l’ aula d’ informàtica

3

 

     1,2,3,4

     ACD

Treballs bibliogràfics

         5

 

  1,2,3,4

LAB

Esquelets carbonats. Isomeria.

2

 

   1,2,3

LAB

Biomolècules.

2

 

 1,2,3

 

       

LAB

Cinètica enzimàtica.

3

 

    4

AVA

Avaluació

         4

 

    1,2,3,4

 

 

 

 

 

 

Per assolir rels objectius i adquirir les competències atribuïdes es programaran les següents activitats:

Una part de l’assignatura es desenvolupa en sessions d’exposició de conceptes teòrics d’una hora de durada. Aquests conceptes es reforcen en sessions de seminaris i problemes d’una hora de durada. Les pràctiques de laboratori permeten la millor comprensió de conceptes teòrics i l’adquisició d’habilitats bàsiques en el treball de laboratori. Els treballs bibliogràfics es realitzaran en grups de 20 alumnes, sobre temes proposats i relacionats amb la matèria. La presentació serà oral.

Pla de desenvolupament de l'assignatura

 

- Classes teòriques: 100% presencials (segons la cojuntura). 

- Seminaris: Presencials o  virtuals. Connecció per la pestanya "videoconferència". Prèviament s’haurà adjuntat en "recursos" el ppt que es passarà a classe .Els alumnes s'ho poden imprimir i seguir millor el seminari..

-Seminaris informàtica: 100% presencial.

-Pràctiques: 10% presencial

- Exàmens: Tots presencials.

 

Sistema d'avaluació

Avaluació d'aprenentatges

% nota final

Tipus avaluació

Teoria

75%

Proves escrites (2) sobre continguts i conceptes teòrics i pràctics relacionats amb bioquímica i biologia molecular.

Practiques i Seminaris

10

Avaluació de les activitats mitjançant altres proves escrites

Treballs

15%

Avaluació de la capacitat d’integració de conceptes i la seva aplicació de manera transversal.

Avaluació

Procediment

Temps (hores)

Pes

qualificació (%)

2 Proves escrites sobre el programa de l’assignatura (examens 1 i 2)

4

30+45   

Altres proves i exercicis escrits relacionats amb pràctiques i seminaris.

2

10

Presentacions orals dels treballs

20min 

15           

La nota obtinguda en els exàmens 1 i 2, es promitja amb el treball i les proves sobre seminaris i

pràctiques. Si el resultant es 5 o més, la part de matèria corresponent queda aprovada i no cal
recuperar. Si l’examen es menys de 4 o el promig amb les altres proves surt menys de 5, caldrà recuperar la matèria teòrica suspesa.

 

 

Bibliografia i recursos d'informació

 

Bibliografia bàsica

1. Baynes JW, Dominiczak MH. 2011. Bioquímica Médica. 3ª edición. Ed. Elsevier

2. Branden C, Tooze J. 1999. Introduction to protein structure. 2n edition. Garland Publishing

3. Champe PC, Harvey RA, Ferrier DR. 2005. Bioquímica. 3a edición. Ed. Mc Graw-Hill Interamericana

4. Devlin TM. 2010. Texbook of Biochemistry with Clinical Correlations. 7th edition. Wiley-Liss Ed.

5. Ferrier DR. 2013. Biochemistry. Lippincott’s Illustrated Reviews. 6th ed. McGraw-Hill

6. Mathews CK, et al. 2013. Bioquímica. 4ª edición. McGraw-Hill Interamericana.

7. Rodwell VW, et al. 2015. Harper’s Illustrated Biochemistry. 30th ed. Ed. John Wiley– Sons.

9. Nelson DL, Cox MM. 2014. Lehninger. Principios de Bioquímica. 5ª ed. Ed. Omega.

10. Scriver CR, et al. 2001. The Metabolic & Molecular Basis of Inherited Disease. 8th Ed. McGraw-Hill. 4 vol.

11. Strayer L, Berg J, Tymoczko J. 2014. Bioquímica. 7ª ed. Ed. Reverté ( 6ª edició en català).

12. Strayer L, Berg J, Tymoczko J. 2014. Bioquímica. Curso básico. Ed. Reverté.

13. Voet D, Voet JG, Prat CW. 2016. Fundamentos de Bioquímica. 4a ed. Editorial Médica Panamericana

14. Vargas A 2020. Bioquimica Estructural y Biologia Molecular. Editorial Fleming.

PDF