Coordinació: | ESPINET MESTRE, MARIA CARMEN |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | BASES MOLECULARS DE LA VIDA | ||||||||
Codi | 100502 | ||||||||
Semestre d'impartició | PRIMER QUADRIMESTRE | ||||||||
Caràcter |
| ||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups | Només examen | ||||||||
Coordinació | ESPINET MESTRE, MARIA CARMEN | ||||||||
Departament/s | CIÈNCIES MÈDIQUES BÀSIQUES | ||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | H. Presencials: 60
H No Presencials: 90 | ||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||
Idioma/es d'impartició | Català |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
ESPINET MESTRE, MARIA CARMEN | carme.espinet@udl.cat | 0 |
L’ assignatura es situa a 1er curs per a donar coneixements de caràcter essencialment bàsic per comprendre:
L’alumne que aprovi l’assignatura serà capaç de:
COMPETÈNCIES
El pla d'estudis està organitzat metodològicament perquè els estudiants a més de
adquirir coneixement i que els sàpiguen aplicar han d'adquirir competències i habilitats
professionals. Partint d'aquesta idea i d'acord amb el ORDRE MINISTERIAL
ECI / 332/2008, la formació dels graduats en la Facultat de Medicina de Lleida
garantirà que l'interessat hagi adquirit els coneixements necessaris per a exercir les
següents competències:
competències generals
VALORS PROFESSIONALS, ACTITUDS I COMPORTAMENTS
FONAMENTS CIENTÍFICS DE LA MEDICINA:
CG 7. Comprendre i reconèixer l'estructura i funció normal de el cos humà, a nivell
molecular, cel·lular, tissular, orgànic i de sistemes, en les diferents etapes de la vida.
CG 8. Reconèixer les bases de la conducta humana normal i les seves alteracions.
CG 9. Comprendre i reconèixer els efectes, mecanismes i manifestacions de la malaltia
sobre l'estructura i funció de el cos humà.
CG 10. Comprendre i reconèixer els agents causants i factors de risc que determinen
els estats de salut i el desenvolupament de la malaltia.
CG 11. Comprendre i reconèixer els efectes de el creixement, el desenvolupament i el
envelliment sobre l'individu i el seu entorn social.
CG 12. Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions
terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
MANEIG DE LA INFORMACIÓ:
CG 30. Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i
biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i
sanitària.
CG 31. Saber utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats
clíniques, terapèutiques, preventives i d'investigació.
CG 32. Mantenir i utilitzar els registres amb informació del pacient per a la seva posterior
anàlisi, preservant la confidencialitat de les dades.
ANÀLISI CRÍTICA I INVESTIGACIÓ:
CG 33. Tenir, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu, amb
escepticisme constructiu i orientat a la recerca.
CG 34. Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic en l'
estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
CG 35. Ser capaç de formular hipòtesis, recollir i valorar de forma crítica la informació
per a la resolució de problemes, seguint el mètode científic.
CG 36. Adquirir la formació bàsica per a l'activitat investigadora.
TEMA 1. 0rganització molecular en els éssers vius. Característiques químiques diferencials de la matèria viva. Nivells d' organització molecular en els éssers vius: Bioelements. Biomolècules.
TEMA 2. Aigua i ions en solució aquosa. Importància biològica de l’ aigua. Estructura de l’ aigua i propietats físico-químiques. Interacció de les’ molècules d’aigua entre si, i amb altres components biològics. Equilibri àcid–base. Sistemes esmorteïdors.
TEMA 3. Hidrats de carboni. Generalitats. Classificació. Monosacàrids: aldoses i cetoses. Estereoquímica de monosacàrids. Reactivitat de monosacàrids. Monosacàrids derivats. Oligosacàrids: l'enllaç glicosídic. Nomenclatura estructura i propietats de disacàrids. Polisacàrids: característiques de polisacàrids estructurals, de reserva i gelificants. Glicosaminoglicans. Proteoglicans. Glicoproteïnes.
TEMA 4. Lípids. Característiques generals i classificació. Àcids greixosos. Acilglicèrids. Glicerofosfolípids. Esfingolípids: esfingofosfolípids i esfingoglicolípids. Prostaglandines. Leucotriens. Tromboxans. Lípids isoprenoides: terpenoides, carotenoides i esteroides (esterols, àcids i sals biliars, hormones esteroides). Lípids pirròlics.
TEMA 5. Aminoàcids, pèptids i proteïnes. Aminoàcids components de proteïnes. Estructura i propietats dels aminoàcids. Aminoàcids rars i no proteics. Enllaç peptídic. Pèptids. Proteïnes. Estructura primària, secundària, terciària i quaternària de proteïnes. Plegament de proteïnes. Relació estructura-funció en proteïnes, exemples. Caracterització estructural i propietats físico-químiques de les proteïnes.
TEMA 6. Biocatàlisi. Estructura molecular dels enzims. Mecanisme de les reaccions enzimàtiques. Característiques generals, centre actiu, centre catalític i centre d'unió. especificitat dels enzims. classes principals d'enzims. Característiques estructurals. Isoenzims. Efecte dels enzims sobre la velocitat i sobre la constant d'equilibri de la reacció catalitzada. Concepte d'energia d'activació.
TEMA 7. Cinètica i regulació de l'activitat enzimàtica. Control de l'activitat enzimàtica. Influència sobre la velocitat de les reaccions enzimàtiques del pH, la força iònica i la temperatura. Reaccions enzimàtiques amb un sol substrat i amb varis substrats. Constants cinètiques Vmax, Kcat, Km. i S0.5. Al·losterisme. Mecanisme d'activació de proenzims (zimògens).
TEMA 8. Vitamines. Vitamines com cofactors, precursors de cofactors, o grups prostètics de determinats enzims. Descriure i explicar l'estructura, funció, procés d'activació, llocs i mode d'acció de les vitamines
TEMARI PRÀCTIC:
Seminari 1. Problemes de disolucions
Seminari 2. Electrolits i tampons 1
Seminari 3. Electrolits i tampons 2
Seminari 3. Cromatografia
Seminari 4. Sequenciació i bases de dades de proteines.
Seminari 5. Nuceòtids i àcids nucleics.
Pràctiques de laboratori
1- Introducció a les tècniques de laboratori de bioquímica.
2- Quantificació espectrofotomètrica de proteïnes.
3- proteinograma
3- Cinètica enzimàtica.
ACTIVITAT DIRIGIDA: Treballs bibliogràfics. Preparació i exposició dels treballs (5h)
Objectiu |
Activitats Presencials |
|
---|---|---|
1) Estructura de les biomolècules. |
Sessions teòriques. Seminaris. Laboratori Aula Informàtica |
|
2) Relació entre estructura i funció de les biomolècules |
Sessions teòriques. Seminaris. Laboratori Treballs. |
|
3) Comportament de les biomolècules en medis biològics |
Sessions teòriques. Seminaris Treballs. Aula Informàtica Problemes |
|
4)Enzimologia i regulació de l’activitat enzimàtica |
Sessions teòriques. Seminaris. Laboratori Treballs. Problemes |
|
|
Avaluacions |
Tipus d’activitat:
TEO: teoria
PRO: Problemes i casos
SEM: Seminari
INF: Informàtica
CAM: Camp
VIS: Visites
ACD: Activitat dirigida
LAB: pràctiques laboratori
AVA: avaluació
S: setmana d’exàmens
Tipus Activitat |
Descripció resumida de l’activitat |
Dedica ció (hores) |
Setmana |
Objectiu Formatiu |
---|---|---|---|---|
TEO |
0rganització molecular en els éssers vius |
1 |
|
1,2,3 |
TEO |
Aigua i ions en solució aquosa |
3 |
|
1,2,3 |
TEO |
Principis generals de química orgànica |
2 |
|
1,2,3 |
TEO |
Grups funcionals i classes de compostos orgànics. |
3 |
|
1,2,3 |
TEO |
Heterocicles. |
1 |
|
1,2,3 |
TEO |
Hidrats de carboni |
4 |
|
1,2,3 |
TEO |
Lípids |
3 |
|
1,2,3 |
TEO |
Aminoàcids, pèptids i proteïnes |
7 |
|
1,2,3 |
TEO |
Biocatàlisi |
2 |
|
2,4 |
TEO |
Cinètica i regulació de l'activitat enzimàtica. |
3 |
|
2,4 |
TEO |
Vitamines |
1 |
|
2,4 |
SEM |
Sistemes esmorteïdors. |
2 |
|
1,2 |
SEM |
Tècniques espectrofotomètriques |
2 |
|
1,2,3 |
SEM |
Tècniques cromatogràfiques. |
2 |
|
1,2,3 |
PRO |
Cinètica enzimàtica |
2 |
|
4 |
INF |
Activitats a l’ aula d’ informàtica |
3 |
|
1,2,3,4 |
ACD |
Treballs bibliogràfics |
5 |
|
1,2,3,4 |
LAB |
Esquelets carbonats. Isomeria. |
2 |
|
1,2,3 |
LAB |
Biomolècules. |
2 |
|
1,2,3 |
|
||||
LAB |
Cinètica enzimàtica. |
3 |
|
4 |
AVA |
Avaluació |
4 |
|
1,2,3,4 |
|
|
|
|
|
Per assolir rels objectius i adquirir les competències atribuïdes es programaran les següents activitats:
Una part de l’assignatura es desenvolupa en sessions d’exposició de conceptes teòrics d’una hora de durada. Aquests conceptes es reforcen en sessions de seminaris i problemes d’una hora de durada. Les pràctiques de laboratori permeten la millor comprensió de conceptes teòrics i l’adquisició d’habilitats bàsiques en el treball de laboratori. Els treballs bibliogràfics es realitzaran en grups de 20 alumnes, sobre temes proposats i relacionats amb la matèria. La presentació serà oral.
- Classes teòriques: 100% presencials (segons la cojuntura).
- Seminaris: Presencials o virtuals. Connecció per la pestanya "videoconferència". Prèviament s’haurà adjuntat en "recursos" el ppt que es passarà a classe .Els alumnes s'ho poden imprimir i seguir millor el seminari..
-Seminaris informàtica: 100% presencial.
-Pràctiques: 10% presencial
- Exàmens: Tots presencials.
Avaluació d'aprenentatges |
% nota final |
Tipus avaluació |
---|---|---|
Teoria |
75% |
Proves escrites (2) sobre continguts i conceptes teòrics i pràctics relacionats amb bioquímica i biologia molecular. |
Practiques i Seminaris |
10 |
Avaluació de les activitats mitjançant altres proves escrites |
Treballs |
15% |
Avaluació de la capacitat d’integració de conceptes i la seva aplicació de manera transversal. |
Avaluació |
||
---|---|---|
Procediment |
Temps (hores) |
Pes qualificació (%) |
2 Proves escrites sobre el programa de l’assignatura (examens 1 i 2) |
4 |
30+45 |
Altres proves i exercicis escrits relacionats amb pràctiques i seminaris. |
2 |
10 |
Presentacions orals dels treballs |
20min |
15 |
La nota obtinguda en els exàmens 1 i 2, es promitja amb el treball i les proves sobre seminaris i
pràctiques. Si el resultant es 5 o més, la part de matèria corresponent queda aprovada i no cal
recuperar. Si l’examen es menys de 4 o el promig amb les altres proves surt menys de 5, caldrà recuperar la matèria teòrica suspesa.
Bibliografia bàsica
1. Baynes JW, Dominiczak MH. 2011. Bioquímica Médica. 3ª edición. Ed. Elsevier
2. Branden C, Tooze J. 1999. Introduction to protein structure. 2n edition. Garland Publishing
3. Champe PC, Harvey RA, Ferrier DR. 2005. Bioquímica. 3a edición. Ed. Mc Graw-Hill Interamericana
4. Devlin TM. 2010. Texbook of Biochemistry with Clinical Correlations. 7th edition. Wiley-Liss Ed.
5. Ferrier DR. 2013. Biochemistry. Lippincott’s Illustrated Reviews. 6th ed. McGraw-Hill
6. Mathews CK, et al. 2013. Bioquímica. 4ª edición. McGraw-Hill Interamericana.
7. Rodwell VW, et al. 2015. Harper’s Illustrated Biochemistry. 30th ed. Ed. John Wiley– Sons.
9. Nelson DL, Cox MM. 2014. Lehninger. Principios de Bioquímica. 5ª ed. Ed. Omega.
10. Scriver CR, et al. 2001. The Metabolic & Molecular Basis of Inherited Disease. 8th Ed. McGraw-Hill. 4 vol.
11. Strayer L, Berg J, Tymoczko J. 2014. Bioquímica. 7ª ed. Ed. Reverté ( 6ª edició en català).
12. Strayer L, Berg J, Tymoczko J. 2014. Bioquímica. Curso básico. Ed. Reverté.
13. Voet D, Voet JG, Prat CW. 2016. Fundamentos de Bioquímica. 4a ed. Editorial Médica Panamericana
14. Vargas A 2020. Bioquimica Estructural y Biologia Molecular. Editorial Fleming.