Castellano English
GUIA DOCENT
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES V
Coordinació:
BLANCO BLANCO, JUAN
Any acadèmic 2023-24
GUIA DOCENT: PRÀCTIQUES CLÍNIQUES V 2023-24

Informació general de l'assignatura
DenominacióPRÀCTIQUES CLÍNIQUES V
Codi100486
Semestre d'imparticióANUAL AVALUACIÓ CONTINUADA
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Doble titulació: Grau en Infermeria i Grau en Fisioteràpia5OBLIGATÒRIAPresencial
Grau en Infermeria4OBLIGATÒRIAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)12
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRACLIN
Nombre de crèdits4.8
Nombre de grups1
CoordinacióBLANCO BLANCO, JUAN
Departament/sINFERMERIA I FISIOTERÀPIA
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'impartició Català i Castellà
Distribució de crèdits 12 ECTS
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
BALLESTE TORRALBA, JORDIjordi.balleste@udl.cat0
BAÑERES ARGILES, CECILIAcecilia.baneres@udl.cat0
BERGE GIMENEZ, AUREAaurea.berge@udl.cat0
BLANCO BLANCO, JUANjoan.blanco@udl.cat3,3
BOTELLERO TENA, JESSICAjessica.botellero@udl.cat6
CACERES BECERRA, MANUEL MARIANOmanuel.caceres@udl.cat0
CALDERO SOLE, MIQUEL ANGELmiquelangel.caldero@udl.cat,7
CANELLES SEIX, MONTSEbelize.cs@hotmail.com1,2
CASTRO NAVAL, ELENAelena.castro@udl.cat0
CAUBET DE ARCO, SILVIAsilvia.caubet@udl.cat5,8
COSTA MENEN, MARIA ANGELESangeles.costa@udl.cat1
DALMAU TEIXIDO, M. ANTONIAmarian.dalmau@udl.cat0
FARRE OLIVA, DOMENECdomenec.farre@udl.cat,2
FARRE PAGES, NURIAnuria.farrepages@udl.cat,5
FAURIA GARCIA, YOLANDAyolanda.fauria@udl.cat,2
FERRER GIL, MARÍAmaria.ferrer@udl.cat0
FOLGUERA ARNAU, MARIA MERCEmerce.folguera@udl.cat2
GAMERO DIAZ, MARIA DEL MARmar.gamero@udl.cat5,5
GARCIA ARTEAGA, ELISABETe.garcia@uic.es1,1
GARCIA CUADRAT, ESTHER MARIAesther.garciacuadrat@udl.cat,5
GARCIA SOLANES, EDITHedith.garcia@udl.cat,2
GIMENO PI, IRAIDAiraida.gimeno@udl.cat,2
GROS NAVES, SILVIAsilvia.gros@udl.cat5,8
GÓMEZ LIGUERRE, MONTSERRATmgomezlig@gmail.com0
LAVERNIA PRADES, MARIA JOSEFAmariajose.lavernia@udl.cat9
LEMUS VALERO, MARIA JOSEmariajose.lemus@udl.cat,2
LORIENTE BARDAJI, BLANCAblanca.loriente@udl.cat1,5
MANUEL MARTI, BLANCAblanca.manuel@udl.cat0
MARCO MITJAVILA, ANNAannamarco18@gmail.com0
MARQUEZ VIDAL, ALICIA0
MAS TENA, MERITXELL0
PEREZ CAPELLADES, ROSA MARIArmpeca@gmail.com1,3
PLAZA AGUILÁ, SEBASTIÁNsplaza@alumnes.udl.es0
RODA VELA, ROSA MARIArosamaria.roda@udl.cat0
ROGEL VILANOVA, MARINAmarina.rogel@udl.cat0
ROURE TORNÉ, MARIONAmariona.roure@udl.cat0
SEGURA MINGUELLA, ANNAanna.segura@udl.cat0
SETÓ GORT, ELOISAeloisa.seto@udl.cat,2
SICART LONCAN, SILVIAsilvia.sicart@udl.cat0
SOBRIN VALBUENA, CARMEN VICTORIA0
TEIXINE MARTIN, ANNAanna.teixine@udl.cat0
TELLA ALDOMÀ, ÀUREAaurea.tella@udl.cat,2
TORMO GASA, SILVIAsilvia.tormo@udl.cat0
TORRES PIFARRE, MARIA MAGDALENAmagdalena.torres@udl.cat,2
Informació complementària de l'assignatura

Les Pràctiques Clíniques són pràctiques preprofessionals, en forma de rotatori clínic independent i amb una avaluació final de competències, en els Centres d'atenció primària, hospitals i altres centres assistencials que permetin el desenvolupament competencial independent dels estudiants d'infermeria i un aprenentatge progressiu i gradual a través dels diferents cursos.

Les assignatures vinculades a les Pràctiques Clíniques tenen caràcter obligatori. Es divideixen en 7 assignatures amb diferent creditatge depenen del curs, presentant-se de forma creixent; és a dir en primer curs hi ha una única assignatura de 6 ECTS, a segon una assignatura de 12, a tercer dues assignatures de 12 i a quart, tres assignatures, dues de 12 ECTS i una de 15. 

Aquestes assignatures es centren en l'atenció de la persona al llarg del seu cicle vital i en els diversos contextos assistencials: hospitalaris, comunitaris, sociosanitaris, residencials i altres més específics com salut mental. La seva finalitat és el desenvolupament, en context real, de l'atenció infermera en activitats de prevenció, promoció, tractament o acompanyament de persones sanes o malaltes, grups de persones o la societat.

Els continguts de les pràctiques guarden relació amb el curs i el nivell competencial esperat de l'estudiantat. Les de primer curs tenen la finalitat de descobrir el context sanitari i ser un primer contacte amb el context assistencial, les de segon s'ubiquen en unitats hospitalàries bàsiques i pretenen formar a l'alumne en les tècniques bàsiques d'infermeria, les de tercer curs suposen un reforç de les pràctiques de segon curs d'un costat i s'introdueix l'atenció a la dona embarassada, el nen i la persona gran i a quart curs es plantegen diferents itineraris perquè els i les alumnes coneguin les unitats especialitzades i l'atenció a la comunitat entre d'altres

La metodologia docent té dos eixos bàsics: les activitats de preparació (classes teòriques, seminaris sobre temes amb una implicació clara en l'atenció a la persona) i les pràctiques assistencials que requereixen una preparació prèvia en un context clínic amb classes pràctiques sobre tècniques infermeres. En les pràctiques assistencials, així com en les hores prèvies de preparació clínica, es porta a terme l'atenció directa a la persona, col·laboració amb els equips assistencials, treball de casos clínics en el centre assistencial o tutories, més el treball personal associat bàsicament a l'elaboració dels informes o memòries de pràctiques.
El sistema d'avaluació consta de tres evidències: 1, avaluació de les activitats preclíniques de preparació; 2, elaboració per part de l'alumnat dels informes o memòries de pràctica clínica, i 3, valoració competencial de procés en el context específic de les pràctiques per part del professional responsable de l'estudiant. Per a les pràctiques clíniques s'han desenvolupat diferents instruments que permeten la valoració objectiva de les evidències i de la competència específica segons nivell esperat (veure sistema d'avaluació).
El centre docent desenvolupa la gestió de les pràctiques clíniques a través dels coordinadors, que treballen de manera conjunta amb els professors associats clínics. Aquests últims són professors-tutors de pràctica clínica la funció del quals és el seguiment directe de l'aprenentatge clínic dels estudiants alhora que serveixen d'unió entre la docència teòrica i la pràctica assistencial. Aquest professorat reuneix les condicions òptimes per a aquesta assignatura, atenent la seva especialització assistencial, el coneixement tècnic i teòric requerit i un gran coneixement de l'entorn assistencial.

Normes generals i informació important per a l’estudiant del pràcticum de Grau:

http://www.fif.udl.cat/ca/practiques/alumnes/

Des de la coordinació del pràcticum s'informa que tots els alumnes han d'estar vacunats de les vacunes bàsiques (entre les que haureu de comptar, COVID, hepatitis i tètanus) abans de començar els períodes de pràctiques clíniques. Si no esteu al corrent de vacunacions, contacteu amb el vostre centre d’Atenció Primària per tal de procedir a la primo-vacunació o re-vacunació segons el cas. En cas de que algun alumne/a no estigui vacunat haurà de fer-se càrrec de les mesures que els centres exigeixin per fer les pràctiques en les seves instal·lacions , la FIF no podrà eximir d'aquestes mesures a l'alumne/a o assegurar la realització de les pràctiques pel que, si és el cas, cal que l'alumne consulti amb la coordinació de l'assignatura abans de matricular-se.

Informació sobre la transmissió i l'enregistrament de dades personals dels docents i dels estudiants de la Universitat de Lleida arran de la impartició de docència en instal·lacions de la UdL i a distància
La Universitat de Lleida informa que, en funció dels canvis a què es vegi obligada d’acord amb les instruccions de les autoritats sanitàries, les disposicions de la UdL o l’assegurament de la qualitat de la docència, pot transmetre, enregistrar i usar la imatge, la veu o, si s’escau, l’entorn físic triat pels docents i pels alumnes, amb l’objectiu d’impartir la docència en instal·lacions de la UdL o a distància.
Al seu torn, encoratja les persones afectades perquè, en el cas de la docència a distància, triïn els espais que menys incidència tinguin en la seua intimitat.
I, en general, es recomana optar preferentment per les interaccions en el xat o sense activar la càmera, quan no es duguin a terme activitats docents que per les seues característiques exigeixin una interacció oral o visual.
El responsable de l'enregistrament i l'ús d’aquestes dades personals és la Universitat de Lleida –UdL– (dades de contacte del representant: Secretaria General. Plaça de Víctor Siurana, 1, 25003 Lleida; sg@udl.cat; dades de contacte del delegat de protecció de dades: dpd@udl.cat).
Aquestes dades personals s'utilitzaran exclusivament per a les finalitats inherents a la docència de l'assignatura. En particular, l’enregistrament compleix les funcions següents:
• Oferir la possibilitat d’accedir als continguts en línia i, si s’escau, a mode de formació asíncrona.
• Garantir l'accés als continguts als estudiants que, per raons tecnològiques, personals o de salut, entre d'altres, no hi hagin pogut participar.
• Constituir un material d'estudi per a la preparació de l'avaluació.
Resta absolutament prohibit l’ús de les dades transmeses i dels enregistraments per a altres finalitats, o en àmbits aliens al Campus Virtual, on romandran arxivats, de conformitat amb la política de propietat intel·lectual i industrial de tots els continguts inclosos en webs propietat de la UdL.
En cas que n’hi hagin, els enregistraments es conservaran durant el temps que decideixi qui imparteix l’assignatura, d’acord amb criteris estrictament acadèmics, i, a tot estirar, s’han d’eliminar al final del curs acadèmic actual, en els termes i condicions previstes en la normativa sobre conservació i eliminació dels documents administratius de la UdL, i les taules d’avaluació documental aprovades per la Generalitat de Catalunya (http://www.udl.cat/ca/serveis/arxiu/).
Aquestes dades personals són imprescindibles per impartir la docència en l’assignatura, i la definició dels procediments de docència, en especial la que es fa a distància, és una potestat de la UdL en el marc del seu dret d'autonomia universitària, com preveuen l’article 1.1 i l’article 33.1 de la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'universitats. Per aquest motiu, la UdL no necessita el consentiment de les persones afectades per transmetre’n o enregistrar-ne la veu, la imatge i, si s’escau, l’entorn físic que hagin triat, amb aquesta exclusiva finalitat, d’impartir la docència en l’assignatura.
La UdL no cedirà les dades a tercers, llevat dels casos estrictament previstos en la Llei.
Les persones afectades poden accedir a les seues dades; sol·licitar-ne la rectificació, supressió o portabilitat; oposar-se al tractament i sol·licitar-ne la limitació, sempre que sigui compatible amb les finalitats de la docència, mitjançant un escrit tramès a l'adreça dpd@udl.cat. També poden presentar una reclamació adreçada a l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades, mitjançant la seu electrònica de l’Autoritat (https://seu.apd.cat) o per mitjans no electrònics.

UNIFORMES

És OBLIGATORI que els estudiants portin en el transcurs de les pràctiques docents:

Es pot adquirir  a la botiga  ÚDELS de la UdL

Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera – Campus Cappont

Carrer de Jaume II, 67 baixos

25001 Lleida

http://www.publicacions.udl.cat/

 

Per a més informació, consultar  les  fitxes dels producte

http://www.infermeria.udl.cat/ca/index.html - PLA FORMATIU - EQUIP PROTECCIÓ INDIVIDUAL

Per a altres equips de protecció (per exemple guants, mascaretes respiratòries, etc..), dependran del tipus de pràctica a realitzar. En aquest cas, el professor responsable informarà si és necessari la utilització d’aquests EPI específics.

No portar els EPI descrits o no complir les normes de seguretat generals que es detallen a continuació comportarà  que l’estudiant no pugui accedir als laboratoris o que hagi de sortir del mateixos.

 

NORMES GENERALS  DE SEGURETAT EN LES AULES D'HABILITATS

Objectius acadèmics de l'assignatura

L'objectiu principal de les pràctiques de quart curs és que l’alumne assoleixi la totalitat de les competències requerides per assolir el títol de Graduat o Graduada en Infermeria, mitjançant un rotatori en unitats altament especialitzades.

La seva funció és la d’observar i valorar, diagnósticar i elaborar un pla de cures a la persona sana o en situacions especials de malalatia, posant en pràctica el coneixement teòric, aplicant-lo a l’assistència, proporcionant els cuidatges d’infermeria necessaris i les habilitats adquirides a les aules d’habilitats de primer, segon, tercer i quart curs.

Resultats d'aprenentatge:

Competències

Bàsiques:

CB2- Aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d’una manera professional  i tinguin les competències que solen demostrar-se mitjançant l’elaboració i defensa d’arguments i resolució de problemes dins la seva àrea d’estudi.

CB3- Capacitat per reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d’estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d’índole social, científica o ètica.

CB4- Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

 

Específiques:

CE5- Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum

CE12- Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament.

CE13- Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.

CE14- Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat.

CE18- Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar, la qualitat i seguretat a les persones ateses.

CE20- Dirigir, avaluar i prestar les cures integrals d'infermeria, a l'individu, família i comunitat.

CE23- Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.

CE28- Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per proeblemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort.

CE32- Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.

CE34- Tenir una actitud cooperativa amb els diferents membres de l'equip.

CE52- Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.

CE53- Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.

CB57- Incorporar els valors professionals, competències de comunicació assistencial, raonament clínic, gestió clínica i judici crític, integrant en la pràctica professional els coneixements, habilitats i actituds d'Infermeria, basats en principis i valors, associats a les competències descrites en els objectius generals i en les matèries que conformen el títol.

 

Transversals:

CT4- Adquirir coneixements bàsics d’emprenedoria i dels entorns professionals

 

Genèriques:

CG1- Capacitat d’adaptar-se a noves situacions

Continguts fonamentals de l'assignatura

Classes magistrals i seminaris de simulació:

Pràctiques clíniques:

L’alumne, per a poder fer les pràctiques, ha d’obtenir una qualificació d’apte a les aules d’habilitats, d’aquesta forma demostra que ha après i assimilat els coneixements i habilitats dels procediments bàsics i els cuidatges per a poder-los portar a terme a les pràctiques clíniques.

En aquest curs cada alumne realitzarà diferents períodes de pràctiques que queden repartits en els següents serveis o unitats:

Periodes:

Eixos metodològics de l'assignatura

Pel correcte desenvolupament de l'assignatura es portaran a terme les següents metodologies docents:

Davant la situació incerta que les mesures de distanciament social establertes per les autoritats sanitàries no permetin desenvolupar alguna activitat docent de forma presencial a l'aula per a tots els estudiants matriculats, s'adoptarà una modalitat mixta de docència que combini aquesta docència presencial a l'aula amb docència a distància. De la mateixa manera, la tutorització podrà ser substituïda per tutorització a distància utilitzant mitjans telemàtics.

JUSTIFICACIÓ ABSÈNCIES ASSIGNATURES TEÒRIC-PRÀCTIQUES

En relació a la justificació de les absències, els motius pels quals es considera que la falta és justificada, seran els mateixos que els enunciats en el punt 3.1 de a la Normativa de l'Avaluació i la qualificació de la docència als graus i màsters a la UdL per no assistir a les proves d'avaluació o les pràctiques programades a la guia docent o a la web de la titulació.

Per a la resta de situacions derivades de problemes de salut, personals o familiars, es permetrà a l'estudiant canviar de dia i recuperar el seminari/pràctica durant la setmana, si és possible i sempre dins el període, tenint en compte que no es pot doblar torn en tots aquells serveis que ofereixin un altre tipus de recuperació

Les sol·licituds de justificació d’absències que comportin la incompareixença a una prova d’avaluació o dia de pràctiques hauran de ser presentades el mateix dia de l’absència. La justificació de la resta d’absències haurà de ser presentada com a molt tard en els 10 dies següents.

De forma general a l'estudiant únicament se li justificarà l'absència, però no la manca de compliment dels seus compromisos acadèmics.

Tots els canvis o recuperacions hauran d'estar acceptats pel tutor/a de la unitat, el coordinador/a de l'assignatura i registrats al campus virtual amb anterioritat a la realització de la pràctica.

L’incompliment d’aquest requisits podrà ser considerat com una falta greu que pot comportar la suspensió del període de practiques.

Pla de desenvolupament de l'assignatura

Activitats formatives

Seminaris i Aules d'habilitats

Els seminaris teòric-pràctics es portaran a terme depenent del calendari elaborat a tal efecte i que es ficarà en coneixement dels alumnes a principi de curs.

Les activitats pràctiques/aules d’habilitats és un tipus de formación on mitjançant la metodologia de simulació immersiva l’alumne practica, abans d’anar als serveis assistencials, les habilitats necessàries pel desenvolupament de competències per a tenir cura de persones sanes i malaltes.

Totes les classes de les aules d’habilitats són obligatòries i l’alumne no podrà iniciar les pràctiques clíniques sense haver assolit el nivell mínim en cada una de les aules.

Els coordinadors del Pràcticum establiran les formes de recuperació, si s’escau, en cas de que l’alumne no hagi pogut fer alguna aula amb raons justificades.

Els canvis estan permesos amb justificació i 1 a 1 amb un altre alumne del mateix servei i prèvia autorització de la coordinació de l'assignatura, en cas contrari serà considerat una falta greu.

El període de pràctiques

Pràctiques Clíniques: L'alumne un cop superada la part teòrica i pre-clínica farà les pràctiques programades que tindran una durada de 8 hores diàries, en horari de matí de 7:30 a 15:30, horari de tarda de 14:30 a 22:30 o nit si és el cas. En casos de centres o serveis amb horaris diferents, l'alumne s'haurà d'adaptar a l'horari del centre sempre assegurant la durada mínima de 8 hores per jornada). L'alumnat es regirà pel calendari festiu de la localitat en qüestió.Només es podrà canviar aquesta organització per motius justificats (mèdics o acadèmics) i prèvia autorització del coordinador i registre amb un mínim de 48 hores d'antelació.

 

ls crèdits pràctics clínics es duen a terme a través d'una metodologia d'aprenentatge centrada en l'estudiant, liderant aquest el seu propi aprenentatge, i donant-li l'oportunitat d'adquirir la competència necessària per al desenvolupament d'una pràctica professional òptima, al mateix temps que es fomenta la seva reflexió i autocrítica

Cal tenir en compte que l’alumne estarà sempre acompanyat o bé per un professional infermer/a en totes les activitats assistencials que requereixi el pacient (cures, controls, preparació i administració de medicació, tècniques, informació, educació, etc...) o per delegació acompanyat d’un auxiliar d’infermeria en tasques com la higiene i llit de pacient; activitats que l’alumne realitzarà amb un professional infermer/a o acompanyat d’un auxiliar d’infermeria.

L'assignació es portarà a terme, per norma general, per la coordinació de l'assignatura i seguint les directrius de mobilitat i assignació de llocs de pràctiques de la FIF.

Els alumnes hauran de seguir la normativa del centre de pràctiques i de la UDL  en relació a la COVID19 o altres possibles brots de malalties transmissibles.

Diari de pràctiques

Treball escrit on l’alumne recopila diferents documents i evidències que elabora durant les pràctiques clíniques, per tal de demostrar la seva trajectòria i desenvolupament de competències (ex: diari reflexiu, desenvolupament d'un tema d'interés, valoració infermera d’un pacient)

Sistema d'avaluació

PRIMERA EVIDÈNCIA AVALUATÒRIA: Nota de les aules d’habilitats (15%)

Es tindrà en compte l’actitud i l’aptitud així com la nota de la prova d’avaluació que es realitzarà en cada tema mitjançant la rúbrica corresponent. Cal superar aquest apartat amb mínim un 5 de nota.

 

SEGONA I TERCERA EVIDÈNCIA AVALUATÒRIA: Nota de les pràctiques clíniques (85% ENTRE LES DUES)

S’avaluaran les actituds i habilitats de l’alumne mitjançant l’observació i ús d’una rubrica específica:

L’assistència a pràctiques és obligatòria i per tant TOTES LES ABSÈNCIES SÓN RECUPERABLES I S'HAN DE JUSTIFICAR, és imprescindible completar el 100% de les hores programades i complir la normativa de pràctiques establerta per la Universitat. 

Si un alumne no treu un 5 de nota de pràctiques en algun període, no farà mitja amb el treball i quedarà suspès tot el període.

No es corregirà cap evidència que tingui un percentatge de plagi superior al 50% o s'entregui fora de plaç i es qualificarà directament amb un 0. Evidències entre un 20 i un 49% de plagi seran analitzades individualment.

L'alumne ha d'aprovar per separat cada una de les parts de l'avaluació i periodes de pràctiques per tal de poder ponderar i aprovar l'assignatura.

Qualificació: La qualifiació màxima de l'assignatura és de MATRICULA D'HONOR, excepte en mobilitat que la qualificació màxima serà d'EXCEL·LENT.

Mobilitat: Està acceptada la mobilitat oficial en aquesta assignatura d'acord amb les directrius d'assignació de llocs de pràctiques de la FIF. En el cas que totes les pràctiques es facin en la universitat de destí, les aules d'habilitats no seran obligatòries, en el cas contrari (hi ha un nombre de pràctiques que es fan als llocs de pràctiques que no són mobilitat) les aules d'habilitats són obligatòries seguint la cronologia establerta en el calendari acadèmic.

Avaluació única: Aquesta assignatura no té opció d'avaluació única.

Bibliografia i recursos d'informació
PDF