Castellano English
GUIA DOCENT
PRÀCTICA BASADA EN L'EVIDÈNCIA EN EL CUIDATGE INTEGRAL DE LA PERSONA 1
Coordinació:
MASOT ARIÑO, OLGA
Any acadèmic 2023-24
GUIA DOCENT: PRÀCTICA BASADA EN L'EVIDÈNCIA... 2023-24

Informació general de l'assignatura
DenominacióPRÀCTICA BASADA EN L'EVIDÈNCIA EN EL CUIDATGE INTEGRAL DE LA PERSONA 1
Codi100458
Semestre d'impartició2N Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Doble titulació: Grau en Infermeria i Grau en Fisioteràpia1TRONCAL/BÀSICAPresencial
Grau en Infermeria1TRONCAL/BÀSICAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)6
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRALABPRAULA
Nombre de crèdits21
Nombre de grups126
CoordinacióMASOT ARIÑO, OLGA
Departament/sINFERMERIA I FISIOTERÀPIA
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà i castellà.
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
ALZURIA ALOS, ROSA MARrosamar.alzuria@udl.cat2
FERNANDEZ LABADIA, ELENAelena.fernandez@udl.cat5
GUTIERREZ VILAPLANA, JOSE MARIAjosepmaria.gutierrez@udl.cat5
LOPEZ ALAYETO, CRISTINAcristina.lopez@udl.cat5
MASOT ARIÑO, OLGAolga.masot@udl.cat10
SECK , FATY BOCAR AWAfaty.seck@udl.cat3
Informació complementària de l'assignatura

Els eixos d'aquesta assignatura són tres: la integració de coneixement, la introducció a la Pràctica Basada en l'Evidència i la Simulació Clínica, essent el focus d'atenció la valoració infermera i les bases de l'educació sanitària amb l'objectiu d'aconseguir la màxima seguretat del pacient.

Objectius acadèmics de l'assignatura

RESULTATS D'APRENENTATGE:

 

 

Competències

Bàsiques:

CB4. Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Específiques:

CE13. Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.

CE31. Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació.

CE26. Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.

CE32. Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.

CE34. Tenir una actitud cooperativa amb els diferents membres de l'equip.

Transversals:

CT3. Adquirir capacitació en l'ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació.

CT5. Adquirir nocions essencials del pensament científic.

Genèriques:

CG1. Capacitat per adaptar-se a noves situacions.

CG2. Habilitats de gestió de la informació.

 

 

Continguts fonamentals de l'assignatura

Aquesta assignatura busca integrar coneixement d'altres assignatures cursades en el primer curs com són:

Per tant, els continguts deriven d'aquestes matèries (revisar guies docents específiques).

S'estableixen tres blocs:

  1. Seminaris: integració de coneixement, pràctica basada en l'evidència, seguretat del pacient.
  2. Simulació: implementació de la pràctica  de la valoració infermera: entrevista, exploració física i procediments bàsics.
  3. Post-simulació: reflexió de la pràctica i presentació de resultats.
Eixos metodològics de l'assignatura

En el desenvolupament de l'assignatura es combinaran diferents mètodes i estratègies docents.

Seminaris potenciant el treball en grup i col·laboratiu a través d'un projecte vinculat a la simulació clínica. Els seminaris seran desenvolupats en grup reduït i com a unitat de treball el grup funcional.

Durant el semestre s'establiran tutories de treball entre docent-estudiants, tant per la preparació dels treballs individuals com grupals així com per les exposicions orals.

La base de la integració es realitzarà a través de diferents situacions de cuidatges, com a elements centrals per a la reunió de coneixement, buscant un abordatge teòric-pràctic experiencial i reflexiu i sempre basant-se en la millor evidència disponibles i amb l'objectiu d'aconseguir la màxima seguretat del pacient.

Pla de desenvolupament de l'assignatura

El pla de desenvolupament, en format cronograma de l'assignatura amb la distribució i les dades de les sessions, es penjarà a l'espai de recursos del Campus Virtual.

Els seminaris i les sessions de simulació es dessenvoluparan al centre corresponent (Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia als Campus de Lleida i d'Igualada).

D'aquests seminaris i simulacions es podrà fer un registre audiovisual segons la "Normativa reguladora de la creació, l'ús i la preservació del material audiovisual enregistrat amb finalitats docents a la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia de la UdL":

La Universitat de Lleida informa que, amb finalitats docents, enregistrarà imatges que identifiquin l’estudiantat i altres persones que participen en les activitats acadèmiques. El responsable del tractament d’aquestes imatges és la Universitat de Lleida (dades de contacte del representant: Secretaria General. Plaça de Víctor Siurana, 1, 25003 Lleida, sg@udl.cat; dades de contacte del delegat de protecció de dades: dpd@udl.cat).

Aquestes imatges només s’utilitzen per impartir docència, avaluar els coneixements de l’assignatura i per a projectes de millora docent.

L'ús de les imatges respon a l'obligació legal de la UdL d’impartir i millorar la docència universitària, d'acord amb la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'universitats. Les imatges, un cop enregistrades, es conserven com a mínim mentre no prescriguin les corresponents accions i reclamacions contra l'avaluació aprovada pel professorat. Es destrueixen en els termes i condicions previstes en la normativa sobre conservació i eliminació dels documents administratius de la UdL, i les taules d'avaluació documental aprovades per la Generalitat de Catalunya (http://www.udl.cat/ca/serveis/arxiu/).

La UdL no comunicarà mai aquestes dades a tercers, llevats dels casos estrictament previstos en la Llei.

Les persones interessades poden accedir a les seves imatges; sol·licitar-ne la rectificació, supressió o portabilitat; oposar-se al tractament i sol·licitar-ne la limitació, mitjançant escrit tramès a l'adreça dpd@udl.cat <mailto:dpd@udl.cat>. També poden presentar una reclamació adreçada a l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades, mitjançant la seu electrònica de l’Autoritat (https://seu.apd.cat) o per mitjans no electrònics.

Sistema d'avaluació

Avaluació continua

En referència a l'entrega de les activitats prèvies als seminaris, aquestes s'hauran de penjar a l'apartat Activitats del Campus Virtual abans de la data fixada pel professor. En aquells casos on l'alumne no entregui l'activitat però la pengi en el mateix dia del seminari i després d'aquest, la nota serà dividida per la meitat. Tanmateix, si no s'entrega el mateix dia del seminari contarà com a activitat no realitzada injustificada i, per tant, obtindrà un 0 en la qualificació. A més, no es tindrà dret a recuperar cap activitat suspesa, ja que l'activitat de cada seminari individual no tindrà una ponderació major del 30% en la nota final.

Per altra banda, si l'alumne arriba tard al seminari i aquest ja ha començat, no se li donarà més temps per completar les activitats avaluatives corresponents, com podrien ser exàmens tipo test o preguntes a desenvolupar.

Per últim, i sent l'assistència obligatòria al 100% dels seminaris, els alumnes que no assisteixin per causes justificades als seminaris se'ls valorarà realitzar un examen compensatori en la data oficial d'exàmens, el qual queda estipulat en el calendari d'avaluacions de la FIF.

Els eixos de l'avaluació són tres:

Sistemes d’avaluació

Ponderació

Instruments basats en l’observació: control, participació i seguiment (Seminaris)

40%

Instruments basats en l’observació: matrius de valoració (Simulacions i activitats directament vinculades)

25%

Treball realitzat per l'estudiant: presentació escrita i oral (Post simulació)

35%

NOTA IMPORTANT:

Per sumar les notes de cadascuna de les parts serà requisit indispensable tenir cada una d’elles aprovades amb nota mínima de 5. En el cas de què no es superi alguna de les parts, l’assignatura quedarà suspesa.

Donades les característiques de l'assignatura no es comtempla la possibilitat d'avaluació única (veure normativa: http://www.fif.udl.cat/export/sites/Fif/ca/.galleries/Normativa/Reglament-intern-davaluacio-unica.pdf).

 

JUSTIFICACIÓ ABSÈNCIES ASSIGNATURES TEÒRIC-PRÀCIQUES

En relació a la justificació de les absències, els motius pels quals es considera que la falta és justificada, seran els mateixos que els enunciats a la Normativa de l'Avaluació i la qualificació de la docència als graus i màsters a la UdLper no assistir a les proves d'avaluació programades a la guia docent o a la web de la titulació.

Per a la resta de situacions derivades de problemes de salut, personals o familiars, es permetrà a l'estudiant canviar de dia i recuperar el seminari durant la setmana, si és possible.

Les sol·licituds de justificació d’absències que comportin la incompareixença a una prova d’avaluació hauran de ser presentades el mateix dia de l’absència. La justificació de la resta d’absències haurà de ser presentada com a molt tard en els 10 dies següents.

De forma general a l'estudiant únicament se li justificarà l'absència, però no la manca de compliment dels seus compromisos acadèmics.

Bibliografia i recursos d'informació

Metodologia infermera

Alfaro-LeFevre, R. Pensamiento crítico y juicio clínico en enfermería. 4ª ed. Barcelona. Elsevier. 2009

Bulechek, Butcher, Dochterman & Wagner. Clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC)  7 ed. Madrid. Elsevier. 2018.

Carpenito, L.J  Manual de diagnosticos de enfermería. 15ª ed. Madrid: Lippincott Williams & Wilkins. 2017

Gordon, M. Manual de diagnóstico de enfermería. 11ª ed. Madrid: McGraw Hill Interamericana. 2007

Lunney, M. Razonamiento crítico para alcanzar resultados de salud positivos. Análisis y estudio de casos de enfermería. Barcelona: Elsevier. 2011.

Moorhead, Johnson, Maas & Swanson. Clasificación de Resultados de Enfermería (NOC): Medición de Resultados en Salud, 6 ed. Madrid. Elsevier. 2018.

NANDA-I.  Diagnósticos  enfermeros.  Definiciones  y clasificación. 2021-2023. Elsevier. Barcelona, 2021.

 

Seguretat del pacient

Seguretat dels pacients. Les cinc accions clau per millorar la vostra seguretat. [Internet] Generalitat de Catalunya. 2019 [cited 2023 Jan 27]. Disponible en: https://seguretatdelspacients.gencat.cat/ca/ciutadania/les_cinc_accions_clau_per_millorar_la_vostra_seguretat/

seriousaboutHAI. A very serious message about hand hygiene in hospitals. [Internet]. Youtube. 2011 [cited 2023 Feb 18]. Available from: https://www.youtube.com/watch?v=2PuRQZEL1oU

Seguridad del paciente. Ministerio de sanidad, consumo y bienestar social. https://www.seguridaddelpaciente.es/

Seguridad del paciente. OMS. http://www.who.int/topics/patient_safety/es/

        Departament de Salut. Resultats de l’enquesta de salut de Catalunya (ESCA) [Internet]. Generalitat de Catalunya. 2022 [cited 2023 Feb 17]. Available from: https://salutweb.gencat.cat/ca/el_departament/estadistiques_sanitaries/enquestes/esca/resultats_enquesta_salut_catalunya/

        Departament de Salut. Pla de Salut de Catalunya 2021-2025. [Internet]. Generalitat de Catalunya. 2021 [cited 2023 Feb 17]. Disponible en: ​​https://salutweb.gencat.cat/web/.content/_departament/pla-de-salut/pla-de-salut-2021-2025/pla-salut-catalunya-2021-2025.pdf

Ministerio de sanidad. Estilos de vida saludables. [Internet]. Gobierno de España. 2020 [cited 2023 Feb 17]. Disponible en: https://estilosdevidasaludable.sanidad.gob.es/alimentacionSaludable/home.htm

PDF