Coordinació: | SALINAS ROCA, MARIA BLANCA |
Any acadèmic 2016-17 |
Denominació | BASES BIOQUÍMIQUES EN NUTRICIÓ PER L'ATENCIÓ A LA PERSONA | ||||||||||||
Codi | 100454 | ||||||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||
Nombre de crèdits ECTS | 6 | ||||||||||||
Grups | 2GG,5GM | ||||||||||||
Crèdits teòrics | 0 | ||||||||||||
Crèdits pràctics | 0 | ||||||||||||
Coordinació | SALINAS ROCA, MARIA BLANCA | ||||||||||||
Departament/s | INFERMERIA I FISIOTERÀPIA | ||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits | Horari de tutoria/lloc |
LLIMONA CORONADO, REGINA | reginallimona@dif.udl.cat | 9 | |
SALINAS ROCA, MARIA BLANCA | blanca@dif.udl.cat | 12 | a convenir caldrà posar-se en contacte per correu electrònic blanca@dif.udl.cat |
L’assignatura de Bases bioquímiques en nutrició per a l’atenció a la persona té per objecte oferir a l’alumne un enfocament global dels mecanismes que comprenen la nutrició així com conèixer els aspectes nutricionals de l’alimentació, abordant les diferents parts de la mateixa que contemplen les bases metabòliques i bioquímiques de la nutrició fins a les recomanacions dietètiques al individu.
El coneixement de les bases de la nutrició humana en les seves diferents vessants és part fonamental per comprendre el patró alimentari del pacient sa així com en diferents estats fisiològics. Per tant, al llarg de l’assignatura es considerarà la situació global de salut. Tanmateix, l’alumne adquirirà els coneixements per entendre i recomanar les diferents pautes alimentàries.
En global, el contingut de l’assignatura inclou l’estudi integral de la nutrició tant de les bases metabòliques com de les pautes alimentàries que freqüentment es poden trobar en pacients.
Amb l’assignatura Bases bioquímiques i nutricionals per a l’atenció a la persona es pretén que l’alumne assoleixi les competències necessàries per prestar una assistència al pacient en cadascun dels estadis vitals i de salut.
Bàsiques
Específiques
Transversals:
Resultats d’aprenentatge
BLOC 1: BIOQUÍMICA ESTRUCTURAL I ENZIMOLOGIA
Tema 1: Composició de la matèria viva. L’aigua, i sistemes tampó o amortiguadors.
Tema 2: Biomolècules. Quantificació i detecció en sang i orina.
Tema 3: Enzims, cinètica enzimàtica i regulació. Aplicació d’enzims al diagnòstic.
BLOC 2: BIOENERGÈTICA I METABOLISME
Tema 1: Introducció a la bioenergètica.
Tema 2: Rutes centrals del metabolisme oxidatiu. Hormones i neurotransmissors.
Tema 3: Transport electrònic i fosforilació oxidativa.
Tema 4: Metabolisme glucídic.
Tema 5: Metabolisme lipídic.
Tema 6: Metabolisme d’aminoàcids, proteïnes i nucleòtids.
Tema 7: Vitamines i micronutrients.
Tema 8: Integració dels processos metabòlics.
BLOC 3: DIGESTIÓ I ABSORCIÓ DE LES BIOMOLÈCULES
Tema 1: Digestió i absorció de carbohidrats.
Tema 2: Digestió i absorció de lípids.
Tema 3: Digestió i absorció de proteïnes.
Tema 4: Digestió i absorció de vitamines i minerals.
Tema 5: Altres biomolècules.
BLOC 4: BASES BIOQUÍMIQUES DE LA NUTRICIÓ
Tema 1: Alimentació, nutrició i dietètica. Conceptes.
Tema 2: Tipus de nutrients i funcionalitat.
Tema 3: Necessitats energètiques i nutricionals.
Tema 4: Grups d’aliments i composició.
BLOC 5: RECOMANACIONS ALIMENTÀRIES PER A L’INDIVIDU SA PER UNA ALIMENTACIÓ SALUDABLE
Tema 1: Rodes i Piràmides d’alimentació.
Tema 2: Recomanacions qualitatives i quantitatives de l’alimentació saludable.
Tema 3: Bases per a l’elaboració de menús equilibrats.
BLOC 6: RECOMANACIONS ALIMENTÀRIES EN LES DIFERENTS SITUACIONS FISIOLÒGIQUES
Tema 1: Gestació i lactància.
Tema 2: L’alimentació en el lactant.
Tema 3: L’alimentació en l’etapa infantil.
Tema 4: L’alimentació en l’adolescència.
Tema 5: L’alimentació de l’adult.
Tema 6: L’alimentació en la vellesa.
Lliçó magistral: Sessions expositives, explicatives i participatives de continguts per explicar els conceptes teòrics necessaris per la comprensió de la matèria
Seminaris, treballs de grup i simulacions: basats en l’aprenentatge cooperatiu i el treball individual.
Estudi o treball autònom: Preparació de seminaris. Treball de lectures recomanades, consultes i consultes bibliogràfiques. Organització de material didàctic per exposar de manera oral o escrita. Preparació de síntesi i anàlisi dels casos en seminaris. Estudi de continguts relacionats amb les classes teòriques, demostratives i seminaris de forma autònoma i grupal.
15 setembre |
BLOC 1: BIOQUÍMICA ESTRUCTURAL I ENZIMOLOGIA |
|
Tema 1: Composició de la matèria viva. L’aigua, i sistemes tampó o amortiguadors. Tema 2: Biomolècules. Quantificació i detecció en sang i orina. |
19 setembre |
BLOC 1: BIOQUÍMICA ESTRUCTURAL I ENZIMOLOGIA |
|
Tema 3: Enzims, cinètica enzimàtica i regulació. Aplicació d’enzims al diagnòstic. Tema 4: Vitamines i micronutrients. Tema 5: Hormones i neurotransmissors. |
21 setembre 22 setembre |
Seminari BLOC 1 Seminari BLOC 1 |
26 setembre |
BLOC 2: BIOENERGÈTICA I METABOLISME |
|
Tema 1: Introducció a la bioenergètica. Tema 2: Rutes centrals del metabolisme oxidatiu. Tema 3: Transport electrònic i fosforilació oxidativa. |
28 setembre |
Seminari conjunt BLOC 2 Temes 1, 2 i 3 |
3 octubre |
BLOC 2: BIOENERGÈTICA I METABOLISME |
|
Tema 4: Metabolisme glucídic. Tema 5: Metabolisme lipídic. |
5 octubre 6 octubre |
Seminari BLOC 2 Temes 4 i 5 Seminari BLOC 2 Temes 4 i 5 |
10 octubre |
BLOC 2: BIOENERGÈTICA I METABOLISME |
|
Tema 6: Metabolisme d’aminoàcids, proteïnes i nucleòtids. Tema 7: Integració dels processos metabòlics. |
13 octubre |
Seminari conjunt BLOC 2 Temes 6 i 7 |
17 octubre |
BLOC 3: DIGESTIÓ I ABSORCIÓ DE LES BIOMOLÈCULES |
|
Tema 1: Digestió i absorció de carbohidrats. |
19 octubre 20 octubre |
Seminari BLOC 3 Tema 1 Seminari BLOC 3 Tema 1 |
24 octubre |
BLOC 3: DIGESTIÓ I ABSORCIÓ DE LES BIOMOLÈCULES |
|
Tema 2: Digestió i absorció de lípids. |
26 octubre 27 octubre |
Seminari BLOC 3 Tema 2 Seminari BLOC 3 Tema 2 |
31 octubre |
BLOC 3: DIGESTIÓ I ABSORCIÓ DE LES BIOMOLÈCULES |
|
Tema 3: Digestió i absorció de proteïnes. Tema 4: Digestió i absorció de vitamines i minerals. Tema 5: Altres biomolècules. |
2 novembre 3 novembre |
Seminari BLOC 3 Temes 3, 4 i 5 Seminari BLOC 3 Temes 3, 4 i 5 |
7 novembre |
BLOC 4: BASES BIOQUÍMIQUES DE LA NUTRICIÓ |
|
Tema 1: Alimentació, nutrició i dietètica. Conceptes. Tema 2: Tipus de nutrients i funcionalitat. |
9 novembre 10 novembre |
Seminari BLOC 4 Temes 1 i 2 Seminari BLOC 4 Temes 1 i 2 |
14 novembre |
BLOC 4: BASES BIOQUÍMIQUES DE LA NUTRICIÓ |
|
Tema 3: Necessitats energètiques i nutricionals. Tema 4: Grups d’aliments i composició. |
16 novembre 17 novembre |
Seminari BLOC 4 Temes 3 i 4 Seminari BLOC 4 Temes 3 i 4 |
21 novembre |
BLOC 5: RECOMANACIONS ALIMENTÀRIES PER A L’INDIVIDU SA PER UNA ALIMENTACIÓ SALUDABLE |
|
Tema 1: Rodes i Piràmides d’alimentació. Tema 2: Recomanacions qualitatives i quantitatives de l’alimentació saludable. |
23 novembre 24 novembre |
Seminari BLOC 5 Temes 1 i 2 Seminari BLOC 5 Temes 1 i 2 |
28 novembre |
BLOC 5: RECOMANACIONS ALIMENTÀRIES PER A L’INDIVIDU SA PER UNA ALIMENTACIÓ SALUDABLE |
|
Tema 3: Bases per a l’elaboració de menús equilibrats. |
30 novembre 1 desembre |
Seminari BLOC 5 Tema 3 Seminari BLOC 5 Tema 3 |
5 desembre |
BLOC 6: RECOMANACIONS ALIMENTÀRIES EN LES DIFERENTS SITUACIONS FISIOLÒGIQUES |
|
Tema 1: Gestació i lactància. Tema 2: L’alimentació en el lactant. |
7 desembre |
Seminari conjunt BLOC 6 temes 1 i 2 |
12 desembre |
BLOC 6: RECOMANACIONS ALIMENTÀRIES EN LES DIFERENTS SITUACIONS FISIOLÒGIQUES |
|
Tema 3: L’alimentació en l’etapa infantil. Tema 4: L’alimentació en l’adolescència. |
14 desembre 15 desembre |
Seminari BLOC 6 Temes 3 i 4 Seminari BLOC 6 Temes 3 i 4 |
19 desembre |
BLOC 6: RECOMANACIONS ALIMENTÀRIES EN LES DIFERENTS SITUACIONS FISIOLÒGIQUES |
|
Tema 5: L’alimentació de l’adult. Tema 6: L’alimentació en la vellesa. |
21 desembre 22 desembre |
Seminari BLOC 6 Temes 5 i 6 Seminari BLOC 6 Temes 5 i 6 |
9 gener |
Tutories i repàs assignatura |
|
|
11 gener 12 gener |
Presentació cas pràctic Presentació cas pràctic |
L’avaluació de l’assignatura pot ser contínua o única i comprèn tres grans parts la teòrica, seguiment dels seminaris i l’aplicació dels coneixements en un treball:
AVALUACIÓ CONTÍNUA
Tot el contingut teòric exposat a les sessions magistrals i als seminaris serà exposat a les sessions teòriques magistrals i als seminaris serà avaluat mitjançant un examen final al final del quadrimestre. Aquest constarà d’una part amb preguntes tipus test i una altra amb preguntes curtes. En l’examen tipus test només una resposta serà correcta; es descomptarà 0.25 per cada resposta errònia (de cada pregunta correcta, no del total).
La data d’aquest examen serà el dia 23 de gener de 8 a 10 h a l’aula 1.08 de la facultat de medicina (FM). En el cas que es suspengui aquest examen hi haurà un examen de recuperació, seguint els mateixos criteris que a l’anterior. El dia d’aquest examen serà el 3 de febrer de 8 a 10 h a l’aula 1.02 de la facultat de infermeria (FIF).
L’alumne que no superi la prova escrita en primera convocatòria podrà presentar-se en segona convocatòria ponderant sobre el 20 %.
S’avaluarà individualment cada seminari seguint la rúbrica d’avaluació creada per a tal fi, que té en compte els següents criteris: un 10 % d’assistència als seminaris i un 10 % de participació activa (interacció en les sessions de seminaris i destreses en activitats grupals i actituds d’interès i respecte).
Cal assistir de manera obligatòria als seminaris. Per altra banda, l’assistència a les activitats extraordinàries que es desenvolupen en el marc de l’assignatura ponderaran sobre la nota final dels seminaris.
En cas de falta d’assistència, s’acceptarà fins un 10 % sense justificació. Quan es superi aquest 10% haurà de ser per un motiu justificat, i mai superant el 15 % de faltes justificades. En cas de ser una falta sense justificació, la qualificació final en l’apartat de seminaris es tindrà en compte considerant tots els seminaris impartits, mentre que en els casos que es tractin de faltes d’assistència justificades es descomptarà del còmput total.
No s’acceptaran canvis de grup.
Cada grup funcional haurà de desenvolupar un treball basat en l’aplicació del mètode científic, el qual haurà de defensar-se en exposició oral en cada sessió de seminari. Seran presentacions curtes i breus de 5-10 minuts, excepte en el seminari final de l’assignatura, en el que s’haurà de representar un cas clínic.
Cada treball haurà de ser inèdit i s’avaluarà segons la claredat del text, coherència de les idees, qualitat de l’anàlisi del cas, justificació dels elements aportats i pertinència de la bibliografia i presentació oral.
AVALUACIÓ ÚNICA
Els estudiants en situació d’avaluació única hauran de mostrar els resultats d’aprenentatge prèviament especificats a través de les següents proves d’avaluació:
Appleton, A. Lo esencial en metabolismo y nutrición. 4ª edición, Elsevier España, 2013
Baynes JW. Bioquímica médica. 4ª edición, Elsevier España, 2015
Feduchi Canosa E, ed. Bioquímica: conceptos esenciales. Madrid. Médica Panamericana, 2011.
Gil A, ed. Tratado de nutrición. Madrid. Médica Panamericana; 2010.
González A. Principios de bioquímica clínica y patología molecular. Elsevier, 2010.
Grooper S, Smith J. Advanced nutrition and human metabolism. 6a ed. Australia. Wadsworth/ Cengage Learning; 2013.
Hernández M, Sastre A. Tratado de Nutrición. Madrid: Díaz de Santos; cop. 1999.
Linder MC, ed. Nutrición: aspectos bioquímicos, metabólicos y clínicos. Pamplona: EUNSA; 1988.
Mataix J. Nutrición y alimentación humana. 2ª edición. Ergon, 2009.
Mathews CK. Bioquímica. 4ª edición, Pearson Addison Wesley, 2013,
Nelson DL. Lehringer principios de bioquímica. 6ª edición, Omega, 2014.
Shils ME, ed. Modern nutrition in health and disease. 10th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2006.
Shils ME, ed. Nutrición en salud y enfermedad: novena edición. 2a ed. México: McGraw-Hill Interamericana; 2002.
Wardlaw, G.M., Byrd-Bredbenner, C. Perspectivas en nutrición: novena edición. México D.F.: McGraw-Hill; 2014.