Castellano English
GUIA DOCENT
BASES BIOQUÍMIQUES EN NUTRICIÓ PER L'ATENCIÓ A LA PERSONA
Coordinació:
SALINAS ROCA, MARIA BLANCA
Any acadèmic 2016-17
GUIA DOCENT: BASES BIOQUÍMIQUES EN NUTRICIÓ... 2016-17

Informació general de l'assignatura
DenominacióBASES BIOQUÍMIQUES EN NUTRICIÓ PER L'ATENCIÓ A LA PERSONA
Codi100454
Semestre d'impartició1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Doble titulació: Grau en Infermeria i Grau en Fisioteràpia1TRONCALPresencial
Grau en Infermeria1TRONCALPresencial
Nombre de crèdits ECTS6
Grups2GG,5GM
Crèdits teòrics0
Crèdits pràctics0
CoordinacióSALINAS ROCA, MARIA BLANCA
Departament/sINFERMERIA I FISIOTERÀPIA
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)CrèditsHorari de tutoria/lloc
LLIMONA CORONADO, REGINAreginallimona@dif.udl.cat9
SALINAS ROCA, MARIA BLANCAblanca@dif.udl.cat12a convenir caldrà posar-se en contacte per correu electrònic blanca@dif.udl.cat
Informació complementària de l'assignatura

L’assignatura de Bases bioquímiques en nutrició per a l’atenció a la persona té per objecte oferir a l’alumne un enfocament global dels mecanismes que comprenen la nutrició així com conèixer els aspectes nutricionals de l’alimentació, abordant les diferents parts de la mateixa que contemplen les bases metabòliques i bioquímiques de la nutrició fins a les recomanacions dietètiques al individu.

El coneixement de les bases de la nutrició humana en les seves diferents vessants és part fonamental per comprendre el patró alimentari del pacient sa així com en diferents estats fisiològics. Per tant, al llarg de l’assignatura es considerarà la situació global de salut. Tanmateix, l’alumne adquirirà els coneixements per entendre i recomanar les diferents pautes alimentàries.

En global, el contingut de l’assignatura  inclou l’estudi integral de la nutrició tant de les bases metabòliques com de les pautes alimentàries que freqüentment es poden trobar en pacients.

Objectius acadèmics de l'assignatura

Amb l’assignatura Bases bioquímiques i nutricionals per a l’atenció a la persona es pretén que l’alumne assoleixi les competències necessàries per prestar una assistència al pacient en cadascun dels estadis vitals i de salut.

Competències

Bàsiques

Específiques

Transversals:

Resultats d’aprenentatge

Continguts fonamentals de l'assignatura

BLOC 1: BIOQUÍMICA ESTRUCTURAL I ENZIMOLOGIA

Tema 1: Composició de la matèria viva. L’aigua, i sistemes tampó o amortiguadors.

Tema 2: Biomolècules. Quantificació i detecció en sang i orina.

Tema 3: Enzims, cinètica enzimàtica i regulació. Aplicació d’enzims al diagnòstic.

 

BLOC 2: BIOENERGÈTICA I METABOLISME

Tema 1: Introducció a la bioenergètica.

Tema 2: Rutes centrals del metabolisme oxidatiu. Hormones i neurotransmissors.

Tema 3: Transport electrònic i fosforilació oxidativa.

Tema 4: Metabolisme glucídic.

Tema 5: Metabolisme lipídic.

Tema 6: Metabolisme d’aminoàcids,  proteïnes i nucleòtids.

Tema 7: Vitamines i micronutrients.

Tema 8: Integració dels processos metabòlics.

 

BLOC 3: DIGESTIÓ I ABSORCIÓ DE LES BIOMOLÈCULES

 

Tema 1: Digestió i absorció de carbohidrats.

Tema 2: Digestió i absorció de lípids.

Tema 3: Digestió i absorció de proteïnes.

Tema 4: Digestió i absorció de vitamines i minerals.

Tema 5: Altres biomolècules.

 

 

BLOC 4: BASES BIOQUÍMIQUES DE LA NUTRICIÓ

 

Tema 1: Alimentació, nutrició i dietètica. Conceptes.

Tema 2: Tipus de nutrients i funcionalitat.

Tema 3: Necessitats energètiques i nutricionals.

Tema 4: Grups d’aliments i composició.

 

BLOC 5: RECOMANACIONS ALIMENTÀRIES PER A L’INDIVIDU SA PER UNA ALIMENTACIÓ SALUDABLE

 

Tema 1: Rodes i Piràmides d’alimentació.

Tema 2: Recomanacions qualitatives i quantitatives de l’alimentació saludable.

Tema 3: Bases per a l’elaboració de menús equilibrats.

 

BLOC 6: RECOMANACIONS ALIMENTÀRIES EN LES DIFERENTS SITUACIONS FISIOLÒGIQUES

 

Tema 1: Gestació i lactància.

Tema 2: L’alimentació en el lactant.

Tema 3: L’alimentació en l’etapa infantil.

Tema 4: L’alimentació en l’adolescència.

Tema 5: L’alimentació de l’adult.

Tema 6: L’alimentació en la vellesa.

Eixos metodològics de l'assignatura

Lliçó magistral: Sessions expositives, explicatives i participatives de continguts per explicar els conceptes teòrics necessaris per la comprensió de la matèria

Seminaris, treballs de grup i simulacions: basats en l’aprenentatge cooperatiu i el treball individual.

Estudi o treball autònom: Preparació de seminaris. Treball de lectures recomanades, consultes i consultes bibliogràfiques. Organització de material didàctic per exposar de manera oral o escrita. Preparació de síntesi i anàlisi dels casos en seminaris. Estudi de continguts relacionats amb les classes teòriques, demostratives i seminaris de forma autònoma i grupal.

Pla de desenvolupament de l'assignatura

15 setembre

BLOC 1: BIOQUÍMICA ESTRUCTURAL I ENZIMOLOGIA

 

Tema 1: Composició de la matèria viva. L’aigua, i sistemes tampó o amortiguadors.

Tema 2: Biomolècules. Quantificació i detecció en sang i orina.

19 setembre

BLOC 1: BIOQUÍMICA ESTRUCTURAL I ENZIMOLOGIA

 

Tema 3: Enzims, cinètica enzimàtica i regulació. Aplicació d’enzims al diagnòstic.

Tema 4: Vitamines i micronutrients.

Tema 5: Hormones i neurotransmissors.

21 setembre

22 setembre

Seminari BLOC 1

Seminari BLOC 1

26 setembre

BLOC 2: BIOENERGÈTICA I METABOLISME

 

Tema 1: Introducció a la bioenergètica.

Tema 2: Rutes centrals del metabolisme oxidatiu.

Tema 3: Transport electrònic i fosforilació oxidativa.

28 setembre

Seminari conjunt BLOC 2 Temes 1, 2 i 3

3 octubre

BLOC 2: BIOENERGÈTICA I METABOLISME

 

Tema 4: Metabolisme glucídic.

Tema 5: Metabolisme lipídic.

5 octubre

6 octubre

Seminari BLOC 2 Temes 4 i 5

Seminari BLOC 2 Temes 4 i 5

10 octubre

BLOC 2: BIOENERGÈTICA I METABOLISME

 

Tema 6: Metabolisme d’aminoàcids,  proteïnes i nucleòtids.

Tema 7: Integració dels processos metabòlics.

13 octubre

Seminari conjunt BLOC 2 Temes 6 i 7

17 octubre

BLOC 3: DIGESTIÓ I ABSORCIÓ DE LES BIOMOLÈCULES

 

Tema 1: Digestió i absorció de carbohidrats.

19 octubre

20 octubre

Seminari BLOC 3 Tema 1

Seminari BLOC 3 Tema 1

24 octubre

BLOC 3: DIGESTIÓ I ABSORCIÓ DE LES BIOMOLÈCULES

 

Tema 2: Digestió i absorció de lípids.

26 octubre

27 octubre

Seminari BLOC 3 Tema 2

Seminari BLOC 3 Tema 2

31 octubre

BLOC 3: DIGESTIÓ I ABSORCIÓ DE LES BIOMOLÈCULES

 

Tema 3: Digestió i absorció de proteïnes.

Tema 4: Digestió i absorció de vitamines i minerals.

Tema 5: Altres biomolècules.

2 novembre

3 novembre

Seminari BLOC 3 Temes 3, 4 i 5

Seminari BLOC 3 Temes 3, 4 i 5

7 novembre

BLOC 4: BASES BIOQUÍMIQUES DE LA NUTRICIÓ

 

Tema 1: Alimentació, nutrició i dietètica. Conceptes.

Tema 2: Tipus de nutrients i funcionalitat.

9 novembre

10 novembre

Seminari BLOC 4 Temes 1 i 2

Seminari BLOC 4 Temes 1 i 2

14 novembre

BLOC 4: BASES BIOQUÍMIQUES DE LA NUTRICIÓ

 

Tema 3: Necessitats energètiques i nutricionals.

Tema 4: Grups d’aliments i composició.

16 novembre

17 novembre

Seminari BLOC 4 Temes 3 i 4

Seminari BLOC 4 Temes 3 i 4

21 novembre

BLOC 5: RECOMANACIONS ALIMENTÀRIES PER A L’INDIVIDU SA PER UNA ALIMENTACIÓ SALUDABLE

 

Tema 1: Rodes i Piràmides d’alimentació.

Tema 2: Recomanacions qualitatives i quantitatives de l’alimentació saludable.

23 novembre

24 novembre

Seminari BLOC 5 Temes 1 i 2

Seminari BLOC 5 Temes 1 i 2

28 novembre

BLOC 5: RECOMANACIONS ALIMENTÀRIES PER A L’INDIVIDU SA PER UNA ALIMENTACIÓ SALUDABLE

 

Tema 3: Bases per a l’elaboració de menús equilibrats.

30 novembre

1 desembre

Seminari BLOC 5 Tema 3

Seminari BLOC 5 Tema 3

5 desembre

BLOC 6: RECOMANACIONS ALIMENTÀRIES EN LES DIFERENTS SITUACIONS FISIOLÒGIQUES

 

Tema 1: Gestació i lactància.

Tema 2: L’alimentació en el lactant.

7 desembre

Seminari conjunt BLOC 6 temes 1 i 2

12 desembre

BLOC 6: RECOMANACIONS ALIMENTÀRIES EN LES DIFERENTS SITUACIONS FISIOLÒGIQUES

 

Tema 3: L’alimentació en l’etapa infantil.

Tema 4: L’alimentació en l’adolescència.

14 desembre

15 desembre

Seminari BLOC 6 Temes 3 i 4

Seminari BLOC 6 Temes 3 i 4

19 desembre

BLOC 6: RECOMANACIONS ALIMENTÀRIES EN LES DIFERENTS SITUACIONS FISIOLÒGIQUES

 

Tema 5: L’alimentació de l’adult.

Tema 6: L’alimentació en la vellesa.

21 desembre

22 desembre

Seminari BLOC 6 Temes 5 i 6

Seminari BLOC 6 Temes 5 i 6

9 gener

Tutories i repàs assignatura

 

 

11 gener

12 gener

Presentació cas pràctic

Presentació cas pràctic

Sistema d'avaluació

L’avaluació de l’assignatura pot ser contínua o única i comprèn tres grans parts la teòrica, seguiment dels seminaris i l’aplicació dels coneixements en un treball:

AVALUACIÓ CONTÍNUA

  1. Avaluació dels coneixements i les competències per prova escrita individual en un 60 %.

Tot el contingut teòric exposat a les sessions magistrals i als seminaris serà exposat a les sessions teòriques magistrals i als seminaris serà avaluat mitjançant un examen final al final del quadrimestre. Aquest constarà d’una part amb preguntes tipus test i una altra amb preguntes curtes. En l’examen tipus test només una resposta serà correcta; es descomptarà 0.25 per cada resposta errònia (de cada pregunta correcta, no del total).

La data d’aquest examen serà el dia 23 de gener de 8 a 10 h a l’aula 1.08 de la facultat de medicina (FM). En el cas que es suspengui aquest examen hi haurà un examen de recuperació, seguint els mateixos criteris que a l’anterior. El dia d’aquest examen serà el 3 de febrer de 8 a 10 h a l’aula 1.02 de la facultat de infermeria (FIF).

L’alumne que no superi la prova escrita en primera convocatòria podrà presentar-se en segona convocatòria ponderant sobre el 20 %.

  1. Assistència activa i participativa als seminaris (treballs de grup, treball individual, participació en les dinàmiques, sessions demostratives, exposició de casos pràctics, síntesi o ampliació de continguts, debats, conferències) en un 20 %.

S’avaluarà individualment cada seminari seguint la rúbrica d’avaluació creada per a tal fi, que té en compte els següents criteris: un 10 % d’assistència als seminaris i un 10 % de participació activa (interacció en les sessions de seminaris i destreses en activitats grupals i actituds d’interès i respecte).

Cal assistir de manera obligatòria als seminaris. Per altra banda, l’assistència a les activitats extraordinàries que es desenvolupen en el marc de l’assignatura ponderaran sobre la nota final dels seminaris.

En cas de falta d’assistència, s’acceptarà fins un 10 % sense justificació. Quan es superi aquest 10% haurà de ser per un motiu justificat, i mai superant el 15 % de faltes justificades. En cas de ser una falta sense justificació, la qualificació final en l’apartat de seminaris es tindrà en compte considerant tots els seminaris impartits, mentre que en els casos que es tractin de faltes d’assistència justificades es descomptarà del còmput total.

No s’acceptaran canvis de grup.

 

  1. Realització i exposició oral i escrita de treball de grup sobre temes de l’assignatura prèviament consensuats amb el professorat en un 20 %.

Cada grup funcional haurà de desenvolupar un treball basat en l’aplicació del mètode científic, el qual haurà de defensar-se en exposició oral en cada sessió de seminari. Seran presentacions curtes i breus de 5-10 minuts, excepte en el seminari final de l’assignatura, en el que s’haurà de representar un cas clínic.

Cada treball haurà de ser inèdit i s’avaluarà segons la claredat del text, coherència de les idees, qualitat de l’anàlisi del cas, justificació dels elements aportats i pertinència de la bibliografia i presentació oral.

 

  1. Per aprovar l’assignatura cal obtenir una qualificació mínima de 5 a cada part.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

Els estudiants en situació d’avaluació única hauran de mostrar els resultats d’aprenentatge prèviament especificats a través de les següents proves d’avaluació:

  1. Examen en un 60 %. Serà una prova escrita individual amb dues parts: una tipus test i una altra de preguntes curtes. El contingut de la prova inclou tant els coneixements impartits en les sessions teòriques com en els seminaris.

 

  1. Seminaris en un 20 %. L’estudiant haurà de lliurar setmanalment al professorat responsable de cada seminari presencialment o a través del correu electrònic el seminari de la setmana.

 

  1. Treball en un 20 %. Realització i exposició oral i escrita de treball de grup sobre temes de l’assignatura prèviament consensuats amb el professorat.
Bibliografia i recursos d'informació

Appleton, A. Lo esencial en metabolismo y nutrición. 4ª edición, Elsevier España, 2013

Baynes JW. Bioquímica médica. 4ª edición, Elsevier España, 2015

Feduchi Canosa E, ed. Bioquímica: conceptos esenciales. Madrid. Médica Panamericana, 2011.

Gil A, ed. Tratado de nutrición. Madrid. Médica Panamericana; 2010.

González A. Principios de bioquímica clínica y patología molecular. Elsevier, 2010.

Grooper S, Smith J. Advanced nutrition and human metabolism. 6a ed. Australia. Wadsworth/ Cengage Learning; 2013.

Hernández M, Sastre A. Tratado de Nutrición. Madrid: Díaz de Santos; cop. 1999. 

Linder MC, ed. Nutrición: aspectos bioquímicos, metabólicos y clínicos. Pamplona: EUNSA; 1988. 

Mataix J. Nutrición y alimentación humana. 2ª edición. Ergon, 2009.

Mathews CK. Bioquímica. 4ª edición, Pearson Addison Wesley, 2013,

Nelson DL. Lehringer principios de bioquímica. 6ª edición, Omega, 2014.

Shils ME, ed. Modern nutrition in health and disease. 10th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2006. 

Shils ME, ed. Nutrición en salud y enfermedad: novena edición. 2a ed. México: McGraw-Hill Interamericana; 2002.

Wardlaw, G.M., Byrd-Bredbenner, C. Perspectivas en nutrición: novena edición. México D.F.: McGraw-Hill; 2014. 

PDF