Coordinació: | ESCOLA AGUSTI, ALEXANDRE |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | GNSS, MDT i CAD | ||||||||||||
Codi | 102576 | ||||||||||||
Semestre d'impartició | 2N Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||
Coordinació | ESCOLA AGUSTI, ALEXANDRE | ||||||||||||
Departament/s | CIÈNCIA I ENGINYERIA FORESTAL I AGRÍCOLA | ||||||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | Horas presenciales: 60
Horas no presenciales: 90 Cada crèdit o ECTS equival a 25 hores de treball de l’estudiantat. 10 de les quals són presencials (és a dir, són activitats de l’estudiantat amb el professorat) i la resta, 15 hores, són de treball autònom. | ||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Catalán: 83%
Castellano: 17% | ||||||||||||
Distribució de crèdits | Veure taula Tipus d'activitat, crèdits i grups |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
ESCOLA AGUSTI, ALEXANDRE | alex.escola@udl.cat | 1,6 | |
LLORENS CALVERAS, JORDI | jordi.llorens@udl.cat | 3,4 | |
SANZ CORTIELLA, RICARDO | ricardo.sanz@udl.cat | 1 |
Assignatura / matèria en el conjunt del pla d'estudis
Actualment, els GNSS, els MDT i els CAD constitueixen la instrumentació i les aplicacions habituals de les que se serveix l'agricultura i la topografia per a la representació del territori. La constel·lació de satèl·lits GPS (Sistema de Posicionament Global) va ser la primera i durant molt temps, la de referència, però hi ha altres sistemes globals amb les mateixes funcions com el sistema GLONASS (Rússia), el sistema Galileo (Europa) i el Beidou (Xina) que es poden utilitzar conjuntament. En definitiva, poden posicionar-nos en qualsevol punt de la Terra amb una precisió determinada. Des del receptor més elemental fins al més exacte utilitzat en agricultura i en topografia, hi ha una àmplia gamma d'aparells, així com metodologies diferents per poder georeferenciar elements de les explotacions, mostres o mesures de sensors. Els Models Digitals del Terreny (MDT) constitueixen el resultat final dels aixecaments topogràfics. La seva construcció a partir de diferents tipus de coordenades i sistemes referencials, poden donar lloc a vistes 3D i a una millor descripció del terreny. Aquesta visió 3D del terreny s'ha generat amb l'ajuda de programes de CAD donant unes perspectives molt localitzades i alhora precisa de les dades preses en camp o a partir de cartografia digital.
Recomanacions
Cal un coneixement bàsic d'ús d'ordinadors i programes informàtics, així com de la llengua anglesa a nivell de lectura i comprensió.
Nota important
Segons la normativa de la Universitat de Lleida, l'enregistrament de les sessions de classe i pràctiques sense permís i la seva utilització indeguda pot comportar sancions greus a l'alumnat, que poden arribar a implicar l'expulsió de la universitat.
Objectius de coneixements. L'estudiant que superi l'assignatura ha de comprendre i demostrar coneixement en:
Objectius de capacitat (competències). L'estudiant que superi l'assignatura ha de ser capaç de:
Competències generals
S'han de garantir, com a mínim les següents competències bàsiques:
CB1. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base d'assignatures que el precedeixen en cursos de secundària general, i se sol trobar a un nivell, si bé s’apuntala en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi
CB3. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica
CB4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
CB5. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CG4. Capacitat per la redacció i firma de mesures, segregacions, parcel·lacions, valoracions i taxacions dins del medi rural, la tècnica pròpia de la indústria agroalimentària i els espais relacionats amb la jardineria i el paisatgisme, tinguin o no caràcter d’informes pericials per òrgans judicials o administratius, amb independència de l’ús al que està destinat el bé moble o immoble objecte de les mateixes.
CG7. Coneixement en matèries bàsiques científiques y tecnològiques que permetin un aprenentatge continu, així com una capacitat d’adaptació a noves situacions o entorns canviants.
CG13. Correcció en l'expressió oral i escrita
CG14. Domini d'una llengua estrangera
CG15. Domini de les Tecnologies de la informació i la comunicació
CG16. Respecte als drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels Drets Humans i als valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics
Competències específiques
El graduat en ENGINYERIA AGRÀRIA I ALIMENTARIA.ESPECIALIDAD EN ENGINYERIA RURAL I AMBIENTAL després de finalitzar els seus estudis haurà adquirit els següents coneixements i competències:
Mòdul de formació bàsica
CEFB2. Capacitat de visió espacial i coneixement de les tècniques de representació gràfica, tant per mètodes tradicionals de geometria mètrica i geometria descriptiva, com mitjançant les aplicacions de disseny assistit per ordinador.
CEFB3. Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació en enginyeria.
CEFB6. Coneixements bàsics de geologia i morfologia del terreny i la seva aplicació en problemes relacionats amb l'enginyeria.
CEMC6. Aixecaments i replanteigs topogràfics. Cartografia fotogrametria, sistemes d’informació geogràfica i teledetecció en agronomia.
Competències transversals
CT1. Aplicar la perspectiva de gènera a les funcions pròpies de l’àmbit professional.
Mòdul 1: CAD
Mòdul 2: SISTEMES SATEL·LITARIS DE NAVEGACIÓ GLOBAL (SSNG)
Mòdul 3: MDT
ACTIVITATS PRÀCTIQUES
Mòdul 1: CAD
Totes les classes teòriques i pràctiques es realitzaran en aula d'informàtica. Les explicacions teòriques i pràctiques s'aniran alternant en períodes no superiors a 1 h.
Mòdul 2: GNSS.
Mòdul 3: MDT.
La docència s'impartirà en aula d'informàtica, tot combinant conceptes teòrics amb la pràctica en ordinador. També hi haurà sessions pràctiques de camp per aprendre l'ús de dispositius per a la recollida de dades.
Tipus d'activitat |
Descripció |
Activitat presencial alumnat |
|
Activitat no presencial alumnat |
|
Avaluació |
Temps total |
---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
Objectius |
Hores |
Trebrall alumnat |
Hores |
Hores |
h/ECTS |
Lliçó magistral |
Classe magistral |
Explicació dels principales conceptos teòrics |
22 |
Estudi: Conèixer, comprender i sintetitzar els conceptes explicats a classe |
36 |
2 |
60h/2.4 ECTS |
Aula d'informàtica |
Pràctica d'aula d'informàtica |
Executar casos pràctics per a comprendre els conceptes i adquirir habilitats en el procés i l'anàlisi de dades mitjançant programes informàtics. |
18
|
Aprendre a resoldre problemes i casos |
27 |
|
45h/1.8 ECTS |
Pràctiques de camp |
Pràctica de laboratori i camp |
Executar casos pràctics per a comprendre els conceptes i adquirir habilitats en l'adquisició de dades en el camp mitjançant instruments de mesura. |
18 |
Estudiar i realitzar memòria |
27 |
|
45h/1.8 ECTS |
Totals |
|
|
58 |
|
90 |
2 |
150h/6ECTS |
Es carregarà una programació detallada de l'assignatura a la secció de Recursos del Campus Virtual a principi de curs. La programació contindrà la distribució dels crèdits en les diferents activitats i les dates, els llocs i els professors de cadascuna.
L'avaluació de l'assignatura es farà mitjançant avaluació contínua i constara de diverses activitats dins de cadascun dels 3 mòduls.
El Mòdul 1 - CAD s'avaluarà mitjançant un examen de 2 hores. El Mòdul 1 representa un 16,67 % de la nota final de l'assignatura.
El Mòdul 2 - GNSS s'avaluarà mitjançant 3 qualificacions: 1 examen tipus test per a avaluar els continguts teòrics que valdrà un 50 % de la nota del Mòdul 2 i 2 exercicis derivats de les pràctiques realitzades que valdran un 25 % del Mòdul 2 cadascun. Si la puntuació a l'examen és inferior a 4 punts caldrà presentar-se a l'examen de recuperació. Només es podrà presentar a pujar nota de l'examen aquell alumnat que hagi tret més d'un 4 i menys d'un 5 sobre 10. La nota del Mòdul 2 s'obtindrà de la mitjana ponderarda de les notes obtingudes i representarà el 33,33 % de la nota final. Les pràctiques suspeses (nota inferior a 5 punts sobre 10) podran recuperar-se si l'estudiant ho sol·licita.
El Mòdul 3 - MDT representa el 50 % de la nota final de l'assignatura. El mòdul MDT s'avaluarà mitjançant un examen de procediments en plataforma SIG, un treball i mitjançant diversos exercicis pràctics (es donaran les instruccions oportunes al començament del mòdul). Sobre la nota d'aquest mòdul, l’examen consistirà en una prova de dues hores en les quals s’haurà de crear un projecte en plataforma SIG des de zero, important capes, dades i extreure resultats sobre capes MDT. El treball constarà de 2 estudis geogràfics amb anàlisi del MDT de cada zona: un d'una zona agrícola de poques parcel·les i un altra d'una àrea més amplia. L’examen tindrà un pes del 20 % sobre la nota del mòdul, el treball tindrà un pes d'un 60 % sobre la nota del mòdul i el 20 % restant correspondrà a l'entrega d'exercicis que es faran al llarg del curs. El treball té com a requisit una nota mínima de 5 sobre 10 per a superar el mòdul, en cas de suspendre’l caldrà anar a recuperació del treball a l’avaluació final. Per tant, el treball suspès serà obligatori recuperar-lo si es vol superar el mòdul i, per tant, l'assignatura. A petició de l’estudiant hi haurà la possibilitat de millorar la nota de l’examen repetint-lo a l’avaluació final de l’assignatura.
L'assignatura s'aprova obtenint 5 punts o més sobre 10 a la suma de les puntuacions ponderades de cada mòdul. Tot i això, és necessari treure un mínim de 4 punts sobre 10 a cada mòdul per tal de poder aprovar l'assignatura. En cas contrari, la nota final de l'assignatura no podrà ser mai superior a 4,9 punts sobre 10.
Observacions:
Módulo 1: CAD
Módulo 2-3: MDT-GPS