Coordinació: | NOGUES AYMAMI, MIQUEL |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | MECATRÒNICA I | ||||||||||||
Codi | 102136 | ||||||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||
Coordinació | NOGUES AYMAMI, MIQUEL | ||||||||||||
Departament/s | ENGINYERIA INDUSTRIAL I DE L'EDIFICACIÓ | ||||||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | Cada crèdit o ECTS equival a 25 hores de treball de l’estudiantat. 10 de les quals són presencials (és a dir, són activitats de l’estudiantat amb el professorat) i la resta, 15 hores, són de treball autònom. | ||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Anglès | ||||||||||||
Distribució de crèdits | La distribució dels crèdits és aproximadament la següent:
- 40% classe magistral participada - 40% classe en aula d'informàtica amb teoria i exercicis - 18% tallers pràctics - 2% visita tècnica La distribució pot variar lleugerament d'un curs a l'altre. |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
NOGUES AYMAMI, MIQUEL | miquel.nogues@udl.cat | 7,2 |
Mecatrònica és un concepte recent que neix d'una integració sinèrgica de les àrees de la mecànica, l'electrònica i la informàtica donant lloc als sistemes mecatrònics. El bloc optatiu de Mecatrònica (Mecatrònica I, II i III) proporciona coneixements sobre la tecnologia i les eines necessàries per a abordar el requeriment d'automatitzar tant màquines com processos de fabricació industrial, per tal de dissenyar i implementar equips i processos productius, àgils, eficients i fiables, que donin resposta a les necessitats de la indústria moderna. Concretament, Mecatrònica I aborda, amb una orientació aplicada, els elements clau per al disseny i implementació de sistemes de control automàtic, contemplant:
L'aprenentatge es farà mitjançant la resolució de casos pràctics, simulació virtual i l'experimentació amb sistemes reals.
Durant el desenvolupament de les sessions pràctiques al laboratori de Mecatrònica cal tenir en compte la següent informació:
És OBLIGATORI que l'alumnat porti els següents equips de protecció individual (EPI) a les pràctiques docents.
Poden adquirir-se a través de la botiga Údels de la UdL:
Carrer de Jaume II, 67 baixos
Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera
http://www.publicacions.udl.cat/
L’ús d’altres equips de protecció (per exemple taps auditius, mascaretes respiratòries, guants de risc químic o elèctric, etc.) dependrà del tipus de pràctica a realitzar. En aquest cas, el personal docent responsable informarà si és necessari la utilització d’EPI’s específics.
No portar els EPI’s descrits o no complir les normes de seguretat generals que es detallen a sota comporta que l’estudiant no pugui accedir als laboratoris o hagi de sortir del mateixos. La no realització de les pràctiques docents per aquest motiu comporta una nota de 0 punts en aquella activitat.
NORMES GENERALS DE SEGURETAT EN LES PRÀCTIQUES DE LABORATORI
Per a major informació es pot consultar el manual d’acollida del Servei de Prevenció de Riscos Laborals de la UdL que es troba a: http://www.sprl.udl.cat/alumnes/index.html
1. Donar a conèixer les bases tecnològiques en què es fonamenta l'automatització i el control d'equips i processos industrials basat en les TIC.
2. Donar a conèixer els elements bàsics que constitueixen un sistema de control automàtic de l'àmbit mecatrònic.
3. Donar a conèixer i saber aplicar els sensors i transductors com a dispositius per a l'adquisició automàtica de dades.
4. Introduir i saber aplicar la metodologia de disseny i implementació amb suport informàtic, sistemes de control automàtic i automatismes industrials.
5. Introduir i aplicar tècniques de prototipat, simulació i instrumentació virtual per facilitar la implementació de sistemes reals.
6. Saber aplicar els coneixements adquirits en la implementació de projectes reals de control automàtic i automatització.
Competències específiques
GEEIA 31 - GEM 28. Coneixements aplicats a sistemes de mesura i actuadors industrials.
GEEIA 32 - GEM 29 . Capacitat per disenyar i implementar sistemes de control i automatització de sistemes mecànics.
Tema 1.Programació Arduino
1.1 Introducció
1.2 Entrades i sortides digitals
1.3 Entrades i sortides analògiques
1.4 Conjunt de comunicacions disponibles en les plaques d'Arduino
Tema 2. Dispositius electrònics bàsics
2.1 Transistors bipolars
2.2 Transistors d'efecte de camp
2.3 Tiristor
2.4 IGBT
2.5 Triac
2.6 Optoacopladors digitals
2.7 Amplificadors operacionals
Tema 3. Sensors and transductors
3.1 Sensors resisitius
3.2 Sensor capacitatius
3.3 Sensors indusctius i electromagnètics
3.4 Sensors generadors
3.5 Sesnors digitals
3.6 Sensor ultrasons
3.7 Transductors
Tema 4. Actuadors i com controlar-los
4.1 Vàlvules elèctriques
4.2 Motors DC
4.3 Motors AC
4.4 Actuadors hyidràulics i pneumàtics
Tema 5. Estrategies de control
5.1 Llaç obert
5.2 Llaç tancat
La metodologia d'aquesta assignatura és una combinació d'aprenentatge bassat en la classe inversa i un aprenentatge basat en projectes.
L'aula invertida és un tipus d'aprenentatge combinat on els estudiants s'introdueixen a continguts a casa i practiquen treballar-hi a l'escola. En aquest escenari, els alumnes aprenen nous continguts o els actualitzen mirant vídeos pregravats a casa, després han de respondre un qüestionari abans d'anar a classe per tal d'assolir els coneixements previs necessaris per dur a terme el projecte o exercici de laboratori. A l'inici de la classe, el professor resoldrà qualsevol dubte, i després els alumnes en grups de realitzar l'exercici de laboratori o el projecte proposat guiat pel professor.
Què podrien fer els estudiants a casa en una aula invertida?
Què podrien fer els estudiants a l'aula en una aula invertida?
Es carregarà una planificació detallada de l'assignatura a la secció de Recursos del Campus Virtual a principi de curs. La planificació contindrà la distribució dels crèdits en les diferents activitats i les dates, els llocs
El pes de totes les activitats d'avaluació es descriu a la taula següent:
Activitat |
Pes |
Resultat del testos abans de classe |
25% |
Pràctica de laboratori 1 |
5% |
Pràctica de laboratori 2 |
5% |
Pràctica de laboratori 3 |
5% |
Pràctica de laboratori 4 |
5% |
Pràctica de laboratori 5 |
5% |
Pràctica de laboratori 6 |
5% |
Pràctica de laboratori 7 |
5% |
Pràctica de laboratori 8 |
5% |
Pràctica de laboratori 9 |
5% |
Pràctica de laboratori 10 |
5% |
Desenvolupament d'un projecte |
25% |
En cas d'avaluació alternativa, hi haurà un únic examen teòric que inclourà tot el temari desenvolupat en l'assignatura (25%), la realització de totes les pràctiques de laboratori (50%) i la realització d'un projecte d'automatització (25%).
Bibliografia bàsica
Mechatronics: a foundation course. Clarence W. de Silva. CRC. 2010.