Castellano English
GUIA DOCENT
TOPOGRAFIA I REPLANTEJAMENTS
Coordinació:
LLORENS CALVERAS, JORDI
Any acadèmic 2023-24
GUIA DOCENT: TOPOGRAFIA I REPLANTEJAMENTS 2023-24

Informació general de l'assignatura
DenominacióTOPOGRAFIA I REPLANTEJAMENTS
Codi101411
Semestre d'impartició1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Grau en Arquitectura Tècnica i Edificació3OBLIGATÒRIAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)6
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRAULATEORIA
Nombre de crèdits33
Nombre de grups11
CoordinacióLLORENS CALVERAS, JORDI
Departament/sCIÈNCIA I ENGINYERIA FORESTAL I AGRÍCOLA
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiantCada crèdit o ECTS equival a 25 hores de treball de l’estudiantat. 10 de les quals són presencials (és a dir, són activitats de l’estudiantat amb el professorat) i la resta, 15 hores, són de treball autònom.
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà
Distribució de crèditsTeoria: 48%
Pràctica aula informàtica: 40%
Pràctica de camp: 12%
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
ESCOLA AGUSTI, ALEXANDREalex.escola@udl.cat1
LLORENS CALVERAS, JORDIjordi.llorens@udl.cat5
Informació complementària de l'assignatura

La Topografia és la ciència que estudia el conjunt de principis i procediments per a la representació gràfica de la superfície de la terra, amb les seves formes i detalls, tant naturals com artificials (planimetria i altimetria). Aquesta representació topogràfica té lloc en superfícies planes, limitades a petites extensions de terra, o usant el nom de Geodèsia per a àrees grans. S'aprendrà com portar aquestes formes i detalls a la realitat per mitjà del replanteig. Actualment, la Topografia es basa en el maneig d'equips, tecnologies i programari específic. L'ús d'aquestes tecnologies té gran interès i aplicació en altres matèries del grau.


Finalment, és OBLIGATORI que els estudiants portin els següents equips de protecció individual (EPI) a les pràctiques docents de camp:

Aquest element de seguretat es pot adquirir a la botiga de la UdL:

C / Jaume II, 67 baixos
Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera

http://www.publicacions.udl.cat/


No portar els EPI descrits comporta que l'estudiant no pugui realitzar les pràctiques. La no realització de les pràctiques docents per aquest motiu comporta una qualificació de 0 punts per a la practica en qüestió.

Per a més informació es pot consultar el manual d'acollida del Servei de Prevenció de Riscos Laborals de la UdL que es troba a: http://www.sprl.udl.cat/alumnes/index.html

Objectius acadèmics de l'assignatura

Els objectius de l'assignatura Topografia i Replantejaments són els següents:

Competències

Competències transversals EPS

Competències específiques segons ORDEN ECI/3855/2007:

Continguts fonamentals de l'assignatura

El contingut de l'assignatura s’estructura en els següents temes:

Sessions teòriques:

 

Sessions pràctiques:

Eixos metodològics de l'assignatura

La metodologia utilitzada a l'assignatura és la següent:

Programari utilitzat:

Pla de desenvolupament de l'assignatura

Es carregarà una programació detallada de l'assignatura a la secció de Recursos del Campus Virtual a principi de curs. La programació contindrà la distribució dels crèdits en les diferents activitats i les dates, els llocs i els professors de cadascuna.

També podeu descarregar la programació en aquest enllaç: https://unidisc.csuc.cat/index.php/s/xnQuYxSg14TrDae

Sistema d'avaluació

L'avaluació de l'assignatura es farà d'acord amb la Normativa d'Avaluació aprovada per la UdL. Aquesta normativa estableix que l’avaluació estàndard és l'Avaluació Contínua. Les notes que es tindran en compte en aquesta avaluació contínua es composa dels següents tres Blocs:

Observacions

AVALUACIÓ ALTERNATIVA:

Per tal de facilitar la conciliació laboral o familiar, l’estudiant que ho desitgi té dret a renunciar a l’avaluació contínua a l’inici de cada semestre i a la realització d’una avaluació alternativa en els termes que estableix la normativa d'avaluació de la Universitat de Lleida.

L'avaluació alternativa constarà de les següents parts:

Tot aquests ítems de l'avaluació alternativa són indispensables per aprovar l'assignatura, havent-se d'obtenir una nota mínima de 5 en cada part per aprovar l'assignatura en global.

Bibliografia i recursos d'informació

[1] Buill-Pozuelo,Felipe.,Gili,J.A., Núñez-Andrés,María Amparo., Regot,J., y Talaya,J., “Aplicación del Láser escáner terrestre para levantamientos arquitectónicos, cartográficos e industriales,”Barcelona: 2003.

[2] Xiqués-Llitjós,Joan y Xiqués-Triquell,Jordi, Topografia i replantejaments, Barcelona: Edicions UPC, 1998.

[3] Fomento, “Norma 3.1 - I.C. Trazado, de la Instrucción de Carreteras,” Dic. 1999.

[4] de-Sanjosé-Blasco,José Juan, Martínez-García,Emilio, López-González,Mariló y Atkinson Alan D.J, Topografía para estudios de grado, Madrid: Bellisco, ediciones técnicas y científicas, 2013.

[5] Boehler,Wolfgang, “Comparison of 3D scanning and other measurement techniques,” Recording, modeling and visualization of cultural heritage, London: Taylor &Francis Group, 2006, págs. 89-99.

[6] Sánchez-Ríos, Alonso., Problemas de métodos topográficos, Madrid:Bellisco, ediciones técnicas y científicas, 2000.

[7] Ruiz-Morales, Mario, Nociones de Topografía y Fotogrametría Aérea, Granada: Universidad de Granada, 2004.

[8] Ruiz,A. y Kornus,W., “Experiencias y aplicaciones del lidar,” V setmana de geomàtica, págs. 1-7.

[9] Neubauer, Wolfgang., “Laser Scanning and Archaeology,” GIM, págs.14-17.

[10] Maune, David.F., Digital Elevation Model Technologies and Applications: The DEMusers Manual, ASPRS, 2007.

[11] Martín-Morejón, Luís., Topografía y replanteos, Barcelona: 1987.

[12] Marana, Barbara y Colombo,L., “Camera Laser Scanner,” GIM, Ago.2007.

[13] López-Cuervo y Estévez,Serafín., Topografia, Ediciones Mundi-Prensa,1996.

[14] Lerma-García,José Luís, Fotogrametría moderna analítica y digital, UPV,2002.

[15] Lerma-García,José Luís, Problemas de fotogrametría, Valencia: UPV, 1999.

[16] Lemmon,T.y Biddiscombe,P., “Adapting 3D laser Scanning for the Surveyor,” GIM, Sep. 2006,págs. 13-15.

[17] Lemmens,M., “Terrestrial Laser Scanners,” GIM, Ago. 2007.

[18] Leica_Geosystems, “Introducción al sistema GPS (Sistema de posicionamientoglobal),” 1999.

[19] Hofmann-Wellenhof,B., Collins,J., y Lichtenegger,H., GPS Theory and Practice, New York: SpringerWienNewYork, 2000.

[20] Herráez-Boquera,J., Navarro-Esteve,P., y Denia-Ríos,J.L., “Aplicaciones del equipo de láser en la generación de cartografía para proyecto de restauración en el instituto de Patrimonio de la Universidad Politécnicade Valencia.”

[21] Domínguez García-Tejero, Francisco. Topografía general y aplicada. 13a ed., corr. y act. Madrid: Mundi-Prensa, 1998. Print.

[22] Martín Asín, Fernando. Geodesia y cartografía matemática. 2a ed. corr. Madrid: l’autor, 1987. Print.

[23] Alcántara García, Dante A. Topografía y sus aplicaciones. México D.F: Larousse - Grupo Editorial Patria, 2014. Print.

[24] Arranz Justel, José Juan; Soler Garcia, C., 2015. Métodos Topográficos. Análisis de los diferentes métodos topográficos planimétricos y altimétricos, abordando diferentes casos, precisiones alcanzadas y su resolución por medio de Mínimos Cuadrados. UPM. S.l.: s.n. ISBN 978-84-16397-06-8. Disponible en: http://pdi.topografia.upm.es/jjarranz/libro/.

[25] Farjas, Mercedes, 2012. La Topografía y sus métodos: Principios de investigación.Astrolabio. ISBN:978-84-616-2019-7.

[26] https://www.icgc.cat/

[27] https://www.ign.es/web/ign/portal

PDF